Sida 176 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jun 2021 13:23
av MrRun
thnis skrev:
Tråd för off topic. Se ovan. Ser fram emot inlägg som handlar om Ionity

Jag tror man måste göra som mot små barn, leda vår uppmärksamhet in på rätt spår istället för att banna

. Jag hittade en nyhet, hyfsat ny iaf, som kanske tagits upp redan men den 2:a Juni verkar det som Ionity släppte en ny app. Någon som testat?
https://ionity.eu/en/ionity-app.html?fb ... mWkXZi8Vtg
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jun 2021 21:30
av Hoppsan_84
Jag har provat. Har inte hittat några direkta problem.
Man ser laddhastighet direkt i appen när man laddar och så får man en sammanfattning efteråt.
Dras 10kr när man startar laddningen som räknas av på det totala beloppet så varje laddning är två betalningar.
Hur smidigt det funkar att få tillbaka pengarna om laddningen inte startar har jag ingen koll på.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jun 2021 21:38
av Bjelke
Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 09:30
av mikebike
Bjelke skrev:Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också

27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 10:37
av heldiggrisen
mikebike skrev:Bjelke skrev:Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också

27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...
men då räknas väl 10an in?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 10:48
av Datzun
Hoppsan_84 skrev:Jag har provat. Har inte hittat några direkta problem.
Man ser laddhastighet direkt i appen när man laddar och så får man en sammanfattning efteråt.
Dras 10kr när man startar laddningen som räknas av på det totala beloppet så varje laddning är två betalningar.
Hur smidigt det funkar att få tillbaka pengarna om laddningen inte startar har jag ingen koll på.
Kan man använda den appen i kombination med We Charge? Kul med average speed ju

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 13:06
av mati
heldiggrisen skrev:mikebike skrev:Bjelke skrev:Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också

27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...
men då räknas väl 10an in?
Tyvärr inte. 8:70kr/kWh är vad det kostar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 13:38
av Maw
mati skrev:heldiggrisen skrev:mikebike skrev:Bjelke skrev:Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också

27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...
men då räknas väl 10an in?
Tyvärr inte. 8:70kr/kWh är vad det kostar.
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 16:46
av HelectriC
En sån här översikt får man i appen "Bilkraft" där ett norskt energibolag ligger bakom med ganska många laddstationer runt om i Norge. Föredömligt!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 18:32
av mati
Maw skrev:
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 19:09
av Maw
mati skrev:Maw skrev:
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.
Jag tänkte på bilar som laddar billigt på Ionity utan abbonemang. Polestarägare laddar för 3.53 kr/kwh från och med 1/7 utan abonnemang, har inte Hyundai och Kia liknande villkor?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 21:34
av mati
Maw skrev:mati skrev:Maw skrev:
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.
Jag tänkte på bilar som laddar billigt på Ionity utan abbonemang. Polestarägare laddar för 3.53 kr/kwh från och med 1/7 utan abonnemang, har inte Hyundai och Kia liknande villkor?
Jaha, du tänkte så. Polestar är ju lite spännande. Först är det snordyrt och sen plötsligt billigast av alla. Nej, Hyundai har inget abonnemang alls såvitt jag vet. Kia har nåt i samma stil som de flesta andra.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 21:52
av Klintan
Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jun 2021 21:59
av Maw
Klintan skrev:Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jun 2021 09:13
av joel80
Maw skrev:Klintan skrev:Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.
Min gissning är att det kommer gå över till månadskostnad för oss som vill ha kvar billiga priset sen. Typ som för de andra med bättre Ionity-priser.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jun 2021 09:30
av HelectriC
joel80 skrev:Maw skrev:Klintan skrev:Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.
Min gissning är att det kommer gå över till månadskostnad för oss som vill ha kvar billiga priset sen. Typ som för de andra med bättre Ionity-priser.
antagligen. Och nu har dom 1 år på sig att förhandla och komma fram till ett pris som PS tror kunderna kommer acceptera. Så kan dom också följa utvecklingen hos övriga och se hur väl det mottas.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jun 2021 12:39
av dfa
Maw skrev:mati skrev:Maw skrev:
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.
Jag tänkte på bilar som laddar billigt på Ionity utan abbonemang. Polestarägare laddar för 3.53 kr/kwh från och med 1/7 utan abonnemang, har inte Hyundai och Kia liknande villkor?
Det verkar ju som om de flesta nya bilar (bland de märken som äger Ionity) kan ladda till reducerat pris utan abonnemang i 12 månader.
Därefter kostar det cirka 200kr/månad att bibehålla rabatten via ett abonnemang, som ger dig runt 2 kr lägre pris per kWh hos Ionity jämfört med e.on.
Då behöver du ladda runt 100kWh per månad för att det skall gå runt, och om du räknar in de 12 månader som du fick "gratis" så blir det förmodligen ännu billigare.
Lägg till bekvämligheten att kunna använda Ionitynätverket så är det en no-brainer för mig att köra vidare och betala för ett abonnemang. I relation till vad bilen kostar totalt är värt bekvämligheten enligt mig oavsett hur mycket eller lite jag laddar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jun 2021 13:21
av mati
Det beror ju helt och hållet på hur ofta du tror att du kommer använda Ionity under året som kommer. Själv har jag inte snabbladdat sedan januari 2020, det skulle således vara korkat av mig om jag skulle teckna ett Ionity-abonnemang. Å andra sidan har jag snabbladdat rätt mycket fram till Jan 2020, då hade ett sådant abonnemang möjligen varit mer intressant.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jun 2021 17:14
av taliz
Om jag skulle ge mig ut på en Europa-trip så skulle jag definitivt aktivera VWs we charge abb.
Men vet inte om jag skulle ha tålamod att sitta så länge i en bil.
Tycker det är plågsamt nog att köra Lomma-Sthlm.
Om man kunde snitta 200kmh hade det nog funkat.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jun 2021 18:17
av mati
taliz skrev:Om jag skulle ge mig ut på en Europa-trip så skulle jag definitivt aktivera VWs we charge abb.
Men vet inte om jag skulle ha tålamod att sitta så länge i en bil.
Tycker det är plågsamt nog att köra Lomma-Sthlm.
Om man kunde snitta 200kmh hade det nog funkat.
Ja, det får man ju räkna ut innan man åker iväg. Ska man åka så pass långt och enbart ladda hos Ionity så att det skulle löna sig att betala 11 av 12 månader i onödan så kan man såklart göra det. Å andra sidan har man ju längre söderut betydligt fler valmöjligheter utan att vara beroende av Ionity. Jag skulle inte aktivera abonnemanget för det. Jag tycker det är bättre att undvika Ionity helt och hållet och köra med billigare operatörer som inte kräver ett årsabonnemang.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 11:02
av Hoppsan_84
Så ser det ut i appen medans man laddar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 11:42
av mati
Visa bara inte den här bilden för någon. Vilken fossilbilist skulle frivilligt betala 119kr för 1,4 liter diesel egentligen? Det motsvarar 85kr/liter för samma energimängd. Är det egentligen ingen som förstår hur groteskt billigt det är att tanka fossil energi jämfört med att snabbladda en elbil?

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 11:43
av martinot
joel80 skrev:Maw skrev:Klintan skrev:Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.
Min gissning är att det kommer gå över till månadskostnad för oss som vill ha kvar billiga priset sen. Typ som för de andra med bättre Ionity-priser.
Skulle gissa på samma sak. Det är nog "gratis" nu, som reklam för tjänsten som de börjar ta betalt för senare.
Själv är jag inte helt superförtjust i alla dessa krångliga abonnemangsmodeller för att "enbart" hamna i en annan pristariff. Hade det varit fri laddning utan ytterligare kostnad så hade det däremot känts mer motiverat med ett abonnemang.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 11:51
av martinot
Hur går det förresten med Ionitys flera år långa projekt att börja ta betalt med Plug & Charge (dvs. utan appar, kort och brickor)?
Någon som vet status på den?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 12:28
av Esterox
mati skrev:Visa bara inte den här bilden för någon. Vilken fossilbilist skulle frivilligt betala 119kr för 1,4 liter diesel egentligen? Det motsvarar 85kr/liter för samma energimängd. Är det egentligen ingen som förstår hur groteskt billigt det är att tanka fossil energi jämfört med att snabbladda en elbil?

Nej för det som hyllar priserna på snabbladdning ljuger rätt så mycket och eftersom fossilbilisterna inte har någon erfarenhet kan det inte kontra med ren fakta tyvärr.
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.