Kia EV9

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Legato skrev: 05 jun 2024 07:29
spacecoin skrev: 04 jun 2024 22:03
chaffis75 skrev: 04 jun 2024 08:39
Donk skrev: 04 jun 2024 08:07
Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….

Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.

Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.

Navigatorn har jag hört de klagas på mycket i Kia, de sägs den fungerar men man måste lära sig exakt hur man ska göra, Tja inte så bra precis men kanske man kan stå ut om funktionen finns där åtminstone.
Hastighetsplinget är väl ett krav på alla 2024 års modeller?
Jo, men mig veterligen har ingen annan gjort det så svårt att stänga av. Trots att man "slösar bort" en genväg för detta så krävs det tre tryck varje körning.
EV3 har fått en snabbare variant för att stänga av hastighetsplinget och då genom att hålla in volymknappen i 3-4sek.
Kommer även till EV9 enligt Kia.

Det funkar lika som att stänga av Lane assist genom att hållaren den knappen på ratten.

Dock styr det inte kaffekoppen.
OvePaHornet

Inlägg av OvePaHornet »

R_Edvinsson skrev: 05 jun 2024 08:17
På EV6 så räckte det att stänga av den en gång i menyn, behöver man stänga av den vid varje körning på EV9?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 04 jun 2024 22:03
chaffis75 skrev: 04 jun 2024 08:39
Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….

Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.

Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.

Navigatorn har jag hört de klagas på mycket i Kia, de sägs den fungerar men man måste lära sig exakt hur man ska göra, Tja inte så bra precis men kanske man kan stå ut om funktionen finns där åtminstone.
Hastighetsplinget är väl ett krav på alla 2024 års modeller?
Jo, men mig veterligen har ingen annan gjort det så svårt att stänga av. Trots att man "slösar bort" en genväg för detta så krävs det tre tryck varje körning.
EV3 har fått en snabbare variant för att stänga av hastighetsplinget och då genom att hålla in volymknappen i 3-4sek.
Kommer även till EV9 enligt Kia.

Det funkar lika som att stänga av Lane assist genom att hållaren den knappen på ratten.

Ok. Hålla 3-4 sekunder är väl iofs typ lika irriterande som tre klick... Synd att man väljer att göra det onödigt svårt.

Förstår verkligen inte sånt. Samma med detta att man verkligen tvingas stänga av bilen när man lämnar den. Förstår inte fördelen alls.

Glömde dock nämna en riktigt positiv egenskap. I låga farter är bilen verkligen löjligt tyst. Väldigt lite däckljud även med rutorna neddragna!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

OvePaHornet skrev: 05 jun 2024 08:27
På EV6 så räckte det att stänga av den en gång i menyn, behöver man stänga av den vid varje körning på EV9?
Det är så på alla nya modeller pga eu-krav. EV6 refresh kommer ha samma pling som återaktiveras varje körning.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Ja det är drygt. Hoppas de gör det enklare/snabbare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fått tillbaka Teslan. Får erkänna att AP är något bättre än EV9:an system trots allt. Jag tycker dock att AP är sämre på att anpassa hastigheten mjukt när det behövs och det är synd att man inte kan byta bil utan att "stänga av" AP. EAP verkar segare i filbyten än i Kian med?

Jag saknar tystnaden och sätena i Kian samt HUD jfr MX.
Matte

Inlägg av Matte »

Blandade kommentarer igen:

Autopiloten tycker jag fungerar bättre än Teslas, speciellt att sen slår på igen efter att den slagit av, typ i rondeller. Men:
1. Jag tycker den är av för ofta i svängar (oftare än Teslas, så knappast eu-regel?)
2.Den ger inga varningar när den slår av. Det är ju väldigt skönt ofta, men jag vet att frun stör sig på det så tänkte att jag slänger med den kommentaren

Barnen älskar bilen, riktigt lyxigt att dom kan sitta själv längst bak. Dom kan reglera stolarna som dom vill och det finns även en knapp/ett läge som typ heter "prata med tredje raden", väldigt bra.

Dragkroken har vi använt en gång, och det är klart det inte är lika bra gjort som en automatisk men jag stör mig inte på det då jag varken kollar in det fula hålet där under eller använder dragkroken speciellt ofta.

Mobil byter jag efter sommaren tror jag, får se om det kommer fungera med mobilnyckel då. Har inga större förhoppningar efter Legatos kommentarer.

Körde ny model y i veckan, kian är så tyst och skön att åka jämfört med y. Tesla borde jobba med det för det är verkligen skillnad. Teslas skärm/karta är dock bättre än kias.

Storleken: vi ville ha/behöver en stor bil, men det gör ju att det är jobbigare att parkera. Jag brukar trycka på kamera-knappen vid mugghållaren så fort jag ska parkera/lämna en tight parkering, så man får bra överblick. Bra grej (och standard på många andra bilar än Tesla).

Fortfarande riktigt riktigt nöjd med bilen!
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Börjar mer och mer hitta hem i EV9an.
Helt fantastiskt skön bil att åka långfärd med.

Skall stolpa ner lite för och emot efter denna resan.

Laddstolpen vi skulle toppa upp på visade sig inte vara driftsatt så blev ingen laddning igår på vägen hem.
Så ”iskall” bil som stått hela natten och dagen, ingen förvärmning då vi bara hade 10% batteri vid start och 8% när vi kom fram till laddaren.

Men ändå bra fart på laddningen.
8-70% på 22min och 178kW i snitt.

Detta var man inte van vid med ID4an. 😬
IMG_2097.jpeg
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm.
Jag som testat de flesta elbilar på marknaden anser att Tesla, BMW och MB har de solklart bästa infotainmentsystemen. Lätta att förstå, använda (även från ratten, något många glömmer), med tydlighet och enkelhet.
Snyggaste grafiken har BMW följt av MB. Tesla är lite trist men funktionellt.

Resten av tillverkarna är på en nivå som är flera generationer bakom - enl mig.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Sportbilsentusiasten skrev: 09 jun 2024 09:49
Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm.
Jag som testat de flesta elbilar på marknaden anser att Tesla, BMW och MB har de solklart bästa infotainmentsystemen. Lätta att förstå, använda (även från ratten, något många glömmer), med tydlighet och enkelhet.
Snyggaste grafiken har BMW följt av MB. Tesla är lite trist men funktionellt.

Resten av tillverkarna är på en nivå som är flera generationer bakom - enl mig.
Om det ska vara relevant för tråden så är det ju intressant att veta om du faktiskt testat just EV9... Det är stor skillnad på EV9ans infotainment vs tex EV6.

Personligen tycker jag Tesla och Polestar har de bästa systemen av de bilar jag testat. Har dock inte testat Mercedes (som fått bra omdömen).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Matte skrev: 08 jun 2024 08:00
2.Den ger inga varningar när den slår av. Det är ju väldigt skönt ofta, men jag vet att frun stör sig på det så tänkte att jag slänger med den kommentaren
Samma i IONIQ 5. Jag bytte HUD-gränssnittet till "Standard" istället för "Augmented". Mycket bättre och tydligare då när styrningen är "aktiv". Gillar den mycket mer. Kanske något som går att göra på EV9 också?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Matte

Inlägg av Matte »

DanneLKPG skrev: 10 jun 2024 09:10
Matte skrev: 08 jun 2024 08:00
Samma i IONIQ 5. Jag bytte HUD-gränssnittet till "Standard" istället för "Augmented". Mycket bättre och tydligare då när styrningen är "aktiv". Gillar den mycket mer. Kanske något som går att göra på EV9 också?

Jag har inte HUD på min bil så vet inte om det går
Matte

Inlägg av Matte »

Har någon lyckats använda autopiloten när man har ex. cykelhållare med lyktor påkopplad?
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Matte skrev: 11 jun 2024 11:32
Har någon lyckats använda autopiloten när man har ex. cykelhållare med lyktor påkopplad?
Tyvärr inte.

Kia har likt Mercedes mfl valt att helt koppla ur alla säkerhetssystem när man kopplar på en "släpvagn"
Otroligt korkat och det borde helt klart finnas ett läge under släpvagnsinställningarna där man kan välja cykelhållare.

Har kört 100+ mil i helgen med släckta lysen på Thulen...För det är säkrare än att inte ha några system igång.
Får leva med att det är krångligt att backa och att bilen panikbromsar första försöket.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

R_Edvinsson skrev: 11 jun 2024 13:45
Tyvärr inte.

Kia har likt Mercedes mfl valt att helt koppla ur alla säkerhetssystem när man kopplar på en "släpvagn"
Otroligt korkat och det borde helt klart finnas ett läge under släpvagnsinställningarna där man kan välja cykelhållare.

Har kört 100+ mil i helgen med släckta lysen på Thulen...För det är säkrare än att inte ha några system igång.
Får leva med att det är krångligt att backa och att bilen panikbromsar första försöket.
Nu kommer jag igen med erfarenheter från kusinen IONIQ 5, men ni kan inte stänga av trailer mode alltså? Det kan jag göra i min och då fungerar allt som vanligt. Jag kan köra med full "autopilot" med släp. Vill man stänga av nödbroms bak så håller man in "P-sensorknappen" i 5 sekunder så avaktiveras nödbroms tills nästa körning. Hoppas det går att göra det på EV9 också.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

DanneLKPG skrev: 11 jun 2024 14:38
R_Edvinsson skrev: 11 jun 2024 13:45
Tyvärr inte.

Nu kommer jag igen med erfarenheter från kusinen IONIQ 5, men ni kan inte stänga av trailer mode alltså? Det kan jag göra i min och då fungerar allt som vanligt. Jag kan köra med full "autopilot" med släp. Vill man stänga av nödbroms bak så håller man in "P-sensorknappen" i 5 sekunder så avaktiveras nödbroms tills nästa körning. Hoppas det går att göra det på EV9 också.
Man kan stänga av släpvagnsläge, men det enda det gör är att beräkna räckvidden beroende på vikta på trailern.
Matte

Inlägg av Matte »

Har någon hittat något lastnät som passar bra och tål semesterpackning vid krock, när man kör 5-sits? Lastgaller vore ännu bättre men har inte hittat något som inte sitter fast på nackstöden. Finns det något annat?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Någon som listat ut något sätt att stänga av larmet?

Sitter på Gotlandsbåten och vi har verkligen försökt Googla både forum och instruktionsbok men utan framgång.

Vore ju extremt konstigt om det inte går.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 30 jun 2024 14:42

Sitter på Gotlandsbåten och vi har verkligen försökt Googla både forum och instruktionsbok men utan framgång.

Prova Settings -> Vehicle -> Conveniece -> Anti Theft (funkar på ev6 iaf)

Edit: verkar vara samma på EV9 (sid 174):
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/a ... l-my24.pdf

Hoppas det hjälper!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 30 jun 2024 14:44
Legato skrev: 30 jun 2024 14:42

Prova Settings -> Vehicle -> Conveniece -> Anti Theft (funkar på ev6 iaf)

Edit: verkar vara samma på EV9 (sid 174):
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/a ... l-my24.pdf

Hoppas det hjälper!
Finns tyvärr inga sådana inställningar i vår.

Börjar fundera på om den inte har larm. Hittade inget om det när jag gick igenom specen nu, samtidigt vore det ju helt sjukt om det inte ingår i "topp-spec" GT-Line. Hittar det inte som tillval heller.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare

Inlägg av Cay »

EV9:an verkar onekligen bra, dock ser jag inte så många jämförelser med BMW iX. Någon som testat båda och har input (förutom det uppenbara med antal sittplatser)?
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

Cay skrev: 12 aug 2024 08:34
EV9:an verkar onekligen bra, dock ser jag inte så många jämförelser med BMW iX. Någon som testat båda och har input (förutom det uppenbara med antal sittplatser)?
IX är ju dyrare, med massor. Vad jag vet på en plattform de ska överge och med långsam snabbladdning.

Har bara provsuttit båda men kört ena. EV9 är rymligare. Erfarenhetsmässigt går BMW bättre på vägen medans Kian är som ett skepp på vägen. Lite som V70 tyckte jag. En stabil glidare på vägen där man åker sjukt komfortabelt.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Ny uppdatering för navigation och vissa bilfunktioner.

Bla kommer den efterlängtade ”mute knappen” till hastighetsvarningen i denna uppdateringen.

Även navigationen är uppdaterad med minskat antal klick för att bilen inte längre frågar om du vill ladda när räckvidden är för kort. 👌

https://update.kia.com/EU/SV/updateNoticeView/wxOp9J

Kommer skickas ut som OTA inom någon vecka eller två men går att installera via USB.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Har precis beställt en Kia EV9 GT-Line 7-sits.

Ska bli väldigt spännande efter att ha kört Tesla Model S sedan 2016.
Min nuvarande är en LR från 2020, som jag dessutom har fri Supercharging på, vilket tar emot att släppa, men trots att vi gör ungefär 5-7 långresor per år så gör det lägre förmånsvärdet på KIAn att det nog går ihop sig ändå.

Stora anledningen till bytet är att vi känner behov av en större bil (t.ex. till fjällen) och planen var först att vänta på att Tesla kör kampanj igen med att man får flytta över Superchargingen och byta till en X.
Men då man inte vet om det kommer igen och att den är så pass mycket dyrare gjorde att valet föll på EV9an.

Innan jag fått bilen så tror jag att jag kommer sakna detta från Teslan:
- Sömlösa och smidiga laddningen på ett grymt laddnätverk (som redan 2016 gjorde det enkelt för mig att över påsken åka ner till Franska rivieran och tillbaka) (inklusive smidig navigering etc)
-Autopiloten, hört mycket bra och KIAns, men Teslan är lite speciell på ett bra sätt
-Användargränssnittet, även om man har Android Auto i KIAn så är Teslan "outstanding", och med ett par få undantag, de enda som har ett vettigt användargränssnitt
-Förbrukningen, EV9 lär dra mycket mer än min Model S, förhoppningsvis så kompenseras det av att jag inte behöver takbox och att laddningen (på rätt ställe) går mycket fortare...
-Hur snygg bilen är. Jag tycker fortfarande Model S är ruskigt snygg. Speciellt i rätt färg. En SUV som EV9 kan absolut vara cool osv men kommer inte göra mig glad på samma sätt när man ser den på parkeringen...

Får återkomma om ett par månader och se om jag haft rätt, eller om det bara är en vanesak. Men att ha kört "likadan" bil i 8 år lär göra avvänjningen långsam.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Kul med ny bil! Dela gärna med dig av intrycket och erfarenheter här när du fått den.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar