EV3 har fått en snabbare variant för att stänga av hastighetsplinget och då genom att hålla in volymknappen i 3-4sek.Legato skrev: ↑05 jun 2024 07:29Jo, men mig veterligen har ingen annan gjort det så svårt att stänga av. Trots att man "slösar bort" en genväg för detta så krävs det tre tryck varje körning.spacecoin skrev: ↑04 jun 2024 22:03Hastighetsplinget är väl ett krav på alla 2024 års modeller?chaffis75 skrev: ↑04 jun 2024 08:39Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.Donk skrev: ↑04 jun 2024 08:07Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….
Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.
Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Navigatorn har jag hört de klagas på mycket i Kia, de sägs den fungerar men man måste lära sig exakt hur man ska göra, Tja inte så bra precis men kanske man kan stå ut om funktionen finns där åtminstone.
Kommer även till EV9 enligt Kia.
Det funkar lika som att stänga av Lane assist genom att hållaren den knappen på ratten.
Dock styr det inte kaffekoppen.