Sida 178 av 239

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 05 jan 2023 21:31
av Tars
Reflektioner mellan s och x plaid.

X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...

S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.

Så summa summarum. Vilka bilar!

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 05:04
av SwedishAdvocate
Och nu finns det en rund ratt i konfiguratorn till både S och X.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 05:44
av Tars
SwedishAdvocate skrev:
Och nu finns det en rund ratt i konfiguratorn till både S och X.
Intressant! Undrar vad retrofit kostar. Är lite kluven om jag vill byta. Är lite störigt att man inte ser hela ratten. Men den är skön att hålla i.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 05:46
av Segelflygaren
Tars skrev: 05 jan 2023 21:31
Reflektioner mellan s och x plaid.

X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...

S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.

Så summa summarum. Vilka bilar!
Fick min S 221218, men har inte kunnat köra den än. Tyckte tidigare att 3 på många sätt var bättre än S (körglädje). Att du skriver att känslan nu är som 3P men med mer effekt, tycker jag låter fantastiskt!

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 05:48
av Tars
Segelflygaren skrev:
Tars skrev: 05 jan 2023 21:31
Reflektioner mellan s och x plaid.

X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...

S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.

Så summa summarum. Vilka bilar!
Fick min S 221218, men har inte kunnat köra den än. Tyckte tidigare att 3 på många sätt var bättre än S (körglädje). Att du skriver att känslan nu är som 3P men med mer effekt, tycker jag låter fantastiskt!
Visst är det! Det är som att de har gjort en leksak för oss 40 plus medans 18 åringarna får sina m3p. Bild

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 06:40
av Honkan
Eftersom man är född i mitten på åttio-talet så måste ju en svart model S plaid vara drömbilen !

Yoke ratten är ju en självklarhet , vem kommer våga välja en vanlig ratt :o

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 07:47
av Legato
Tars skrev: 06 jan 2023 05:44
SwedishAdvocate skrev:
Och nu finns det en rund ratt i konfiguratorn till både S och X.
Intressant! Undrar vad retrofit kostar. Är lite kluven om jag vill byta. Är lite störigt att man inte ser hela ratten. Men den är skön att hålla i.
Jag hade bytt om man fick blinkersspak och riktig tuta på köpet. Men yoken i sig gillar jag. Att byta till rund ratt men utan blinkers/tuta skulle vara "worst of both worlds" för mig.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 07:49
av Rennwagen
Tars skrev: 05 jan 2023 21:31
Reflektioner mellan s och x plaid.

X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...

S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak.

Så summa summarum. Vilka bilar!
Har S plaid driftmode som 3P? Har S LR driftmode?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 07:50
av Legato
Galet med 1470K för en sexsitsig X LR...

Klart dyrare än tidig beställning av Plaid X och dessutom (följaktligen) betydligt högre förmånsvärde.

Undrar vem som väljer den och inte lägger till 100k för en Plaid...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 07:54
av Legato
Enligt norsk FB grupp så kostar det där 7000:- att retrofitta rund ratt:

"Ja og det kan ettermonteres for de som allerede har kjøpt hos Tesla for kr 7000,- Jeg digger dog mitt og har ingen plan om å bytte det 🙂 🎉"

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 08:01
av NEO
Ingen som lagt märke till att röda bromsok är tillbaka som dessutom är prestandabromsar nu mot innan? Enligt Tesla är det higher thermal capacity calipers.

Plaid har även gått ner 20000kr.

Med ovanstående och rund ratt kan nog många Porscheboys komma över.
2FB74112-5AE6-4D24-BAEA-D843A1108475.png

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 08:37
av Legato
NEO skrev: 06 jan 2023 08:01

Plaid har även gått ner 20000kr.
Nej det har den inte. Både S&X kostar precis samma som förut.

"Det svenska priset för Tesla Model S Plaid är 1 559 170 kronor och priset för Model X Plaid hamnar på 1 597 170 kronor."

Däremot en till liten förändring i att man tagit bort Tesla T där bak. Mitt skulle bort om några veckor ändå vid foliering :D

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 08:44
av NEO
Legato skrev: 06 jan 2023 08:37
NEO skrev: 06 jan 2023 08:01

Plaid har även gått ner 20000kr.
Nej det har den inte. Både S&X kostar precis samma som förut.

"Det svenska priset för Tesla Model S Plaid är 1 559 170 kronor och priset för Model X Plaid hamnar på 1 597 170 kronor."

Däremot en till liten förändring i att man tagit bort Tesla T där bak. Mitt skulle bort om några veckor ändå vid foliering :D
Trodde den var 1.579.990 ser nu att det var fel.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 08:47
av Legato
Enligt norsk FB-grupp så har både LR och Plaid tydligen höjts med ca 100k i Norge (även utan hänsyn till moms justeringen). Vet ej om det stämmer.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 08:52
av PhR34k
LarsOJ skrev:
danni skrev: 05 jan 2023 11:57
bjornnilsson skrev: 05 jan 2023 11:08
Legato skrev: 05 jan 2023 10:45
X verkar vara avsevärt dyrare än S att försäkra via Trygg av någon märklig anledning.
Jag kollade upp en gång vad det kostar att byta framruta på S. Ett sånt byte ligger på 17000.

Efter detta brukar jag förundrat titta på alla spruckna rutor på X när jag snabbladdar. Den där jättelika framrutan kostar nog en hel del mer.

Med ett rutbyte per 2000 mil eller så (det är min statistik efter 10000 mil i S) så antar jag att försäkringen på X borde vara snäppet högre.
Vad gör du med dina rutor, egentligen? Jag har haft en S och tre X och kört runt 15k mil med dem, aldrig bytt en ruta.
I Stockholm så ”grusar” man numera med färsk bergkross från alla tunnelsprängningar. Varenda korn är sylvasst. Grannfirman är en Bilglas firma. De har haft bråda dagar senaste åren. Man får ju inte ta natursand/grus längre. En ruta om året på firmabilarna är standard. Byter när de sopat gatorna varje år 🥲

Sorry offtopic
Har ca 20 bilar i bolaget. Det är spräckta rutor varje år.
Jag kör bra och håller avstånd men likförbannat fick jag spräckt ruta på min Plaid efter 2 veckor.
Jag har fått stenskott från andra sidan motorvägen av alltså mötande trafik. Går fan inte att skydda sig! Så ja, byta ruta är en viktig del i försäkringen.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 08:56
av Legato
Har bara bytt en ruta med sex Teslor och sex år i Stockholmstrafik. Dock kör jag bara ca 1500 mil per bil och år.

På den drygt tre år gamla X jag bytte ruta på så var det dock riktigt skönt. Hade aldrig reflekterat över vilken skillnad det gör med ny ruta förut :D

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 08:56
av NEO
Legato skrev: 06 jan 2023 08:47
Enligt norsk FB-grupp så har både LR och Plaid tydligen höjts med ca 100k i Norge (även utan hänsyn till moms justeringen). Vet ej om det stämmer.
Vit S med 19” kostar nu 1.7mSEK om man tar höjd för valutan. Så ja S har gått upp i pris i Norge.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 09:06
av Legato
Här är de nya norska priserna. Rejält högre än i Sverige numera:

Pris for Model S LR er nå fra 1.118.738 +moms som blir fra 1.310.563 inkludert moms.

Pris for Model S Plaid er nå fra 1.371.238 +moms
Som blir fra 1.627.375 inkludert moms.

Pris for Model X LR er nå fra 1.206.238 +moms som blir fra 1.423.000 inkludert moms

Pris for Model X Plaid er nå fra 1.407.488
som blir fra 1.676.113 inkludert moms.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 09:12
av Stolpskott
Tars skrev: 06 jan 2023 05:44
SwedishAdvocate skrev:
Och nu finns det en rund ratt i konfiguratorn till både S och X.
Intressant! Undrar vad retrofit kostar. Är lite kluven om jag vill byta. Är lite störigt att man inte ser hela ratten. Men den är skön att hålla i.
9840:- och tillgängligt i mars!

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 09:35
av SR-71-BlackBird
Frågan är hur länge Tesla håller ut innan dom höjer priserna, med tanke på den svenska kronans utveckling.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 09:39
av NEO
SR-71-BlackBird skrev: 06 jan 2023 09:35
Frågan är hur länge Tesla håller ut innan dom höjer priserna, med tanke på den svenska kronans utveckling.
En standard S plaid i Norge kostar idag prick 1.700.000kr här kostar den 1.559.000kr med vagnskadeförsäkring i tre år. I Norge har de dock 5år-100.000km i nybilsgaranti. Aldrig sett något liknande och då har jag bott sju år i Norge och följt priserna sedan 2014.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 10:16
av jpetters
Stolpskott skrev:
Tars skrev: 06 jan 2023 05:44
SwedishAdvocate skrev:
Och nu finns det en rund ratt i konfiguratorn till både S och X.
Intressant! Undrar vad retrofit kostar. Är lite kluven om jag vill byta. Är lite störigt att man inte ser hela ratten. Men den är skön att hålla i.
9840:- och tillgängligt i mars!
Undrar om man får behålla befintlig ratt/yoke. Då skulle man ju kunna byta till yoke för långturer och köra normal ratt till vardags, eller byta tillbaka om man ångrar sig.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 10:23
av Tars
Alltså s:ens bak är precis så fet den ska ha varit från början. Tycker den är bra mer brutal än x:en. Bild

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 10:26
av PhR34k
Tars skrev:
Alltså s:ens bak är precis så fet den ska ha varit från början. Tycker den är bra mer brutal än x:en. Bild
Jag har alltid tyckt att S är en snygg bil och inte bara en snygg elbil. Men nu är den brutalt snygg. Bild

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 06 jan 2023 10:33
av Pontus
Lite kul nu kan man börja räkna Plaid i trafiken när man har tråkigt på vägen till jobbet på samma sätt som kunde räkna Teslor för 8 år sedan :D