Sida 18 av 30

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 17:16
av B99
Jag undrar lite vad syftet var med denna dag?. Varför oroa de som står i begrepp att köpa en Tesla? Risken är ju uppenbar att en del kommer att invänta de kommande uppgraderingarna. Varför inte bara jobba på med de nya batterierna och presentera när det går att beställa?

Eller är syftet att attrahera finansiärer, kommer det att behövas kapitaltillskott för att kunna bygga alla dessa batterifabriker, mest troligt.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 17:27
av LarsL
backe skrev:
Laban skrev:
backe skrev:
Det där kan bli lite spännande om Tesla börjar ha batteripacket som en bärande del av bilen där man limmar ihop alla celler, sedan limmar man på en skiva under och över så det blir lite som en honeycomb-konstruktion, om det går några celler i den konstruktionen, vad gör man då?
Som jag tolkar det så är det fortfarande ett batteripack som går att byta ut. Att byta hela bilen om batteriet går sönder känns tveksamt.

Det är troligt att du har rätt, försökte kolla lite på bilderna på hur man tänkt sig det men det var inte helt tydligt på den jag kollade på.
Antar att det blir ungefär som på en traktor där motorn och växellåda är betande delar i traktorn. Ska man tex byta koppling så måste traktorn klyvas i fram och bakdel. Men det är ju bara att skruva isär och stötta upp så att man kan rulla isär delarna. Antar att om batteriet är golvet så får man skruva loss bakdelen och framdelen och hålla ihop dem med en rigg för att ta loss golvet. Det kommer bli lite, mycket mer, jobb att byta batteriet men i slutändan blir det ju en bättre bil.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 17:32
av P_EL
B99 skrev:
Jag undrar lite vad syftet var med denna dag?. Varför oroa de som står i begrepp att köpa en Tesla? Risken är ju uppenbar att en del kommer att invänta de kommande uppgraderingarna. Varför inte bara jobba på med de nya batterierna och presentera när det går att beställa?

Eller är syftet att attrahera finansiärer, kommer det att behövas kapitaltillskott för att kunna bygga alla dessa batterifabriker, mest troligt.
När de börjar skala upp produktionen av de nya batterierna kommer partners/anställda i supply chain att läcka information. Det går helt enklet inte att hålla hemligt ett så stort projekt med så många inblandade. Förmodligen därför de presenterar lagom mycket och lagom diffust, och att det dröjer. Bara ett fåtal nyckelpersoner internt sitter med hela bilden. Sedan kommer de att försöka få det till "en blixt från klar himmel" när första bilen levereras med nya batterier. En omgjord S/X plattform vore ju logiskt med Plaid som flaggskepp...

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 17:33
av Jordad
Angående laddhastighet. Tesla säger att nya cellerna är 5x energy och 6x power. Om power är direkt relaterat till laddhastighet så borde nya cellerna ladda snabbare än de gamla?
tesla-4680-cell-elon-musk-battery-day-event-1024x590.jpg

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 17:34
av backe
P_EL skrev:
B99 skrev:
Jag undrar lite vad syftet var med denna dag?. Varför oroa de som står i begrepp att köpa en Tesla? Risken är ju uppenbar att en del kommer att invänta de kommande uppgraderingarna. Varför inte bara jobba på med de nya batterierna och presentera när det går att beställa?

Eller är syftet att attrahera finansiärer, kommer det att behövas kapitaltillskott för att kunna bygga alla dessa batterifabriker, mest troligt.
När de börjar skala upp produktionen av de nya batterierna kommer partners/anställda i supply chain att läcka information. Det går helt enklet inte att hålla hemligt ett så stort projekt med så många inblandade. Förmodligen därför de presenterar lagom mycket och lagom diffust, och att det dröjer. Bara ett fåtal nyckelpersoner internt sitter med hela bilden. Sedan kommer de att försöka få det till "en blixt från klar himmel" när första bilen levereras med nya batterier. En omgjord S/X plattform vore ju logiskt med Plaid som flaggskepp...
Jag tror de nya batterierna hamnar i Semi och Cybertruck först, dock bara en gissning.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 17:48
av LarsL
Det här integrerade batteriet kommer ju innebära ett helt nytt chassi så det borde ju innebära en ny bil? Vore ju ganska stökigt att bygga om dagens bilar till den här typen ochsamtidigt ”missa” chansen att lansera en ny bil.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 17:56
av thebishop
backe skrev:
P_EL skrev:
B99 skrev:
Jag undrar lite vad syftet var med denna dag?. Varför oroa de som står i begrepp att köpa en Tesla? Risken är ju uppenbar att en del kommer att invänta de kommande uppgraderingarna. Varför inte bara jobba på med de nya batterierna och presentera när det går att beställa?

Eller är syftet att attrahera finansiärer, kommer det att behövas kapitaltillskott för att kunna bygga alla dessa batterifabriker, mest troligt.
När de börjar skala upp produktionen av de nya batterierna kommer partners/anställda i supply chain att läcka information. Det går helt enklet inte att hålla hemligt ett så stort projekt med så många inblandade. Förmodligen därför de presenterar lagom mycket och lagom diffust, och att det dröjer. Bara ett fåtal nyckelpersoner internt sitter med hela bilden. Sedan kommer de att försöka få det till "en blixt från klar himmel" när första bilen levereras med nya batterier. En omgjord S/X plattform vore ju logiskt med Plaid som flaggskepp...
Jag tror de nya batterierna hamnar i Semi och Cybertruck först, dock bara en gissning.
Plaid lär ju skeppa först med dem. Jag tror inte den extrema nya räckvidden beror på att den drar så mycket mindre än nuvarande... helt klart nya batterier.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 18:01
av backe
thebishop skrev:
backe skrev:
P_EL skrev:
B99 skrev:
Jag undrar lite vad syftet var med denna dag?. Varför oroa de som står i begrepp att köpa en Tesla? Risken är ju uppenbar att en del kommer att invänta de kommande uppgraderingarna. Varför inte bara jobba på med de nya batterierna och presentera när det går att beställa?

Eller är syftet att attrahera finansiärer, kommer det att behövas kapitaltillskott för att kunna bygga alla dessa batterifabriker, mest troligt.
När de börjar skala upp produktionen av de nya batterierna kommer partners/anställda i supply chain att läcka information. Det går helt enklet inte att hålla hemligt ett så stort projekt med så många inblandade. Förmodligen därför de presenterar lagom mycket och lagom diffust, och att det dröjer. Bara ett fåtal nyckelpersoner internt sitter med hela bilden. Sedan kommer de att försöka få det till "en blixt från klar himmel" när första bilen levereras med nya batterier. En omgjord S/X plattform vore ju logiskt med Plaid som flaggskepp...
Jag tror de nya batterierna hamnar i Semi och Cybertruck först, dock bara en gissning.
Plaid lär ju skeppa först med dem. Jag tror inte den extrema nya räckvidden beror på att den drar så mycket mindre än nuvarande... helt klart nya batterier.

Har du rätt så tror jag isåfall att Plaid blir försenad.

Låter för mig dumt att bygga en bil runt ett batteri som inte är färdigutvecklat ännu i en bil som ska nå kund om ca ett år.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 18:10
av P_EL
backe skrev:
thebishop skrev:
backe skrev:
P_EL skrev:
B99 skrev:
Jag undrar lite vad syftet var med denna dag?. Varför oroa de som står i begrepp att köpa en Tesla? Risken är ju uppenbar att en del kommer att invänta de kommande uppgraderingarna. Varför inte bara jobba på med de nya batterierna och presentera när det går att beställa?

Eller är syftet att attrahera finansiärer, kommer det att behövas kapitaltillskott för att kunna bygga alla dessa batterifabriker, mest troligt.
När de börjar skala upp produktionen av de nya batterierna kommer partners/anställda i supply chain att läcka information. Det går helt enklet inte att hålla hemligt ett så stort projekt med så många inblandade. Förmodligen därför de presenterar lagom mycket och lagom diffust, och att det dröjer. Bara ett fåtal nyckelpersoner internt sitter med hela bilden. Sedan kommer de att försöka få det till "en blixt från klar himmel" när första bilen levereras med nya batterier. En omgjord S/X plattform vore ju logiskt med Plaid som flaggskepp...
Jag tror de nya batterierna hamnar i Semi och Cybertruck först, dock bara en gissning.
Plaid lär ju skeppa först med dem. Jag tror inte den extrema nya räckvidden beror på att den drar så mycket mindre än nuvarande... helt klart nya batterier.

Har du rätt så tror jag isåfall att Plaid blir försenad.

Låter för mig dumt att bygga en bil runt ett batteri som inte är färdigutvecklat ännu i en bil som ska nå kund om ca ett år.
Batteriet var väl färdigutvecklat? Jag tolkade det som att det är själva produktionslinan som inte är klar för att skala upp volymer...

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 18:12
av backe
P_EL skrev:
backe skrev:
thebishop skrev:
backe skrev:
P_EL skrev:
Jag undrar lite vad syftet var med denna dag?. Varför oroa de som står i begrepp att köpa en Tesla? Risken är ju uppenbar att en del kommer att invänta de kommande uppgraderingarna. Varför inte bara jobba på med de nya batterierna och presentera när det går att beställa?

Eller är syftet att attrahera finansiärer, kommer det att behövas kapitaltillskott för att kunna bygga alla dessa batterifabriker, mest troligt.
När de börjar skala upp produktionen av de nya batterierna kommer partners/anställda i supply chain att läcka information. Det går helt enklet inte att hålla hemligt ett så stort projekt med så många inblandade. Förmodligen därför de presenterar lagom mycket och lagom diffust, och att det dröjer. Bara ett fåtal nyckelpersoner internt sitter med hela bilden. Sedan kommer de att försöka få det till "en blixt från klar himmel" när första bilen levereras med nya batterier. En omgjord S/X plattform vore ju logiskt med Plaid som flaggskepp...
Jag tror de nya batterierna hamnar i Semi och C


Har du rätt så tror jag isåfall att Plaid blir försenad.

Låter för mig dumt att bygga en bil runt ett batteri som inte är färdigutvecklat ännu i en bil som ska nå kund om ca ett år.
Batteriet var väl färdigutvecklat? Jag tolkade det som att det är själva produktionslinan som inte är klar för att skala upp volymer...
Nästan färdigt sa dom som jag förstod.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 20:23
av thebishop
JG tror vi bägge har rätt - det är nya batteriets första plattform - och - plaid blir försenad.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 21:36
av Zalman3
Vissa tror att Tesla kommer tidigare med modeller med deras nya batterier.
Men man vill inte tappa försäljning av nuvarande modeller.

7.55 in i denna video.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 22:36
av Jwe
Tesla tar en stor risk när de först hypar en batteridag för att sedan presentera ett batteri som ännu inte finns, en tillverkningskedjan som ännu inte fungerar, där prognosen är några år framåt att få till det hela och därtill endast för en del av produkterna.
Även om tanken och redan uppnådda resultat pekar på att det kan bli fantastiskt, så är man ju långt därifrån.
Är det inte självaste Elon Musk som uttalat att han är oändligt trött på alla som vill presentera ett nytt batterikoncept.

Varför ta denna risk nu?

Svaret är troligen att andra har liknande koncept på gång, helt eller delvis, eller sammanlagt hos olika utvecklare sådant som sammantaget motsvarar det som Tesla presenterade.
Man ville helt enkelt vara först.

Det motiverade att man inte som tidigare kunde presentera något som nyligen beställda bilar redan är bestyckade med.
När man lyckats med det tidigare har alla varit nöjda, man har ju fått ett mervärde oväntat.
I nuvarande sits kommer det att bli ett övergångsbekymmer för beställarna , skall man avvakta o hur länge,osv,
Risk att det drabbar Teslas försäljning.
Troligen det som motiverar kurssänkningen, inte dom goda nyheterna om batteriutvecklingen.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 22:52
av thebishop
Absolut. Nu väntar man ju lätt minst ett år för att se hur det faller ut. Framför allt som ingen model s med uppdaterad interiör visat sig. Nu vill man gärna se nya long range med 80+ mil och 3S 0-100... ;-)

Helt klart Osbourne-effekt i någon mån.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 23:22
av Zalman3
thebishop skrev:
Absolut. Nu väntar man ju lätt minst ett år för att se hur det faller ut. Framför allt som ingen model s med uppdaterad interiör visat sig. Nu vill man gärna se nya long range med 80+ mil och 3S 0-100... ;-)

Helt klart Osbourne-effekt i någon mån.
Finns ju bara en lösning...att beställa en Plaid!!! :lol:

Re: Batteridag 22 september

Postat: 24 sep 2020 23:50
av Mickep
Man skulle vilja veta hur batteribranschen ser på informationen. Är tekniken något som är under utveckling. Elon sa ju att detta är sättet som batterier kommer tillverkas. Vore intressant om detta var en nyhet eller något som är under utveckling. Hade det varit någon annan som presenterat samma sak hade nog en del avfärdat det pga att de var nästan där. ( något som i princip alla säger) i Sundsvall testar man att industriellt tillverka grafen batterier tex. Så det utvecklas. Lucid air har en enormt dyr bil. Det stora är den som kan producera lågt prissatta produkter.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 25 sep 2020 00:22
av Jordad
Jwe skrev:
Tesla tar en stor risk när de först hypar en batteridag för att sedan presentera ett batteri som ännu inte finns, en tillverkningskedjan som ännu inte fungerar, där prognosen är några år framåt att få till det hela och därtill endast för en del av produkterna.
Även om tanken och redan uppnådda resultat pekar på att det kan bli fantastiskt, så är man ju långt därifrån.
Är det inte självaste Elon Musk som uttalat att han är oändligt trött på alla som vill presentera ett nytt batterikoncept.

Varför ta denna risk nu?

Svaret är troligen att andra har liknande koncept på gång, helt eller delvis, eller sammanlagt hos olika utvecklare sådant som sammantaget motsvarar det som Tesla presenterade.
Man ville helt enkelt vara först.

Det motiverade att man inte som tidigare kunde presentera något som nyligen beställda bilar redan är bestyckade med.
När man lyckats med det tidigare har alla varit nöjda, man har ju fått ett mervärde oväntat.
I nuvarande sits kommer det att bli ett övergångsbekymmer för beställarna , skall man avvakta o hur länge,osv,
Risk att det drabbar Teslas försäljning.
Troligen det som motiverar kurssänkningen, inte dom goda nyheterna om batteriutvecklingen.
Som jag tolkar det hade Tesla batteryday av framförallt 3 anledningar.

1. Man vill visa hur stor satsning man gör för att övertyga gruvbolagen att börja investera i väsentligt högre framtida kapacitet nu.
2. Man söker fler duktiga ingenjörer.
3. Man vill visa andra som verkar inom samma industrier som Tesla vilka nivåer som krävs om de ska kunna konkurrera framöver.

Sedan var man medvetet vaga med detaljer och gav tidsplaner som är år bort antagligen mest för att inte förstöra försäljningen av dagens produkter.

Tillverkningen fungerar och de har tillverkat mängder av celler men det är inte tillförlitligt ännu och de använder antagligen inte all teknik som de har presenterat ännu. Nuvarande celler kanske tex bara bygger på tabless och dry electrode.

Det finns ingen annan tillverkare som har dry electrode eller tabless men däremot kanske de har annan teknolog som i labbmiljö kan innebära lika stora förbättringar. Skillnaden är att Tesla försöka sätta sin teknologi i massproduktion nu. 10gwh är en rätt respektabel storlek på en batterifabrik. Det finns inte många fabriker av den storleken i världen och för Tesla är det en "liten" prototyplina. Det säger en del om hur seriös satsning det här är.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 25 sep 2020 06:37
av Zalman3
Sandy Munro är imponerad av Teslas batteridag!



Hur snabbt kan Tesla bygga nya fabriker?

Re: Batteridag 22 september

Postat: 25 sep 2020 08:32
av Laban
Mickep skrev:
Det stora är den som kan producera lågt prissatta produkter.
Tror marknaden delvis har missat den biten. Inte bara lågt prissatta då, man måste kunna producera enorma mängder batterier. Det mesta på Battery Day handlade om just det. Fabriken, cellen, diversifieringen av kemier beroende på produkt/område.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 25 sep 2020 08:40
av LarsL
Jag tror inte $25000 räcker det skulle innebär typ 400 kkr i Sverige och det är inte tillräckligt billigt. Om de verkligen ska döda tanken på att köpa avgasbil så måste de ner till halva den summan.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 25 sep 2020 08:53
av Laban
LarsL skrev:
Jag tror inte $25000 räcker det skulle innebär typ 400 kkr i Sverige och det är inte tillräckligt billigt. Om de verkligen ska döda tanken på att köpa avgasbil så måste de ner till halva den summan.
Omräkningsfaktorn på Model 3 är just nu är ca 14 vilket ger ett pris på 350 000 :- Då pratar vi om en bil med bra prestanda, räckvidd, autopilot hårdvara. Med tanke på att bilen sannolikt kommer att produceras i världsdelen den säljs i så tror jag det kan bli lite lägre pris än så. Tar man ex bort tullavgifterna och räknar dollar till SEK får man 25000*9.1*1.25 = 284 000. Jag gissar på 300-350k SEK.

Tror inte man behöver kommer ner lägre än så om bilen ifråga är i samma storleksklass som låt säga e-Niro. 4.3-4.4m lång, kort front, bra utrymmen invändigt. Kan nog fungera även i ID.3 storleksklass, 4.2m.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 25 sep 2020 09:03
av Zalman3
LarsL skrev:
Jag tror inte $25000 räcker det skulle innebär typ 400 kkr i Sverige och det är inte tillräckligt billigt. Om de verkligen ska döda tanken på att köpa avgasbil så måste de ner till halva den summan.
Kan vara så att kineserna dominerar enkla elbilar i prisklassen 150.000kr till 250.000kr.

MG EZ EV har fortfarande inget svenskt pris.
Gissar på drygt 300.000kr.
Blir drygt 230.000kr efter elbilsstöd.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 25 sep 2020 09:19
av bylund
Jordad skrev:
3. Man vill visa andra som verkar inom samma industrier som Tesla vilka nivåer som krävs om de ska kunna konkurrera framöver.
Varför skulle man vilja visa det?

Re: Batteridag 22 september

Postat: 25 sep 2020 09:20
av Zalman3
bylund skrev:
Jordad skrev:
3. Man vill visa andra som verkar inom samma industrier som Tesla vilka nivåer som krävs om de ska kunna konkurrera framöver.
Varför skulle man vilja visa det?
För att döda fossilbilsmarknaden.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 25 sep 2020 09:21
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Sandy Munro är imponerad av Teslas batteridag!



Hur snabbt kan Tesla bygga nya fabriker?
Håller ni med om Sandys analys?