Ja, föreställningen att Tesla skulle konkurreras ut är märklig. Hade det varit en krympande marknad skulle det kanske kunna ligga något i det, men knappast när problemet med elbilsmarknaden är att efterfrågan är större än produktionskapaciteten.
Det är nog så att många likställer krympande marknadsandelar med att man blir utkonkurrerad, och det är ju bara delvis sant. 2% av en marknad på 50 miljoner bilar är bättre än 30% av en marknad på 1 miljon bilar liksom.
Det är nog så att många likställer krympande marknadsandelar med att man blir utkonkurrerad, och det är ju bara delvis sant. 2% av en marknad på 50 miljoner bilar är bättre än 30% av en marknad på 1 miljon bilar liksom.
Ja exakt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Citerar ur artikeln: Kanske kan elbilarna få ett uppsving 2019, då fler modeller lanseras. Ytterligare några år senare kommer en lång rad nyheter. Då väntas också batterier som inte bara ger längre räckvidd utan också kan laddas snabbare och är billigare att tillverka. Kombinerat med kraftiga stöd och förmåner kan det kanske tända marknaden - förutsatt att utbyggnaden av laddstolpar håller jämna steg.
Jag förstår hur han menar, det är bara det marknaden redan är tänd.
Jag tror de flesta, både privatpersoner och företag önskar att de hade möjlighet skaffa elfordon.
Orsaken är till stor del bränslepriserna, som en del i bekantskapskretsen kallar ”skenande”. När man då nämner elbilar, så klagar de om att de är för dyra, när kan de leverera etc.
Märklig rubrik. Det är ju inte trögt att sälja elbilar. Man kunde ha hävdat det om det funnits stora lager av osålda elbilar. Men så är det ju inte. Däremot går produktionen av elbilar alltför trögt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.
Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.
Ja men även tillgången till bilar, de är ju knappast bara att gå in i vilken butik som och köpa en elbil, långa leveranstider på de flesta modeller. Detta påverkar garanterat försäljningen, dvs man orkar inte vänta på elbilen så då blir de en ny fossil istället.
Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.
Ja men även tillgången till bilar, de är ju knappast bara att gå in i vilken butik som och köpa en elbil, långa leveranstider på de flesta modeller. Detta påverkar garanterat försäljningen, dvs man orkar inte vänta på elbilen så då blir de en ny fossil istället.
Han som sitter bredvid mig här skulle köpa en elbil (Ionic) men det blev en bensinare istället, just pgav av lev.-tiden
Personligen tycker jag det är ett jädra dittrande med gratis eller inte super charger. Hur många gånger har de slutat med det nu? Kan de helt enkelt inte bestämma sig? Jag kan tänka mig att man kommer långt med intäkter på fast optional kostnad i samband med inköp (säg en klump om ex. 20kkr dedikerat) och att ta bra betalt per minut i samband med att man ockuperar en plats utan att ladda (i.e uppnått inställd laddnivå). Men oavsett; det vore fint om de kunde bestämma sig någon gån så man kan säga vad som gäller...
Kollade bakåt i tiden och på Tibors första inlägg http://teslaclubsweden.se/verkstad-men-ingen-butik/ men funderar på att det gått 5 år och många biltillverkare är fortfarande långt efter och kanske fortfarande 5 år till innan man är ikapp Tesla?
Vilken biltillverkare eller ladd tillverkare kommer ikapp Tesla först?