Antar du syftar på id3? Ja man kan in id3 ställa in bilen att släppa sladden så snart bilen laddat klart.Dodde skrev:Samma inställning finns att ställa in i appen.
Undrar om den inte alltid gör de på snabbladdning dock men lite osäker.
Moderator: Redaktion
Antar du syftar på id3? Ja man kan in id3 ställa in bilen att släppa sladden så snart bilen laddat klart.Dodde skrev:Samma inställning finns att ställa in i appen.
WOW det var högre förbrukning än jag troddetomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.
Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.
- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Har också hört lite olika i detta ämne.. Min egna erfarenhet är att bakänden absolut kan sladda till men frågan är om detta är mer eller mindre än en bakhjulsdriven bil, jag tror inte jag har någon erfarenhet alls av bakhjul drivna bilar, däremot känns bilen mer som en 4 ljus driven bil som om man kör och sladdar på en is, dvs du har styr förmåga men de gäller att styra i den riktning man vill åka om bakänden far iväg lite..Dodde skrev:Är ID.3 stökig i snö/vinterväglag? Läst lite om både 3an och 4an. Vissa tycker de är väldigt ”sladdriga” med andra tycker tvärtom. Vad är din take?
Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.NiklasTesla skrev:WOW det var högre förbrukning än jag troddetomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.
Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.
- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
tomlars skrev:Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.NiklasTesla skrev:WOW det var högre förbrukning än jag troddetomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.
Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.
- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)
Ser ju riktigt bra ut, rimlig konsumtion. Ska bli kul att se hans id4-tester sen.TeslaTissel skrev:tomlars skrev:Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.NiklasTesla skrev:WOW det var högre förbrukning än jag troddetomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.
Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.
- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)
Nyland gör ett nytt test här - 6 till minus -16
Winter range test
Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.tomlars skrev:- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Men alla de testen har ju körts på bilar med gamla mjukvaran. De lär ha uppdaterat till 2.1 när de väl levererar Id.4taliz skrev:Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.tomlars skrev:- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.
Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?Yeahman82 skrev:Men alla de testen har ju körts på bilar med gamla mjukvaran. De lär ha uppdaterat till 2.1 när de väl levererar Id.4taliz skrev:Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.tomlars skrev:- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.
Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?taliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Versionsnummer säger inte ett dugg om vad man kan vänta sig.dfa skrev:Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?taliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
? Öh va? Var har du fått det ifrån?taliz skrev:Versionsnummer säger inte ett dugg om vad man kan vänta sig.dfa skrev:Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?taliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Det enda det säger är att man(vanligtvis) ändrat något. Hittills verkar VW bara adderat nya funktioner.
Fått vad?Revoltra skrev:? Öh va? Var har du fått det ifrån?taliz skrev:Versionsnummer säger inte ett dugg om vad man kan vänta sig.dfa skrev:Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?taliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Det enda det säger är att man(vanligtvis) ändrat något. Hittills verkar VW bara adderat nya funktioner.
So? Vad är så magiskt med just siffrorna 2.1? Det säger inte mer än 0784 eller 1.3 eller 3.7 eller whatever.Dodde skrev:Holländarna har software 0783, dom har inte fått 2.1
Dodde skrev:Holländarna har software 0783, dom har inte fått 2.1 än.
Jag är väl helt enkelt en obotlig optimisttaliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Kul, hoppas du snart får bilen levererad. Har du mer information kring när du beställde, när bilen byggdes och när/hur den ska levereras?tomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.
Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.
- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Verkar vara rätt stor skillnad på bara 2.0. Tydligen märker man numer inte av bootningen, så ren BS att den inte är snabbare.Yeahman82 skrev:Jag är väl helt enkelt en obotlig optimisttaliz skrev:Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Nej men den ska enligt vad jag har läst vara en omfattande uppdatering och då räknar jag med att mycket är bättre. Och med den uppdateringen så ska OTA aktiveras och då tänker jag att de kan finjustera prestandan efter det. Sen att det skulle lösa ALLA problem, det tror jag förstås inte.
Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.12man skrev:Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....