Re: VW I.D
Postat: 19 jan 2021 16:25
Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemangiAkita skrev:Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/Skoda ENYAQ iV 50
33.800 listpris i euro
24.270 pris efter rabatt och stöd
Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.Yeahman82 skrev:Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemangiAkita skrev:Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Läste recensionen nu och känner mig ännu mer sugen på att få bilen! Sällan har tiden gått så långsamtiAkita skrev:Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.Yeahman82 skrev:Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemangiAkita skrev:Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Samma här. De skrev i princip inget negativt alls, utan det var idel lovord.Yeahman82 skrev:Läste recensionen nu och känner mig ännu mer sugen på att få bilen! Sällan har tiden gått så långsamtiAkita skrev:Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.Yeahman82 skrev:Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemangiAkita skrev:Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
...så rustad bemästrar den tunga suven även riktigt dåliga underlag utan att blinka.
Dessutom går ID.4 genom kurvorna som om man hade lagt räls på ideallinjen."
Jag tycker det är slående hur ofta kvalitet likställs med kvalitetskänsla. Kvalitetskänsla är tyskarna duktiga på, men att bygga bilar som är problemfria och som rullar många mil är japanerna betydligt bättre på imo.BrooklynS skrev:VW har mycket att bevisa när det gäller "kvalitet"... Teslorna har ju visat sig hålla rätt bra när man lägger mil på dem, även om de är lite ojämnt ihopsatta från början. Så vi skall nog ta jämförelser därvidlag med en hyfsat stor nypa salt.
När bilarna är 5 år och har lagt 20.000 mil kan man börja bedöma kvaliteten.
Vilka elbilar från VW syftar du på då?BrooklynS skrev:VW har mycket att bevisa när det gäller "kvalitet"... Teslorna har ju visat sig hålla rätt bra när man lägger mil på dem, även om de är lite ojämnt ihopsatta från början. Så vi skall nog ta jämförelser därvidlag med en hyfsat stor nypa salt.
När bilarna är 5 år och har lagt 20.000 mil kan man börja bedöma kvaliteten.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Nej, de pratade väl aldrig ens om bakhjulsdriften i podden? Förutom när ESP-systemet slutade fungera pga fastfruset däck och de gjorde en 180-gradare på vägen.Zalman3 skrev:Vi Bilägare skyllde på bakhjulsdriften.DonElon skrev:Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.12man skrev:Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
Lyssnade på ViB-podden imorse från deras vintertest och ID.3:s väguppträdande på vinterväg fick en rejäl känga. Tror inte de skyllde på däcken eller bakhjulsdriften, uppfattade det mest som dålig styrkänsla på halt väglag jämfört med de andra bilarna. Plus att hjulen frös fast. Och många felmeddelanden.
Ja för Model 3 är ju verkligen felfritaliz skrev:Du svarade på nedersta stycket i det översta...dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
När fick du denna information, nyligen? Kom det genom din säljare?iAkita skrev:Säljarna gissar bara. Bilarna kommer inte börja levereras förrän mjukvaran (version 2.1) är klar. När det blir vet ingen. Någon gång första kvartalet, eller senast i början av april var det besked min säljare fått. Så den uppskattade leveranstiden beror just nu antagligen mest på om man har en optimistisk eller pessimistisk säljare.ZedZ skrev:+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.Yeahman82 skrev:Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bittertomlars skrev:
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
Väldigt lite driftsproblem, vilket är vad vi diskuterar.dd88 skrev:Ja för Model 3 är ju verkligen felfritaliz skrev:Du svarade på nedersta stycket i det översta...dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Kan berätta för dig att få tillverkare har problem med elfel som orsakar rena driftstopp idag.taliz skrev:Väldigt lite driftsproblem, vilket är vad vi diskuterar.dd88 skrev:Ja för Model 3 är ju verkligen felfritaliz skrev:Du svarade på nedersta stycket i det översta...dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Svårare att sladda med en så slö bil?MarkusL skrev:Fattar inget av alla artiklar om sladdrighet och bakhjulsdrift. Kört runt en del med id3an och försökt få den att sladda. DagensPS hade i och för sig bestämt sig för att bakhjulsdrift var omodernt på förhand om man läser mellan raderna. Det går så dåligt att sladda med id3an att jag letar workaround på hur man stänger av antisladd men inte hittat något än. Om man gör en ”scaninavian flick” så kan man få en minimal sladd men Tesla m3 DM är betydligt bättre att sladda med!
dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Han kan säkert även prova gratis i en månad? Tror Readly brukar ha det...iAkita skrev:Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.Yeahman82 skrev:Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemangiAkita skrev:Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.