Jag tänkte inte alls på import i det som jag skrev. Det är klart att om europeiska företag importerar biobränslen från länder som inte har särskilt bra skydd för sina naturresurser så får det troligen negativa konsekvenser i dessa länder. I Sverige är dock inhemska biobränslen redan idag en dellösning och en hållbar sådan.
Re: Artikel i media
Postat: 14 sep 2018 19:48
av LarsL
Biobränslen är ju inte ett hållbart alternativ i längden. Jag skulle säga att det bara är ett sätt att dra ut på den omställning som måste göras till batteridrivna bilar.
Re: Artikel i media
Postat: 14 sep 2018 21:04
av Svenssons
LarsL skrev:
Biobränslen är ju inte ett hållbart alternativ i längden. Jag skulle säga att det bara är ett sätt att dra ut på den omställning som måste göras till batteridrivna bilar.
Biobränslen är hållbara men de kan inte hjälpa till med mer än en liten del av vårt energibehov. Biobränslen till fordon är nog inte den bästa användningen för biobränslen, finns effektivare sätt att använda biobränslen på.
Re: Artikel i media
Postat: 14 sep 2018 21:16
av mati
LarsL skrev:
Biobränslen är ju inte ett hållbart alternativ i längden. Jag skulle säga att det bara är ett sätt att dra ut på den omställning som måste göras till batteridrivna bilar.
Håller med. Biobränslen har som jag ser det bara en massa nackdelar. Om man använder växter eller skogsavfall att göra bränsle av så utarmar man förr eller senare naturen eftersom det tas stora mängder biomassa från det naturliga kretsloppet. Det läser man aldrig nånting om, men det måste ju rimligen vara så.
Biobränsle utav slaktavfall är nästan ännu värre. För det första är det den moraliska aspekten, som kanske inte alla bryr sig om. Men jag gör det. Sen är det ju att slaktdjur i sig inte är sådär jättebra för miljön alla gånger. Kor fiser metan och det vill man inte ha i atmosfären heller.
Det som är gemensamt för alla biobränslen är att tillgången är för dålig för att det ska bli nåt av det i större skala.
Allt snack om biobränslen fördröjer bara omställningen till eldrift eftersom det ger falska förhoppningar.
Re: Artikel i media
Postat: 14 sep 2018 21:33
av Svenssons
mati skrev:
LarsL skrev:
Biobränslen är ju inte ett hållbart alternativ i längden. Jag skulle säga att det bara är ett sätt att dra ut på den omställning som måste göras till batteridrivna bilar.
Håller med. Biobränslen har som jag ser det bara en massa nackdelar. Om man använder växter eller skogsavfall att göra bränsle av så utarmar man förr eller senare naturen eftersom det tas stora mängder biomassa från det naturliga kretsloppet. Det läser man aldrig nånting om, men det måste ju rimligen vara så.
Biobränsle utav slaktavfall är nästan ännu värre. För det första är det den moraliska aspekten, som kanske inte alla bryr sig om. Men jag gör det. Sen är det ju att slaktdjur i sig inte är sådär jättebra för miljön alla gånger. Kor fiser metan och det vill man inte ha i atmosfären heller.
Det som är gemensamt för alla biobränslen är att tillgången är för dålig för att det ska bli nåt av det i större skala.
Allt snack om biobränslen fördröjer bara omställningen till eldrift eftersom det ger falska förhoppningar.
Biobränslen är det som höll oss vid liv fram tills vi fann olja. Skulle nog vilja påstå att det är hållbart...
Re: Artikel i media
Postat: 14 sep 2018 21:55
av LarsL
Vi använder sjukt mycket mer energi idag än för 150år sedan. Det kommer inte fungera att omvandla skog eller sopor till bränsle i den skala som vi behöver idag, där av inte hållbart. Jag pratar alltså inte om miljö eller klimat här utan förmågan att få fram tillräckligt stora volymer.
Men tanken är så klart att ”vi” ska fortsätta köpa avgasbilar som har blivit miljöbilar bara för att de möjligen skulle kunna tankas med biodiesel eller biogas. Det blir precis samma bluff/fiasko som etanolen, vilken inte heller var hållbar.
Re: Artikel i media
Postat: 14 sep 2018 21:55
av Jerker
Svenssons skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Biobränslen är ju inte ett hållbart alternativ i längden. Jag skulle säga att det bara är ett sätt att dra ut på den omställning som måste göras till batteridrivna bilar.
Håller med. Biobränslen har som jag ser det bara en massa nackdelar. Om man använder växter eller skogsavfall att göra bränsle av så utarmar man förr eller senare naturen eftersom det tas stora mängder biomassa från det naturliga kretsloppet. Det läser man aldrig nånting om, men det måste ju rimligen vara så.
Biobränsle utav slaktavfall är nästan ännu värre. För det första är det den moraliska aspekten, som kanske inte alla bryr sig om. Men jag gör det. Sen är det ju att slaktdjur i sig inte är sådär jättebra för miljön alla gånger. Kor fiser metan och det vill man inte ha i atmosfären heller.
Det som är gemensamt för alla biobränslen är att tillgången är för dålig för att det ska bli nåt av det i större skala.
Allt snack om biobränslen fördröjer bara omställningen till eldrift eftersom det ger falska förhoppningar.
Biobränslen är det som höll oss vid liv fram tills vi fann olja. Skulle nog vilja påstå att det är hållbart...
Javisst, om vi ska återgå till ett 1800-talsliv.
Re: Artikel i media
Postat: 14 sep 2018 22:57
av Svenssons
Jerker skrev:
Biobränslen är det som höll oss vid liv fram tills vi fann olja. Skulle nog vilja påstå att det är hållbart...
Javisst, om vi ska återgå till ett 1800-talsliv.[/quote]
Vi använder mer biobränslen idag och skogarna har inte blivit utarmade, de är hållbara. Jag säger inte att biobränslen är lösningen på vår energi men den värmer fortfarande många hem och industrier. En inte liten andel finns i bränslen till avgasbilar, vill ni att det ska ersättas med olja igen? Att sluta med att använda biobränsle som vi gör idag är som att vi skulle sluta bruka jorden för att få mat och sluta med djurhållning för de inte är hållbara. Alla dessa är hållbara industrier om de inte missköts precis som skogsbruk. De är mer hållbara än att bryta sten och malm. Ska vi sluta med detta också blir det som att gå tillbaka till före stenåldern.
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2018 02:32
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Biobränslen är det som höll oss vid liv fram tills vi fann olja. Skulle nog vilja påstå att det är hållbart...
Javisst, om vi ska återgå till ett 1800-talsliv.
Vi använder mer biobränslen idag och skogarna har inte blivit utarmade, de är hållbara. Jag säger inte att biobränslen är lösningen på vår energi men den värmer fortfarande många hem och industrier. En inte liten andel finns i bränslen till avgasbilar, vill ni att det ska ersättas med olja igen? Att sluta med att använda biobränsle som vi gör idag är som att vi skulle sluta bruka jorden för att få mat och sluta med djurhållning för de inte är hållbara. Alla dessa är hållbara industrier om de inte missköts precis som skogsbruk. De är mer hållbara än att bryta sten och malm. Ska vi sluta med detta också blir det som att gå tillbaka till före stenåldern.[/quote]
Instämmer med flera om detta.
Vi är nog tämligen överens.
Men nu tillbaka till huvudämnet. ”Artikel i media”
Tråden fortsätter med denna artikel som kan leda till omfattande missförstånd.
Elbilen kan ”självantända” vid verkstadsarbete Det finns risker med e-fordon och dessa måste vi också beakta ur ett verkstadsperspektiv konstaterades vid en rad seminarier om framtiden för e-fordon på Automechanika Academy i Frankfurt
Bland annat dessa stycken får mig att reagera.
”Rädslan hos bilverkstäder är att fordonet ”löper amok” och börjar rulla själv vid en självantändning och kortslutning. För att undvika detta är det viktigt för en verkstad att känna till att tändningsläget blir avstängt och bilen säkras genom att 12 V batteriet blir bortkopplat. Jag undrar hur många verkstäder som känner till det”.
”Om alla personbilar i Sverige i framtiden ska drivas med batterier och elmotorer krävs på årsbasis en elproduktion motsvarande två atomreaktorer med en samlad nettoeffekt på cirka 2 000 MW. Dessutom kan det finnas problem i ladd-infrastrukturen där många personer inte har tillgång till laddning och där en majoritet av de som har tillgång kommer ladda i princip samtidigt efter arbetsdagens slut.”
Det är ju formuleringar som låter lite underliga och hör till felaktig återkommande kritik och motstånd till omställningen för fossilfri framtid? Artikelförfattaren heter Olle Holm.
Automechanika är faktiskt en industrimassa för bilbranschen och är en av de större.
Frankfurt - besöks förstås av flera branscher och relaterade företag.
Verkstadsbranchen lever till stor del på tändstift, partikelfilter, remmar, slangar, bränslefilter, glödstift, luftmassemätare, tändspolar, turboaggregat, wastegateventiler, dumpventiler, katalysatorer, motorolja, luftfilter, insprutningsmunstycken, avgassystem, bränslepumpar, termostater, egr-ventiler, packningar, servoolja, lambdasonder, ad-blue-system, motorvärmare mm mm. Min favoritkonspirationsteori är att bilar är konstruerade för att folk ska misslyckas stå hemma i villagaraget och hålla liv i dem med begagnade delar. Varje del måste designas för att minimera risken att någon börjar tillverka billigare piratdelar. Kan det vara så att de inte är så entusiastiska när det gäller elbilar? Eller rent av HATAR elbilar? FUD kommer inte att rädda chefernas bonusar. Enkel teknik är dåligt för verkstäderna och bra för bilägarna.
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2018 12:55
av TeslaTissel
Elbilisten skrev:
Verkstadsbranchen lever till stor del på tändstift, partikelfilter, remmar, slangar, bränslefilter, glödstift, luftmassemätare, tändspolar, turboaggregat, wastegateventiler, dumpventiler, katalysatorer, motorolja, luftfilter, insprutningsmunstycken, avgassystem, bränslepumpar, termostater, egr-ventiler, packningar, servoolja, lambdasonder, ad-blue-system, motorvärmare mm mm. Min favoritkonspirationsteori är att bilar är konstruerade för att folk ska misslyckas stå hemma i villagaraget och hålla liv i dem med begagnade delar. Varje del måste designas för att minimera risken att någon börjar tillverka billigare piratdelar. Kan det vara så att de inte är så entusiastiska när det gäller elbilar? Eller rent av HATAR elbilar? FUD kommer inte att rädda chefernas bonusar. Enkel teknik är dåligt för verkstäderna och bra för bilägarna.
Ha! Vilken underbar listning du gjorde!
(Jag lånar de raderna) Du har alldeles rätt, och den tanken slog mig för många år sedan.
”bilar är konstruerade för att folk ska misslyckas...”
Klippet du lade med minns jag från maj. Riktigt bra! Har hon gjort fler??
(FUD) = Fear, uncertainty and doubt - alltså på ren svenska ”Rädsla”
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2018 15:27
av Smutt
Hur viktig är den där oljan att byta?
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2018 15:31
av Tars
Smutt skrev:
Hur viktig är den där oljan att byta?
På vanliga bilar så byter man vid 20.000 mil på vissa modeller.
Så det känns mest som en rutin.
Vet ej när man byter denna, men IOM att det är lite mer drag i teslorna så skulle jag byta var 8000 mil.
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2018 19:24
av 12man
Inget kupeluftfilter som behöver bytas på en facelift?
Tesla uppdaterar OTA och han jämför "de andra" med att du får gå till Teliabutiken när du behöver uppdatera en app på telefonen...
INGEN är med på det tåget, ungefär.
Finns att se här -
Det fanns ytterligare ett klipp, men det försvann tyvärr.
Hepp!
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2018 09:56
av TeslaTissel
bonath skrev:
Tesla uppdaterar OTA och han jämför "de andra" med att du får gå till Teliabutiken när du behöver uppdatera en app på telefonen...
INGEN är med på det tåget, ungefär.
Precis, hittade texten på annat håll, och så är det:
Teslas ess i rockärmen – kan avgöra allt
Elbilsracet döljer något som nästan ingen pratar om: En superdator som kan uppdateras trådlöst, något som på engelska kallas Firmware Over the Air (FOTA).
Här ligger Tesla långt framme med sina bilar som sedan 2012 är uppkopplade och kan ta emot trådlösa mjukvaruuppdateringar till bilens alla system.
Men ingen av dagens elbilar från de etablerade biltillverkarna kan uppdateras trådlöst. Inte BMW i3, Hyundai Kona eller nya Nissan Leaf. Inte ens nya Mercedes EQC. Samtliga måste in till verkstad för enklaste mjukvaruuppdatering.
Volkswagen säger visserligen att de utvecklar en digital plattform om kan uppdateras trådlöst – men först till den nya elbilsfamilj I.D. som kommer 2020. När den lanseras riskerar de att punktera affärsmodellen för sina återförsäljare då en stor del av verkstadsbesöken då uteblir.
Tesla däremot har sina egna Service Center som har fullt upp att leverera nya elbilar. Och efter årsskiftet startar leveranserna av Model 3 till europeiska kunder.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2018 10:38
av Jerka
Det där kan vara en större grej än man tror. Till och med farsan som länge varit en elbilsskeptiker sa helt spontant igår att han hört att Teslor kunde uppdateras trådlöst utan att åka till verkstan! Fantastiskt! Själv tycker jag det är en av de mindre imponerande sakerna med Tesla, snarare så att alla andra borde skämmas som ännu inte har det, men för honom var det här ett väldigt framsteg.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2018 11:46
av Verdi
"Superdator"?
Varenda smartphone gör ju samma sak.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2018 12:13
av LarsL
Fast det är ett nytt tänk att din produkt efter att du köpt den bara blir bättre och bättre. Jag har en 4 år gammal telefon som fortfarande bara blir bättre och bättre med nya funktioner. Så funkar det ju verkligen inte med bilar, min Leaf har inte blivit ett dugg bättre under de 2,5 år jag haft den. Den är fortfarande helt digitalt efterbliven som när jag köpte den.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2018 12:44
av Verdi
LarsL skrev:
Fast det är ett nytt tänk att din produkt efter att du köpt den bara blir bättre och bättre. Jag har en 4 år gammal telefon som fortfarande bara blir bättre och bättre med nya funktioner. Så funkar det ju verkligen inte med bilar, min Leaf har inte blivit ett dugg bättre under de 2,5 år jag haft den. Den är fortfarande helt digitalt efterbliven som när jag köpte den.
Samtidigt är de dåliga på att skicka ut kartuppdateringar. Det är lite störigt på en bil som är så uppkopplad i övrigt att ha flera år gamla kartor. (Eller har det kommit nya nu?)
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2018 13:01
av LarsL
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Fast det är ett nytt tänk att din produkt efter att du köpt den bara blir bättre och bättre. Jag har en 4 år gammal telefon som fortfarande bara blir bättre och bättre med nya funktioner. Så funkar det ju verkligen inte med bilar, min Leaf har inte blivit ett dugg bättre under de 2,5 år jag haft den. Den är fortfarande helt digitalt efterbliven som när jag köpte den.
Samtidigt är de dåliga på att skicka ut kartuppdateringar. Det är lite störigt på en bil som är så uppkopplad i övrigt att ha flera år gamla kartor. (Eller har det kommit nya nu?)
Leaf har samma kartor som för 3 år sedan MBn samma som 2012. Det är snart nog oanvändbara i områden där det byggt mycket nytt. Tesla fick väl nya för något årsedan.