Sida 18 av 24

Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 12:07
av taliz
Jeppe_E skrev:
Mickep skrev:
orkar inte läsa igen tråden...
tldr; Om den är typgodkänd får man då sätta på ett 3dje parts drag själv (och sedan besikta)? (tror ni det kommer vara möjligt att göra eldragningen, kommer mjukvaran för styrning finnas i bilen?)

Om bilen är typgodkänd, så behöver den inte ens besiktigas. Men Tesla kommer inte att vilja ta i bilen med tång ens om du installerar själv. Tänk dig att du får ett elfel på bilen, det behöver inte alls vara relaterat till dragkroken. Men vad tror du Tesla säger?
Njae? Brorsans Saab hade en sönderrostad krok. Då var han tvungen att antingen fixa den och besiktiga om, eller ta bort den och registreringsbesiktiga(dyrt) den på nytt.

EDIT: Tydligen är kravet slopat vid montering: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/

"Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 12:57
av bylund
taliz skrev:
Tydligen är kravet slopat vid montering: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/

"Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."
Finns det några anvisningar från Tesla om hur den ska monteras? Ett krav är ju att dessa anvisningar följts.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 14:16
av LarsL
bylund skrev:
taliz skrev:
Tydligen är kravet slopat vid montering: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/

"Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."
Finns det några anvisningar från Tesla om hur den ska monteras? Ett krav är ju att dessa anvisningar följts.
Är det inte leverantören av dragkroken som ska ge anvisningar om montering, så tror jag det var senast jag köpte dragkrok.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 15:14
av skegge
bylund skrev:
taliz skrev:
Tydligen är kravet slopat vid montering: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/

"Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."
Finns det några anvisningar från Tesla om hur den ska monteras? Ett krav är ju att dessa anvisningar följts.
Skulle bli förvånad om de släppte de anvisningarna officiellt
De säger själva att kroken inte är eftermonterbar
Vad det beror på kan vi spekulera i men när man ändrar sin order till en bil med krok får man en ny bil tilldelad
Det skiljer alltså något mellan de bilar som är med och utan krok
Troligen är inte alla 3or typade för krok
Alt saknar de något för att kroken ska kunna monteras

//Christian

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 15:47
av bylund
LarsL skrev:
bylund skrev:
taliz skrev:
Tydligen är kravet slopat vid montering: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/

"Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."
Finns det några anvisningar från Tesla om hur den ska monteras? Ett krav är ju att dessa anvisningar följts.
Är det inte leverantören av dragkroken som ska ge anvisningar om montering, så tror jag det var senast jag köpte dragkrok.
Det ovan är vad som står på Transportstyrelsen hemsida, och de säger ju att det är bådas instruktioner som ska följas. Men kroken ska ju även vara avsedd för bilen, så den som tillverkat den bör ju rimligen ge instruktionerna på ett sätt så att även biltillverkarens instruktioner uppfylls.

Min undran är egentligen, går det att få fram en godkänd tredjeparts dragkrok utan att Tesla är med på noterna? Om de trilskas så kanske den formellt inte uppfyller kraven? Detta är alltså spekulation från min sida.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 16:10
av Jeppe_E
Alltså... lite mer verklighetsanknytning.

Låt oss förutsätta att bilen är typad för drag. Du monterar drag. Du drar släp. Polisen ser dig, gör en slagning, bilen får dra. Snipp snapp snut, så var sagan slut.

Du får elfel på din Tesla med egenmonterat drag, du lämnar in bilen till Tesla. Tesla säger, nej nej.. Denna bilen tänker vi inte hjälpa dig med, när du varit i elsystemet och kopplat.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 16:23
av skegge
Jeppe_E skrev:
Alltså... lite mer verklighetsanknytning.

Låt oss förutsätta att bilen är typad för drag. Du monterar drag. Du drar släp. Polisen ser dig, gör en slagning, bilen får dra. Snipp snapp snut, så var sagan slut.

Du får elfel på din Tesla med egenmonterat drag, du lämnar in bilen till Tesla. Tesla säger, nej nej.. Denna bilen tänker vi inte hjälpa dig med, när du varit i elsystemet och kopplat.
Låter som ett högst troligt scenario!

Förstår inte varför någon skulle vilja montera eget drag på chans på en bil som ingen vet riktigt hur de olika komponenterna hänger ihop
Man borde vara mer rädd om sina pengar än så

//Christian

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 17:03
av Smutt
skegge skrev:
Jeppe_E skrev:
Alltså... lite mer verklighetsanknytning.

Låt oss förutsätta att bilen är typad för drag. Du monterar drag. Du drar släp. Polisen ser dig, gör en slagning, bilen får dra. Snipp snapp snut, så var sagan slut.

Du får elfel på din Tesla med egenmonterat drag, du lämnar in bilen till Tesla. Tesla säger, nej nej.. Denna bilen tänker vi inte hjälpa dig med, när du varit i elsystemet och kopplat.
Låter som ett högst troligt scenario!

Förstår inte varför någon skulle vilja montera eget drag på chans på en bil som ingen vet riktigt hur de olika komponenterna hänger ihop
Man borde vara mer rädd om sina pengar än så

//Christian[/

Jag var på en Tesla godkänd verkstad och monterade dragkrok på en model S, vad ska dom säga? Att vår godkända verkstad har förstört din bil så nu vägrar vi hjälpa dig

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 17:04
av LarsL
Det hela handlar väl mest om vad som händer efter första ägaren. Vill första ägaren ha dragkrok så köper förmodligen hen det när hen beställer bilen. Nästa ägare har inga problem med garantin heller då den gått ut.

Jag gissar att det just nu kan vara så att det finns bilar med och utan drag typning. Längre fram kommer förmodligen den skillnaden att försvinna då det känns onödigt att ha två varianter av typning.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 17:42
av Mickep
Det beror på hur elsystemet är. Det gär att montera på tredjehand eller tom begagnad orginaldragkrok på andra märken. Sedan får man gissa vad för ingrepp som görs i elsystemet. Om man kopplar på en klämma på blinkers och bromsljus (som man bör få lov att byta själv). Kan man verkligen tro att tesla kommer vägra att ta i bilen då? Vid elfel så brukar det vara standard att verkstaden helt enkelt kopplar loss den felande modulen och sedan fakturerar (saftigt) kunden, (som sig bör). Tror inte man ger sig in på huvuddatorn, löder på extra bypasssladdar och hackar säkerheten. tror knappast att släpet kommer vara bromsat. Dock krävs det ibland mjukvara vid dragkroksmontering, men justa märken brukar inte ha något emot att ladda in dessa vid behov.
Vi måste komma ihåg att garantin kommer gå ut för många bilar och tesla kommer inte backa för att ta saftigt betalt för felsökning när ägare kommer in för elfel (vilket nog kommer vara majoriteten av verkstadsbesöken). Ni verkar tro att tesla kommer göra allt gratis för all framtid. men om man tror det så är det förståerligt att man tror tesla kommer vägra röra bilen. Jag tror tesla kommer gnugga händerna. Men ser egentligen inte varför en egenmonterad krok skulle åstakomma mer skada än normalt (om man gör det enligt branshstandard (finns verkstäder som åtar sig uppdragen, och sådana har oftast garantier).
Men det beror helt enkelt vilka ingrepp som görs. skall bli intressant att följa.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 17:46
av Ludvig
Finns eftermarknads dragmoduler som läser av signal i kabel utanför kabeln. Det ända man snor är 12v till själv modulen.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 18:06
av skegge
Smutt skrev:
skegge skrev:
Jeppe_E skrev:
Alltså... lite mer verklighetsanknytning.

Låt oss förutsätta att bilen är typad för drag. Du monterar drag. Du drar släp. Polisen ser dig, gör en slagning, bilen får dra. Snipp snapp snut, så var sagan slut.

Du får elfel på din Tesla med egenmonterat drag, du lämnar in bilen till Tesla. Tesla säger, nej nej.. Denna bilen tänker vi inte hjälpa dig med, när du varit i elsystemet och kopplat.
Låter som ett högst troligt scenario!

Förstår inte varför någon skulle vilja montera eget drag på chans på en bil som ingen vet riktigt hur de olika komponenterna hänger ihop
Man borde vara mer rädd om sina pengar än så

//Christian[/

Jag var på en Tesla godkänd verkstad och monterade dragkrok på en model S, vad ska dom säga? Att vår godkända verkstad har förstört din bil så nu vägrar vi hjälpa dig
Skulle hävda att det är en helt annan sak än att montera själv eller lämna till 3epart firma.
Är den Tesla auktoriserad har de tillgång helt annan dokumentation än en ”vanlig” verkstad, de agerar också som Teslas förlängda arm på de jobb de är auktoriserade att utföra.

Ser ingen risk att lämna till en sån verkstad, blir det strul så lär de isf stå för det.
Nu har jag ingen S, men är den verkligen typad för att få ha drag?

//Christian

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 18:36
av Smutt
Nej på fakturan står det typ cykelhållare (dålig på Danska) men det är en riktig testad dragkrok med el osv

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 19:50
av RagWal
Sen har vi ju det med att det finns variant med resp utan släpvikt i regbeviset. Gissar att endast Tesla kan "byta" mellan varianterna vid eventuell eftermontering. Är det så så har en bil utan Tesla-krok ingen släpvikt och alltså inte laglig möjlighet att dra släp. Det är vad jag tror.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 21:44
av Tars
RagWal skrev:
Sen har vi ju det med att det finns variant med resp utan släpvikt i regbeviset. Gissar att endast Tesla kan "byta" mellan varianterna vid eventuell eftermontering. Är det så så har en bil utan Tesla-krok ingen släpvikt och alltså inte laglig möjlighet att dra släp. Det är vad jag tror.
Model s är inte typad för drag och då får man enbart använda det som cykelställ.
Jag har dragit ca 1000 kg med min gamla s, och det är inga problem, men det är inte lagligt.

X:en om den inte har drag, är det bara att eftermontera, dock inte hos SC, utan man får vända sig till en tredjepart som antingen aktiverar uttaget, eller så kopplar man in en CAN-busmodul för att få ut rätt till sin släpvagnsvelysning.

Viktiga är att dragkroksanordningen måste vara CE-godkänd.

Den enda x:en som inte är typad för drag som jag fått info om är de ytterst ovanliga utan luftfjädring som kom i början av 2016.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 maj 2019 23:13
av fth
Tars skrev:
Den enda x:en som inte är typad för drag som jag fått info om är de ytterst ovanliga utan luftfjädring som kom i början av 2016.
Min X90 från slutet av 2016 med luftfjädring är inte registrerad med dragvikt i fordonsregistret, trots att jag nu har fått draget eftermonterat av Tesla :(

Jag har dock fått en uppdatering till CoC från Tesla som jag skall visa upp vid besiktning så skall det ordna sig, vi får väl se vad som händer :)

/fth

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 maj 2019 06:35
av Oskobe
COC certificate of conformance och registreringsbesiktning krävs om något ska ändras i registreringsbeviset. En ganska enkel åtgärd men det krävs att tesla är villiga att ställa ut ett nytt COC. Detta görs ofta för att väga upp husbilar (öka lastvikten) och bara tillverkaren kan ställa ut COC. Det är de olika villiga till och kan ibland ta många tusenlappar för att göra.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 maj 2019 09:50
av fth
Oskobe skrev:
COC certificate of conformance och registreringsbesiktning krävs om något ska ändras i registreringsbeviset. En ganska enkel åtgärd men det krävs att tesla är villiga att ställa ut ett nytt COC. Detta görs ofta för att väga upp husbilar (öka lastvikten) och bara tillverkaren kan ställa ut COC. Det är de olika villiga till och kan ibland ta många tusenlappar för att göra.
Och jag har som sagt fått ett nytt sådant av Tesla, nu ska jag bara boka en besiktning så får vi se vad som händer :)

Här är kontaktuppgifterna till den som hjälpte mig med detta:
Michael Haulund Larsen | Delivery Operations Specialist, Europe Sales
Kirstinehøj 43 | 2770 Kastrup, Denmark
+45 3373 1121 Dial 4 | larsenm@tesla.com
/fth

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 maj 2019 12:26
av Tonkan
fth, har du fått ett COC för just din model 3 eller ett allmänt COC för modellen?
Var fick du dragkrok från?

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 maj 2019 12:31
av Jeppe_E
Tonkan skrev:
fth, har du fått ett COC för just din model 3 eller ett allmänt COC för modellen?
Var fick du dragkrok från?
Eller till hans Model X kanske? :)

(ja, det diskuteras ofta andra saker än just trådrubriken i detta forum)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 maj 2019 13:38
av fth
Tonkan skrev:
fth, har du fått ett COC för just din model 3 eller ett allmänt COC för modellen?
Var fick du dragkrok från?
CoC är specifik för bilen, den innehåller VIN etc., och det är en Model X som jag har.

Min dragkrok eftermonterades av Tesla, såvitt jag vet är jag den enda i Sverige (Europa?) som har fått den eftermonterad, men det har inte varit en smärtfri resa, och jag är inte riktigt i mål ännu.

Mitt råd är att om man behöver dragkrok så väntar man tills modellen man vill ha levereras med dragkrok.

Oavsett löften så kan du inte lita på att faktiskt få någon krok om den inte sitter på vid leverans.

/fth

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 maj 2019 13:47
av fth
fth skrev:
CoC är specifik för bilen, den innehåller VIN etc., och det är en Model X som jag har.
P.S. det är också därför som exakt samma bilmodell kan ha helt olika effekt i fordonsregistret och därför få helt olika försäkringskostnader. :(
Det finns andra trådar om detta.

/fth

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 maj 2019 15:11
av supachrgr
krok.jpg
Nu har mitt beställningsavtal blivit uppdaterat med dragkrok och kontot uppdaterats.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 maj 2019 15:36
av dhanjel
Hur lång tid tog det? De är inte direkt snabba på "delivery" :)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 maj 2019 15:52
av supachrgr
dhanjel skrev:
Hur lång tid tog det? De är inte direkt snabba på "delivery" :)
Jag skickade in ändring till dragkrok direkt när jag såg att det fanns, kan det varit 6-7 maj? Ändå positivt överraskad. Man är ju en luttrad väntare numer.