"Elbolagen i Sverige har haft det svårare att göra stora vinster under de senaste åren. Elpriserna är fortfarande på en relativt låg nivå på grund av överkapaciteten i systemet. Det beror delvis på att elanvändningen pressats tack vare bland annat ökade energieffektiviseringar.
Men det finns en utveckling som ger kraftbolagen hopp om ökad efterfrågan på el framöver: Elbilen."
vi vet att detta sista inte "riktigt" är sant, men låt dom tro det
vore ju käckt med lite nuon_style pengar på lite/massa laddstationer i Sverige
Tycker ju kraftbolagen borde vara helt lyriska över elbilen. Dom har ju en jättechans nu att ta över pedestalen för en hel annan industri (oljebolag, mackar, osv).
Re: Artikel i media
Postat: 01 jan 2017 16:03
av +46
LarsL skrev:
bylund skrev:
joel80 skrev:
Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
Och en viktig skillnad är att elbilen kan laddas när det finns överskotts el, tåget måste ha sin el levererad samtidigt som den förbrukas.
Stockholms tunnelbana gör av med mindre el än vad till exempel Vattenfalls vindkraftpark i Åsele kommun årligen producerar. Denna el räcker gott och väl till att dagligen transportera 1,2 miljoner resenärer.
..och nu kommer vi till det häftigaste: Att dagligen arbetspendla med tunnelbana mellan bostad (Hässelby) och arbetsplats (T-centralen) motsvarar på årsbasis en (1) matsked bensin !!!
Re: Artikel i media
Postat: 01 jan 2017 16:10
av LarsL
+46 skrev:
LarsL skrev:
bylund skrev:
joel80 skrev:
Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
Och en viktig skillnad är att elbilen kan laddas när det finns överskotts el, tåget måste ha sin el levererad samtidigt som den förbrukas.
Stockholms tunnelbana gör av med mindre el än vad till exempel Vattenfalls vindkraftpark i Åsele kommun årligen producerar. Denna el räcker gott och väl till att dagligen transportera 1,2 miljoner resenärer.
..och nu kommer vi till det häftigaste: Att dagligen arbetspendla med tunnelbana mellan bostad (Hässelby) och arbetsplats (T-centralen) motsvarar på årsbasis en (1) matsked bensin !!!
Utan att veta om siffrorna stämmer så måste jag kommentera med att det är svårt att åka tunnelbana utanför Stockholm.
Re: Artikel i media
Postat: 02 jan 2017 19:30
av leiflodde
Hittade denna lilla film på youtube och jag tyckte den unga killen ca 5 minuter in i klippet fattat allt, komma längre ladda snabbare
Re: Artikel i media
Postat: 02 jan 2017 19:45
av joel80
Känns lite tråkigt att Volvo som ändå var tidigt ute med elbil här sen tappade hela det försprånget så att säga. Dom kunde ha haft ett betydligt bättre utgångsläge nu om dom fortsatt. Förhoppningsvis har dom ändå kunnat ta vara på viss kunskap och erfarenhet kring det så att vissa nybörjarmissar kan undvikas och utvecklingsarbetet kan gå fortare.
Re: Artikel i media
Postat: 02 jan 2017 20:14
av bylund
Volvo hade ju tagit fram en laddhybrid 1992. Tog ju drygt 20 år innan de började massproducera laddhybrider, så i slutet på 20-talet kanske de börjar med elbilar på riktigt?
Re: Artikel i media
Postat: 02 jan 2017 20:29
av MangeT
Gillar telefonsladden till laddningen.
Re: Artikel i media
Postat: 12 jan 2017 11:15
av sch123
Såg denna i dagens Sundsvalls Tidning. Skribenten har lite rätt men att elbilar har större miljöpåverkan än fossilbilar är ren lögn.
http://www.idg.se/2.1085/1.673415/bilja ... sstationer
Tesla har väl inte stängt ut någon? Ingen som hört något mer om någon annan tillverkare som kan tänkas samarbeta med Supercharger? Borde kanske gå lättare nu när Tesla tar betalt.
Storebror Norge, som satsar på elbilsubventioner istället för b*********n
Re: Artikel i media
Postat: 14 jan 2017 09:38
av Bjelke
Lembritt skrev:
http://www.idg.se/2.1085/1.673415/bilja ... sstationer
Tesla har väl inte stängt ut någon? Ingen som hört något mer om någon annan tillverkare som kan tänkas samarbeta med Supercharger? Borde kanske gå lättare nu när Tesla tar betalt.
Och åter igen samma gamla sinnessjuka hopblandning av fakta
"Laddningstider på flera timmar fungerar inte om elbilarna ska bli vardag. Men med nästa generations laddningsstationer kan tiden minska från timmar till minuter."
Jättebra att jämföra hemmaladdning med framtida supermonsterladdare/superbatterier.... NOT
Att cementera gamla elbilsmyter är ff lika sinnesslögt
Lite mer om diesel. Det mycket kortvariga och begränsade dieselförbud i Oslo nyligen påverkade kanske inte luften i staden dramatiskt. Men alla tidningar i olika länder som skrev om det gav nog ideér och uppmärksamhet som i förlängningen ger effekt.
Framför allt sår det ett frö av tvivel, har de förbjudit i Oslo så kanske det sker i Stockholm och Göteborg också.
Som jag förstod det så var detta ett "förbud" som aldrig beivrades. Det var många som tog dieselbilen som vanligt utan att få böter eller andra påföljder för det.
Men det hade gått att sätta åt alla som tar diesel till stan. Bara aktivera Trängselkamerorna och sätta 500kr i bompeng om du kör förbi med en diesel. Det sätter nog tvärstopp på dem.
Re: Artikel i media
Postat: 21 jan 2017 21:24
av Bjelke
Elbilisten skrev:
Lite mer om diesel. Det mycket kortvariga och begränsade dieselförbud i Oslo nyligen påverkade kanske inte luften i staden dramatiskt. Men alla tidningar i olika länder som skrev om det gav nog ideér och uppmärksamhet som i förlängningen ger effekt.
Bara aktivera Trängselkamerorna och sätta 500kr i bompeng om du kör förbi med en diesel. Det sätter nog tvärstopp på dem.
Det är ju väldigt enkelt rent administrativt. Man knappar in i datasystemet vilket belopp som gäller vilken tid. Klart. De som har stukat foten eller ska åka och köpa en fåtölj hindras inte i att ta fossilbilen.
Detta och andra styrmedel borde få folk att tänka till lite mer när de står i bilaffären.
Bara aktivera Trängselkamerorna och sätta 500kr i bompeng om du kör förbi med en diesel. Det sätter nog tvärstopp på dem.
Det är ju väldigt enkelt rent administrativt. Man knappar in i datasystemet vilket belopp som gäller vilken tid. Klart. De som har stukat foten eller ska åka och köpa en fåtölj hindras inte i att ta fossilbilen.
Detta och andra styrmedel borde få folk att tänka till lite mer när de står i bilaffären.
Bara aktivera Trängselkamerorna och sätta 500kr i bompeng om du kör förbi med en diesel. Det sätter nog tvärstopp på dem.
Det är ju väldigt enkelt rent administrativt. Man knappar in i datasystemet vilket belopp som gäller vilken tid. Klart. De som har stukat foten eller ska åka och köpa en fåtölj hindras inte i att ta fossilbilen.
Detta och andra styrmedel borde få folk att tänka till lite mer när de står i bilaffären.