Sida 178 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 20:54
av Svenssons
Fredrik j skrev:Svenssons skrev:En sak att tänka på om man kör in i städer är nog att fixa en "stämpel" på att bilen inte släpper ut för mycket avgaser om man funderar på att köra in i städer. Det missade jag, tänkte inte på att tyskarna vill se den där stämpeln även ifall det är en ren elbil...
Stämpel? Man behöver miljöbiletiketten i rutan för att köra i dom flesta tyska städer.
Ja, "stämpel". Det är lite märkligt att bilar utan avgasrör och avgaser krävs på en dekal för att visa att bilen inte släpper ut för mycket avgaser. Avsaknad av avgasrör borde slå lite högre än en klisterlapp med en "stämpel" på framrutan.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 21:00
av dd88
Är enklare att kolla efter en klisterlapp än att gå och leta avgasrör, finns många fossilbilar med dolda.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 21:13
av Bjelke
M3apan skrev:Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Fruktansvärt bra!

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 22:50
av martinot
dd88 skrev:Är enklare att kolla efter en klisterlapp än att gå och leta avgasrör, finns många fossilbilar med dolda.
Tycker norrmännen löst det bäst! De har speciella nummerserier på nummerplåtarna för elbilar (börjar på "EL" eller liknande). Snyggt och enkelt!

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 23:02
av Fredrik j
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:Svenssons skrev:En sak att tänka på om man kör in i städer är nog att fixa en "stämpel" på att bilen inte släpper ut för mycket avgaser om man funderar på att köra in i städer. Det missade jag, tänkte inte på att tyskarna vill se den där stämpeln även ifall det är en ren elbil...
Stämpel? Man behöver miljöbiletiketten i rutan för att köra i dom flesta tyska städer.
Ja, "stämpel". Det är lite märkligt att bilar utan avgasrör och avgaser krävs på en dekal för att visa att bilen inte släpper ut för mycket avgaser. Avsaknad av avgasrör borde slå lite högre än en klisterlapp med en "stämpel" på framrutan.
Miljöklassningen gäller naturligtvis även elbilar. Bilar utan etiketten kan få böter.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 23:04
av martinot
Tysk byråkrati i sitt esse!

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 05:47
av Zalman3
M3apan skrev:Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Skaffa Chargemyhyundai-appen.
Då kan du ladda för endast 13 kr per kWh!

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 06:38
av mati
martinot skrev:dd88 skrev:Är enklare att kolla efter en klisterlapp än att gå och leta avgasrör, finns många fossilbilar med dolda.
Tycker norrmännen löst det bäst! De har speciella nummerserier på nummerplåtarna för elbilar (börjar på "EL" eller liknande). Snyggt och enkelt!

Det har tyskarna också. Elbilars regnummer slutar alla på E istället för en siffra. Men det hjälper ju föga när vi med våra svenska elbilar med svenska nummerskyltar kör in i tyska städer.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 07:42
av mati
Zalman3 skrev:
Skaffa Chargemyhyundai-appen.
Då kan du ladda för endast 13 kr per kWh!

Det är exakt samma idioti som med e-tron charging service. Att ladda hos andra operatörer är extremt mycket dyrare än att helt enkelt använda operatörernas egna rfid-brickor. Bara att Hyundai verkar ha lagt sig ytterligare en nivå högre upp. Jag förstår inte vitsen med detta. Vem betalar frivilligt upp till två-tre gånger så mycket bara för att slippa ha med sig ett extra laddkort som dessutom oftast är gratis? Jag förstår ju att man vill teckna ett abonnemang för att få rabatt hos Ionity, givetvis, men att använda Hyundai-kortet och ladda hos Beemer för 13kr/kWh istället för 5kr? Varför skulle man göra det? Jag förstår verkligen inte affärsmodellen. Tror de att vi är dumma i huvudet?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 09:01
av heldiggrisen
mati skrev:Zalman3 skrev:
Skaffa Chargemyhyundai-appen.
Då kan du ladda för endast 13 kr per kWh!

Det är exakt samma idioti som med e-tron charging service. Att ladda hos andra operatörer är extremt mycket dyrare än att helt enkelt använda operatörernas egna rfid-brickor. Bara att Hyundai verkar ha lagt sig ytterligare en nivå högre upp. Jag förstår inte vitsen med detta. Vem betalar frivilligt upp till två-tre gånger så mycket bara för att slippa ha med sig ett extra laddkort som dessutom oftast är gratis? Jag förstår ju att man vill teckna ett abonnemang för att få rabatt hos Ionity, givetvis, men att använda Hyundai-kortet och ladda hos Beemer för 13kr/kWh istället för 5kr? Varför skulle man göra det? Jag förstår verkligen inte affärsmodellen. Tror de att vi är dumma i huvudet?
Kundförakt kallas det hemma i Norge, och är sällan et positivt värdeord att få stämplat på sig.
Hyundai Sverige söker för tiden en "Aftersales Manager", och enligt annonsen "kommer det bli stort fokus på utrullningen av vårt kundnöjdhetsprogram".
Vilken start för Hyundai Sveriges kundnöjdhetsprogram!!!!

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 09:19
av Mickep
Man vet inte om man skall skratta eller gråta åt 13 kr/kWh.
Känns som det behövs regleras. (annars blir det laddupproret 2.0)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 09:20
av mati
heldiggrisen skrev:
Kundförakt kallas det hemma i Norge, och är sällan et positivt värdeord att få stämplat på sig.
Hyundai Sverige söker för tiden en "Aftersales Manager", och enligt annonsen "kommer det bli stort fokus på utrullningen av vårt kundnöjdhetsprogram".
Vilken start för Hyundai Sveriges kundnöjdhetsprogram!!!!

Ja, det kanske är så illa. Men om man vill se det lite positivt så skulle man kunna säga att de verkar tro att kunderna uppskattar laddtjänstens fördelar (dvs bara ett laddkort överallt) så mycket att de är beredda att betala ockerpriser för det. Och till Hyundais försvar så får man ju ändå säga att de inte är först med denna lösning. Som sagt, Audi var först med sin e-tron charging service. Och de har samma prismodell. Billigare hos Ionity, men extremt mycket dyrare hos alla andra. Audi har alltså visat vägen, och tydligen funkar det ju. Kunderna
är tydligen beredda att betala för detta. Nu vet jag iofs inte om det är många som använder laddkortet för något annat än Ionity. Folk kanske ändå förstår att det är snordyrt. Men å andra sidan så är det nog inte många som sitter och jämför priser. Det är bara vi elbilsnördar som har koll på detta. En konverterad fossilbilist skulle ju aldrig komma på idén att det kan vara en prisskillnad på upp till 300% när man använder laddkortet som man har fått med bilen och som förespeglar att man får någon slags "rabatt" på laddning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 12:15
av Robertrimmevik
mati skrev:heldiggrisen skrev:
Kundförakt kallas det hemma i Norge, och är sällan et positivt värdeord att få stämplat på sig.
Hyundai Sverige söker för tiden en "Aftersales Manager", och enligt annonsen "kommer det bli stort fokus på utrullningen av vårt kundnöjdhetsprogram".
Vilken start för Hyundai Sveriges kundnöjdhetsprogram!!!!

Ja, det kanske är så illa. Men om man vill se det lite positivt så skulle man kunna säga att de verkar tro att kunderna uppskattar laddtjänstens fördelar (dvs bara ett laddkort överallt) så mycket att de är beredda att betala ockerpriser för det. Och till Hyundais försvar så får man ju ändå säga att de inte är först med denna lösning. Som sagt, Audi var först med sin e-tron charging service. Och de har samma prismodell. Billigare hos Ionity, men extremt mycket dyrare hos alla andra. Audi har alltså visat vägen, och tydligen funkar det ju. Kunderna
är tydligen beredda att betala för detta. Nu vet jag iofs inte om det är många som använder laddkortet för något annat än Ionity. Folk kanske ändå förstår att det är snordyrt. Men å andra sidan så är det nog inte många som sitter och jämför priser. Det är bara vi elbilsnördar som har koll på detta. En konverterad fossilbilist skulle ju aldrig komma på idén att det kan vara en prisskillnad på upp till 300% när man använder laddkortet som man har fått med bilen och som förespeglar att man får någon slags "rabatt" på laddning.
Tycker också väldigt illa om E-tron charging services, framförallt för att de verkar vara dyrast på ionity av alla de anslutna märkena. Tycker Audi som gått något i bräschen för ionity borde vara billigast. Men de har faktiskt bättrat sig lite grann. De tar nu 40 öre extra på Bee snabbladdare istället för 3kr och 24öre extra på AC.
Vilket faktiskt har resulterat i att jag tar fram kortet ibland istället för att krångla med appen.
Nu är det bara att hoppas på att dom möter upp Hyundai och gör en lika bra laddningstjänst med 15% rabatt istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 12:24
av martinot
mati skrev:martinot skrev:dd88 skrev:Är enklare att kolla efter en klisterlapp än att gå och leta avgasrör, finns många fossilbilar med dolda.
Tycker norrmännen löst det bäst! De har speciella nummerserier på nummerplåtarna för elbilar (börjar på "EL" eller liknande). Snyggt och enkelt!

Det har tyskarna också. Elbilars regnummer slutar alla på E istället för en siffra. Men det hjälper ju föga när vi med våra svenska elbilar med svenska nummerskyltar kör in i tyska städer.
Bra. Då slipper iaf. tyskarna klisterlapparna (hatar själv klisterlappar i vindrutor, och sätter aldrig permanenta parkeringslappar där) när de skall in i Berlin och andra städer med sina BEV.
Synd dock att vi inte har någon EU-standard där. Var är våra EU-byråkrater när de äntligen kunde gjort någon nytta?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 12:38
av Hmpftfhdns
Fick betala 13kr/kWh på Bee med plugsurfing också. Verkar som det är Bee/mer som har hutlösa roamingpriser.
Just nu funkar det smidigt för mig första året med BMW Charging: 2,88 kr på Ionity och 4 kr på andra snabbladdare (där bee/mer är med) — men sen är det nog samma soppa om man inte tar abonnemang (139kr ionity 49kr andra per mån)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 13:05
av mati
martinot skrev:
Bra. Då slipper iaf. tyskarna klisterlapparna (hatar själv klisterlappar i vindrutor, och sätter aldrig permanenta parkeringslappar där) när de skall in i Berlin och andra städer med sina BEV.
Nej, den gröna "Feinstaubblankette" som man klistrar i vindrutan slipper man inte bara för att man har en elbil, oavsett om det framgår klart och tydligt i regnumret att det är en elbil. Det är två olika system som inte har nånting att göra med varandra.
Det har diskuterats i många år om elbilar eventuellt kan undantas från "Feinstaubblankettenpflicht", dvs kravet att ha en sådan i vindrutan. Men kom ihåg att det här är tyskar, man kan inte räkna med att de fattar vettiga beslut så länge det finns möjligheter att krångla till det. Dessutom kostar det 80€ i böter om man inte har den. En bra inkomstkälla.
Jag antar att detta kommer i slutändan lösa sig själv när alla bilar går på el. Dvs de kommande 30 åren får man nog ha en sådan dekal i vindrutan.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 13:14
av martinot
mati skrev:martinot skrev:
Bra. Då slipper iaf. tyskarna klisterlapparna (hatar själv klisterlappar i vindrutor, och sätter aldrig permanenta parkeringslappar där) när de skall in i Berlin och andra städer med sina BEV.
Nej, den gröna "Feinstaubblankette" som man klistrar i vindrutan slipper man inte bara för att man har en elbil, oavsett om det framgår klart och tydligt i regnumret att det är en elbil. Det är två olika system som inte har nånting att göra med varandra.
Det har diskuterats i många år om elbilar eventuellt kan undantas från "Feinstaubblankettenpflicht", dvs kravet att ha en sådan i vindrutan. Men kom ihåg att det här är tyskar, man kan inte räkna med att de fattar vettiga beslut så länge det finns möjligheter att krångla till det. Dessutom kostar det 80€ i böter om man inte har den. En bra inkomstkälla.
Jag antar att detta kommer i slutändan lösa sig själv när alla bilar går på el. Dvs de kommande 30 åren får man nog ha en sådan dekal i vindrutan.
Ajdå. Då var det än värre idioti och byråkrati än vad jag trodde!
Men jag antar att sådana här icke värdeskapande och helt onödiga aktiviteter åtminstone skapar någon slags jobb och sysselsättning iaf...
Gällande Ionity och storstäder; det var ju på tapeten för ett tag sedan att de (likt Teslas city SuC) skulle bygga med snabbladdare inne i de större tyska städerna. Ligger de planerna kvar, och hur långt har de kommit med det?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 13:26
av Robertrimmevik
Hmpftfhdns skrev:Fick betala 13kr/kWh på Bee med plugsurfing också. Verkar som det är Bee/mer som har hutlösa roamingpriser.
Just nu funkar det smidigt för mig första året med BMW Charging: 2,88 kr på Ionity och 4 kr på andra snabbladdare (där bee/mer är med) — men sen är det nog samma soppa om man inte tar abonnemang (139kr ionity 49kr andra per mån)
Audi är så sämst. Tar 3.30kr på Ionity och 5.40kr på Bee. 189kr/mån för Ionity.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 13:44
av taliz
Kikade lite på belastningen nu när det borde vara rätt mkt midsommartrafik.
Tre stationer längs E4 och E22 har 2 av 4 platser använda. En har en plats använd. Sex stationer helt oanvända.
Någon spekulerade tidigare om laddkaos, verkar definitivt inte så ännu iaf.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 13:53
av Fredrik j
taliz skrev:Kikade lite på belastningen nu när det borde vara rätt mkt midsommartrafik.
Tre stationer längs E4 och E22 har 2 av 4 platser använda. En har en plats använd. Sex stationer helt oanvända.
Någon spekulerade tidigare om laddkaos, verkar definitivt inte så ännu iaf.
Att 98% av alla bilar på vägarna fortfarande drivs av fossila bränslen kan ju spela in.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 13:56
av mikebike
taliz skrev:Kikade lite på belastningen nu när det borde vara rätt mkt midsommartrafik.
Tre stationer längs E4 och E22 har 2 av 4 platser använda. En har en plats använd. Sex stationer helt oanvända.
Någon spekulerade tidigare om laddkaos, verkar definitivt inte så ännu iaf.
Dels är det alltid värre på söndan i Midsommarhelgen, dels så har många flexibel arbetstid nu i coronatider.
Vi åker till Öland klockan 7 imorgon bitti, och hem på måndag, för att undvika trängsel. Ett år var vi tvungna att åka hem på söndan, då tog det 3 timmar längre hem än dit.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 13:59
av HelectriC
mati skrev:martinot skrev:
Bra. Då slipper iaf. tyskarna klisterlapparna (hatar själv klisterlappar i vindrutor, och sätter aldrig permanenta parkeringslappar där) när de skall in i Berlin och andra städer med sina BEV.
Nej, den gröna "Feinstaubblankette" som man klistrar i vindrutan slipper man inte bara för att man har en elbil, oavsett om det framgår klart och tydligt i regnumret att det är en elbil. Det är två olika system som inte har nånting att göra med varandra.
Det har diskuterats i många år om elbilar eventuellt kan undantas från "Feinstaubblankettenpflicht", dvs kravet att ha en sådan i vindrutan. Men kom ihåg att det här är tyskar, man kan inte räkna med att de fattar vettiga beslut så länge det finns möjligheter att krångla till det. Dessutom kostar det 80€ i böter om man inte har den. En bra inkomstkälla.
Jag antar att detta kommer i slutändan lösa sig själv när alla bilar går på el. Dvs de kommande 30 åren får man nog ha en sådan dekal i vindrutan.
fast det är inte bara BEV som har "E" på slutet av regskylten i Tyskland, även PHEV och de kan även ha dieselmotor.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jun 2021 21:41
av EnTraktor
Snälla! Håll er till topic - IONITY!!!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jun 2021 06:14
av Swede1
Ionity!!!
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jun 2021 08:29
av Esterox
Swede1 skrev:Ionity!!!
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.
