Re: Senaste version 2020.40
Postat: 22 okt 2020 11:00
Ny version nedladdade, 2020.40.8.
M3 LR FSD.
M3 LR FSD.
Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.Jerker skrev:Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Ja, såvida man inte har tänkt att äga bilen väldigt länge så är det ju en väldigt osäker investering. Men så kan ju stora förändringar i hårdvaran komma också, som andra sensorer som inte går att eftermontera.Alfred skrev:Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.Jerker skrev:Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Ett rationellt beslut utifrån dina utgångspunkter.Jerker skrev:Ja, såvida man inte har tänkt att äga bilen väldigt länge så är det ju en väldigt osäker investering. Men så kan ju stora förändringar i hårdvaran komma också, som andra sensorer som inte går att eftermontera.
Nej, även om jag kanske skulle vara intresserad av FSD i en avlägsen framtid så är det nåt jag väntar med att köpa och ser vad marknaden har att erbjuda just då.
Hade också köpt FSD som en investering om den hade varit personlig.Alfred skrev:Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.Jerker skrev:Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Även om jag inte delar din värdering av FSD när det gäller under övervakning så håller jag helt med när det gäller en laglig sådan variant. Brukar ju säga att redan vid nivå 3 motorvägskörning betalar jag lätt 200k direkt för att kunna kika på Netflix medan den kör. Pratar vi att bilen kan åka runt själv är det ju bra mycket mer än så.Alfred skrev:
Ett rationellt beslut utifrån dina utgångspunkter.
För min egen del värderar jag funktionen till ungefär 100K SEK när det funkar okej överallt under övervakning och med mig som förare beredd att ingripa när den gör fel. Känner mig också övertygad om att Tesla når hit inom livstid för nya bilen som jag precis beställt, så därför klickade jag i FSD även denna gång trots att jag alltså med facit i hand inte tycker att jag fick valuta för pengarna förra gången (2016).
Värdet när FSD (och lagstiftning) är redo för körning utan förare är en helt annan femma. Då tror jag faktiskt att funktionen är värd mer än resten av bilen eftersom den möjliggör att fler i familjen kan dela på bilen och till och med att man som ägare kan få en inkomst om man låter utomstående nyttja den. Med andra ord ersätter FSD då behovet av flera andra bilar.
Jag håller det för osannolikt (men inte uteslutet) att det senare inträffar inom de sex år som jag planerar att behålla bilen och därför bidrar även det en smula till min aptit nu.
Det är redan billigare för mig att åka taxi överallt än att ha bil. Däremot skulle nivå 3 göra att jag kan åka till vännerna ute i europa ensam på en dag utan problem vilket ju ger mycket frihet och det är ju värt massvis. Skulle bilen dessutom köra helt själv överallt öppnar det ju upp för att bo på ställen jag idag inte kan tänka mig bo på pga arbetet och då behöver man lägga många miljoner mindre på bostaden. Detta är ju också värt en hel del vilket gör att jag kan tänka mig spendera mer på FSD.Jerker skrev:FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.
Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.
Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.
Här tror vi helt olika du och jag, vilket naturligtvis är okej och omöjligt att veta vem som har rätt. I min värld är det mycket mer värt att äga en egen bil, som jag får lasta och använda för eget bruk utan att någon annan ägare får lägga sig i. Men som dessutom kan hämta ungar och andra familjemedlemmar när det behövs, eller köra främmande mot betalning när jag inte använder den själv. Det är ett use case som skiljer sig mot taxiresande och idag motiverar köp av en andra bil för just flera hundra tusen kronor.Jerker skrev:FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.
Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.
Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.
Gäller det verkligen senaste generationen EyeQ? Fick intrycket att MobileEye äger och processar allt data. Hur det sen funkar i praktiken med uppkoppling från olika bilmodeller har jag inte förstått.Alfred skrev:Mobileye kan inte samla in datat eftersom deras kunder äger det.
Här är vi helt ense. Jag är nog en hyfsat individualistisk människa och vill ha saker för mig själv och den närmaste familjen. Men jag ser inga som helst fördelar med FSD just nu och tänker inte betala för något som jag kanske inte alls får utdelning för, speciellt som den Tesla jag har idag är leasad.Alfred skrev:I min värld är det mycket mer värt att äga en egen bil, som jag får lasta och använda för eget bruk utan att någon annan ägare får lägga sig i
Inser att jag faktiskt är ute på väldigt tunn is där. Har ingen källa på det och kan verkligen ha missuppfattat det. I så fall är ju Mobileye (som numera ägs av Intel) betydligt bättre positionerade. Men oavsett det är deras progress senaste åren väldigt skral, och de saknar ännu insamling från fler sensorer än kamera framåt. Även oklart om de får/kan samla data om hur föraren griper in bortom att någon form av intervention sker. Sammantaget ser jag dem inte som trovärdig framkomlig väg för hur andra tillverkare ska komma ikapp Tesla.wcarlsson skrev:Gäller det verkligen senaste generationen EyeQ? Fick intrycket att MobileEye äger och processar allt data. Hur det sen funkar i praktiken med uppkoppling från olika bilmodeller har jag inte förstått.Alfred skrev:Mobileye kan inte samla in datat eftersom deras kunder äger det.
Tur att vi är olika. Annars blir det ju ingen bra diskussion! Tycker alltid att du skriver sakligt och relevant och därmed intressant.Jerker skrev:Återigen känner jag mig som en katt bland hermelinerna på det här forumet! Tekniken i sig är både intressant och rolig, men jag tillhör inte målgruppen.
Fick också denna uppdatering nu på morgonen, är sugen på att köpa FSD eftersom priset verkar gå upp på måndag men är ju intressant att veta hur EU tänker agera först.gellerstam skrev:Samma här gick ifrån 2020.40.4 till 2020.40.8 i morse. Samma ReleasNotes som för .4 Märkte ingen skillnad på mina 2mil till jobbet. Men kul att veta att man troligen har FSD mjukvara i bilen även om switchen är avslagen ...
M3 LR AWD utan FSD
Enligt Elon så skall inte priset gå upp innan det dyker upp i Europa. Så köp lite $tsla istället så länge.LasseTM skrev:Fick också denna uppdatering nu på morgonen, är sugen på att köpa FSD eftersom priset verkar gå upp på måndag men är ju intressant att veta hur EU tänker agera först.gellerstam skrev:Samma här gick ifrån 2020.40.4 till 2020.40.8 i morse. Samma ReleasNotes som för .4 Märkte ingen skillnad på mina 2mil till jobbet. Men kul att veta att man troligen har FSD mjukvara i bilen även om switchen är avslagen ...
M3 LR AWD utan FSD
Relevant fråga och tyvärr inget som någon av oss vet, men jag hoppas iaf att 2020.40.8.10 (eller uppföljare) och därmed nya FSD-KODEN kommer till Sverige även om det innebär begränsningar av vad bilen gör utan input från oss som förare. Vore ju skönt bara det faktum att bilen kan passera parkerade bilar längs vägen samt undvika refuger.Delta1 skrev:Hur blir det för oss i Europa? Även om all kod är om-/nyskriven för FSD, blir det ingen förändring/förbättring i de funktioner som idag är tillåtna? Är det liksom "allt eller inget" som gäller?
//T
Och kanske även köra på motorväg utan att bromsa i tid och otid .... !? Jag hade varit hyggligt nöjd, ett tag, om de funktioner som faktiskt finns hade varit helt funktionsdugliga.Hertsh skrev:Relevant fråga och tyvärr inget som någon av oss vet, men jag hoppas iaf att 2020.40.8.10 (eller uppföljare) och därmed nya FSD-KODEN kommer till Sverige även om det innebär begränsningar av vad bilen gör utan input från oss som förare. Vore ju skönt bara det faktum att bilen kan passera parkerade bilar längs vägen samt undvika refuger.Delta1 skrev:Hur blir det för oss i Europa? Även om all kod är om-/nyskriven för FSD, blir det ingen förändring/förbättring i de funktioner som idag är tillåtna? Är det liksom "allt eller inget" som gäller?
//T
Förändringen från att analysera varje kamera för sig till att analysera en enda 360-bild gissar jag förbättrar autopiloten även utan FSD.Delta1 skrev:Hur blir det för oss i Europa? Även om all kod är om-/nyskriven för FSD, blir det ingen förändring/förbättring i de funktioner som idag är tillåtna? Är det liksom "allt eller inget" som gäller?
Tror du har rätt i ditt antagande.LarsL skrev:Betyder detta att AP2.5 har fått sin sista uppdatering gällande Autopilot?