Sida 174 av 231
Re: VW I.D
Postat: 15 jan 2021 22:40
av Zalman3
Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil
Re: VW I.D
Postat: 15 jan 2021 22:54
av backe
Zalman3 skrev:
Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil
Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.
Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.
Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?
Re: VW I.D
Postat: 15 jan 2021 22:57
av Zalman3
backe skrev:Zalman3 skrev:
Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil
Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.
Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.
Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?
Har du lyssnat på podcasten?
Re: VW I.D
Postat: 15 jan 2021 22:59
av nek0
backe skrev:Zalman3 skrev:
Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil
Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.
Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.
Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?
Kanske det. Tesla Björn har kört ID3 i några dagar, mins inte att han klagat på bakhjulsdriften.
Re: VW I.D
Postat: 15 jan 2021 23:08
av backe
Har du lyssnat på podcasten?
Inte gjort det, får göra det imorgon.
Utgick från mina egna erfarenheter nu och blev förvånad.
Re: VW I.D
Postat: 15 jan 2021 23:31
av Zalman3
backe skrev:Har du lyssnat på podcasten?
Inte gjort det, får göra det imorgon.
Utgick från mina egna erfarenheter nu och blev förvånad.
Lyssna från 38.06.
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 08:34
av nx00
Det är inte sämre än Model 3 med sin kraftiga re-gen som man längre inte kan stänga av. Vilket Nyland också har klagat på länge.
Jag har inget dåligt och säga om väghållningen i ID.3, inte om jag jämför med min Model 3.
Känns som blaskorna häver ur sig mycket skit nu när ID.3 sålde rekordmånga. Så passar det ju bra att kort efter det komma med rubriker där katastrofen är ett faktum!
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 08:53
av mati
chaffis75 skrev:Glöm inte vw är ett traditionellt industri företag, de har svårt att förstå människor som jobbar med mjukvara och här talar jag från egen erfarenhet. Jag har för mig du har liknande erfarenhet.
Sant. Iofs har väldigt många människor svårt att förstå oss som utvecklar mjukvara. Det är så jag upplever det. Frågan är om det bara beror på att vi jobbar med mjukvara, eller tvärtom. Vi kanske har valt det yrket just för att vi inte kan kommunicera med vanligt folk. För mig gäller nog det sistnämnda.

Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 09:00
av mati
vigge50 skrev:
Att ID3 kan byggas betydligt billigare än EGolf betvivlar jag inte en sekund på men utan tydliga indikationer på att de faktiskt göjorde vinst på EGolf så säger försäljningspriset av den ingenting.
VW har varit ganska tydliga med att de inte gör någon större vinst på e-Golf, och det var innan den vräktes ut till rabatterat pris. Vi kan nog utgå ifrån att vinsten på e-Golf var närmare noll. Enda vinsten var i så fall att de kanske slipper betala böter.
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 09:59
av nek0
mati skrev:chaffis75 skrev:Glöm inte vw är ett traditionellt industri företag, de har svårt att förstå människor som jobbar med mjukvara och här talar jag från egen erfarenhet. Jag har för mig du har liknande erfarenhet.
Sant. Iofs har väldigt många människor svårt att förstå oss som utvecklar mjukvara. Det är så jag upplever det. Frågan är om det bara beror på att vi jobbar med mjukvara, eller tvärtom. Vi kanske har valt det yrket just för att vi inte kan kommunicera med vanligt folk. För mig gäller nog det sistnämnda.

mati
elbilist
Inlägg: 12129
Vad fan är vi då om inte vanligt folk?
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 10:12
av mati
nek0 skrev:
mati
elbilist
Inlägg: 12129
Vad fan är vi då om inte vanligt folk?
Sektmedlemmar, nördar, teknikfreaks.... you name it.
Vanligt folk hänger inte här.
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 10:19
av nek0
mati skrev:nek0 skrev:
mati
elbilist
Inlägg: 12129
Vad fan är vi då om inte vanligt folk?
Sektmedlemmar, nördar, teknikfreaks.... you name it.
Vanligt folk hänger inte här.
Oj nu har vi fått diagnos, dags att söka hjälp

Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 10:26
av mati
nek0 skrev:
Oj nu har vi fått diagnos, dags att söka hjälp

Nejdå, du lider ju inte av det antar jag. Jag tänker inte söka hjälp i alla fall.

Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 10:31
av nek0
mati skrev:nek0 skrev:
Oj nu har vi fått diagnos, dags att söka hjälp

Nejdå, du lider ju inte av det antar jag. Jag tänker inte söka hjälp i alla fall.

Nej, nej det är lugnt. Alltid bra att ha något att skylla på om folk undrar varför är man som man är

Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 10:36
av bonath
Vi behöver ingen hjälp. Pratade med en annan Teslaägare och vi var helt överens!!

Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 14:48
av Zalman3
Lite förvånande så fortsätter VW med privatleasing till bra pris.
Och sätter press på sina konkurrenter.
[/quote]
Volkswagen ID3 Life 204hk 58 kWh
2 995 kr/mån
[/quote]
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... h/93783678
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 14:57
av TobbeTesla
Förmodligen registrerad i trafik innan nyår, sett att en del handlare gjort så.
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 15:07
av Fredrik j
Min lokale VW-handlare annonserar fortfarande privatleasing för 3495/månad för id3. Antar att det är ett ”ordinarie” pris.
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 15:08
av TobbeTesla
Fredrik j skrev:Min lokale VW-handlare annonserar fortfarande privatleasing för 3495/månad för id3. Antar att det är ett ”ordinarie” pris.
Ja det är ju det priset som står På VWs hemsida?
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 15:12
av Fredrik j
TobbeTesla skrev:Fredrik j skrev:Min lokale VW-handlare annonserar fortfarande privatleasing för 3495/månad för id3. Antar att det är ett ”ordinarie” pris.
Ja det är ju det priset som står På VWs hemsida?
Ok. Jag läste det på dekaler över hela sidan på demobilarna.
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 16:26
av Maw
mati skrev:vigge50 skrev:
Att ID3 kan byggas betydligt billigare än EGolf betvivlar jag inte en sekund på men utan tydliga indikationer på att de faktiskt göjorde vinst på EGolf så säger försäljningspriset av den ingenting.
VW har varit ganska tydliga med att de inte gör någon större vinst på e-Golf, och det var innan den vräktes ut till rabatterat pris. Vi kan nog utgå ifrån att vinsten på e-Golf var närmare noll. Enda vinsten var i så fall att de kanske slipper betala böter.
Fast det där med att de knappt skulle tjäna något på E-golfarna beror helt på hur de räknat och vad de menat med det uttalandet. När de tidigare sagt att de knappt gör någon vinst så beror det nog på att de räknade med att tillverka relativt få vilket gjorde att den beräknade utvecklingskostnaderna per bil blev hög. När de nu kunde göra ett antal ”bonusbilar” på slutet som de inte hade räknat med gör de säkert en rejäl vinst på varje extra bil eftersom utvecklingskostnaderna och investeringar redan är betalda. Tillverkningskostnaden för varje extra bil ligger säkert en bra bit under försäljningspriset.
De kan alltså göra en rejäl bruttovinst på varje bil men samtidigt ha en låg nettovinst på de bilar de från början planerat tillverka. Tillverkningskostnaden bör också vara betydligt lägre 2020 än 2015, om inte annat på grund av sjunkande batteripriser, men även pga effektiviseringar i övrigt.
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 16:38
av Fredrik j
I en effektiv planerad produktionsapparat är det inte alltid ökad volym innebär lägre kostnad per artikel. Det skulle i så fall kräva att man har tillgänglig extrakapacitet utan investeringar.
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 17:52
av krille
Fredrik j skrev:I en effektiv planerad produktionsapparat är det inte alltid ökad volym innebär lägre kostnad per artikel. Det skulle i så fall kräva att man har tillgänglig extrakapacitet utan investeringar.
Desto fler bilar som produceras, desto fler bilar kan dela på utvecklingskostnaden.. och då blir bilarna också billigare i internkostnad per styck...
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 17:56
av Yeahman82
Någon som vet hur det ser ut med vägtullar i Europa (tänker främst på Tyskland, Schweiz, Italien och Frankrike) när man kör med Elbil. Slipper man några tullar eller får man betala likadant som fossilbilarna?
Re: VW I.D
Postat: 16 jan 2021 18:14
av Elexotico
Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?