VW: ID.3-försäljningen börjar med ett litet batteri.
VW ID.3 finns nu också i Tyskland med den minsta av de tre batterivarianterna. Efter versionerna med 77 kWh och 58 kWh nettokapacitet kan ID.3 nu också konfigureras med 45 kWh batteri - till bruttopriser från 31 495 euro.
Som meddelats av VW heter basmodellen ID.3 Pure, medan versionen med 58 kWh batteri säljs som ID.3 Pro och 77 kWh toppmodell som ID.3 Pro S. Sammantaget erbjuder Volkswagen det nya 45 kWh-batteriet i tre utrustningsvarianter, varav vissa också skiljer sig åt när det gäller tekniska data.
ID.3 Pure, City och Style har gemensamt inte bara batteriet utan också drivkraften på 110 kW och accelerationen till 100 km / h på 8,9 sekunder. Till skillnad från versionerna med ett större batteri har de tre nya modellerna endast en laddningskapacitet på 7,2 kW (tvåfas), medan de andra batterierna är utrustade med en trefas 11 kW laddare från fabrik.
Med ID.3 Pure uppnåddes bruttopriset på 31 495 euro med en mager konfiguration. Denna modell kan ladda maximalt 50 kW vid en DC-laddstation. Enligt utrustningsjämförelselistan har ID.3 Pure bara navigationssystemet "Discover Pro" installerat - och som fotnoten avslöjar, troligen bara under modellår 2021. För modellår 2022, som kommer att byggas från vecka 25 2021, kunde det inte tillämpa mer - och navigationssystemet blir en extra mot en extra kostnad. Dessutom har navigationsversionen i ID.3 Pure inte "Comfort" -telefongränssnittet med en induktiv laddningshållare för smarttelefonen. Med den här konfigurationen är WLTP-räckvidden 352 kilometer. Förresten: Vid premiären av ID.3 vid IAA 2019 tillkännagav VW ID.3 Pure med "upp till 330 kilometer".
Från ID.3 City, som är tillgänglig från 34.415 euro, är 100 kW DC-laddaren installerad, men ingenting förändras i AC-laddningseffekten. Förutom den högre DC-laddningseffekten inkluderar detta infotainment (inklusive telefongränssnittet) och bekvämlighetspaket. Den senare erbjuder bland annat elektriskt justerbara och uppvärmda ytterbackspeglar, den automatiskt avbländande inre spegeln, uppvärmda säten fram, regnsensorn och det uppvärmda multifunktionsratten. Dessutom är fjärrkontrollen en del av standardutrustningen. Med bättre utrustning är WLTP-räckvidden 350 kilometer.
ID.3 Style (från 38 375 euro) motsvarar till stor del utrustningsnivån för ID.3 med ett 58 kWh batteri - bortsett från panoramaglastaket. Den högsta utrustningen med det lilla batteriet erbjuder dock interiören "Style" (inklusive den 30-färgade omgivande belysningen och pedalerna i "Play / Pause" -designen), designpaketet med LED-matrisstrålkastare, LED-lamporna -Taillights och även den upplysta LED-baren mellan strålkastarna. Förutom komfortpaketet, som redan ingår i ID.3 City, finns även komfortpaketet ”Plus”, som inkluderar luftkonditioneringssystemet ”AirCareClimatronik” och den avtagbara bagagehyllan. WLTP-intervallet anges som 349 kilometer.
Med det nya batteriet kommer ID.3 nära det tidigare annonserade priset på 30 000 euro, men det faller bara under detta märke med kampanjen. Om du drar av miljöbonusen och innovationsbonusen börjar ID.3 på 21 925 euro i framtiden. En Golf 8 är tillgänglig från 20 395 euro, men den här modellen har bara 66 kW och är mindre välutrustad än grund-ID.3.
Det är oklart hur många kunder som faktiskt väljer ID.3 Pure - eftersom stadsutrustningen redan har en laddningskapacitet på 100 kW och komfortfunktioner som uppvärmda säten fram och en uppvärmd ratt.