Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av LarsL »

backe skrev:
Jag har samma version som dig, jag tycker automatiken är sjukt jobbig i stan, blinkar på och av hela tiden även om det inte är särskilt mörkt. Bländar andra bilar mest hela tiden.
Ja, i villaområden har den lite problem. Tidigare bilar har löst det genom att inte aktivera helljus under 30-40 km/h, vilket Model Y tycks göra. Å andra sidan funkar inte min AP inne i städer ändå.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
backe skrev:
Jag har samma version som dig, jag tycker automatiken är sjukt jobbig i stan, blinkar på och av hela tiden även om det inte är särskilt mörkt. Bländar andra bilar mest hela tiden.
Ja, i villaområden har den lite problem. Tidigare bilar har löst det genom att inte aktivera helljus under 30-40 km/h, vilket Model Y tycks göra. Å andra sidan funkar inte min AP inne i städer ändå.
Man ska väl kunna använda helljusautomatiken även utan AP?
Behöver man stänga av den för att man kör i villaområden eller stan så fungerar ju inte automatiken.

Var aldrig ett problem med AP1 bilen jag hade tidigare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
ANLI skrev:
Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
Har en ny Model Y och den har minst lika bra helljusautomatik och regnsensor som Model S hade, vilket var i princip samma som på min tidigare MB. Model 3 från 2019 har sämre koll på både regn och ljus.
Ja lika bra som en Model S utan regn- och ljus-sensorer. Ingen större skillnad av förklarliga skäl.
Men en Model S med riktiga sensorer för regn och ljus är fullständigt överlägsen den MYP jag har nu.
Nej, min Model S från 2016 har regnsensor och helljusautomatik. (Kan vi lägga ner näbbigheten?).

Det är konstigt att så många har så olika intryck av detta. Jag kommer från MB innan Tesla så det är ju där någonstans jag har referensen, även om det var 3-4 år sedan.
Tog för givet att du hade en S med AP2 eftersom du tycker den är så dålig.

Ja det är verkligen konstigt att det är så olika upplevelser. Av det du skrivit i olika trådar verkar du ha en AP1-bil som är klart under medel, samtidigt som du har en Tesla Vision-bil som är överlägsen de flesta andras bilar med samma system.

Min AP1-bil från 2014 hade den bästa helljusautomatiken jag någonsin provat i någon bil till dags dato. Samtidigt har min Tesla Vision-bil från 2022 den överlägset sämsta helljusautomatiken jag någonsin provat i någon bil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

Jag har felanmält farthållaren eftersom den fungerar mycket sämre numera (utan radar).
För en stund sedan blev jag uppringd av någon engelsktalande från Tesla som hävdade att de arbetar på en ny "firmware" som förhoppningsvis skall lösa problemen. Tanken är att det skall bli klart "before the end of the year."
Det är nog lite optimistiskt att tro på ett återinförande av radarn, men.....

Han tröstade mig med att jag åtminstone har parking assist. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev:
Jag har felanmält farthållaren eftersom den fungerar mycket sämre numera (utan radar).
För en stund sedan blev jag uppringd av någon engelsktalande från Tesla som hävdade att de arbetar på en ny "firmware" som förhoppningsvis skall lösa problemen. Tanken är att det skall bli klart "before the end of the year."
Det är nog lite optimistiskt att tro på ett återinförande av radarn, men.....

Han tröstade mig med att jag åtminstone har parking assist. :roll:
Än så länge...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Jag har felanmält farthållaren eftersom den fungerar mycket sämre numera (utan radar).
För en stund sedan blev jag uppringd av någon engelsktalande från Tesla som hävdade att de arbetar på en ny "firmware" som förhoppningsvis skall lösa problemen. Tanken är att det skall bli klart "before the end of the year."
Det är nog lite optimistiskt att tro på ett återinförande av radarn, men.....

Han tröstade mig med att jag åtminstone har parking assist. :roll:
Än så länge...
Ja, det var nästan så jag tolkade honom.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4354
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av dstr »

mikebike skrev:
Jag har felanmält farthållaren eftersom den fungerar mycket sämre numera (utan radar).
För en stund sedan blev jag uppringd av någon engelsktalande från Tesla som hävdade att de arbetar på en ny "firmware" som förhoppningsvis skall lösa problemen. Tanken är att det skall bli klart "before the end of the year."
Det är nog lite optimistiskt att tro på ett återinförande av radarn, men.....

Han tröstade mig med att jag åtminstone har parking assist. :roll:
Before the end of the year 2027?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Lophornis »

Har fått ökade avbrutna autopilot sessioner pga man inte hållt i ratten fast jag vet jag har gjort det. Detta har blivit värre med vision systemet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

Lophornis skrev:
Har fått ökade avbrutna autopilot sessioner pga man inte hållt i ratten fast jag vet jag har gjort det. Detta har blivit värre med vision systemet.
Jag har aldrig fått avbruten AP, men numera får jag påminnelser om att vrida på ratten även när jag har min vikt monterad. Dock inte lika ofta som utan vikt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av RagWal »

mikebike skrev:
Lophornis skrev:
Har fått ökade avbrutna autopilot sessioner pga man inte hållt i ratten fast jag vet jag har gjort det. Detta har blivit värre med vision systemet.
Jag har aldrig fått avbruten AP, men numera får jag påminnelser om att vrida på ratten även när jag har min vikt monterad. Dock inte lika ofta som utan vikt.
Man har väl gjort om detekteringen. Kanske är det så att man analyserar pålagda vridmomentet... Är det för konstant så antar man att du busar med vikt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

RagWal skrev:
mikebike skrev:
Lophornis skrev:
Har fått ökade avbrutna autopilot sessioner pga man inte hållt i ratten fast jag vet jag har gjort det. Detta har blivit värre med vision systemet.
Jag har aldrig fått avbruten AP, men numera får jag påminnelser om att vrida på ratten även när jag har min vikt monterad. Dock inte lika ofta som utan vikt.
Man har väl gjort om detekteringen. Kanske är det så att man analyserar pålagda vridmomentet... Är det för konstant så antar man att du busar med vikt.
Ja, eller att de ändrat tröskelvärdet.
Jag kör ofta med båda händerna på ratten och då känns det märkligt att lägga mer vikt på den ena handen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av CrazyGang »

Körde 57 mil idag med 2022.28.4, Ösd-Sthlm.

E4 från Sundsvall gick inte längre att köra med autopilot förens det blev motorväg. Avbröt utan förvarning 4-5 gånger. Även farthållaren strulade mycket med reducerad hastighet osv.

Värdelöst. Stor försämring från innan. Och der var inte ens nederbörd. :cry:
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

CrazyGang skrev:
Körde 57 mil idag med 2022.28.4, Ösd-Sthlm.

E4 från Sundsvall gick inte längre att köra med autopilot förens det blev motorväg. Avbröt utan förvarning 4-5 gånger. Även farthållaren strulade mycket med reducerad hastighet osv.

Värdelöst. Stor försämring från innan. Och der var inte ens nederbörd. :cry:
Söder om Sundsvall var samma sträcka som jag hade problem. AP slog av p.g.a. dimma och bilen läste fel på 110-skyltar (när det inte var dimma).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av agehall »

Skyltavläsningen blir jag inte klok på - åkte förbi 40-skyltar som bilen så (och visualiserade i displayen) men helt ignorerade.

Jag kan förstå om bilen läser fel, men om den ser skyltarna och lyckas läsa av dem rätt kan jag tycka att det är väldigt konstigt att den sedan ignorerar dem om den nu verkligen går på det kamerorna ser.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

agehall skrev:
Skyltavläsningen blir jag inte klok på - åkte förbi 40-skyltar som bilen så (och visualiserade i displayen) men helt ignorerade.

Jag kan förstå om bilen läser fel, men om den ser skyltarna och lyckas läsa av dem rätt kan jag tycka att det är väldigt konstigt att den sedan ignorerar dem om den nu verkligen går på det kamerorna ser.
Men det gör den väl inte?

Den struntar ju alltid i vad det står på skyltarna så länge det finns en hastighetsangivelse i kartdatan.
För det är som du säger att den visualiserar skyltarna rätt på displayen men ändrar inte hastighetsgränsen efter det. Ändringarna av hastighetsgränsen på displayen, sammanfaller ytterst sällan med att man passerar en skylt. Den brukar komma en bit före eller efter skylten, vilket tyder på att det är kartdatan som avgör vilken hastighetsgräns bilen visar.

På AP1-bilarna följer bilen det som står på skyltarna till 100%. Ändringen av hastighetsgränsen sker alltid precis när man passerar skyltarna. Saknas skyltar så går den över på kartdata. Det gör att den visar rätt hastighetsgräns i displayen 99% av tiden.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av agehall »

Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Snarare tvärtom, bilen läser fel på 110-skyltar och läser inte alls i mörker när man kör på AP.
Min teori är att Vision tar för mycket kapacitet och att skyltavläsning är nedprioriterat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av loftux »

agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Finns väl inget annat än kameror som skulle kunna läsa av skyltar? Så både före och efter Tesla Vision är det kamera som läst av.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av backe »

loftux skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Finns väl inget annat än kameror som skulle kunna läsa av skyltar? Så både före och efter Tesla Vision är det kamera som läst av.

Du kan ha det via GPS. Du sätter hastighet i olika zoner och sen ändras det när man kör in och ut i dess. Förutsätter att den databasen hänger med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6540
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Snarare tvärtom, bilen läser fel på 110-skyltar och läser inte alls i mörker när man kör på AP.
Min teori är att Vision tar för mycket kapacitet och att skyltavläsning är nedprioriterat.
Skyltavläsning borde inte vara kostsamt. Det som är nedprioriterat är allt utanför USA. Skulle tro att den funkar bättre där.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev:
mikebike skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Snarare tvärtom, bilen läser fel på 110-skyltar och läser inte alls i mörker när man kör på AP.
Min teori är att Vision tar för mycket kapacitet och att skyltavläsning är nedprioriterat.
Skyltavläsning borde inte vara kostsamt. Det som är nedprioriterat är allt utanför USA. Skulle tro att den funkar bättre där.
Det funkade riktigt bra i våras, men efter 2022.24.8 och 2022.28.2 så funkar det mycket sämre. Förr i tiden visualiserades inte skyltar alls på motorväg, så våren och sommaren 2022 var en slags höjdpunkt. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 11058
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
loftux skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Finns väl inget annat än kameror som skulle kunna läsa av skyltar? Så både före och efter Tesla Vision är det kamera som läst av.

Du kan ha det via GPS. Du sätter hastighet i olika zoner och sen ändras det när man kör in och ut i dess. Förutsätter att den databasen hänger med.
Den fysiska skylten trumfar alltid en kartdatabas.
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev:
backe skrev:
loftux skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Finns väl inget annat än kameror som skulle kunna läsa av skyltar? Så både före och efter Tesla Vision är det kamera som läst av.

Du kan ha det via GPS. Du sätter hastighet i olika zoner och sen ändras det när man kör in och ut i dess. Förutsätter att den databasen hänger med.
Den fysiska skylten trumfar alltid en kartdatabas.
Jag håller med, men då det finns ett patent på att läsa skyltarna så tänkte jag att Tesla går en annan väg? Har dock ingen aning.

Min gamla(2021 så inte så gammal) Volvo löste detta nära på perfekt men min ID4 inte lika bra. Och Teslan inte så bra heller tyvärr.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av BrooklynS »

...och märkligt nog så fungerar skyltavläsningen i min MY (lev 31/3-22) riktigt bra, inklusive momentana skyltar vid vägarbeten. Vilket i sig inte behöver betyda mer än att det i vart fall inte är en feature att INTE fungera...

Ibland tar den fel på 50/90 (tex snö/smuts på skylten) men brukar efter ett tag återställa till rätt fart, antar efter kartdata/nästa utfart. Har kört ca 3000 mil hittills, mestadels i norra Sverige men även ned till Skåne och upp igen. Har inget större att anmärka på förutom att det är betydligt enklare på motorväg S Gävle än 2+1-vägen norrut om man kör E4. Man jag kör flera gånger i veckan mellan Luleå och Pajala och kör nog 95% med autopilot sommar som vinter. Även Luleå-Hemavan kör jag mestadels med AP och det fungerar skitbra.

Det som är väldigt tydligt är att AP/Autosteer utgår ganska mycket från kartdata vilket kanske kan förklara de geografiska skillnaderna.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av John Galt »

mikebike skrev:
numera får jag påminnelser om att vrida på ratten även när jag har min vikt monterad. Dock inte lika ofta som utan vikt.
Jag tänkte också på det efter långresa förra veckan.

Bilen bromsar också senare och kraftigare när den kommer ifatt en annan bil. På ett lite jobbigt sätt. Gäller kanske främst stadstrafik.


MX19
Skriv svar