BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Tänkte bara skriva om hur komfortabelt det är med kapacitiv autopilotsensor i i4. Det gör verkligen under för långkörning att man slipper sitta och fysiskt vrida på ratten för att visa att man är vaken. Räcker att lägga handen på ratten så känner den av det och fortsätter självstyrningen. Varför är det inte fler tillverkare som har det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW i4

Inlägg av Hmpftfhdns »

HelectriC skrev:
Tänkte bara skriva om hur komfortabelt det är med kapacitiv autopilotsensor i i4. Det gör verkligen under för långkörning att man slipper sitta och fysiskt vrida på ratten för att visa att man är vaken. Räcker att lägga handen på ratten så känner den av det och fortsätter självstyrningen. Varför är det inte fler tillverkare som har det?
Ja, det är väldigt mycket bättre! Ger ett lugn. Antog att många av de andra utöver Tesla har det redan? Brukar ju vara samma underleverantörer. Att Tesla inte har det är nog för att de ser det som ett temporärt problem tills bilarna kör helt själva, men det körs ju rätt många timmar i Teslor innan dess…
Använder du funktionen för autostyrning vid backning? Superskönt för att backa ur garaget. Hade en situation igår där det var mycket trafik och behövde backa ut på en väg. Skulle vidare åt samma håll — så jag kunde använda inspelade backningen för att köra ut på vägen. Kändes som att trolla för jag kunde bränna på rejält både bakåt och framåt och hinna ut i en liten lucka :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Hmpftfhdns skrev:
HelectriC skrev:
Tänkte bara skriva om hur komfortabelt det är med kapacitiv autopilotsensor i i4. Det gör verkligen under för långkörning att man slipper sitta och fysiskt vrida på ratten för att visa att man är vaken. Räcker att lägga handen på ratten så känner den av det och fortsätter självstyrningen. Varför är det inte fler tillverkare som har det?
Ja, det är väldigt mycket bättre! Ger ett lugn. Antog att många av de andra utöver Tesla har det redan? Brukar ju vara samma underleverantörer. Att Tesla inte har det är nog för att de ser det som ett temporärt problem tills bilarna kör helt själva, men det körs ju rätt många timmar i Teslor innan dess…
Använder du funktionen för autostyrning vid backning? Superskönt för att backa ur garaget. Hade en situation igår där det var mycket trafik och behövde backa ut på en väg. Skulle vidare åt samma håll — så jag kunde använda inspelade backningen för att köra ut på vägen. Kändes som att trolla för jag kunde bränna på rejält både bakåt och framåt och hinna ut i en liten lucka :D
Ingen av alla mina tidigare elbilar har haft kapacitiv sensor, så det är inte bara Tesla som saknar det.

När man backar? Förstår inte alls vad du menar. Eller skämtar du :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Tänkte bara skriva om hur komfortabelt det är med kapacitiv autopilotsensor i i4. Det gör verkligen under för långkörning att man slipper sitta och fysiskt vrida på ratten för att visa att man är vaken. Räcker att lägga handen på ratten så känner den av det och fortsätter självstyrningen. Varför är det inte fler tillverkare som har det?
Grymt!

Detta, eller att gå på kamera, skulle jag önska på alla bilar. Tycker det är jobbigt att behöva röra, eller hålla ratten med tyngd/motstånd när man kör på autopilot. Mycket bra gjort av BMW!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4

Inlägg av iAkita »

HelectriC skrev:
Tänkte bara skriva om hur komfortabelt det är med kapacitiv autopilotsensor i i4. Det gör verkligen under för långkörning att man slipper sitta och fysiskt vrida på ratten för att visa att man är vaken. Räcker att lägga handen på ratten så känner den av det och fortsätter självstyrningen. Varför är det inte fler tillverkare som har det?
Håller med. Det fanns i min ID4 men saknas i EV6, och jag saknar det verkligen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
macky
Inlägg: 951
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW i4

Inlägg av macky »

Hmpftfhdns skrev:
HelectriC skrev:
Tänkte bara skriva om hur komfortabelt det är med kapacitiv autopilotsensor i i4. Det gör verkligen under för långkörning att man slipper sitta och fysiskt vrida på ratten för att visa att man är vaken. Räcker att lägga handen på ratten så känner den av det och fortsätter självstyrningen. Varför är det inte fler tillverkare som har det?
Ja, det är väldigt mycket bättre! Ger ett lugn. Antog att många av de andra utöver Tesla har det redan? Brukar ju vara samma underleverantörer. Att Tesla inte har det är nog för att de ser det som ett temporärt problem tills bilarna kör helt själva, men det körs ju rätt många timmar i Teslor innan dess…
Använder du funktionen för autostyrning vid backning? Superskönt för att backa ur garaget. Hade en situation igår där det var mycket trafik och behövde backa ut på en väg. Skulle vidare åt samma håll — så jag kunde använda inspelade backningen för att köra ut på vägen. Kändes som att trolla för jag kunde bränna på rejält både bakåt och framåt och hinna ut i en liten lucka :D
Audi (ink hela VW-gruppen?) har det. Fanns på e-tron från början 2018-2019. Störde mig lite för det fanns då inte med sportratten och ej heller med rattvärme. Det är fixat nu iaf. Men en bra feature definitivt.
ObscureEconomist
Inlägg: 375
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Någon som är LRF medlem och fått en offert på i4an? Tänkte vilken rabatt man fick genom LRF samköp på den.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Hmpftfhdns skrev:
HelectriC skrev:
Tänkte bara skriva om hur komfortabelt det är med kapacitiv autopilotsensor i i4. Det gör verkligen under för långkörning att man slipper sitta och fysiskt vrida på ratten för att visa att man är vaken. Räcker att lägga handen på ratten så känner den av det och fortsätter självstyrningen. Varför är det inte fler tillverkare som har det?
Ja, det är väldigt mycket bättre! Ger ett lugn. Antog att många av de andra utöver Tesla har det redan? Brukar ju vara samma underleverantörer. Att Tesla inte har det är nog för att de ser det som ett temporärt problem tills bilarna kör helt själva, men det körs ju rätt många timmar i Teslor innan dess…
Använder du funktionen för autostyrning vid backning? Superskönt för att backa ur garaget. Hade en situation igår där det var mycket trafik och behövde backa ut på en väg. Skulle vidare åt samma håll — så jag kunde använda inspelade backningen för att köra ut på vägen. Kändes som att trolla för jag kunde bränna på rejält både bakåt och framåt och hinna ut i en liten lucka :D
Audi (ink hela VW-gruppen?) har det. Fanns på e-tron från början 2018-2019. Störde mig lite för det fanns då inte med sportratten och ej heller med rattvärme. Det är fixat nu iaf. Men en bra feature definitivt.
Har de? Den måste vara trasig i min e-tron i så fall. Lustigt nog visade jag just detta för sambon idag hur man får köra slalom för att varningsmeddelandet om att ta över ratten ska försvinna. :shock:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2303
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: BMW i4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

På min e-tron MY19 behöver jag bara toucha ratten.

Den lilla gula symbolen släcks då direkt, men det större varningsmedellandet ligger kvar 4-5 sekunder innan även det släcks.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: BMW i4

Inlägg av anna__ »

Någon som vet vad paketet heter som diskuteras? Gäller i4
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4

Inlägg av Legato »

Off Grid Byggaren skrev:
På min e-tron MY19 behöver jag bara toucha ratten.

Den lilla gula symbolen släcks då direkt, men det större varningsmedellandet ligger kvar 4-5 sekunder innan även det släcks.
OK, blir garantiärende för mig då :?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 951
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW i4

Inlägg av macky »

Legato skrev:
macky skrev:
Hmpftfhdns skrev:
HelectriC skrev:
Tänkte bara skriva om hur komfortabelt det är med kapacitiv autopilotsensor i i4. Det gör verkligen under för långkörning att man slipper sitta och fysiskt vrida på ratten för att visa att man är vaken. Räcker att lägga handen på ratten så känner den av det och fortsätter självstyrningen. Varför är det inte fler tillverkare som har det?
Ja, det är väldigt mycket bättre! Ger ett lugn. Antog att många av de andra utöver Tesla har det redan? Brukar ju vara samma underleverantörer. Att Tesla inte har det är nog för att de ser det som ett temporärt problem tills bilarna kör helt själva, men det körs ju rätt många timmar i Teslor innan dess…
Använder du funktionen för autostyrning vid backning? Superskönt för att backa ur garaget. Hade en situation igår där det var mycket trafik och behövde backa ut på en väg. Skulle vidare åt samma håll — så jag kunde använda inspelade backningen för att köra ut på vägen. Kändes som att trolla för jag kunde bränna på rejält både bakåt och framåt och hinna ut i en liten lucka :D
Audi (ink hela VW-gruppen?) har det. Fanns på e-tron från början 2018-2019. Störde mig lite för det fanns då inte med sportratten och ej heller med rattvärme. Det är fixat nu iaf. Men en bra feature definitivt.
Har de? Den måste vara trasig i min e-tron i så fall. Lustigt nog visade jag just detta för sambon idag hur man får köra slalom för att varningsmeddelandet om att ta över ratten ska försvinna. :shock:
Har du kanske inte assistanspaket tour? Då får man väl en enklare form av filhållningsassistent. Som du beskriver det betedde sig min förra audi från 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

har nu kört i4an en stund och ca 2000km. Kan bara säga att den är riktigt bra. Självklart inte megastor, men för de som gillar storleken, så är den grym. Polestar kommer inte i närheten när det gäller helheten. i4 M50 är lite som en Polestar 2 performance där dom har fixat allt som inte var topp med Polestar, som tex ställbara dämpare inne i bilen, HUD, ordentlig kvalitetskänsla på mer i interiören (Polestar är bra , men BMW bygger bättre upplevd kvalitet.
Kan varmt rekommendera bilen till de som är ute efter en körglad bil med hög upplevd kvalitet, mycket utrustning som kan väljas till, bra autopilot och en inte allt för enorm kaross att flytta runt på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: BMW i4

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
har nu kört i4an en stund och ca 2000km. Kan bara säga att den är riktigt bra. Självklart inte megastor, men för de som gillar storleken, så är den grym. Polestar kommer inte i närheten när det gäller helheten. i4 M50 är lite som en Polestar 2 performance där dom har fixat allt som inte var topp med Polestar, som tex ställbara dämpare inne i bilen, HUD, ordentlig kvalitetskänsla på mer i interiören (Polestar är bra , men BMW bygger bättre upplevd kvalitet.
Kan varmt rekommendera bilen till de som är ute efter en körglad bil med hög upplevd kvalitet, mycket utrustning som kan väljas till, bra autopilot och en inte allt för enorm kaross att flytta runt på.
Funderar på att lägga till ställbart chassi på min i4 edrive 40, vet dock inte om det är värt det för den versionen? Ville helst såklart ha M50 men då jag beställde så satans sent så går jag miste om bonusen (eventuellt) då lev tid är typ mars nästa år
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

anna__ skrev:
HelectriC skrev:
har nu kört i4an en stund och ca 2000km. Kan bara säga att den är riktigt bra. Självklart inte megastor, men för de som gillar storleken, så är den grym. Polestar kommer inte i närheten när det gäller helheten. i4 M50 är lite som en Polestar 2 performance där dom har fixat allt som inte var topp med Polestar, som tex ställbara dämpare inne i bilen, HUD, ordentlig kvalitetskänsla på mer i interiören (Polestar är bra , men BMW bygger bättre upplevd kvalitet.
Kan varmt rekommendera bilen till de som är ute efter en körglad bil med hög upplevd kvalitet, mycket utrustning som kan väljas till, bra autopilot och en inte allt för enorm kaross att flytta runt på.
Funderar på att lägga till ställbart chassi på min i4 edrive 40, vet dock inte om det är värt det för den versionen? Ville helst såklart ha M50 men då jag beställde så satans sent så går jag miste om bonusen (eventuellt) då lev tid är typ mars nästa år
jag hade helt klart valt ställbart chassi även på eDrive40, jag tycker egentligen inte det har så mkt med prestanda att göra, är mer komfort vs när man vill ha mer aktiv bil och det passar ju även på 40an.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: BMW i4

Inlägg av ANLI »

Såg en test där Wayke klagade på att i4ans autopilot vinglade fram.
Går det att hjälpa till lite och styra in till höger på 1 till 2 filig väg.
Ska prova en i4 snart på platser där Teslas autopilot inte funkar.

Teslans autopilot är duktig på att följa dåliga markeringar och vinglar inte.
Däremot är det tråkigt med spökbromsningar även med bara farthållaren på.
Möte med lastbilar på smala vägar och lite tvärare kurvor leder till alltid till inbromsningar med bara farthållaren.
Den är också dålig på att hålla konstant avstånd till framförvarande bil.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Jag tycker BMWs autopilot är väldigt stabil, vinglar väldigt lite. Ioniq5 vinglade mer. Spökbromsningar har jag inte upplevt någon gång med i4, men min fru dagligen i Model 3, så mkt att hon knappt vill använda det längre och det är tråkigt. Men som du skriver så är Model 3 bättre på att hålla spåret när vägmarkeringarna är dåliga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Faktiskt lite intressant att jag inte haft en enda liten glitch i infotainmentsystemet sen jag fick bilen. Alla andra elbilar jag haft hade några små, ibland stora softwareproblem. BMW, nix! Det måste jag säga är ganska imponerande, kanske det låg något i att bilen var lite försenad (och då mer färdigutvecklad). Även appen fungerar 100%. Detta måste jag säga är på hög nivå. Om man ser i min signatur så har jag en del erfarenhet med olika elbilar och ALLA har haft något med software (inte alla så allvarliga, men de är där) men inte i4.
För att balansera och inte framstå som fanboy, så kan jag säga att jag inte är 100% nöjd med hur gasresponsen är, speciellt i ”boost” så känns den lite som ett turbohål, kraften kommer liksom efter en liten stund, inte momentant. Men det kanske är BMWs sätt att presentera just ”boost”? Sen är bilen också lite hoppig vid riktigt sakta manövrering, svårt att bara köra några få centimeter fram eller bak på ett mjukt sätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: BMW i4

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
Faktiskt lite intressant att jag inte haft en enda liten glitch i infotainmentsystemet sen jag fick bilen. Alla andra elbilar jag haft hade några små, ibland stora softwareproblem. BMW, nix! Det måste jag säga är ganska imponerande, kanske det låg något i att bilen var lite försenad (och då mer färdigutvecklad). Även appen fungerar 100%. Detta måste jag säga är på hög nivå. Om man ser i min signatur så har jag en del erfarenhet med olika elbilar och ALLA har haft något med software (inte alla så allvarliga, men de är där) men inte i4.
För att balansera och inte framstå som fanboy, så kan jag säga att jag inte är 100% nöjd med hur gasresponsen är, speciellt i ”boost” så känns den lite som ett turbohål, kraften kommer liksom efter en liten stund, inte momentant. Men det kanske är BMWs sätt att presentera just ”boost”? Sen är bilen också lite hoppig vid riktigt sakta manövrering, svårt att bara köra några få centimeter fram eller bak på ett mjukt sätt.
När jag testade m50 så givetvis testa jag acceleration som sig bör men upplevde att ratten drog och det var rätt obehagligt, fick fokusera mer på att ha kontroll på bilen än att njuta av farten.
Hur känner du över detta?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

anna__ skrev:
HelectriC skrev:
Faktiskt lite intressant att jag inte haft en enda liten glitch i infotainmentsystemet sen jag fick bilen. Alla andra elbilar jag haft hade några små, ibland stora softwareproblem. BMW, nix! Det måste jag säga är ganska imponerande, kanske det låg något i att bilen var lite försenad (och då mer färdigutvecklad). Även appen fungerar 100%. Detta måste jag säga är på hög nivå. Om man ser i min signatur så har jag en del erfarenhet med olika elbilar och ALLA har haft något med software (inte alla så allvarliga, men de är där) men inte i4.
För att balansera och inte framstå som fanboy, så kan jag säga att jag inte är 100% nöjd med hur gasresponsen är, speciellt i ”boost” så känns den lite som ett turbohål, kraften kommer liksom efter en liten stund, inte momentant. Men det kanske är BMWs sätt att presentera just ”boost”? Sen är bilen också lite hoppig vid riktigt sakta manövrering, svårt att bara köra några få centimeter fram eller bak på ett mjukt sätt.
När jag testade m50 så givetvis testa jag acceleration som sig bör men upplevde att ratten drog och det var rätt obehagligt, fick fokusera mer på att ha kontroll på bilen än att njuta av farten.
Hur känner du över detta?
Så var det när jag hade vinterdäck och det var 14 grader ute.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ObscureEconomist
Inlägg: 375
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Kör du android eller iPhone helectric?
BMW i4 M50 -22
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: BMW i4

Inlägg av Elektrifierad »

Jag har inte provkört men iaf noga provsuttit i4. Står och velar mellan en TM3P och I4 som nästa bil.

Det jag tycker verkar vara sådär med I4 jmf med TM3 är motorhuven. Den ser gigantisk ut inifrån, speciellt i jämförelse med Teslan där man har en helt annan kontakt och närvaro med asfalten/vägen. Vad tycker du om den skillnaden?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i4

Inlägg av Niklas Z »

Elektrifierad skrev:
Jag har inte provkört men iaf noga provsuttit i4. Står och velar mellan en TM3P och I4 som nästa bil.

Det jag tycker verkar vara sådär med I4 jmf med TM3 är motorhuven. Den ser gigantisk ut inifrån, speciellt i jämförelse med Teslan där man har en helt annan kontakt och närvaro med asfalten/vägen. Vad tycker du om den skillnaden?
Den stora skillnaden i närvaro med asfalten/vägen upplevde jag fanns i bilarnas feedback genom ratt och säte. Jag har en M3LR och den har betydligt mer närvaro vid körning än vad i4 har. Skillnaden mot en M3P borde vara ännu större.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

ObscureEconomist skrev:
Kör du android eller iPhone helectric?
Android
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Elektrifierad skrev:
Jag har inte provkört men iaf noga provsuttit i4. Står och velar mellan en TM3P och I4 som nästa bil.

Det jag tycker verkar vara sådär med I4 jmf med TM3 är motorhuven. Den ser gigantisk ut inifrån, speciellt i jämförelse med Teslan där man har en helt annan kontakt och närvaro med asfalten/vägen. Vad tycker du om den skillnaden?
Huven är längre absolut, men jag känner mig mer distanserad från vägen i Model 3 eftersom man sitter så pass högt upp. Stolen går inte att få lika långt ner. När jag kör vår Model 3 så får jag inte känslan av en sedan, mer på gränsen till SUV nästan. Det trodde jag verkligen inte innan vi köpte Model 3.
Sätter man i4 M50 i sport så tycker jag den är mycket mer närvarande och aktiv än M3. Nu har vi iofs bara en Model 3 RWD, jag minns inte helt hur det var att köra M3P som jag provkörde för ca 2år sen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar