”DC snabbladdning 50 kW (CCS-kontakt)”
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Standardutrustning.
https://www.skoda.se/_doc/a4ad7c68-753c ... f8c508613d
https://www.skoda.se/_doc/a4ad7c68-753c ... f8c508613d
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
RyssenKefir
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 13 aug 2020 11:58
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Gäller ju EU-standard utrustningen.BEV[e-Rage] skrev:
Och bör vara för iv50
Enligt pressmaterialet skall iv60 få 100 kW och iv80 iv80x få 125 kW.
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1386
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Mer rimliga priser, borde ha legat på dessa nivåer (i SEK såklart) här. Vet inte om jag tycker den är lite för dyr.Zalman3 skrev:Norska priser.
Skoda Enyaq iV50 - fra kr. 348.520
Skoda Enyaq iV60 - fra kr. 408.520
Skoda Enyaq iV80 - fra kr. 449.520
Skoda Enyaq iV80X - fra kr. 478.520
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
När kommer coupé versionen?
While the car is being launched as a regularly shaped SUV, a more rakish coupé version is also under development.
EDIT:
Interiör
EDIT:
Luftfjädring?
EDIT:Conventional and adaptive dampers will be available, but even on the latter locked in Comfort mode, body control was kept in check over rougher surfaces and around twisty bends.
Du som beställer en Enyaq, kommer du välja
den belysta "Crystal face"-grillen som består av 130 ledlampor?
Founders Edition och toppmodellen vRS iV är som standard utrustade med en belyst "Crystal face"-grillen som består av 130 ledlampor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Skulle inte tro skodan får det. Utan är ”vanliga” stötdämpare med elektroniskt ställbar hårdhet.Zalman3 skrev:
EDIT:
Luftfjädring?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Men varför har den en så stor grill? Ser otroligt löjligt ut för en elbil.
Men men, ska bli spännande att se denna när det går att klämma och känna på den.
Men men, ska bli spännande att se denna när det går att klämma och känna på den.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det här med grill verkar reta elbilsägare lika mycket som fossilbilister pratar räckviddsångest. Se det för vad det är, ett designelement. Mercedes A-klass (med grill) har lägre drag koefficient än alla Teslamodeller så visst går det att bygga karosser med grill och lågt luftmotstånd. Sen är väl M3 (utan grill) inte direkt en skönhet framifrån.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Över lag är det mycket designsnack på det här forumet. Jag hör till dem som inte är så känslig för sånt och jag tror att jag sällar mig mer till den stora massan. Här finns många bilentusiaster för vilka sådant är viktigt men det är inte representativt för resten av bilköparna. Visst är många sådana att de uppskattar fin design men det spelar inte så stor roll vid ett bilköp. Då är det de praktiska detaljerna och priset som styr.d3marcus skrev:Det här med grill verkar reta elbilsägare lika mycket som fossilbilister pratar räckviddsångest. Se det för vad det är, ett designelement. Mercedes A-klass (med grill) har lägre drag koefficient än alla Teslamodeller så visst går det att bygga karosser med grill och lågt luftmotstånd. Sen är väl M3 (utan grill) inte direkt en skönhet framifrån.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
iV50 är billigare än ID.3, Kona och hela gänget. Den här kommer sälja som smör!Zalman3 skrev:Norska priser.
Skoda Enyaq iV50 - fra kr. 348.520
Skoda Enyaq iV60 - fra kr. 408.520
Skoda Enyaq iV80 - fra kr. 449.520
Skoda Enyaq iV80X - fra kr. 478.520
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
Verdi
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Navigering har man ju i mobilen.mati skrev:Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Undra varför 50 är framtagen och till vilka marknader. Kommer ju exempelvis inte till Sverige.HelectriC skrev:iV50 är billigare än ID.3, Kona och hela gänget. Den här kommer sälja som smör!Zalman3 skrev:Norska priser.
Skoda Enyaq iV50 - fra kr. 348.520
Skoda Enyaq iV60 - fra kr. 408.520
Skoda Enyaq iV80 - fra kr. 449.520
Skoda Enyaq iV80X - fra kr. 478.520
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Känns faktiskt som Skoda gjort det mesta rätt med Enyaq.HelectriC skrev:iV50 är billigare än ID.3, Kona och hela gänget. Den här kommer sälja som smör!Zalman3 skrev:Norska priser.
Skoda Enyaq iV50 - fra kr. 348.520
Skoda Enyaq iV60 - fra kr. 408.520
Skoda Enyaq iV80 - fra kr. 449.520
Skoda Enyaq iV80X - fra kr. 478.520
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Håller med. Jag gillar ju design, oavsett om det handlar om bilar eller heminredning. Men jag låter inte designen styra över plånboken eller användbarheten. Enyaq är i mina ögon inget underverk från ett designperspektiv (och det är ju inte e-tron heller för den delen), men det verkar vara en bra och praktisk bil som ligger prismässigt på en betydligt trevligare nivå än vad jag har kört de senaste åren. Jag är nästan glad att det än så länge inte går att beställa den i Sverige. Då har jag lite mer tid på mig och kan avvakta ID4 i lugn och ro. Annars hade jag nog tryckt på beställ-knappen nu.Jerker skrev:Över lag är det mycket designsnack på det här forumet. Jag hör till dem som inte är så känslig för sånt och jag tror att jag sällar mig mer till den stora massan. Här finns många bilentusiaster för vilka sådant är viktigt men det är inte representativt för resten av bilköparna. Visst är många sådana att de uppskattar fin design men det spelar inte så stor roll vid ett bilköp. Då är det de praktiska detaljerna och priset som styr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?mati skrev:Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det är väl bara bra. Jag behöver ingen AWD. Det drar bara en massa ström i onödan. RWD är fullt tillräckligt för mina behov. Det är klart att man borde jämföra likvärdiga utrustningsnivåer för att få en rättvis bild. Men e-tron är ju som den är. Den finns bara med AWD och luftfjädring och en massa hästkrafter osv. Jag förstår att det kostar pengar, men det är ju precis det jag menar. Är det värt det? Nej. Inte för mig.Stevvee skrev:Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?mati skrev:Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag tycker modellen med stora batteriet o RWD är bra prissatt. Täcker nog de flestas behov av en elbil. Hade gissat den skulle vara dyrare.mati skrev:Det är väl bara bra. Jag behöver ingen AWD. Det drar bara en massa ström i onödan. RWD är fullt tillräckligt för mina behov. Det är klart att man borde jämföra likvärdiga utrustningsnivåer för att få en rättvis bild. Men e-tron är ju som den är. Den finns bara med AWD och luftfjädring och en massa hästkrafter osv. Jag förstår att det kostar pengar, men det är ju precis det jag menar. Är det värt det? Nej. Inte för mig.Stevvee skrev:Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?mati skrev:Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
-
Verdi
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
thnis skrev:Jag tycker modellen med stora batteriet o RWD är bra prissatt. Täcker nog de flestas behov av en elbil. Hade gissat den skulle vara dyrare.mati skrev:Det är väl bara bra. Jag behöver ingen AWD. Det drar bara en massa ström i onödan. RWD är fullt tillräckligt för mina behov. Det är klart att man borde jämföra likvärdiga utrustningsnivåer för att få en rättvis bild. Men e-tron är ju som den är. Den finns bara med AWD och luftfjädring och en massa hästkrafter osv. Jag förstår att det kostar pengar, men det är ju precis det jag menar. Är det värt det? Nej. Inte för mig.Stevvee skrev:Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?mati skrev:Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Tyvärr har det ju inte kommit några officiella svenska priser så än vet vi inte helt.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag är lite förvånad över räckvidden. Även om 51 mil kanske är lite fantasisiffror så skulle det innebära en WLTP-förbrukning på 1,5 kWh/mil, och då räknar jag ändå med en tillgänglig kapacitet på 77kWh.
Det känns mycket snålt för en så stor bil.
Det känns mycket snålt för en så stor bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Verdi
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
mati skrev:Jag är lite förvånad över räckvidden. Även om 51 mil kanske är lite fantasisiffror så skulle det innebära en WLTP-förbrukning på 1,5 kWh/mil, och då räknar jag ändå med en tillgänglig kapacitet på 77kWh.
Det känns mycket snålt för en så stor bil.
Den har Cd-värde på 0,27 vilket inte är superbra. Men 30 mil motorväg borde den klara åtminstone.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag vidhåller min åsikt och delat mati's om att det ser mest ut som en kombi. Autogefühl killen pratade en del om minivan men jag vet inte. Ok, mer minivan blir väl alla moderna elbilar per automatik pga kortare huv. Kanske från denna vinkel 
LED grillen skulle jag aldrig någonsin välja, den vanliga är väl ok i alla fall. Interiören helt ok. Det går åt rätt håll för mig som gillar 3:ans rena interiör.
Nåväl, grundversionen har alltså 50 kW DC, ingen backkamera, endast parkeringssensorer bak. Den skulle väl iofs inte komma till Sverige heller och det är nog lika bra det. Men räknar man på de norska priserna där AWD versionen kostar ca 6.5% mer så bör IV 80x hamna på ca 586k. 125 kW DC, 0-100 på 6.9s. Inte imponerande siffror på något sätt men definitivt bra nog.
Har alla förutsättningar för att sälja riktigt bra.
LED grillen skulle jag aldrig någonsin välja, den vanliga är väl ok i alla fall. Interiören helt ok. Det går åt rätt håll för mig som gillar 3:ans rena interiör.
Nåväl, grundversionen har alltså 50 kW DC, ingen backkamera, endast parkeringssensorer bak. Den skulle väl iofs inte komma till Sverige heller och det är nog lika bra det. Men räknar man på de norska priserna där AWD versionen kostar ca 6.5% mer så bör IV 80x hamna på ca 586k. 125 kW DC, 0-100 på 6.9s. Inte imponerande siffror på något sätt men definitivt bra nog.
Har alla förutsättningar för att sälja riktigt bra.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Man får tänka på att medelhastigheten i WLTP testerna är rätt låg. Enyaq blir nog ingen rekordhållare i 120 km/h medelhastighet som Nextmove mfl brukar testa i. Men e-Trons försäljning i Europa indikerar väl att det inte är så viktigt som man kan tro.mati skrev:Jag är lite förvånad över räckvidden. Även om 51 mil kanske är lite fantasisiffror så skulle det innebära en WLTP-förbrukning på 1,5 kWh/mil, och då räknar jag ändå med en tillgänglig kapacitet på 77kWh.
Det känns mycket snålt för en så stor bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
