Sida 18 av 19

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 01 sep 2025 22:51
av Drevet
manneson skrev: 01 sep 2025 18:31
Electron skrev: 01 sep 2025 18:25
manneson skrev: 01 sep 2025 18:15
krabbanidag skrev: 01 sep 2025 17:55
Electron skrev: 01 sep 2025 16:09
https://morgontidningen.se/2025/09/tesl ... marknaden/

” För Tesla ser det betydligt mörkare ut. Tesla Model Y rasar med 87 procent i årstakt till 141 registreringar i augusti, medan Tesla Model 3 rasar 73 procent till 67 registreringar och Tesla Model X respektive Model S bara noterar 1 registrering var.”

Ser mörkt ut.
Ja eller ser hyfsat ljust ut för de som plockat ut en S 2023-2025. Finns bara 780 st. 330 Plaids och 450 LR.

Förr eller senare ska en bråkdel av ägarna (4000 st) till gamla Model S (2016-2021) uppgradera till en nyare (2023-2025). Lär om inte annat hålla uppe beg priserna bättre än på de äldre modellerna.

Sen kommer säkert nån av de tidigare 30-40 000 MY ägarna snegla på S/X 2023-2025 när de tröttnat på att köra Sveriges vanligaste elbil :P
Var ju ett rätt rejält prisfall nu, där många som fantiserade om att få 1 mille för sin Palladium fick ge sig till slut och acceptera 6-800.
Jag tror att priserna härifrån kommer följa de vanliga kurvorna. De kommer nog hålla värdet bättre än Tyskarna, men öka i värde tror jag knappast.
De väljer andra bilmärken. Det märks redan nu.
141 registreringar i augusti, medan Tesla Model 3 rasar 73 procent till 67 registreringar och Tesla Model X respektive Model S bara noterar 1 registrering var.
Läste du inlägget? Det handlade om värdet av beggade S, inte försäljning av nya.
Förstod du innebörden av det som skrevs? Ett dåligt sug på marknaden för nya bilar i denna härad speglar ju en inställning hos gemene man som inte är positiv till Tesla.

Svärfar har en S och en Model 3. Båda ryker när leasingen är över. Vill inte ha med Tesla att göra.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 sep 2025 11:26
av manneson
Drevet skrev: 01 sep 2025 22:51
manneson skrev: 01 sep 2025 18:31
Electron skrev: 01 sep 2025 18:25
manneson skrev: 01 sep 2025 18:15
krabbanidag skrev: 01 sep 2025 17:55


Ja eller ser hyfsat ljust ut för de som plockat ut en S 2023-2025. Finns bara 780 st. 330 Plaids och 450 LR.

Förr eller senare ska en bråkdel av ägarna (4000 st) till gamla Model S (2016-2021) uppgradera till en nyare (2023-2025). Lär om inte annat hålla uppe beg priserna bättre än på de äldre modellerna.

Sen kommer säkert nån av de tidigare 30-40 000 MY ägarna snegla på S/X 2023-2025 när de tröttnat på att köra Sveriges vanligaste elbil :P
Var ju ett rätt rejält prisfall nu, där många som fantiserade om att få 1 mille för sin Palladium fick ge sig till slut och acceptera 6-800.
Jag tror att priserna härifrån kommer följa de vanliga kurvorna. De kommer nog hålla värdet bättre än Tyskarna, men öka i värde tror jag knappast.
De väljer andra bilmärken. Det märks redan nu.
141 registreringar i augusti, medan Tesla Model 3 rasar 73 procent till 67 registreringar och Tesla Model X respektive Model S bara noterar 1 registrering var.
Läste du inlägget? Det handlade om värdet av beggade S, inte försäljning av nya.
Förstod du innebörden av det som skrevs? Ett dåligt sug på marknaden för nya bilar i denna härad speglar ju en inställning hos gemene man som inte är positiv till Tesla.

Svärfar har en S och en Model 3. Båda ryker när leasingen är över. Vill inte ha med Tesla att göra.
Låter som du inte förstod. Krabbanidag menade ju att detta skulle kunna höja värdet.
Jag menade tvärtom att de nog kommer följa den normala kurvan nu efter ett rejält tapp.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 sep 2025 19:44
av Drevet
manneson skrev: 02 sep 2025 11:26
Drevet skrev: 01 sep 2025 22:51
manneson skrev: 01 sep 2025 18:31
Electron skrev: 01 sep 2025 18:25
manneson skrev: 01 sep 2025 18:15


Var ju ett rätt rejält prisfall nu, där många som fantiserade om att få 1 mille för sin Palladium fick ge sig till slut och acceptera 6-800.
Jag tror att priserna härifrån kommer följa de vanliga kurvorna. De kommer nog hålla värdet bättre än Tyskarna, men öka i värde tror jag knappast.
De väljer andra bilmärken. Det märks redan nu.
141 registreringar i augusti, medan Tesla Model 3 rasar 73 procent till 67 registreringar och Tesla Model X respektive Model S bara noterar 1 registrering var.
Läste du inlägget? Det handlade om värdet av beggade S, inte försäljning av nya.
Förstod du innebörden av det som skrevs? Ett dåligt sug på marknaden för nya bilar i denna härad speglar ju en inställning hos gemene man som inte är positiv till Tesla.

Svärfar har en S och en Model 3. Båda ryker när leasingen är över. Vill inte ha med Tesla att göra.
Låter som du inte förstod. Krabbanidag menade ju att detta skulle kunna höja värdet.
Jag menade tvärtom att de nog kommer följa den normala kurvan nu efter ett rejält tapp.
Du citerade ju Electron.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 sep 2025 22:35
av Teslasemitruck
Sveriges tröga försäljning kompenseras med råge av Turkiet och Norge

Tesla har fyrdubblat försäljningen i Turkiet mot 2024 8,730 Model Y i augusti upp 86% och en marknadsandel senaste månaderna på 30-50% bland elbilar.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 02 sep 2025 23:01
av Tellus

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 03 sep 2025 14:24
av manneson
Drevet skrev: 02 sep 2025 19:44
manneson skrev: 02 sep 2025 11:26
Drevet skrev: 01 sep 2025 22:51
manneson skrev: 01 sep 2025 18:31
Electron skrev: 01 sep 2025 18:25

De väljer andra bilmärken. Det märks redan nu.
141 registreringar i augusti, medan Tesla Model 3 rasar 73 procent till 67 registreringar och Tesla Model X respektive Model S bara noterar 1 registrering var.
Läste du inlägget? Det handlade om värdet av beggade S, inte försäljning av nya.
Förstod du innebörden av det som skrevs? Ett dåligt sug på marknaden för nya bilar i denna härad speglar ju en inställning hos gemene man som inte är positiv till Tesla.

Svärfar har en S och en Model 3. Båda ryker när leasingen är över. Vill inte ha med Tesla att göra.
Låter som du inte förstod. Krabbanidag menade ju att detta skulle kunna höja värdet.
Jag menade tvärtom att de nog kommer följa den normala kurvan nu efter ett rejält tapp.
Du citerade ju Electron.
Ja, han svarade ju på mitt inlägg med något som inte verkade ha med mitt inlägg att göra.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 03 sep 2025 14:26
av manneson
Teslasemitruck skrev: 02 sep 2025 22:35
Sveriges tröga försäljning kompenseras med råge av Turkiet och Norge

Tesla har fyrdubblat försäljningen i Turkiet mot 2024 8,730 Model Y i augusti upp 86% och en marknadsandel senaste månaderna på 30-50% bland elbilar.
Är det till Turkiet Berlins produktion går nu efter Kanada kanske?

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 03 sep 2025 16:31
av Teslasemitruck
manneson skrev: 03 sep 2025 14:26
Teslasemitruck skrev: 02 sep 2025 22:35
Sveriges tröga försäljning kompenseras med råge av Turkiet och Norge

Tesla har fyrdubblat försäljningen i Turkiet mot 2024 8,730 Model Y i augusti upp 86% och en marknadsandel senaste månaderna på 30-50% bland elbilar.
Är det till Turkiet Berlins produktion går nu efter Kanada kanske?
enbart rwd 62 kWh som säljs inprincip i Turkiet för att slippa moms. Så det kan ha påverkat den. Är verkligen mängder av bilar på en konfiguration.
Vet inte om det är från Berlin eller Kina.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 03 sep 2025 17:21
av manneson
Teslasemitruck skrev: 03 sep 2025 16:31
manneson skrev: 03 sep 2025 14:26
Teslasemitruck skrev: 02 sep 2025 22:35
Sveriges tröga försäljning kompenseras med råge av Turkiet och Norge

Tesla har fyrdubblat försäljningen i Turkiet mot 2024 8,730 Model Y i augusti upp 86% och en marknadsandel senaste månaderna på 30-50% bland elbilar.
Är det till Turkiet Berlins produktion går nu efter Kanada kanske?
enbart rwd 62 kWh som säljs inprincip i Turkiet för att slippa moms. Så det kan ha påverkat den. Är verkligen mängder av bilar på en konfiguration.
Vet inte om det är från Berlin eller Kina.
Just RWD har väl typ levererats noll av i Sverige, de har ju heller ingen ränterabatt. Dvs man är inte så intresserade av att leverera dem i Sverige just nu.
Att de istället hamnar i Turkiet låter rimligt om de nu slipper moms där.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 14 sep 2025 06:30
av El2an
manneson skrev: 03 sep 2025 14:26
Teslasemitruck skrev: 02 sep 2025 22:35
Sveriges tröga försäljning kompenseras med råge av Turkiet och Norge

Tesla har fyrdubblat försäljningen i Turkiet mot 2024 8,730 Model Y i augusti upp 86% och en marknadsandel senaste månaderna på 30-50% bland elbilar.
Är det till Turkiet Berlins produktion går nu efter Kanada kanske?
Till Turkiet för vidare export till Ryssland såg jag spekulationer om

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 14 sep 2025 13:12
av repulsiv
El2an skrev: 14 sep 2025 06:30

Till Turkiet för vidare export till Ryssland såg jag spekulationer om
Det skulle jag kunna sätta pengar på att så är fallet..

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 14 sep 2025 13:54
av Fredrik j
repulsiv skrev: 14 sep 2025 13:12
El2an skrev: 14 sep 2025 06:30

Till Turkiet för vidare export till Ryssland såg jag spekulationer om
Det skulle jag kunna sätta pengar på att så är fallet..
Undrar om dom förblir registrerade i turkiet då? Annars blir det väl lite väl uppenbart?

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 23 nov 2025 13:16
av current
Hej, vad är status på Tesla nu. Såg att dom är cirka -70% i registeringar jämfört med samma period 2024. Var det bara för att alla köpte en Model Y för 550k år 2024 och nu har en bil, eller är Tesla iskallt? Verkar ju fortfarande vara en väldigt populär begagnad bil. Jämför man med BMW så är dom upp 17% i försäljning mot 2024. Så problemet med låg försäljning verkar inte vara relaterat till den generella markanden (som i någon artikel jag läste är ner cirka 4% mot föregående år).

En skillnad mellan t.ex. BMW och Tesla är att Tesla har mycket mer privatköpare och i en tuffare marknad så kommer företag fortsätta byta bil var 3:e år medan privatpersoner väljer att avvakta, kan det vara relaterat till det?

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 23 nov 2025 16:30
av manneson
current skrev: 23 nov 2025 13:16
Hej, vad är status på Tesla nu. Såg att dom är cirka -70% i registeringar jämfört med samma period 2024. Var det bara för att alla köpte en Model Y för 550k år 2024 och nu har en bil, eller är Tesla iskallt? Verkar ju fortfarande vara en väldigt populär begagnad bil. Jämför man med BMW så är dom upp 17% i försäljning mot 2024. Så problemet med låg försäljning verkar inte vara relaterat till den generella markanden (som i någon artikel jag läste är ner cirka 4% mot föregående år).

En skillnad mellan t.ex. BMW och Tesla är att Tesla har mycket mer privatköpare och i en tuffare marknad så kommer företag fortsätta byta bil var 3:e år medan privatpersoner väljer att avvakta, kan det vara relaterat till det?
Vill minnas en undersökning som visade att BMW låg i topp bland Teslaköpares tidigare bilar.

Gissar att det nu, pga många företags ovilja att ha med Tesla i tjänstebilsutbudet, blivit så att många nu ”går tillbaka” till just BMW från Tesla.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 23 nov 2025 16:34
av Fredrik j
manneson skrev: 23 nov 2025 16:30
current skrev: 23 nov 2025 13:16
Hej, vad är status på Tesla nu. Såg att dom är cirka -70% i registeringar jämfört med samma period 2024. Var det bara för att alla köpte en Model Y för 550k år 2024 och nu har en bil, eller är Tesla iskallt? Verkar ju fortfarande vara en väldigt populär begagnad bil. Jämför man med BMW så är dom upp 17% i försäljning mot 2024. Så problemet med låg försäljning verkar inte vara relaterat till den generella markanden (som i någon artikel jag läste är ner cirka 4% mot föregående år).

En skillnad mellan t.ex. BMW och Tesla är att Tesla har mycket mer privatköpare och i en tuffare marknad så kommer företag fortsätta byta bil var 3:e år medan privatpersoner väljer att avvakta, kan det vara relaterat till det?
Vill minnas en undersökning som visade att BMW låg i topp bland Teslaköpares tidigare bilar.

Gissar att det nu, pga många företags ovilja att ha med Tesla i tjänstebilsutbudet, blivit så att många nu ”går tillbaka” till just BMW från Tesla.
Ja, det kan nog stämma. Nu har ju BMW flera elbilsalternativ. När tesla slog igenom var det väl bara i3?

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 23 nov 2025 18:02
av adestro
El2an skrev: 14 sep 2025 06:30
manneson skrev: 03 sep 2025 14:26
Teslasemitruck skrev: 02 sep 2025 22:35
Sveriges tröga försäljning kompenseras med råge av Turkiet och Norge

Tesla har fyrdubblat försäljningen i Turkiet mot 2024 8,730 Model Y i augusti upp 86% och en marknadsandel senaste månaderna på 30-50% bland elbilar.
Är det till Turkiet Berlins produktion går nu efter Kanada kanske?
Till Turkiet för vidare export till Ryssland såg jag spekulationer om
Njae, jag var i Turkiet häromveckan och reagerade på sjukt mycket fler Teslas än senast jag var där. Dock höjde de ju tullmomsen på elbilar i september så kanske många som passade på innan det…

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 24 nov 2025 11:33
av termosen
Drivet av momsförändringen nästa år så klart, så går försäljningen i Norge i rekordfart, det intressanta är väl inte att det säljs mycket elbilar, utan att Tesla fortsätter att vara störst. Cirka 30% marknadsandel i Nov. hittills, mot runt 20% i år, och då brukar dec vara starkaste månaden, får se om så blir fallet även i år. Detta är väl anledningen att vi i Sverige verkar få vänta till Q1 på leveranser då de antagligen prioriterar Norge i år.

https://elbilstatistikk.no

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 24 nov 2025 20:36
av Teslasemitruck
26 000 bilar i Norge är sinnes.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 24 nov 2025 20:45
av SwedishAdvocate
current skrev: 23 nov 2025 13:16
Hej, vad är status på Tesla nu. Såg att dom är cirka -70% i registeringar jämfört med samma period 2024. Var det bara för att alla köpte en Model Y för 550k år 2024 och nu har en bil, eller är Tesla iskallt? Verkar ju fortfarande vara en väldigt populär begagnad bil. […
Antar att Teslas popularitet på beg. marknaden beror på relativt låga priser samt avsaknad på alternativ i de här prisklasserna på beg.marknaden.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 25 nov 2025 07:48
av Melonsusk
Senaste från ACEA. Tesla ned 48 % okt 2025 jämfört med okt 2024. Minus 39 % totalt hittills 2025.

https://www.acea.auto/files/Press_relea ... r_2025.pdf

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 25 nov 2025 14:27
av termosen
Melonsusk skrev: 25 nov 2025 07:48
Senaste från ACEA. Tesla ned 48 % okt 2025 jämfört med okt 2024. Minus 39 % totalt hittills 2025.

https://www.acea.auto/files/Press_relea ... r_2025.pdf
Inte så illa alltså! Nya Model Y tappade cirka 3 månader i start, det förklarar det största tappet hitttils i 2025.

Oktober går inte att jämföra med 2024 då det går på export i år, November / December blir intressanta.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 25 nov 2025 14:45
av Xyborg
termosen skrev: 25 nov 2025 14:27
Melonsusk skrev: 25 nov 2025 07:48
Senaste från ACEA. Tesla ned 48 % okt 2025 jämfört med okt 2024. Minus 39 % totalt hittills 2025.

https://www.acea.auto/files/Press_relea ... r_2025.pdf
Inte så illa alltså! Nya Model Y tappade cirka 3 månader i start, det förklarar det största tappet hitttils i 2025.

Oktober går inte att jämföra med 2024 då det går på export i år, November / December blir intressanta.
-40% på årsbasis, på en marknad som växte med 25% och det kallar du ”inte så illa”? Är det någon ironi jag inte förstår, eller vad? Det är ju katastrofsiffror.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 25 nov 2025 15:30
av termosen
Xyborg skrev: 25 nov 2025 14:45
termosen skrev: 25 nov 2025 14:27
Melonsusk skrev: 25 nov 2025 07:48
Senaste från ACEA. Tesla ned 48 % okt 2025 jämfört med okt 2024. Minus 39 % totalt hittills 2025.

https://www.acea.auto/files/Press_relea ... r_2025.pdf
Inte så illa alltså! Nya Model Y tappade cirka 3 månader i start, det förklarar det största tappet hitttils i 2025.

Oktober går inte att jämföra med 2024 då det går på export i år, November / December blir intressanta.
-40% på årsbasis, på en marknad som växte med 25% och det kallar du ”inte så illa”? Är det någon ironi jag inte förstår, eller vad? Det är ju katastrofsiffror.
De har ju hittills inte kunnat levererat större volymer i 3 av 10 Månader. 30%.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 25 nov 2025 15:54
av Maetlarv
termosen skrev: 25 nov 2025 15:30
Xyborg skrev: 25 nov 2025 14:45
termosen skrev: 25 nov 2025 14:27
Melonsusk skrev: 25 nov 2025 07:48
Senaste från ACEA. Tesla ned 48 % okt 2025 jämfört med okt 2024. Minus 39 % totalt hittills 2025.

https://www.acea.auto/files/Press_relea ... r_2025.pdf
Inte så illa alltså! Nya Model Y tappade cirka 3 månader i start, det förklarar det största tappet hitttils i 2025.

Oktober går inte att jämföra med 2024 då det går på export i år, November / December blir intressanta.
-40% på årsbasis, på en marknad som växte med 25% och det kallar du ”inte så illa”? Är det någon ironi jag inte förstår, eller vad? Det är ju katastrofsiffror.
De har ju hittills inte kunnat levererat större volymer i 3 av 10 Månader. 30%.
Problemet med den teorin är bara att Grunheide fortfarande ligger långt ifrån att utnyttja sin fulla kapacitet.

Men visst omställningen till Jupiter bromsade leveranserna i våras, men det borde å andra sidan ha lyft efterfrågan senare under året pga senarelagda leveranser och ökad efterfrågan efter faceliftet. Men vi ser inte något riktigt lyft.

Totalt är det såklart bättre nu än vad 40% nedgång på en marknad som ökat 25% visar, men det går ju absolut inte bra i Europa hur man än räknar.

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Postat: 25 nov 2025 17:25
av termosen
Maetlarv skrev: 25 nov 2025 15:54
termosen skrev: 25 nov 2025 15:30
Xyborg skrev: 25 nov 2025 14:45
termosen skrev: 25 nov 2025 14:27
Melonsusk skrev: 25 nov 2025 07:48
Senaste från ACEA. Tesla ned 48 % okt 2025 jämfört med okt 2024. Minus 39 % totalt hittills 2025.

https://www.acea.auto/files/Press_relea ... r_2025.pdf
Inte så illa alltså! Nya Model Y tappade cirka 3 månader i start, det förklarar det största tappet hitttils i 2025.

Oktober går inte att jämföra med 2024 då det går på export i år, November / December blir intressanta.
-40% på årsbasis, på en marknad som växte med 25% och det kallar du ”inte så illa”? Är det någon ironi jag inte förstår, eller vad? Det är ju katastrofsiffror.
De har ju hittills inte kunnat levererat större volymer i 3 av 10 Månader. 30%.
Problemet med den teorin är bara att Grunheide fortfarande ligger långt ifrån att utnyttja sin fulla kapacitet.

Men visst omställningen till Jupiter bromsade leveranserna i våras, men det borde å andra sidan ha lyft efterfrågan senare under året pga senarelagda leveranser och ökad efterfrågan efter faceliftet. Men vi ser inte något riktigt lyft.

Totalt är det såklart bättre nu än vad 40% nedgång på en marknad som ökat 25% visar, men det går ju absolut inte bra i Europa hur man än räknar.

Vilka prissegment på elbilar ökar i Europa?