Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jun 2021 22:37
Från 559.000:- är väl lägsta priset för att få möjligheten att ladda på SuC med ny elbil idag?
Japp. Men som tur är, för de som inte vill eller har resurser att köpa nytt, så gäller den rätten även för beg. fordon också.Off Grid Byggaren skrev:Från 559.000:- är väl lägsta priset för att få möjligheten att ladda på SuC med ny elbil idag?
Jag tror att en relativt lågt månads/årspris kontra högre kWh-pris är bättre för de som ändå måste nyttja snabbisarna.Maw skrev:Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.
Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Jaså är det så numera? Så var det inte när jag köpte min. Då var det så att gratisåret bara gällde en gång. I så fall tar jag allting tillbaka och hävdar motsatsen.David_H skrev:Jodå, visst får man ett nytt gratisår när man skaffar e-tron nr. 2. Jag fick det precismati skrev:Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.thnis skrev:Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?taliz skrev:Mercedes har väl en månadskostnad också?
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte.![]()
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.. Så med 24 månaders leasing betalar man bara för varannat år.
Låter lite konspiratoriskt, men jag kan förstå att Ionity har och får en hel del PR-problem beroende på detta och annat.taliz skrev:Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.chaffis75 skrev:Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.
Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Lugn, det var egentligen ingen kritik av Tesla eller deras SuC så du behöver inte känna dig kränktSvenssons skrev:Äsch, lägg ner... 20 000:- kan du hitta men det är baserat på kostnaden för att få fri Supercharging för Model S 60 från 2012 när Supercharging var gratis, nu är det väl 0:-. 40 000:- är något du drömt upp.Maw skrev:Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.
Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Tror du har fel.Maw skrev:Det kanske är så att SuC går runt av sig själva och det är ju bra i så fall. Skulle innebära att det kan stå på egna ben och låta alla ladda för att dra in mer pengar till ägarna.
Majoriteten av elbilsägare laddar väl hemma? Finns det statistik över hur många procent av laddningen som sker på snabbladdare?taliz skrev:Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.chaffis75 skrev:Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.Esterox skrev:Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.Swede1 skrev:Ionity!!!![]()
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Kunderna så klart.Svenssons skrev:Vem betalar för utvecklingen av Cybertruck och Roadster om inte kunderna gör det?dd88 skrev:Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det? (Och staten i några enstaka fall).
Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Hur funkar det när inga Cybertruck eller Roadster har sålts?
Håller med om att det största problemet med Inonity inte är priserna. Har själv alltid fått ett års fri SuC på varje ny Tesla. Det stora problemet med Ionity är den långsam utbyggnaden, och att oavsett hur mycket man betalar i premium, så har du inget premiumladdnätverk eller premiumupplevelse.Maw skrev:Att Ionity har den prismodell de har tror jag är dåligt för dem PR-mässigt och kanske även försäljningsmässigt. För mig som potentiell kund med en elbil som kan ladda billigt på Ionity utan abbonemang under ett år och med ev abbonemang därefter så ser jag det däremot inte som ett jättestort problem att de valt den vägen om alternativet hade varit att biltillverkarna som finansierar Ionity tagit ut ett högre bilpris. Ett lite högre men fast pris per kWh för att finansiera utbyggnaden hade kanske varit att föredra om det hade inneburit att vi sluppit abonnemanget.
I princip alla företag (inte bara bilföretag) finansierar sin R&D och sina produktionskostnader med främst två sätt:dd88 skrev:Kunderna så klart.Svenssons skrev:Vem betalar för utvecklingen av Cybertruck och Roadster om inte kunderna gör det?dd88 skrev:Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det? (Och staten i några enstaka fall).
Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Hur funkar det när inga Cybertruck eller Roadster har sålts?
Skulle vilja påstå att det är rimligt att anta att en summa av bilens pris används för drift och utbyggnad av SUC
Jag är enig.mati skrev:Nej, priset i sig är kanske inte största problemet. Men kombinationen 12 månaders tvångsabonnemang plus kWh-pris är ett verkligt problem. Hade Ionity funnits precis överallt, så att man verkligen hade kunnat ladda alla tänkbara långfärdsmil hos dem, då hade jag kanske inte sagt nånting. Men de finns ju absolut inte överallt. Man tecknar alltså potentiellt ett abonnemang som man kanske aldrig eller sällan använder. Och då är det ju pengar rakt in i fickan på Ionity utan någon som helst motprestation.
Har app för Ionity, men har för mig att de även har någon bricka man kan blippa med? Har för mig att jag sett det på någon YT-video.thebishop skrev:Efter att nu ha använt Ionity med min CCS ombyggda P85D, så kan jag sammanfatta min syn som följer:
- BRA laddhastighet - helt på nivå med SC
- För få laddpunkter
- För få laddställen
Inga problem med att betala med appen, allt fungerade smärtfritt - men jag hade ju förberett - had varit trevligt med "blipp" med klockan/telefonen som vanligt istället.
Det känns väldigt underdimensionerat - om tyskarna börjar langa ut bilar (man ser ju en hel del ID.3-ID.4-eTron nu) i fortsatt ökad takt så kommer det bli problematiskt framöver.
Just nu är det en fin plan B för oss Tesla-ägare (jag råkade behöva laddning i Oskarshamn, där det faktiskt fanns Ionity och var tomt på SC-kartan).
Tyvärr ingen rfid-möjligheter hos Ionity.martinot skrev:Har app för Ionity, men har för mig att de även har någon bricka man kan blippa med? Har för mig att jag sett det på någon YT-video.thebishop skrev:Efter att nu ha använt Ionity med min CCS ombyggda P85D, så kan jag sammanfatta min syn som följer:
- BRA laddhastighet - helt på nivå med SC
- För få laddpunkter
- För få laddställen
Inga problem med att betala med appen, allt fungerade smärtfritt - men jag hade ju förberett - had varit trevligt med "blipp" med klockan/telefonen som vanligt istället.
Det känns väldigt underdimensionerat - om tyskarna börjar langa ut bilar (man ser ju en hel del ID.3-ID.4-eTron nu) i fortsatt ökad takt så kommer det bli problematiskt framöver.
Just nu är det en fin plan B för oss Tesla-ägare (jag råkade behöva laddning i Oskarshamn, där det faktiskt fanns Ionity och var tomt på SC-kartan).
Jo, antalet laddställen och antalet laddpunkter är det stora problemet. Ofta åker man så sällan på långresor, att priset inte är jätteproblemet för de flesta. Däremot så hade laddnätet begränsat mig om jag bara laddade på Ionity (som komplement till SuC, så är jag dock ändå glad att det finns).
Förhoppningsvis så tröttnar kunderna, och pressar ägarna bakom Ionity att göra ett bättre jobb att bygga ut laddnätet till något vettigt. Potentialen finns helt klart där.
Verkar bara vara investeringar och ambitioner som saknas.
? Kan du starta Ionity laddaren med ett Eon laddkort?Hoppsan_84 skrev:Det finns inget Ionity rfid kort/tag men det är klart man kan starta med rfid från valda partners.
E.on tex fungerar utmärkt.
Det går fint. Kostar 8:70/kwh sist jag provade.Swede1 skrev:? Kan du starta Ionity laddaren med ett Eon laddkort?Hoppsan_84 skrev:Det finns inget Ionity rfid kort/tag men det är klart man kan starta med rfid från valda partners.
E.on tex fungerar utmärkt.Vad kostar det i sådana fall?
Tack, det måste jag testa. Synd att det är betydligt billigare och snabbare att tanka bensin i Rexen.Hoppsan_84 skrev:Det går fint. Kostar 8:70/kwh sist jag provade.Swede1 skrev:? Kan du starta Ionity laddaren med ett Eon laddkort?Hoppsan_84 skrev:Det finns inget Ionity rfid kort/tag men det är klart man kan starta med rfid från valda partners.
E.on tex fungerar utmärkt.Vad kostar det i sådana fall?
Gott, och bra tips!Hoppsan_84 skrev:Det går fint. Kostar 8:70/kwh sist jag provade.Swede1 skrev:? Kan du starta Ionity laddaren med ett Eon laddkort?Hoppsan_84 skrev:Det finns inget Ionity rfid kort/tag men det är klart man kan starta med rfid från valda partners.
E.on tex fungerar utmärkt.Vad kostar det i sådana fall?
Finns det nåt sånt? Ett specifikt Ionity-kort?Esterox skrev:Laddar med IONITY-kortet. Smidigt och enkelt.