Newgusa skrev: ↑10 aug 2024 07:56
Ja, man kanske borde yoloa lite mer

. Tycker också att kampanjen borde pågå året ut, samt eventuell prissänkning på senhöst MY, vem köper annars en dylik månaden/månaderna precis innan släpp av ny modell?
Nu kan man (med full rätt) tycka vad man vill om företaget Tesla, men de går HELT sin egen väg. Väldigt mycket som de kritiserats för är idag standard hos andra tillverkare. (Som exempel kan nämnas försäljningssättet som t o m VW nu kopierat där man tar bort den klassiska bilförsäljaren och alla prutmåner. Eller utseendet/funktionen i förarmiljön där Volvo EX30 är ett oblygt exempel där man tagit bort instrumentpanel och nyckel och har gjort en plastig och tråkig kopia av 3 och Y). Att köpa, äga, köra, serva bil har i grunden förändrats. På gott och ont. Allt är inte bra men affärsmässigt har det visat sig lyckat. Vilken annan nykomling på bilmarknaden har gått från 0 till världens mest sålda bil på ca 12 år?
När det gäller Teslas försäljning så vill de ju sälja så mycket bilar som möjligt och tjäna så mycket som möjligt. Därför sätter de en ”gräns” för räntekampanjen. Det hade de i sommar med (men då bara på LR och P). Efter några dagar in på nya kvartalet öppnade de ny kampanj (nu med alla Y modeller). Med det sagt är det högst troligt att de börjar en ny kampanj någon vecka in på kvartal 4. En sak är säker - det kommer nya kampanjer, det finns ingen ”sista chansen”. När det gäller nya modeller är Tesla lika oberäkneliga. Plötsligt inför de stopp på försäljning av en modell och sedan är det den nya som gäller (så var det med S, X och 3) De förnyar och förbättrar även aktuella produkter hela tiden utan att tala om det. T ex min nya Y. Först blev jag tilldelad en som var tillverkad i februari men det ändrades till en från mitten på maj. Samma bil sa de, men det stämmer inte. Min har HW4 och det är ganska många saker som är bättre på min har jag fått höra av en servicetekniker.
Så… det är mycket som är nytt och annorlunda att ha med Tesla att göra. Oavsett om man gillar det eller inte. Även om bilarna tycker man olika. Vissa avskyr både bilarna och företaget - helt ok. Andra gillar upplägget på bilägandet och även produkten - det är de som ideligen får höra ordet fanboy (av egen erfarenhet) så det är tydligen inte helt ok (även här inne tyvärr)
Gillar du bilen och kan acceptera Teslas annorlunda upplägg - köp! Om du inte gör det - så finns det många andra bilar på marknaden.
Lycka till med ditt bilval!