Sida 18 av 38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 12 maj 2020 22:34
av Fredrik j
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 12 maj 2020 22:40
av Gustafsson
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Tesla skulle kunna erbjuda byte till ett större, modernare batteri till en rimlig peng när ny teknik kommer inom kort. Ser fram emot ett sånt erbjudande till Roadstern....

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 12 maj 2020 22:40
av rockard
taliz skrev:
rockard skrev:
Men alltså seriöst, finns det någon annanstans man kan följa den här utvecklingen än denna tråd/detta forum? Överväger seriöst att helt sluta läsa här, jag blir bara förbannad. Tips om alternativa ställen med information specifik för vår region mottages tacksamt.
Vad är det för "utveckling" du saknar? Om något borde du väl vara nöjd med att tråden är aktiv, så att fler får upp ögonen för detta. Eller vore det bättre att den samlade damm?
Vi är flera som har bett dig flera gånger nu att sluta trolla sönder tråden, och jag har sett hur komplett resistent du är mot logik, så jag hyser inga illusioner om att jag ska lyckas förklara någonting för dig. Jag försöker istället hitta någon annanstans att ta vägen där jag kan slippa dig, helt enkelt. Som sagt, om någon har tips tar jag gärna emot dem. PM kanske helst, så vi inte riskerar att samma spamfest sprider sig dit.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 12 maj 2020 22:44
av Fredrik j
Gustafsson skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Tesla skulle kunna erbjuda byte till ett större, modernare batteri till en rimlig peng när ny teknik kommer inom kort. Ser fram emot ett sånt erbjudande till Roadstern....
Det hade väl varit en utmärkt lösning.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 12 maj 2020 22:57
av taliz
rockard skrev:
taliz skrev:
rockard skrev:
Men alltså seriöst, finns det någon annanstans man kan följa den här utvecklingen än denna tråd/detta forum? Överväger seriöst att helt sluta läsa här, jag blir bara förbannad. Tips om alternativa ställen med information specifik för vår region mottages tacksamt.
Vad är det för "utveckling" du saknar? Om något borde du väl vara nöjd med att tråden är aktiv, så att fler får upp ögonen för detta. Eller vore det bättre att den samlade damm?
Vi är flera som har bett dig flera gånger nu att sluta trolla sönder tråden, och jag har sett hur komplett resistent du är mot logik, så jag hyser inga illusioner om att jag ska lyckas förklara någonting för dig. Jag försöker istället hitta någon annanstans att ta vägen där jag kan slippa dig, helt enkelt. Som sagt, om någon har tips tar jag gärna emot dem. PM kanske helst, så vi inte riskerar att samma spamfest sprider sig dit.
Noterat att vissa inte förstår skillnaden mellan olika åsikter och uppfattningar, och att "trolla".
Även noterat att det där med logik inte alltid är så lätt, särskilt inte när argumenten tryter.

Ps. Det finns en ignore-funktion.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 12 maj 2020 23:01
av taliz
Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Tesla skulle kunna erbjuda byte till ett större, modernare batteri till en rimlig peng när ny teknik kommer inom kort. Ser fram emot ett sånt erbjudande till Roadstern....
Det hade väl varit en utmärkt lösning.
Det blir intressant att se om det blir 40650 eller 4070 celler. I första fallet så skulle de i teorin kunna få plats även i "gamla" S och X.
Roadstern tror jag nog är obsolete nu.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 12 maj 2020 23:20
av Gustafsson
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?
Tesla skulle kunna erbjuda byte till ett större, modernare batteri till en rimlig peng när ny teknik kommer inom kort. Ser fram emot ett sånt erbjudande till Roadstern....
Det hade väl varit en utmärkt lösning.
Det blir intressant att se om det blir 40650 eller 4070 celler. I första fallet så skulle de i teorin kunna få plats även i "gamla" S och X.
Roadstern tror jag nog är obsolete nu.
Visst är roadstern obsolete, men man tog faktiskt fram ett större ersättningsbatteri för den för ett par år sedan. Tyvärr kostade det 300’ att byta. Dessutom visade det sig att det nya degraderades snabbare än väntat och möjligheten att byta försvann. Det finns ett behov av ersättningsbatterier och hur Tesla hanterar Roadstern säger nog mycket om kundvården i stort.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 12 maj 2020 23:29
av bylund
taliz skrev:
Hursomhelst, hur skulle Tesla kunna "göra rätt för sig" enligt dig? Vad vore ett rimligt alternativ?
Lämnar man åtta års garanti på en produkt, så är det att säga att "Vår produkt anser vi är så bra, att vi tar den ekonomiska risken om den inte skulle hålla i åtta år". Om man då upptäcker att den riskerar att inte hålla åtta år med normalt användande, så får man faktiskt stå för den risk man tog på sig när man sålde den med åtta års garanti.

Sedan kan man även erbjuda kunder i riskzon att ladda långsamt på superladdare för att skona batterier, om kunden vill öka chansen att batteriet håller längre. Det skulle jag säkert använda själv rätt ofta.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 12 maj 2020 23:50
av taliz
bylund skrev:
taliz skrev:
Hursomhelst, hur skulle Tesla kunna "göra rätt för sig" enligt dig? Vad vore ett rimligt alternativ?
Lämnar man åtta års garanti på en produkt, så är det att säga att "Vår produkt anser vi är så bra, att vi tar den ekonomiska risken om den inte skulle hålla i åtta år". Om man då upptäcker att den riskerar att inte hålla åtta år med normalt användande, så får man faktiskt stå för den risk man tog på sig när man sålde den med åtta års garanti.

Sedan kan man även erbjuda kunder i riskzon att ladda långsamt på superladdare för att skona batterier, om kunden vill öka chansen att batteriet håller längre. Det skulle jag säkert använda själv rätt ofta.
Man bytte ju en hel del batterier ett bra tag. Visst skulle man kunna argumentera för att man borde fortsatt med det. Men var går då gränsen? Vad gör man när garantin tar slut? Skall man då erbjuda kunder att begränsa hastigheten? Hur skulle det se ut image-mässigt?

Hade också tyckt det vore bra rent tekniskt om man kunde få välja att ladda långsammare. Men då blir det dels problem med genomströmningen, dels troligen ett ännu större image-problem.

Min pessimistiska syn är att detta kommer ses som ett problem isolerat till "gammal" teknik. Lösningen är nya, mer hållbara batterier(i nya bilar). Presenteras på battery day... Som early adopter förväntas man helt enkelt byta bil & teknik ofta.

Min "optimistiska" syn är att detta blåser upp till mediastorm och Tesla subventionerar nya batterier till befintliga ägare.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 00:32
av Jwe
"Världen är till för att bedras"
Har aldrig gällt i den lilla världen, där har sådant beteende omedelbart straffat sig.
Nu, med informationsteknologin gäller det även i den stora världen.

Ny batteriteknik; hur skall konsumenterna nu tro på att den är något annat än ny och oprövad? Lämna betryggande 8 års garanti? Nja, det borde inte fungera två gånger...

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 07:15
av mati
Jwe skrev:
"Världen är till för att bedras"
Har aldrig gällt i den lilla världen, där har sådant beteende omedelbart straffat sig.
Nu, med informationsteknologin gäller det även i den stora världen.

Ny batteriteknik; hur skall konsumenterna nu tro på att den är något annat än ny och oprövad? Lämna betryggande 8 års garanti? Nja, det borde inte fungera två gånger...
Just precis. Det är lätt att få kunderna att tappa förtroendet, men det är stört omöjligt att få förtroendet tillbaka, åtminstone när man kör på som vanligt och låtsas som ingenting.
Tesla borde som minsta tänkbara åtgärd göra såhär: Säg som det är. Erkänn att batterierna inte riktigt håller så bra som ni trodde från början. Berätta vilka batterier det handlar om. Är det samtliga bilar som drabbas, även nya? Har ni i så fall en långsiktig lösning på problemet eller är denna strypning lösningen.
Då hade man åtminstone haft nånting att förhålla sig till. Nu är det troligen så att många inte längre vågar skaffa en Tesla eftersom ingen vet hur länge den får förbli "ostrypt".
Porsche har mig veterligen redovisat exakt hur det fungerar i Taycan. Vi vet att den kan komma att strypas och under villka omständigheter detta sker. Bra, då vet man. Det går att leva med det eftersom man vet vad man ska göra för att undvika en strypning.
Varför kan inte Tesla göra sama sak?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 07:21
av Zalman3

Porsche har mig veterligen redovisat exakt hur det fungerar i Taycan. Vi vet att den kan komma att strypas och under villka omständigheter detta sker. 
Var kan jag läsa detta?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 08:08
av Mickep
Vad skulle de göra? Kanske vara transparent att vissa äldre batterier inte klarar av hög laddning och de därför begränsar.
De har aldrig utfäst någon garanti att man skall kunna ladda en viss hastighet, bara att kapaciteten skall vara en viss mängd efter 8 år. (Degradering).tråkigt för konsumenten som köpt produkten under falska föreställningar. Men kan inte se det som att tillverkaren gjort något fel.
Borde tesla eller någon annan ge sådana garantier? Då tror jag tillverkarna måste införa buffertar som inte kan användas.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 08:18
av bylund
Mickep skrev:
Vad skulle de göra? Kanske vara transparent att vissa äldre batterier inte klarar av hög laddning och de därför begränsar.
De har aldrig utfäst någon garanti att man skall kunna ladda en viss hastighet, bara att kapaciteten skall vara en viss mängd efter 8 år. (Degradering).tråkigt för konsumenten som köpt produkten under falska föreställningar. Men kan inte se det som att tillverkaren gjort något fel.
Borde tesla eller någon annan ge sådana garantier? Då tror jag tillverkarna måste införa buffertar som inte kan användas.
Det finns inte en garanterad kapacitet på dessa batterier vad jag sett. Så det är mest så att de ska alls ska fungera i åtta år. Och det är ju lättare att hålla om användningen begränsas.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 08:22
av 4dy
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?

Svårt att betala med värdering bara... ;)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 08:23
av mati
Zalman3 skrev:

Porsche har mig veterligen redovisat exakt hur det fungerar i Taycan. Vi vet att den kan komma att strypas och under villka omständigheter detta sker. 
Var kan jag läsa detta?
Jag hittar inte heller längre var nånstans jag såg det. Eller om det var i nån tysk YouTube-klipp jag såg det. Jag brydde mig inte så mycket eftersom jag inte avser att köpa någon Taycan. Det lät för mig som att det var allmänt känd information som kom från Porsche eftersom det var så detaljerat. Det jag kommer ihåg var att man påverkas mindre när man DC-laddar med låg effekt och att man påverkas mycket när man kör mycket med fullt blås på Ionity. Jag får leta lite mer och se om jag hittar det igen.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 08:28
av Remuz
4dy skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?

Svårt att betala med värdering bara... ;)
Nej, tvärtom. Man använder ju sin värdering för att just säkra lån som kan användas till just negativt kassaflöde.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 08:40
av mati
En snabb googling gav följande resultat, från Porsches tyska infosida för elektriska modeller:
Die überwiegende Nutzung von CCS-Schnellladesäulen führt langfristig zu einer Verlängerung der Ladezeiten. Für das regelmäßige DC-Schnellladen wird eine Ladeleistung von höchstens 50 kW empfohlen.
Med andra ord så säger de att laddningen kommer att försämras när man laddar övervägande med CCS och det rekommenderas därför att DC-ladda med max 50 kW i så fall. Det jag såg tidigare någon annanstans var tydligare än så. Men det är ju trots allt uppenbart att de säger att 50 kW-laddning påverkar batteriet mindre än HPC-laddning.
Tesla ger inte den rekommendationen och de stryper ju tydligen batteriet oavsett om man har SuC-laddat mycket med hög effekt eller som man har DC-slöladdat med Chademo.


https://www.porsche.com/germany/accesso ... ation/bev/

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 10:24
av Fredrik j
4dy skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?

Svårt att betala med värdering bara... ;)
Det är väl mycket lätt om nu aktien ska kosta 4000 dollar strax.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 10:26
av 4dy
Fredrik j skrev:
4dy skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?

Svårt att betala med värdering bara... ;)
Det är väl mycket lätt om nu aktien ska kosta 4000 dollar strax.
Ska de ersätta alla dessa batterier pratar vi nog snarare om 40 dollar per aktie. ;)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 10:57
av Fredrik j
4dy skrev:
Fredrik j skrev:
4dy skrev:
Fredrik j skrev:
Hur mycket skulle det kosta världens näst högst värderade biltillverkare att byta batterier på samtliga modelS?
Är det ens möjligt?

Svårt att betala med värdering bara... ;)
Det är väl mycket lätt om nu aktien ska kosta 4000 dollar strax.
Ska de ersätta alla dessa batterier pratar vi nog snarare om 40 dollar per aktie. ;)
Bara den summan VW kompenserat amerikanska kunder med i dieselgate skulle bli ca 270 000 sek per tillverkad ModelS/X

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 16:34
av mans71
Jag tror dom flesta skulle bli nöjda med ett erkännande och ett erbjudande att köpa ett batteripack som inte har detta problem.

Det behöver inte kosta Tesla fulla kostnaden för packet. Många är nog förstående och kan ta en del av smällen om Tesla visar ödmjukhet och öppenhet istället hemlighetsmakeri och arrogans.

Min spaning är att eftersom sådant erbjudande saknas så har dom inget bättre att erbjuda. Alla batterier kommer att drabbas av samma problem. Dystert.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 16:45
av Jwe
+1

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 16:51
av Nicke Nyfiken
Ett nytt 100-batteri som inte kroknar i laddhastighet och en MCU2, och bilen är som ny. :lol:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 13 maj 2020 16:52
av Credde
Nicke Nyfiken skrev:
Ett nytt 100-batteri som inte kroknar i laddhastighet och en MCU2, och bilen är som ny. :lol:
och 4 års extra garanti på bilen bara för ... :mrgreen: