104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Vilka fälgar var det som gav 639km?
På plaid verkar det vara 600km WLTP med 21"
19" med aero kåpor borde då bli runt 660km WLTP
Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
Men lita inte på de prisuppgifter du får. Gjorde en sådan koll när jag köpte min 3’a 2019… IF gav mig ett bra pris på skylten jag lånat, men ett heeeeelt annat när jag skulle försäkra min. Varför, frågade jag då. Svaret var att det inte var samma bil!!! Att jag hävdade att bilarna var identiska (förutom att den som de ville ge lägre premie för hade en dyrare metalliclack) köpte de inte. Det blev inte IF….
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 02 jan 2023 12:09
av Dansken
Är det någon som beställd vinter/allväder mattor till sin X, och i så fall vilka?
Rekommenderas eller inte?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Det skulle absolut inte underlättat att ha knapp på varje sida enligt mig. Designen nu är optimal för en autobahn/motorvägsglidare vilket får anses vara huvudkundfokus för modellen. Supersmidigt (smidigare än spak) att blinka för filbyte osv nu och de flesta har sannolikt vänster hand vilande på yoken. Detta handvilande f.ö. en fördel med yoke mot ratt, bättre vinkel och skönare.
Det är rondeller, garage, pplatser osv som är det stora problemet med yoke.
Det var främst när man är på väg ut ur rondell som jag hade funderingar
på om blinkersknappar på varje sida skulle underlätta.
Man får väl anta att Tesla grundligt testat båda alternativen och liksom
dig kommit fram till att det är bästa att ha knapparna som det är nu.
Ska bli intressant att få testa yoken en vacker dag.
Ja, förstår. Någon form av fast installation/kommando hade varit önskvärt. Hade nog också räckt att ha en sån feature för endast högerblink i högertrafikländer. Tex double tap var som helst på ratten yoken för att aktivera högerblinkers skulle hjälpa och göra det till en non issue.
Känner jag Tesla rätt har de nog bara testat vad som är billigast att tillverka och räknat på att det ändå är värt trots att många inte kommer gilla det och att det blir kaos i europeiska rondeller
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Är det någon som beställd vinter/allväder mattor till sin X, och i så fall vilka?
Rekommenderas eller inte?
Jag har beställt 3D Maxpider från Hamphi till min X. Alltid hört väldigt gott om dem. Tyvärr är de restade överallt och verkar komma in i slutet av januari.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km. Hade du en 2019-2020 så var WLTP 593km för S och 487km för X. 2021 är en plus version.
Se bild från Tesla själva.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km.
Se bild från Tesla själva.
3DF5EE8C-B812-4D72-8621-29F9074633F2.png
Har den verkligen 639 km räckvidd med 21" hjul?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km.
Se bild från Tesla själva.
3DF5EE8C-B812-4D72-8621-29F9074633F2.png
Min gamla
Supernöjd med räckvidden på den, gjorde 45 mil från 97% ner till 12% i riktigt autobahn fart (140+) i somras.
Undrar dock vad Tesla tänker med den prislappen?
Dessutom har dom plockat bort FSD på den.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km.
Se bild från Tesla själva.
3DF5EE8C-B812-4D72-8621-29F9074633F2.png
Hmmm, ja, det stämmer. När jag kollar senaste uppdateringen av hemsidan före Plaid lanserades, från 20:e januari 2021, så visar den 639 km WLTP. Det verkar vara en ändring som gjordes någon gång runt slutet av 2020, kan inte hunnit levereras många bilar med den uppgivna räckvidden.
Sen är också frågan vad som föranledde den ändringen och huruvida den faktiskt hade genomslag i verkligheten. Ibland ändras ju de där siffrorna som de fått fram i WLTP-testet utan att batterier, motorer eller något annat egentligen ändrats, och kanske att de fått fram en mjukvara som optimerar vissa saker. Ibland märks den skillnaden också i verkligheten, ibland inte. Men oavsett så känns Plaid ganska markant snålare i verkligheten, så jag tror inte du ska oroa dig för att räckvidden ska ha försämrats. Och det är ju också anledningen till att Tesla sänkt konstanten, för att den är så mycket snålare.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km.
Se bild från Tesla själva.
3DF5EE8C-B812-4D72-8621-29F9074633F2.png
Har den verkligen 639 km räckvidd med 21" hjul?
Är ganska säker på att alla gamla Raven WLTP tal är med 19” och nya plaid med 21”.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km.
Se bild från Tesla själva.
3DF5EE8C-B812-4D72-8621-29F9074633F2.png
Hmmm, ja, det stämmer. När jag kollar senaste uppdateringen av hemsidan före Plaid lanserades, från 20:e januari 2021, så visar den 639 km WLTP. Det verkar vara en ändring som gjordes någon gång runt slutet av 2020, kan inte hunnit levereras många bilar med den uppgivna räckvidden.
Sen är också frågan vad som föranledde den ändringen och huruvida den faktiskt hade genomslag i verkligheten. Ibland ändras ju de där siffrorna som de fått fram i WLTP-testet utan att batterier, motorer eller något annat egentligen ändrats, och kanske att de fått fram en mjukvara som optimerar vissa saker. Ibland märks den skillnaden också i verkligheten, ibland inte. Men oavsett så känns Plaid ganska markant snålare i verkligheten, så jag tror inte du ska oroa dig för att räckvidden ska ha försämrats. Och det är ju också anledningen till att Tesla sänkt konstanten, för att den är så mycket snålare.
Long Range Plus var en fysisk uppdatering med nya ”harness” till och från batteriet. LR fick 652km WLTP och Performance 639km. Ganska högt kliv upp från 593km. Aldrig påstått att räckvidden försämrats. Men de siffror jag sett är förbrukningen i 6-8+ inte mycket lägre än Raven. Speciellt inte om man startar i varmgarage. Ju lägre temp desto bättre räckvidd i Plaid tack vare VP. Men sommartid har jag svårt att se några större förbättringar i själva förbrukningen.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ju lägre temp desto bättre räckvidd i Plaid tack vare VP.
Det tror jag inte. Värmepumpar har generellt ett COP som avtar kraftigt vid låga temperaturer. Som riktmärke brukar man säga att de närmar sig COP 1 vid mellan -15 och -20 grader. Dvs blir det kallare än så så gör de normalt sett ingen skillnad.
Skulle gissa att skillnaden i räckvidd till Plaids fördel blir som störst med temperatur på 0 till minus 5 grader.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ju lägre temp desto bättre räckvidd i Plaid tack vare VP.
Det tror jag inte. Värmepumpar har generellt ett COP som avtar kraftigt vid låga temperaturer. Som riktmärke brukar man säga att de närmar sig COP 1 vid mellan -15 och -20 grader. Dvs blir det kallare än så så gör de normalt sett ingen skillnad.
Skulle gissa att skillnaden i räckvidd till Plaids fördel blir som störst med temperatur på 0 till minus 5 grader.
Rätt normalt väder i stora delar av södra Sverige under vinterhalvåret alltså (0-5 grader). Iaf här på framsidan.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ju lägre temp desto bättre räckvidd i Plaid tack vare VP.
Det tror jag inte. Värmepumpar har generellt ett COP som avtar kraftigt vid låga temperaturer. Som riktmärke brukar man säga att de närmar sig COP 1 vid mellan -15 och -20 grader. Dvs blir det kallare än så så gör de normalt sett ingen skillnad.
Skulle gissa att skillnaden i räckvidd till Plaids fördel blir som störst med temperatur på 0 till minus 5 grader.
Rätt normalt väder i stora delar av södra Sverige under vinterhalvåret alltså (0-5 grader). Iaf här på framsidan.
Framsidan är väl dir solen kommer först på dygnet
Men köper man en Plaid för att få längst räckvidd eller komma fram först?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ju lägre temp desto bättre räckvidd i Plaid tack vare VP.
Det tror jag inte. Värmepumpar har generellt ett COP som avtar kraftigt vid låga temperaturer. Som riktmärke brukar man säga att de närmar sig COP 1 vid mellan -15 och -20 grader. Dvs blir det kallare än så så gör de normalt sett ingen skillnad.
Skulle gissa att skillnaden i räckvidd till Plaids fördel blir som störst med temperatur på 0 till minus 5 grader.
Då kan jag meddela att med de nya köldmediumena och bättre kompressorer så ligger flertalet på COP 2-3 ner mot -20 och ett par ligger på över 2 vid -25
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 02 jan 2023 20:31
av Tars
Alltså bilarna.... Det går bara art beskriva på ett sätt. Speciellt när man ligger i 100 och stämplar pedalen i botten. Bonkers.
Vilka jävla bilar!
Men en sak stör mig i x:en.
Den imma igen väldigt lätt. Någon annan som har samma problem?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Alltså bilarna.... Det går bara art beskriva på ett sätt. Speciellt när man ligger i 100 och stämplar pedalen i botten. Bonkers.
Vilken jävla bil!
Men en sak stör mig i x:en.
Den imma igen väldigt lätt. Någon annan som har samma problem?
Kanske beror på ditt häftiga och frustande skratt vid accelerationen??
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Alltså bilarna.... Det går bara art beskriva på ett sätt. Speciellt när man ligger i 100 och stämplar pedalen i botten. Bonkers.
Vilken jävla bil!
Men en sak stör mig i x:en.
Den imma igen väldigt lätt. Någon annan som har samma problem?
Kanske beror på ditt häftiga och frustande skratt vid accelerationen??
Kanske det, men jag har aldrig varit med om liknade.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Alltså bilarna.... Det går bara art beskriva på ett sätt. Speciellt när man ligger i 100 och stämplar pedalen i botten. Bonkers.
Vilken jävla bil!
Men en sak stör mig i x:en.
Den imma igen väldigt lätt. Någon annan som har samma problem?
Kanske beror på ditt häftiga och frustande skratt vid accelerationen??
Kanske det, men jag har aldrig varit med om liknade.
Jag trodde alla Teslor hade problem med imma sen de ”optimerade” AC för många mjukvarureleaser sedan. Både vår s och 3 måste man ju ofta flippa manuellt när det är fuktigt / kallt ute.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 02 jan 2023 22:34
av Hertsh
Min X har imma sedan mkt länge. Måste alltid köra avimning eller om man har tur väljer auto-läget att ha AC på.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 03 jan 2023 01:28
av spacecoin
Samma
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021