Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….
Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.
Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.
Navigatorn har jag hört de klagas på mycket i Kia, de sägs den fungerar men man måste lära sig exakt hur man ska göra, Tja inte så bra precis men kanske man kan stå ut om funktionen finns där åtminstone.
Hastighetsplinget är väl ett krav på alla 2024 års modeller?
Jo, men mig veterligen har ingen annan gjort det så svårt att stänga av. Trots att man "slösar bort" en genväg för detta så krävs det tre tryck varje körning.
EV3 har fått en snabbare variant för att stänga av hastighetsplinget och då genom att hålla in volymknappen i 3-4sek.
Kommer även till EV9 enligt Kia.
Det funkar lika som att stänga av Lane assist genom att hållaren den knappen på ratten.
Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….
Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.
Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.
Navigatorn har jag hört de klagas på mycket i Kia, de sägs den fungerar men man måste lära sig exakt hur man ska göra, Tja inte så bra precis men kanske man kan stå ut om funktionen finns där åtminstone.
Hastighetsplinget är väl ett krav på alla 2024 års modeller?
Jo, men mig veterligen har ingen annan gjort det så svårt att stänga av. Trots att man "slösar bort" en genväg för detta så krävs det tre tryck varje körning.
EV3 har fått en snabbare variant för att stänga av hastighetsplinget och då genom att hålla in volymknappen i 3-4sek.
Kommer även till EV9 enligt Kia.
Det funkar lika som att stänga av Lane assist genom att hållaren den knappen på ratten.
Dock styr det inte kaffekoppen.
Ok. Hålla 3-4 sekunder är väl iofs typ lika irriterande som tre klick... Synd att man väljer att göra det onödigt svårt.
Förstår verkligen inte sånt. Samma med detta att man verkligen tvingas stänga av bilen när man lämnar den. Förstår inte fördelen alls.
Glömde dock nämna en riktigt positiv egenskap. I låga farter är bilen verkligen löjligt tyst. Väldigt lite däckljud även med rutorna neddragna!
Jo, men mig veterligen har ingen annan gjort det så svårt att stänga av. Trots att man "slösar bort" en genväg för detta så krävs det tre tryck varje körning.
Ja det är drygt. Hoppas de gör det enklare/snabbare.
Re: Kia EV9
Postat: 07 jun 2024 22:50
av spacecoin
Fått tillbaka Teslan. Får erkänna att AP är något bättre än EV9:an system trots allt. Jag tycker dock att AP är sämre på att anpassa hastigheten mjukt när det behövs och det är synd att man inte kan byta bil utan att "stänga av" AP. EAP verkar segare i filbyten än i Kian med?
Jag saknar tystnaden och sätena i Kian samt HUD jfr MX.
Re: Kia EV9
Postat: 08 jun 2024 08:00
av Matte
Blandade kommentarer igen:
Autopiloten tycker jag fungerar bättre än Teslas, speciellt att sen slår på igen efter att den slagit av, typ i rondeller. Men:
1. Jag tycker den är av för ofta i svängar (oftare än Teslas, så knappast eu-regel?)
2.Den ger inga varningar när den slår av. Det är ju väldigt skönt ofta, men jag vet att frun stör sig på det så tänkte att jag slänger med den kommentaren
Barnen älskar bilen, riktigt lyxigt att dom kan sitta själv längst bak. Dom kan reglera stolarna som dom vill och det finns även en knapp/ett läge som typ heter "prata med tredje raden", väldigt bra.
Dragkroken har vi använt en gång, och det är klart det inte är lika bra gjort som en automatisk men jag stör mig inte på det då jag varken kollar in det fula hålet där under eller använder dragkroken speciellt ofta.
Mobil byter jag efter sommaren tror jag, får se om det kommer fungera med mobilnyckel då. Har inga större förhoppningar efter Legatos kommentarer.
Körde ny model y i veckan, kian är så tyst och skön att åka jämfört med y. Tesla borde jobba med det för det är verkligen skillnad. Teslas skärm/karta är dock bättre än kias.
Storleken: vi ville ha/behöver en stor bil, men det gör ju att det är jobbigare att parkera. Jag brukar trycka på kamera-knappen vid mugghållaren så fort jag ska parkera/lämna en tight parkering, så man får bra överblick. Bra grej (och standard på många andra bilar än Tesla).
Fortfarande riktigt riktigt nöjd med bilen!
Re: Kia EV9
Postat: 08 jun 2024 20:07
av R_Edvinsson
Börjar mer och mer hitta hem i EV9an.
Helt fantastiskt skön bil att åka långfärd med.
Skall stolpa ner lite för och emot efter denna resan.
Laddstolpen vi skulle toppa upp på visade sig inte vara driftsatt så blev ingen laddning igår på vägen hem.
Så ”iskall” bil som stått hela natten och dagen, ingen förvärmning då vi bara hade 10% batteri vid start och 8% när vi kom fram till laddaren.
Men ändå bra fart på laddningen.
8-70% på 22min och 178kW i snitt.
Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm.
Jag som testat de flesta elbilar på marknaden anser att Tesla, BMW och MB har de solklart bästa infotainmentsystemen. Lätta att förstå, använda (även från ratten, något många glömmer), med tydlighet och enkelhet.
Snyggaste grafiken har BMW följt av MB. Tesla är lite trist men funktionellt.
Resten av tillverkarna är på en nivå som är flera generationer bakom - enl mig.
Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm.
Jag som testat de flesta elbilar på marknaden anser att Tesla, BMW och MB har de solklart bästa infotainmentsystemen. Lätta att förstå, använda (även från ratten, något många glömmer), med tydlighet och enkelhet.
Snyggaste grafiken har BMW följt av MB. Tesla är lite trist men funktionellt.
Resten av tillverkarna är på en nivå som är flera generationer bakom - enl mig.
Om det ska vara relevant för tråden så är det ju intressant att veta om du faktiskt testat just EV9... Det är stor skillnad på EV9ans infotainment vs tex EV6.
Personligen tycker jag Tesla och Polestar har de bästa systemen av de bilar jag testat. Har dock inte testat Mercedes (som fått bra omdömen).
2.Den ger inga varningar när den slår av. Det är ju väldigt skönt ofta, men jag vet att frun stör sig på det så tänkte att jag slänger med den kommentaren
Samma i IONIQ 5. Jag bytte HUD-gränssnittet till "Standard" istället för "Augmented". Mycket bättre och tydligare då när styrningen är "aktiv". Gillar den mycket mer. Kanske något som går att göra på EV9 också?
2.Den ger inga varningar när den slår av. Det är ju väldigt skönt ofta, men jag vet att frun stör sig på det så tänkte att jag slänger med den kommentaren
Samma i IONIQ 5. Jag bytte HUD-gränssnittet till "Standard" istället för "Augmented". Mycket bättre och tydligare då när styrningen är "aktiv". Gillar den mycket mer. Kanske något som går att göra på EV9 också?
Jag har inte HUD på min bil så vet inte om det går
Re: Kia EV9
Postat: 11 jun 2024 11:32
av Matte
Har någon lyckats använda autopiloten när man har ex. cykelhållare med lyktor påkopplad?
Har någon lyckats använda autopiloten när man har ex. cykelhållare med lyktor påkopplad?
Tyvärr inte.
Kia har likt Mercedes mfl valt att helt koppla ur alla säkerhetssystem när man kopplar på en "släpvagn"
Otroligt korkat och det borde helt klart finnas ett läge under släpvagnsinställningarna där man kan välja cykelhållare.
Har kört 100+ mil i helgen med släckta lysen på Thulen...För det är säkrare än att inte ha några system igång.
Får leva med att det är krångligt att backa och att bilen panikbromsar första försöket.
Har någon lyckats använda autopiloten när man har ex. cykelhållare med lyktor påkopplad?
Tyvärr inte.
Kia har likt Mercedes mfl valt att helt koppla ur alla säkerhetssystem när man kopplar på en "släpvagn"
Otroligt korkat och det borde helt klart finnas ett läge under släpvagnsinställningarna där man kan välja cykelhållare.
Har kört 100+ mil i helgen med släckta lysen på Thulen...För det är säkrare än att inte ha några system igång.
Får leva med att det är krångligt att backa och att bilen panikbromsar första försöket.
Nu kommer jag igen med erfarenheter från kusinen IONIQ 5, men ni kan inte stänga av trailer mode alltså? Det kan jag göra i min och då fungerar allt som vanligt. Jag kan köra med full "autopilot" med släp. Vill man stänga av nödbroms bak så håller man in "P-sensorknappen" i 5 sekunder så avaktiveras nödbroms tills nästa körning. Hoppas det går att göra det på EV9 också.
Har någon lyckats använda autopiloten när man har ex. cykelhållare med lyktor påkopplad?
Tyvärr inte.
Kia har likt Mercedes mfl valt att helt koppla ur alla säkerhetssystem när man kopplar på en "släpvagn"
Otroligt korkat och det borde helt klart finnas ett läge under släpvagnsinställningarna där man kan välja cykelhållare.
Har kört 100+ mil i helgen med släckta lysen på Thulen...För det är säkrare än att inte ha några system igång.
Får leva med att det är krångligt att backa och att bilen panikbromsar första försöket.
Nu kommer jag igen med erfarenheter från kusinen IONIQ 5, men ni kan inte stänga av trailer mode alltså? Det kan jag göra i min och då fungerar allt som vanligt. Jag kan köra med full "autopilot" med släp. Vill man stänga av nödbroms bak så håller man in "P-sensorknappen" i 5 sekunder så avaktiveras nödbroms tills nästa körning. Hoppas det går att göra det på EV9 också.
Man kan stänga av släpvagnsläge, men det enda det gör är att beräkna räckvidden beroende på vikta på trailern.
Re: Kia EV9
Postat: 21 jun 2024 09:56
av Matte
Har någon hittat något lastnät som passar bra och tål semesterpackning vid krock, när man kör 5-sits? Lastgaller vore ännu bättre men har inte hittat något som inte sitter fast på nackstöden. Finns det något annat?
Re: Kia EV9
Postat: 30 jun 2024 14:42
av Legato
Någon som listat ut något sätt att stänga av larmet?
Sitter på Gotlandsbåten och vi har verkligen försökt Googla både forum och instruktionsbok men utan framgång.
Börjar fundera på om den inte har larm. Hittade inget om det när jag gick igenom specen nu, samtidigt vore det ju helt sjukt om det inte ingår i "topp-spec" GT-Line. Hittar det inte som tillval heller.
Re: Kia EV9
Postat: 12 aug 2024 08:34
av Cay
EV9:an verkar onekligen bra, dock ser jag inte så många jämförelser med BMW iX. Någon som testat båda och har input (förutom det uppenbara med antal sittplatser)?
EV9:an verkar onekligen bra, dock ser jag inte så många jämförelser med BMW iX. Någon som testat båda och har input (förutom det uppenbara med antal sittplatser)?
IX är ju dyrare, med massor. Vad jag vet på en plattform de ska överge och med långsam snabbladdning.
Har bara provsuttit båda men kört ena. EV9 är rymligare. Erfarenhetsmässigt går BMW bättre på vägen medans Kian är som ett skepp på vägen. Lite som V70 tyckte jag. En stabil glidare på vägen där man åker sjukt komfortabelt.
Re: Kia EV9
Postat: 12 aug 2024 11:53
av R_Edvinsson
Ny uppdatering för navigation och vissa bilfunktioner.
Bla kommer den efterlängtade ”mute knappen” till hastighetsvarningen i denna uppdateringen.
Även navigationen är uppdaterad med minskat antal klick för att bilen inte längre frågar om du vill ladda när räckvidden är för kort.
Kommer skickas ut som OTA inom någon vecka eller två men går att installera via USB.
Re: Kia EV9
Postat: 24 sep 2024 08:02
av Jocce
Har precis beställt en Kia EV9 GT-Line 7-sits.
Ska bli väldigt spännande efter att ha kört Tesla Model S sedan 2016.
Min nuvarande är en LR från 2020, som jag dessutom har fri Supercharging på, vilket tar emot att släppa, men trots att vi gör ungefär 5-7 långresor per år så gör det lägre förmånsvärdet på KIAn att det nog går ihop sig ändå.
Stora anledningen till bytet är att vi känner behov av en större bil (t.ex. till fjällen) och planen var först att vänta på att Tesla kör kampanj igen med att man får flytta över Superchargingen och byta till en X.
Men då man inte vet om det kommer igen och att den är så pass mycket dyrare gjorde att valet föll på EV9an.
Innan jag fått bilen så tror jag att jag kommer sakna detta från Teslan:
- Sömlösa och smidiga laddningen på ett grymt laddnätverk (som redan 2016 gjorde det enkelt för mig att över påsken åka ner till Franska rivieran och tillbaka) (inklusive smidig navigering etc)
-Autopiloten, hört mycket bra och KIAns, men Teslan är lite speciell på ett bra sätt
-Användargränssnittet, även om man har Android Auto i KIAn så är Teslan "outstanding", och med ett par få undantag, de enda som har ett vettigt användargränssnitt
-Förbrukningen, EV9 lär dra mycket mer än min Model S, förhoppningsvis så kompenseras det av att jag inte behöver takbox och att laddningen (på rätt ställe) går mycket fortare...
-Hur snygg bilen är. Jag tycker fortfarande Model S är ruskigt snygg. Speciellt i rätt färg. En SUV som EV9 kan absolut vara cool osv men kommer inte göra mig glad på samma sätt när man ser den på parkeringen...
Får återkomma om ett par månader och se om jag haft rätt, eller om det bara är en vanesak. Men att ha kört "likadan" bil i 8 år lär göra avvänjningen långsam.
/Jocce
Re: Kia EV9
Postat: 24 sep 2024 09:34
av flamman
Kul med ny bil! Dela gärna med dig av intrycket och erfarenheter här när du fått den.