Sida 179 av 421

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 11:00
av Coolio
Ny version nedladdade, 2020.40.8.
M3 LR FSD.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 12:53
av Alfred
Jerker skrev:
Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 13:03
av Jerker
Alfred skrev:
Jerker skrev:
Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.
Ja, såvida man inte har tänkt att äga bilen väldigt länge så är det ju en väldigt osäker investering. Men så kan ju stora förändringar i hårdvaran komma också, som andra sensorer som inte går att eftermontera.

Nej, även om jag kanske skulle vara intresserad av FSD i en avlägsen framtid så är det nåt jag väntar med att köpa och ser vad marknaden har att erbjuda just då.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 15:06
av Alfred
Jerker skrev:
Ja, såvida man inte har tänkt att äga bilen väldigt länge så är det ju en väldigt osäker investering. Men så kan ju stora förändringar i hårdvaran komma också, som andra sensorer som inte går att eftermontera.

Nej, även om jag kanske skulle vara intresserad av FSD i en avlägsen framtid så är det nåt jag väntar med att köpa och ser vad marknaden har att erbjuda just då.
Ett rationellt beslut utifrån dina utgångspunkter.

För min egen del värderar jag funktionen till ungefär 100K SEK när det funkar okej överallt under övervakning och med mig som förare beredd att ingripa när den gör fel. Känner mig också övertygad om att Tesla når hit inom livstid för nya bilen som jag precis beställt, så därför klickade jag i FSD även denna gång trots att jag alltså med facit i hand inte tycker att jag fick valuta för pengarna förra gången (2016).

Värdet när FSD (och lagstiftning) är redo för körning utan förare är en helt annan femma. Då tror jag faktiskt att funktionen är värd mer än resten av bilen eftersom den möjliggör att fler i familjen kan dela på bilen och till och med att man som ägare kan få en inkomst om man låter utomstående nyttja den. Med andra ord ersätter FSD då behovet av flera andra bilar.

Jag håller det för osannolikt (men inte uteslutet) att det senare inträffar inom de sex år som jag planerar att behålla bilen och därför bidrar även det en smula till min aptit nu.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 15:28
av TeslaM3
Alfred skrev:
Jerker skrev:
Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.
Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.
Hade också köpt FSD som en investering om den hade varit personlig.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 15:33
av OfarligTesla
Alfred skrev:

Ett rationellt beslut utifrån dina utgångspunkter.

För min egen del värderar jag funktionen till ungefär 100K SEK när det funkar okej överallt under övervakning och med mig som förare beredd att ingripa när den gör fel. Känner mig också övertygad om att Tesla når hit inom livstid för nya bilen som jag precis beställt, så därför klickade jag i FSD även denna gång trots att jag alltså med facit i hand inte tycker att jag fick valuta för pengarna förra gången (2016).

Värdet när FSD (och lagstiftning) är redo för körning utan förare är en helt annan femma. Då tror jag faktiskt att funktionen är värd mer än resten av bilen eftersom den möjliggör att fler i familjen kan dela på bilen och till och med att man som ägare kan få en inkomst om man låter utomstående nyttja den. Med andra ord ersätter FSD då behovet av flera andra bilar.

Jag håller det för osannolikt (men inte uteslutet) att det senare inträffar inom de sex år som jag planerar att behålla bilen och därför bidrar även det en smula till min aptit nu.
Även om jag inte delar din värdering av FSD när det gäller under övervakning så håller jag helt med när det gäller en laglig sådan variant. Brukar ju säga att redan vid nivå 3 motorvägskörning betalar jag lätt 200k direkt för att kunna kika på Netflix medan den kör. Pratar vi att bilen kan åka runt själv är det ju bra mycket mer än så.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 15:49
av Jerker
FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.

Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.

Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 15:55
av OfarligTesla
Jerker skrev:
FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.

Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.

Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.
Det är redan billigare för mig att åka taxi överallt än att ha bil. Däremot skulle nivå 3 göra att jag kan åka till vännerna ute i europa ensam på en dag utan problem vilket ju ger mycket frihet och det är ju värt massvis. Skulle bilen dessutom köra helt själv överallt öppnar det ju upp för att bo på ställen jag idag inte kan tänka mig bo på pga arbetet och då behöver man lägga många miljoner mindre på bostaden. Detta är ju också värt en hel del vilket gör att jag kan tänka mig spendera mer på FSD.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 16:17
av Alfred
Jerker skrev:
FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.

Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.

Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.
Här tror vi helt olika du och jag, vilket naturligtvis är okej och omöjligt att veta vem som har rätt. I min värld är det mycket mer värt att äga en egen bil, som jag får lasta och använda för eget bruk utan att någon annan ägare får lägga sig i. Men som dessutom kan hämta ungar och andra familjemedlemmar när det behövs, eller köra främmande mot betalning när jag inte använder den själv. Det är ett use case som skiljer sig mot taxiresande och idag motiverar köp av en andra bil för just flera hundra tusen kronor.

Och jag tror inte att någon annan tillverkare är ens nära. Övriga biltillverkare har satsat på Mobileye och har därför alla i stort sett samma funktionalitet som Tesla AP1. Den lösningen har ingen trovärdig roadmap till FSD och alla tillverkare sitter fast i ett lokalt optimum utan den strategiska integriteten som Tesla visade när de stod emot utpressningen från Mobileye som vägrade fortsätta tillhandahålla sin teknik samtidigt som Tesla började utveckla sin egen. Därav den smärtsamma övergången till AP2 – ingen annan tillverkare hade vågat ta det steget.

Andra alternativet är Waymo och GM Cruise som bygger egen teknik som i Waymos fall kanske kan licensieras till andra biltillverkare. Men båda dessa har valt att satsa på lidar. Det ger snabba resultat under optimala förutsättningar, men finns ännu inte deployat i stor volym i några bilar, fungerar dåligt i dimma/dåligt väder och kräver speciella högupplösta kartor eftersom man ändå måste lösa vision för att förstå skyltning med mera. Även de saknar med andra ord trovärdig roadmap till FSD.

Jag har bettat hårt på denna spaning vad gäller aktieinnehav. Jag tror helt enkelt att Tesla har flera års försprång med FSD och att de, eftersom de äger tekniken genom alla led, kommer vara ensamma på marknaden med självkörande bilar under flera år. Samtliga oberoende bedömare som gör anspråk på att kunna mäta progress säger ju tvärtom att Tesla ligger efter de andra, så här finns i min värld uppsida i aktien. Jag tror helt enkelt att de flesta är fel ute eftersom sagda bedömare mäter progress på fel sätt.

Rätt sätt att mäta progress är inte miles/intervention. Det som spelar roll är volym och variation på träningsdata samt kostnad per minut av korrekt körning. Tesla får detta gratis av alla befintliga kunder som de dessutom tjänar pengar på. Mobileye kan inte samla in datat eftersom deras kunder äger det. Waymo och GM Cruise måste betala lön till testförare.

Ergo: Tesla är de enda som har en trovärdig och finansierad roadmap till FSD och verkar nu nära förestående att visa sina framsteg.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 16:38
av wcarlsson
Alfred skrev:
Mobileye kan inte samla in datat eftersom deras kunder äger det.
Gäller det verkligen senaste generationen EyeQ? Fick intrycket att MobileEye äger och processar allt data. Hur det sen funkar i praktiken med uppkoppling från olika bilmodeller har jag inte förstått.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 16:57
av Jerker
Alfred skrev:
I min värld är det mycket mer värt att äga en egen bil, som jag får lasta och använda för eget bruk utan att någon annan ägare får lägga sig i
Här är vi helt ense. Jag är nog en hyfsat individualistisk människa och vill ha saker för mig själv och den närmaste familjen. Men jag ser inga som helst fördelar med FSD just nu och tänker inte betala för något som jag kanske inte alls får utdelning för, speciellt som den Tesla jag har idag är leasad.

Det som jag önskar är att FSD finns fullt fungerande den dagen jag själv skulle behöva anlita färdtjänst. Då vill jag hellre - helt i individualistisk anda - ha min egen självkörande bil som kan ta mig dit jag vill. I den bästa av världar är jag kanske där tidigast om 30-35 år och då finns det säkert sådana system, Tesla eller någon annans, men inte är det nåt jag varken har behov av eller vill betala för just nu.

Jag tycker ju faktiskt att det är roligt att köra bil; att sitta som passagerare är tråkigt, så att vara passagerare även om man sitter på förarplats är ju inte så mycket roligare det heller. Jag dricker inte heller alkohol, så jag har ju inte ens det behovet. Dessutom är jag ingen fan av långa semesterresor, så jag kommer nog att klara av att köra bilen själv dit jag vill komma.

Sen kommer alla bilar som får FSD inom överskådlig framtid att vara i en prisklass som jag helst inte vill betala för. Min målsättning är att så snart det är möjligt att köpa en billigare bil med bra dragkrok så gör jag det, och det är sannolikt då inte längre en Tesla. Helst vill jag senare komma över en bättre begagnad och hyfsat billig elbil med krok.

Så nej - jag kommer inte att vara en som betalar för att driva på FSD-utvecklingen. Återigen känner jag mig som en katt bland hermelinerna på det här forumet! Tekniken i sig är både intressant och rolig, men jag tillhör inte målgruppen.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 17:35
av Alfred
wcarlsson skrev:
Alfred skrev:
Mobileye kan inte samla in datat eftersom deras kunder äger det.
Gäller det verkligen senaste generationen EyeQ? Fick intrycket att MobileEye äger och processar allt data. Hur det sen funkar i praktiken med uppkoppling från olika bilmodeller har jag inte förstått.
Inser att jag faktiskt är ute på väldigt tunn is där. Har ingen källa på det och kan verkligen ha missuppfattat det. I så fall är ju Mobileye (som numera ägs av Intel) betydligt bättre positionerade. Men oavsett det är deras progress senaste åren väldigt skral, och de saknar ännu insamling från fler sensorer än kamera framåt. Även oklart om de får/kan samla data om hur föraren griper in bortom att någon form av intervention sker. Sammantaget ser jag dem inte som trovärdig framkomlig väg för hur andra tillverkare ska komma ikapp Tesla.
Jerker skrev:
Återigen känner jag mig som en katt bland hermelinerna på det här forumet! Tekniken i sig är både intressant och rolig, men jag tillhör inte målgruppen.
Tur att vi är olika. Annars blir det ju ingen bra diskussion! Tycker alltid att du skriver sakligt och relevant och därmed intressant.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 22 okt 2020 18:14
av Hertsh
Bild
Tråden gick från senaste version till låååånga inlägg om personliga intressen o värdering av FSD. Något som redan debatterats 1000 ggr i andra trådar.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 06:37
av Hertsh
FSD BETA heter 2020.40.8.10

Inte alltid bara bugfix när sista decimalen ändras.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 08:44
av LarsL
2020.40.8 på väg in till Model 3 SR+ utan FSD, undrar om den innehåller något nytt alls.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 08:58
av gellerstam
Samma här gick ifrån 2020.40.4 till 2020.40.8 i morse. Samma ReleasNotes som för .4 Märkte ingen skillnad på mina 2mil till jobbet. Men kul att veta att man troligen har FSD mjukvara i bilen även om switchen är avslagen ...

M3 LR AWD utan FSD

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 09:50
av LasseTM
gellerstam skrev:
Samma här gick ifrån 2020.40.4 till 2020.40.8 i morse. Samma ReleasNotes som för .4 Märkte ingen skillnad på mina 2mil till jobbet. Men kul att veta att man troligen har FSD mjukvara i bilen även om switchen är avslagen ...

M3 LR AWD utan FSD
Fick också denna uppdatering nu på morgonen, är sugen på att köpa FSD eftersom priset verkar gå upp på måndag men är ju intressant att veta hur EU tänker agera först.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 10:06
av frippan
LasseTM skrev:
gellerstam skrev:
Samma här gick ifrån 2020.40.4 till 2020.40.8 i morse. Samma ReleasNotes som för .4 Märkte ingen skillnad på mina 2mil till jobbet. Men kul att veta att man troligen har FSD mjukvara i bilen även om switchen är avslagen ...

M3 LR AWD utan FSD
Fick också denna uppdatering nu på morgonen, är sugen på att köpa FSD eftersom priset verkar gå upp på måndag men är ju intressant att veta hur EU tänker agera först.
Enligt Elon så skall inte priset gå upp innan det dyker upp i Europa. Så köp lite $tsla istället så länge.

Bild

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 11:26
av Delta1
Hur blir det för oss i Europa? Även om all kod är om-/nyskriven för FSD, blir det ingen förändring/förbättring i de funktioner som idag är tillåtna? Är det liksom "allt eller inget" som gäller?

//T

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 11:47
av Hertsh
Delta1 skrev:
Hur blir det för oss i Europa? Även om all kod är om-/nyskriven för FSD, blir det ingen förändring/förbättring i de funktioner som idag är tillåtna? Är det liksom "allt eller inget" som gäller?

//T
Relevant fråga och tyvärr inget som någon av oss vet, men jag hoppas iaf att 2020.40.8.10 (eller uppföljare) och därmed nya FSD-KODEN kommer till Sverige även om det innebär begränsningar av vad bilen gör utan input från oss som förare. Vore ju skönt bara det faktum att bilen kan passera parkerade bilar längs vägen samt undvika refuger.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 11:52
av Delta1
Hertsh skrev:
Delta1 skrev:
Hur blir det för oss i Europa? Även om all kod är om-/nyskriven för FSD, blir det ingen förändring/förbättring i de funktioner som idag är tillåtna? Är det liksom "allt eller inget" som gäller?

//T
Relevant fråga och tyvärr inget som någon av oss vet, men jag hoppas iaf att 2020.40.8.10 (eller uppföljare) och därmed nya FSD-KODEN kommer till Sverige även om det innebär begränsningar av vad bilen gör utan input från oss som förare. Vore ju skönt bara det faktum att bilen kan passera parkerade bilar längs vägen samt undvika refuger.
Och kanske även köra på motorväg utan att bromsa i tid och otid .... !? Jag hade varit hyggligt nöjd, ett tag, om de funktioner som faktiskt finns hade varit helt funktionsdugliga.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 13:01
av BjornS
Delta1 skrev:
Hur blir det för oss i Europa? Även om all kod är om-/nyskriven för FSD, blir det ingen förändring/förbättring i de funktioner som idag är tillåtna? Är det liksom "allt eller inget" som gäller?
Förändringen från att analysera varje kamera för sig till att analysera en enda 360-bild gissar jag förbättrar autopiloten även utan FSD.

Som många sagt förut kan det komma att ta lång tid innan vi får verklig hands-off självkörning i europa, men autopiloten kan ändå bli mycket bättre inom de regelgränser som gäller här.

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 13:48
av LarsL
Betyder detta att AP2.5 har fått sin sista uppdatering gällande Autopilot?

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 13:51
av Hertsh
LarsL skrev:
Betyder detta att AP2.5 har fått sin sista uppdatering gällande Autopilot?
Tror du har rätt i ditt antagande.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Senaste version 2020.40

Postat: 23 okt 2020 16:22
av tor
Nu vill jag verkligen ha HW 3.0 uppgradering till min bil. Kom igen nu Tesla!

Model 3, FSD med HW 2,5