Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 28 nov 2023 16:44
Jag tycker inte att det är så konstigt trots allt, om du läst stämningsansökan. Posten skyller på strejken.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:44Intressant att Norrköpings tingsrätt gjort en helt annan tolkning av "fara i dröjsmål" än vad Solna Tingsrätt gjort. Såhär skriver Solna tingsrätt, medan Norrköpings tingsrätt inte verkade ta denna del av lagrummet i beaktande överhuvud taget. Det var det jag tyckte var konstigt med beskedet från Norrköpings tingsrätt igår. Beslutet från Solna tingsrätt verkar bekräfta att det var ett udda utfall.Andersen skrev: ↑28 nov 2023 14:25Nej, säger tingsrätten, så bråttom behöver vi inte ha att vi behöver fatta beslut utan att Postnord får yttra sig. Det rör sig ju ändå bara om ett mindre antal skyltar. Men, säger rätten, Postnord måste yttra sig i frågan om de interimistiska säkerhetsåtgärder Tesla begärt inom tre dagar, sen tar man ställning i frågan:
Skärmbild 2023-11-28 163930.png
Vore ju lite kul att höra hans reaktion om de krockar och de inte får laga bilen.TiborBlomhall skrev: ↑28 nov 2023 16:22Om inte ens IF Metalls förbundsjurist visste att Tesla saknar kollektivavtal hur ska gemene man kunnat veta det?
Fast om de gjort fel eller inte har Norrköpings tingsrätt inte tagit ställning till. Det jag reagerar på är att det är under väldigt specifika förhållanden som tingsrätten kan fatta ett interimistiskt beslut, särskilt om inte motparten tillåts yttra sig först. Norrköpings tingsrätt verkar inte ha beaktat detta. Det finns iallafall inte motiverat i beslutet.pejvic skrev: ↑28 nov 2023 16:48Jag tycker inte att det är så konstigt trots allt, om du läst stämningsansökan. Posten skyller på strejken.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:44Intressant att Norrköpings tingsrätt gjort en helt annan tolkning av "fara i dröjsmål" än vad Solna Tingsrätt gjort. Såhär skriver Solna tingsrätt, medan Norrköpings tingsrätt inte verkade ta denna del av lagrummet i beaktande överhuvud taget. Det var det jag tyckte var konstigt med beskedet från Norrköpings tingsrätt igår. Beslutet från Solna tingsrätt verkar bekräfta att det var ett udda utfall.Andersen skrev: ↑28 nov 2023 14:25Nej, säger tingsrätten, så bråttom behöver vi inte ha att vi behöver fatta beslut utan att Postnord får yttra sig. Det rör sig ju ändå bara om ett mindre antal skyltar. Men, säger rätten, Postnord måste yttra sig i frågan om de interimistiska säkerhetsåtgärder Tesla begärt inom tre dagar, sen tar man ställning i frågan:
Skärmbild 2023-11-28 163930.png
Transportstyrelsen har ingen strejk att luta sig mot. De SKALL leverera skyltarna när bilen registreras.
Det duger inte att ge dem till någon som de VET kommer att stjäla dem, vilket de ville göra.
Jag tror att Tingsrätten där bedömde det som uppenbart att de gjorde fel, de behövde inte ens yttra sig.
Posten skall ju förklara för rätten nu varför de menar att de har rätt att inte dela ut post pga SEKO.
I fallet Postnord är det ju ganska enkelt att förstå, 28 bortkomna brev är inte av den digniteten att något omedelbar ingripande behövs, det är en piss i Nilen och en vanlig dag på den firman.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:58Fast om de gjort fel eller inte har Norrköpings tingsrätt inte tagit ställning till. Det jag reagerar på är att det är under väldigt specifika förhållanden som tingsrätten kan fatta ett interimistiskt beslut, särskilt om inte motparten tillåts yttra sig först. Norrköpings tingsrätt verkar inte ha beaktat detta. Det finns iallafall inte motiverat i beslutet.pejvic skrev: ↑28 nov 2023 16:48Jag tycker inte att det är så konstigt trots allt, om du läst stämningsansökan. Posten skyller på strejken.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:44Intressant att Norrköpings tingsrätt gjort en helt annan tolkning av "fara i dröjsmål" än vad Solna Tingsrätt gjort. Såhär skriver Solna tingsrätt, medan Norrköpings tingsrätt inte verkade ta denna del av lagrummet i beaktande överhuvud taget. Det var det jag tyckte var konstigt med beskedet från Norrköpings tingsrätt igår. Beslutet från Solna tingsrätt verkar bekräfta att det var ett udda utfall.Andersen skrev: ↑28 nov 2023 14:25Nej, säger tingsrätten, så bråttom behöver vi inte ha att vi behöver fatta beslut utan att Postnord får yttra sig. Det rör sig ju ändå bara om ett mindre antal skyltar. Men, säger rätten, Postnord måste yttra sig i frågan om de interimistiska säkerhetsåtgärder Tesla begärt inom tre dagar, sen tar man ställning i frågan:
Skärmbild 2023-11-28 163930.png
Transportstyrelsen har ingen strejk att luta sig mot. De SKALL leverera skyltarna när bilen registreras.
Det duger inte att ge dem till någon som de VET kommer att stjäla dem, vilket de ville göra.
Jag tror att Tingsrätten där bedömde det som uppenbart att de gjorde fel, de behövde inte ens yttra sig.
Posten skall ju förklara för rätten nu varför de menar att de har rätt att inte dela ut post pga SEKO.
Det är dock två olika fall, i fallet PostNord verkar de tagit hänsyn till att det är ett begränsat antal registreringsskyltar som PostNord har (de nämner 28) och i fallet med Transportstyrelsen har de vägt in att Transportstyrelsen antas att inte tillhandahålla registreringsskyltar framöver. Så de verkar helt enkelt bedöma storleken på skadan som en fördröjning orsakar Tesla rätt olika.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:58Fast om de gjort fel eller inte har Norrköpings tingsrätt inte tagit ställning till. Det jag reagerar på är att det är under väldigt specifika förhållanden som tingsrätten kan fatta ett interimistiskt beslut, särskilt om inte motparten tillåts yttra sig först. Norrköpings tingsrätt verkar inte ha beaktat detta. Det finns iallafall inte motiverat i beslutet.pejvic skrev: ↑28 nov 2023 16:48Jag tycker inte att det är så konstigt trots allt, om du läst stämningsansökan. Posten skyller på strejken.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:44Intressant att Norrköpings tingsrätt gjort en helt annan tolkning av "fara i dröjsmål" än vad Solna Tingsrätt gjort. Såhär skriver Solna tingsrätt, medan Norrköpings tingsrätt inte verkade ta denna del av lagrummet i beaktande överhuvud taget. Det var det jag tyckte var konstigt med beskedet från Norrköpings tingsrätt igår. Beslutet från Solna tingsrätt verkar bekräfta att det var ett udda utfall.Andersen skrev: ↑28 nov 2023 14:25Nej, säger tingsrätten, så bråttom behöver vi inte ha att vi behöver fatta beslut utan att Postnord får yttra sig. Det rör sig ju ändå bara om ett mindre antal skyltar. Men, säger rätten, Postnord måste yttra sig i frågan om de interimistiska säkerhetsåtgärder Tesla begärt inom tre dagar, sen tar man ställning i frågan:
Skärmbild 2023-11-28 163930.png
Transportstyrelsen har ingen strejk att luta sig mot. De SKALL leverera skyltarna när bilen registreras.
Det duger inte att ge dem till någon som de VET kommer att stjäla dem, vilket de ville göra.
Jag tror att Tingsrätten där bedömde det som uppenbart att de gjorde fel, de behövde inte ens yttra sig.
Posten skall ju förklara för rätten nu varför de menar att de har rätt att inte dela ut post pga SEKO.
Det finns en viktig sak att ta i beaktande: Föreligger det fara för dröjsmål, det vill säga en kvalificerad sabotagerisk där graden av tidsnöd är av avgörande betydelse? Gör det inte det ska motparten tillåtas yttra sig innan beslutet fattas.OfarligTesla skrev: ↑28 nov 2023 17:18Det är dock två olika fall, i fallet PostNord verkar de tagit hänsyn till att det är ett begränsat antal registreringsskyltar som PostNord har (de nämner 28) och i fallet med Transportstyrelsen har de vägt in att Transportstyrelsen antas att inte tillhandahålla registreringsskyltar framöver. Så de verkar helt enkelt bedöma storleken på skadan som en fördröjning orsakar Tesla rätt olika.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:58Fast om de gjort fel eller inte har Norrköpings tingsrätt inte tagit ställning till. Det jag reagerar på är att det är under väldigt specifika förhållanden som tingsrätten kan fatta ett interimistiskt beslut, särskilt om inte motparten tillåts yttra sig först. Norrköpings tingsrätt verkar inte ha beaktat detta. Det finns iallafall inte motiverat i beslutet.pejvic skrev: ↑28 nov 2023 16:48Jag tycker inte att det är så konstigt trots allt, om du läst stämningsansökan. Posten skyller på strejken.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:44Intressant att Norrköpings tingsrätt gjort en helt annan tolkning av "fara i dröjsmål" än vad Solna Tingsrätt gjort. Såhär skriver Solna tingsrätt, medan Norrköpings tingsrätt inte verkade ta denna del av lagrummet i beaktande överhuvud taget. Det var det jag tyckte var konstigt med beskedet från Norrköpings tingsrätt igår. Beslutet från Solna tingsrätt verkar bekräfta att det var ett udda utfall.Andersen skrev: ↑28 nov 2023 14:25Nej, säger tingsrätten, så bråttom behöver vi inte ha att vi behöver fatta beslut utan att Postnord får yttra sig. Det rör sig ju ändå bara om ett mindre antal skyltar. Men, säger rätten, Postnord måste yttra sig i frågan om de interimistiska säkerhetsåtgärder Tesla begärt inom tre dagar, sen tar man ställning i frågan:
Skärmbild 2023-11-28 163930.png
Transportstyrelsen har ingen strejk att luta sig mot. De SKALL leverera skyltarna när bilen registreras.
Det duger inte att ge dem till någon som de VET kommer att stjäla dem, vilket de ville göra.
Jag tror att Tingsrätten där bedömde det som uppenbart att de gjorde fel, de behövde inte ens yttra sig.
Posten skall ju förklara för rätten nu varför de menar att de har rätt att inte dela ut post pga SEKO.
Fast om du lagstiftar att det ska finnas ett KA vid en viss nivå/situation. Då flyttar du balansen till fackföreningarnas fördel. Med lagen i ryggen kan facket då kräva en hel del vilket blir lite konstigt. Jag tror inte du kan konstruera en lag som skulle kunna balansera detta på ett bra sätt mellan de två parterna.Pontus skrev: ↑28 nov 2023 17:07Det är många här som är för KA så jag tänkte främst fråga er. Skulle en lösning vara att lagstifta om KA förutsatt att det finns stöd hos 50% av de berörda anställda och att företaget har minst x antal anställda?
Då skulle fler få som dom vill på ett demokratiskt sätt. Detta eftersom i slutändan är det ju vad som är bäst för oss som arbetar i Sverige som är viktigast och vad som är viktigt för mig behöver ju inte vara viktigt för dig.
Dessutom skulle man ju då svart på vitt om arbetsgivare som har KA är mer attraktiva.
Kanske någon som väntar på sin Tesla på tingsrätten i Norrköping?iAkita skrev: ↑28 nov 2023 17:43Det finns en viktig sak att ta i beaktande: Föreligger det fara för dröjsmål, det vill säga en kvalificerad sabotagerisk där graden av tidsnöd är av avgörande betydelse? Gör det inte det ska motparten tillåtas yttra sig innan beslutet fattas.OfarligTesla skrev: ↑28 nov 2023 17:18Det är dock två olika fall, i fallet PostNord verkar de tagit hänsyn till att det är ett begränsat antal registreringsskyltar som PostNord har (de nämner 28) och i fallet med Transportstyrelsen har de vägt in att Transportstyrelsen antas att inte tillhandahålla registreringsskyltar framöver. Så de verkar helt enkelt bedöma storleken på skadan som en fördröjning orsakar Tesla rätt olika.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:58Fast om de gjort fel eller inte har Norrköpings tingsrätt inte tagit ställning till. Det jag reagerar på är att det är under väldigt specifika förhållanden som tingsrätten kan fatta ett interimistiskt beslut, särskilt om inte motparten tillåts yttra sig först. Norrköpings tingsrätt verkar inte ha beaktat detta. Det finns iallafall inte motiverat i beslutet.pejvic skrev: ↑28 nov 2023 16:48Jag tycker inte att det är så konstigt trots allt, om du läst stämningsansökan. Posten skyller på strejken.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:44
Intressant att Norrköpings tingsrätt gjort en helt annan tolkning av "fara i dröjsmål" än vad Solna Tingsrätt gjort. Såhär skriver Solna tingsrätt, medan Norrköpings tingsrätt inte verkade ta denna del av lagrummet i beaktande överhuvud taget. Det var det jag tyckte var konstigt med beskedet från Norrköpings tingsrätt igår. Beslutet från Solna tingsrätt verkar bekräfta att det var ett udda utfall.
Skärmbild 2023-11-28 163930.png
Transportstyrelsen har ingen strejk att luta sig mot. De SKALL leverera skyltarna när bilen registreras.
Det duger inte att ge dem till någon som de VET kommer att stjäla dem, vilket de ville göra.
Jag tror att Tingsrätten där bedömde det som uppenbart att de gjorde fel, de behövde inte ens yttra sig.
Posten skall ju förklara för rätten nu varför de menar att de har rätt att inte dela ut post pga SEKO.
Solna tingsrätt menar att:
1. En underlåtelse att fullgöra förpliktelse kan inte beaktas som sabotage i lagens mening. (Norrköpings tingsrätt har inte ens resonerat kring detta, utan helt enkelt enbart framfört Teslas yrkande i sitt beslut.)
2. Tesla har inte påvisat att skadeverkningarna och graden av tidsnöd är tillräckliga för att motivera ett omedelbart beslut. (Återigen har Norrköpings tingsrätt inte resonerat kring detta, det vill säga av vilken art och hur stora skadeverkningarna skulle vara, och varför tidsnöden är så stor så att motparten inte ska få yttra sig. Notera att Solna tingsrätt ger Postnord endast tre dagar att inkomma med ett yttrande.)
Har Tesla verkligen visat att tidsnöden och graden av skada är så stor så att Transportstyrelsen inte kunde få motsvarande tid på sig att inkomma med ett yttrande, det vill säga tre dagar? Jag anser inte att det framkommer in Norrköpings tingsrätts dom. Tvärtom gav de Transportstyrelsen sju dagar på sig att följa beslutet, vilket i sig är ett bevis på att brådskan och skadeverkningarna var tillräckligt stora för att motparten inte skulle få yttra sig innan beslutet fattades.
Vet. Men vad var det dom skulle hantera med leasingbolaget?PhR34k skrev: ↑28 nov 2023 14:00Nä alltså om du kollar på deras lagerbilar så har dom gått ner i pris. Dom erbjuder just nu typ 50000kr i rabatt men denna kan du inte få ihop ränte rabatten. Så du får välja antingen eller. Antingen får du det låga priset, tror du betalar 670’ kr för en MYP eller så får du betala 720 men få 2.99% ränta.Fredrik j skrev:Vad säger du? Har du lyckats få en individuell rabatt hos tesla?PhR34k skrev: ↑28 nov 2023 13:47Stämmer. Därför dröjde det lite för jag fick prata med kundtjänst om varför vi inte fick ränte rabatten. Jag har fortfarande inte fått ränte rabatten men de bad mig beställa och då kunde dom hantera det med leasingbolaget.SosaTesla skrev:Då har du inte beställt lagerbil på rea om du ska köra ränterabbaten?PhR34k skrev: ↑28 nov 2023 11:13
Alltså när jag reserverade bilen så stod det typ 28/11-5/12 eller nåt sånt. Och den har inte förändrats efter något mess jag fick men tydligen så har det ändå men spelar ingen roll för mig.. Det enda som är jobbigt är ifall vi inte får ränte rabatten om den levereras för sent?
Skadan i fallet med Transportstyrelsen bör vara större än att PostNord inte levererar 28 registreringsskyltar då det gäller alla skyltar som skulle tillverkas under tiden för fördröjning. Men jag är ingen jurist så det är svårt att säga vilken bedömning som är rätt, fallen är dessutom olika så det kan ju helt klart spela in.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 17:43Det finns en viktig sak att ta i beaktande: Föreligger det fara för dröjsmål, det vill säga en kvalificerad sabotagerisk där graden av tidsnöd är av avgörande betydelse? Gör det inte det ska motparten tillåtas yttra sig innan beslutet fattas.
Solna tingsrätt menar att:
1. En underlåtelse att fullgöra förpliktelse kan inte beaktas som sabotage i lagens mening. (Norrköpings tingsrätt har inte ens resonerat kring detta, utan helt enkelt enbart framfört Teslas yrkande i sitt beslut.)
2. Tesla har inte påvisat att skadeverkningarna och graden av tidsnöd är tillräckliga för att motivera ett omedelbart beslut. (Återigen har Norrköpings tingsrätt inte resonerat kring detta, det vill säga av vilken art och hur stora skadeverkningarna skulle vara, och varför tidsnöden är så stor så att motparten inte ska få yttra sig. Notera att Solna tingsrätt ger Postnord endast tre dagar att inkomma med ett yttrande.)
Så har Tesla verkligen visat att tidsnöden och graden av skada är så stor så att Transportstyrelsen inte kunde få motsvarande tid på sig att inkomma med ett yttrande, det vill säga tre dagar? Jag anser inte att det framkommer in Norrköpings tingsrätts dom. Tvärtom gav de Transportstyrelsen sju dagar på sig att följa beslutet, vilket i sig är ett bevis på att brådskan och skadeverkningarna var tillräckligt stora för att motparten inte skulle få yttra sig innan beslutet fattades. Dessutom har det framkommit att det inte finns några registreringsskyltar att hämta hos tillverkaren av skyltarna just nu, vilket är ännu färre än de 28 Postnord besitter. Graden av skada och tidsnöden tycks alltså om något ännu mindre i stämningen av Transportstyrelsen som handlagts av Norrköpings tingsrätt.
Nja, det är sabotaget/skadan som skulle kunna ske under tiden Norrköpings tingsrätt inväntade ett yttrande från Transportstyrelsen som är det intressanta för om det interimistiska beslutet fattades på korrekt grund eller inte. Inte den framtida skadan.OfarligTesla skrev: ↑28 nov 2023 18:08Skadan i fallet med Transportstyrelsen bör vara större än att PostNord inte levererar 28 registreringsskyltar då det gäller alla skyltar som skulle tillverkas under tiden för fördröjning. Men jag är ingen jurist så det är svårt att säga vilken bedömning som är rätt, fallen är dessutom olika så det kan ju helt klart spela in.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 17:43Det finns en viktig sak att ta i beaktande: Föreligger det fara för dröjsmål, det vill säga en kvalificerad sabotagerisk där graden av tidsnöd är av avgörande betydelse? Gör det inte det ska motparten tillåtas yttra sig innan beslutet fattas.
Solna tingsrätt menar att:
1. En underlåtelse att fullgöra förpliktelse kan inte beaktas som sabotage i lagens mening. (Norrköpings tingsrätt har inte ens resonerat kring detta, utan helt enkelt enbart framfört Teslas yrkande i sitt beslut.)
2. Tesla har inte påvisat att skadeverkningarna och graden av tidsnöd är tillräckliga för att motivera ett omedelbart beslut. (Återigen har Norrköpings tingsrätt inte resonerat kring detta, det vill säga av vilken art och hur stora skadeverkningarna skulle vara, och varför tidsnöden är så stor så att motparten inte ska få yttra sig. Notera att Solna tingsrätt ger Postnord endast tre dagar att inkomma med ett yttrande.)
Så har Tesla verkligen visat att tidsnöden och graden av skada är så stor så att Transportstyrelsen inte kunde få motsvarande tid på sig att inkomma med ett yttrande, det vill säga tre dagar? Jag anser inte att det framkommer in Norrköpings tingsrätts dom. Tvärtom gav de Transportstyrelsen sju dagar på sig att följa beslutet, vilket i sig är ett bevis på att brådskan och skadeverkningarna var tillräckligt stora för att motparten inte skulle få yttra sig innan beslutet fattades. Dessutom har det framkommit att det inte finns några registreringsskyltar att hämta hos tillverkaren av skyltarna just nu, vilket är ännu färre än de 28 Postnord besitter. Graden av skada och tidsnöden tycks alltså om något ännu mindre i stämningen av Transportstyrelsen som handlagts av Norrköpings tingsrätt.
Det kan ju va en väl så god orsak till att granska metallarna lite djupare. Folkbokföringsbrott är ju faktiskt en sak som existerar.Mippaloo skrev: ↑28 nov 2023 17:18Herr chefsjurists frus Tesla är tillverkad i Kina. Vi får väl utgå från att de kinesiska arbetarna som byggt den har kollektivavtal. Men goda villkor är väl standard i socialistiska länder. https://biluppgifter.se/brukare/person/ ... erm=person
Herr chefsjurist bor tillsammans med 31-åriga sonen, är skriven hos sina 80-åriga föräldrar i en trea i Eskilstuna och inte hos frun i villan i Strängnäs. Det ger kanske bättre bilavdrag till jobbet? Vem vet? Kan väl inte vara bidragsfusk eller liknande?
Ja jag vet, jag kommer bli anklagad för whataboutism.
Kanske trivs väldigt bra i pojkrummet. Samantha Fox posters på väggarna?Mippaloo skrev: ↑28 nov 2023 17:18Herr chefsjurists frus Tesla är tillverkad i Kina. Vi får väl utgå från att de kinesiska arbetarna som byggt den har kollektivavtal. Men goda villkor är väl standard i socialistiska länder. https://biluppgifter.se/brukare/person/ ... erm=person
Herr chefsjurist bor tillsammans med 31-åriga sonen, är skriven hos sina 80-åriga föräldrar i en trea i Eskilstuna och inte hos frun i villan i Strängnäs. Det ger kanske bättre bilavdrag till jobbet? Vem vet? Kan väl inte vara bidragsfusk eller liknande?
Ja jag vet, jag kommer bli anklagad för whataboutism.
Kan tänka mig att Solna Tingsrätt anser att 28 skyltar är normalt svinn på Postnord.iAkita skrev: ↑28 nov 2023 16:44Intressant att Norrköpings tingsrätt gjort en helt annan tolkning av "fara i dröjsmål" än vad Solna Tingsrätt gjort. Såhär skriver Solna tingsrätt, medan Norrköpings tingsrätt inte verkade ta denna del av lagrummet i beaktande överhuvud taget. Det var det jag tyckte var konstigt med beskedet från Norrköpings tingsrätt igår. Beslutet från Solna tingsrätt verkar bekräfta att det var ett udda utfall.Andersen skrev: ↑28 nov 2023 14:25Nej, säger tingsrätten, så bråttom behöver vi inte ha att vi behöver fatta beslut utan att Postnord får yttra sig. Det rör sig ju ändå bara om ett mindre antal skyltar. Men, säger rätten, Postnord måste yttra sig i frågan om de interimistiska säkerhetsåtgärder Tesla begärt inom tre dagar, sen tar man ställning i frågan:
Skärmbild 2023-11-28 163930.png
Nej, det tror jag inte, hur skulle det se ut om en facklig höjdare försökte sko sig.Airlift skrev: ↑28 nov 2023 18:26Det kan ju va en väl så god orsak till att granska metallarna lite djupare. Folkbokföringsbrott är ju faktiskt en sak som existerar.Mippaloo skrev: ↑28 nov 2023 17:18Herr chefsjurists frus Tesla är tillverkad i Kina. Vi får väl utgå från att de kinesiska arbetarna som byggt den har kollektivavtal. Men goda villkor är väl standard i socialistiska länder. https://biluppgifter.se/brukare/person/ ... erm=person
Herr chefsjurist bor tillsammans med 31-åriga sonen, är skriven hos sina 80-åriga föräldrar i en trea i Eskilstuna och inte hos frun i villan i Strängnäs. Det ger kanske bättre bilavdrag till jobbet? Vem vet? Kan väl inte vara bidragsfusk eller liknande?
Ja jag vet, jag kommer bli anklagad för whataboutism.
De kan ju stöka till arbetet om de behöver städa skelett i garderoben och lik i lasten.
Nä det är säkert bara ett misstag. Skrev fel adress till Skatteverket. Shit haspens!Mippaloo skrev: ↑28 nov 2023 18:45Nej, det tror jag inte, hur skulle det se ut om en facklig höjdare försökte sko sig.Airlift skrev: ↑28 nov 2023 18:26Det kan ju va en väl så god orsak till att granska metallarna lite djupare. Folkbokföringsbrott är ju faktiskt en sak som existerar.Mippaloo skrev: ↑28 nov 2023 17:18Herr chefsjurists frus Tesla är tillverkad i Kina. Vi får väl utgå från att de kinesiska arbetarna som byggt den har kollektivavtal. Men goda villkor är väl standard i socialistiska länder. https://biluppgifter.se/brukare/person/ ... erm=person
Herr chefsjurist bor tillsammans med 31-åriga sonen, är skriven hos sina 80-åriga föräldrar i en trea i Eskilstuna och inte hos frun i villan i Strängnäs. Det ger kanske bättre bilavdrag till jobbet? Vem vet? Kan väl inte vara bidragsfusk eller liknande?
Ja jag vet, jag kommer bli anklagad för whataboutism.
De kan ju stöka till arbetet om de behöver städa skelett i garderoben och lik i lasten.
Stämmer. Därför dröjde det lite för jag fick prata med kundtjänst om varför vi inte fick ränte rabatten. Jag har fortfarande inte fått ränte rabatten men de bad mig beställa och då kunde dom hantera det med leasingbolaget.SosaTesla skrev:PhR34k skrev: ↑28 nov 2023 13:47Stämmer. Därför dröjde det lite för jag fick prata med kundtjänst om varför vi inte fick ränte rabatten. Jag har fortfarande inte fått ränte rabatten men de bad mig beställa och då kunde dom hantera det med leasingbolaget.SosaTesla skrev:Då har du inte beställt lagerbil på rea om du ska köra ränterabbaten?PhR34k skrev: ↑28 nov 2023 11:13Alltså när jag reserverade bilen så stod det typ 28/11-5/12 eller nåt sånt. Och den har inte förändrats efter något mess jag fick men tydligen så har det ändå men spelar ingen roll för mig.. Det enda som är jobbigt är ifall vi inte får ränte rabatten om den levereras för sent?
Då har du inte beställt lagerbil på rea om du ska köra ränterabbaten?
Att min ränta blir rätt då sen visade 6% i kalkylen från DNB.Fredrik j skrev:Vet. Men vad var det dom skulle hantera med leasingbolaget?PhR34k skrev: ↑28 nov 2023 14:00Nä alltså om du kollar på deras lagerbilar så har dom gått ner i pris. Dom erbjuder just nu typ 50000kr i rabatt men denna kan du inte få ihop ränte rabatten. Så du får välja antingen eller. Antingen får du det låga priset, tror du betalar 670’ kr för en MYP eller så får du betala 720 men få 2.99% ränta.Fredrik j skrev:Vad säger du? Har du lyckats få en individuell rabatt hos tesla?PhR34k skrev: ↑28 nov 2023 13:47Stämmer. Därför dröjde det lite för jag fick prata med kundtjänst om varför vi inte fick ränte rabatten. Jag har fortfarande inte fått ränte rabatten men de bad mig beställa och då kunde dom hantera det med leasingbolaget.SosaTesla skrev:Då har du inte beställt lagerbil på rea om du ska köra ränterabbaten?