Sida 19 av 22

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 16:20
av Kalle
2 av 4 (3?) i mål :)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 16:25
av EnTraktor
Ca 26h är imponerande bra tid för Kona tycker jag. Lite snabbare laddare så är den nere på 24h.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 16:53
av HelectriC
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:

nej, det blir som att säga att även om du har högre toppfart, så får du inte köra fortare, men den andre får det. iPace klarar ju i princip samma laddhastighet som Tesla 100kW vs 120kW, men det fanns ju inga platser att ladda med mer än 50kW på sträckan som kördes. SJälvklart är det realitet här och nu, men är det Jaguars fel?
Ja det är Jaguars fel om det nu är någons fel. Det är ju ingen annan än Tesla själva som gjort att det i praktiken är möjligt att använda deras höga laddhastighet. När du väljer en Tesla så väljer du ju helheten inte bara bilen. Det är lite som att säga att det är bättre att köpa en vätgasbil efter som tekniken är mycket bättre (om det nu vore så) sen att det inte finns några vätgasmackar är ju inte bilens fel. Man måste väl se till helheten?
Sedan kan jag ju svälja att detta test kanske inte motsvarar det vanligaste körmönstret och därför inte ska vara avgörande för vilken bil som är bäst för majoriteten.
jag kan inte se att det hade varit bättre med ett eget laddnätverk för var och en av biltillverkarna. Jaguar bygger sitt, BMW bygger sitt osv.
Men om syftet med hela eventet var att visa hur det funkar idag och på så sätt jämföra hur det går att köra med hjälp av olika laddnätverk, så är inte det en tävling för mig. Det är en jämförelse och då är det viktigt att belysa att en stor del av tidsskillnaden har att göra med att det inte fanns några möjligheter att ladda lika snabbt med 2 av 3 deltagande bilar.
Jag tycker det är jättebra att Model 3 får CCS, så att man äntligen får 1 standard för laddning. Heljobbigt att hålla på med all olika nätverk, se bara på alla bilar som försöker ladda sin icke-Tesla på en SuC, folk fattar ju inte och det är rörigt.

Jag har aldrig sett nån icke-Tesla försökt ladda på SuC. Återigen, det här har ju snarast med ditt vistelseland att göra. :lol:[/quote][/quote]

Sök runt lite här på forumet så hittar du massa bilder på diverse hybrider och andra elbilar som står inkopplade på SuC och tror nåt ska hända under tiden de äter eller gör nåt annat.
Korrekt att Norge har fler Tesla och elbilar och det gör ju bara att jämförelsen blir mycket bättre eftersom man kan jämföra inte enbart från ett rent ekonomiskt perspektiv. Här finns det faktiskt folk som väljer en diesel-Passat framför Tesla, tro det

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 16:55
av HelectriC
fth skrev:
boreno skrev:
Baserat på vad jag läst i denna tråd verkar det som att iPace har problem med laddningen. Det är knappast orimligt att anta att detta är en barnsjukdom som kommer att adresseras av Jaguar i sinom tid.

Något som i stort missats hittills i medierapporteringen kring nya och snart kommande elbilar är att detta faktiskt är ett nytt teknikområde för de etablerade biltillverkarna. Det är inte rimligt att anta att tillverkare ska lyckas med ny teknik utan avsevärda problem med barnsjukdomar i både produktion och färdig produkt.

Min spådom är att vi kommer få en repris av de tidiga Model S-artiklarna som gjorde stora scoop utav Teslans barnsjukdomar (något vi ser mycket mindre av nu!). En effekt av detta bör bli att förtroendet för biltillverkarna sjunker kraftigt (ungefär som såhär: ”hur i h-vete kan ni ha samma barnsjukdomar som Tesla hade för flera år sedan?! Ni är ju inte nya i matchen att bygga bilar!”).
Ja, många av problemen går säkert att fixa i mjukvara, har i-pace OTA-uppdatering?

Tidigare har ju konsensus varit att så fort dom "riktiga" tillverkarna bestämmer sig för att bygga elbilar så kommer dom att sopa mattan med uppstickaren Tesla, det ser ju inte riktigt ut så nu, trots att Tesla har gjort alla sina patent fritt tillgängliga för alla...

Toleransen för barnsjukdomar kommer nog som du säger vara betydligt lägre för de traditionella tillverkarna än för Tesla, där räknade man ju lite med det eftersom dom är nya, men VW, Audi, Jaguar etc har ju liksom ingen "ursäkt". Det här måste ju Jaguar fixa omedelbart, annars kommer det att att bli katastrof för dom tror jag.

/fth
Ja, den har OTA-uppdateringar

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 16:57
av Verdi
HelectriC skrev:
Sök runt lite här på forumet så hittar du massa bilder på diverse hybrider och andra elbilar som står inkopplade på SuC och tror nåt ska hända under tiden de äter eller gör nåt annat.
Korrekt att Norge har fler Tesla och elbilar och det gör ju bara att jämförelsen blir mycket bättre eftersom man kan jämföra inte enbart från ett rent ekonomiskt perspektiv. Här finns det faktiskt folk som väljer en diesel-Passat framför Tesla, tro det
Jäklar vad du tog det här personligt. :o

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 16:57
av Jerker
Verdi skrev:
Jag har aldrig sett nån icke-Tesla försökt ladda på SuC.
Jag såg en senast förra veckan, i Ulricehamn. :D

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 17:14
av Pontus
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
HelectriC skrev:

ja, det blir en ganska haltande jämförelse att ladda en bil med under 50kW och en med mer än 100kW.
Vad är det som är haltande, ser inte verkligheten ut så?
Det är som att säga att om det finns en bil med som har en toppfart på 50km/h så borde ingen annan få köra fortare än så eller?
nej, det blir som att säga att även om du har högre toppfart, så får du inte köra fortare, men den andre får det. iPace klarar ju i princip samma laddhastighet som Tesla 100kW vs 120kW, men det fanns ju inga platser att ladda med mer än 50kW på sträckan som kördes. SJälvklart är det realitet här och nu, men är det Jaguars fel?
Ja det är Jaguars fel om det nu är någons fel. Det är ju ingen annan än Tesla själva som gjort att det i praktiken är möjligt att använda deras höga laddhastighet. När du väljer en Tesla så väljer du ju helheten inte bara bilen. Det är lite som att säga att det är bättre att köpa en vätgasbil efter som tekniken är mycket bättre (om det nu vore så) sen att det inte finns några vätgasmackar är ju inte bilens fel. Man måste väl se till helheten?
Sedan kan jag ju svälja att detta test kanske inte motsvarar det vanligaste körmönstret och därför inte ska vara avgörande för vilken bil som är bäst för majoriteten.
jag kan inte se att det hade varit bättre med ett eget laddnätverk för var och en av biltillverkarna. Jaguar bygger sitt, BMW bygger sitt osv.
Men om syftet med hela eventet var att visa hur det funkar idag och på så sätt jämföra hur det går att köra med hjälp av olika laddnätverk, så är inte det en tävling för mig. Det är en jämförelse och då är det viktigt att belysa att en stor del av tidsskillnaden har att göra med att det inte fanns några möjligheter att ladda lika snabbt med 2 av 3 deltagande bilar.
Jag tycker det är jättebra att Model 3 får CCS, så att man äntligen får 1 standard för laddning. Heljobbigt att hålla på med all olika nätverk, se bara på alla bilar som försöker ladda sin icke-Tesla på en SuC, folk fattar ju inte och det är rörigt.
Missförstå mig inte jag tycker också det vore bra om det fanns ett standard laddnätverk där alla kunde ladda. Men om 2 av deltagarna presterar lite sämre på grund av att de inte har tillgång till ett bra laddnätverk så är väl detta också viktigt att belysa?
Man kan ju inte begränsa en bil bara för att den har tillgång till något som gynnar den och inte sitter på bilen, man får ju tillgången tillsammans med att man köper bilen. Det är ju inget extra ordinärt utan alla som köper en Tesla får ju tillgång till SuC och man har betalat för det också.
Varför ska Porsche till exempel bry sig om att bygga en bil som klarar 350 kW laddning på deras stationer om man i alla jämförelser sedan inte får ladda snabbare än den långsammaste bilen som är med i testet?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 17:48
av Bjelke
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
20181128_091717.jpg

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 17:56
av kallekula
Bjelke skrev:
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
Går den inte att ladda om man har för mycket värme på? :D

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 17:58
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
20181128_091717.jpg
Vadå? Åker inte alla omkring med ACn på 28 grader? :roll:

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:13
av Verdi
Bjelke skrev:
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
20181128_091717.jpg
Vad låg förbrukningen på då?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:16
av mans71
Kul event, men man kan ju inte ta det speciellt seriöst eftersom någon valde att bo på hotell, osv. Mer som Gumball 3000 - tokig grej som ger lite publicitet :D

Synd för Jaguar, hoppas dom kan hantera ev. dålig press av detta på rätt sätt och kanske kan vända det till något positivt istället om dom nu också kan uppdatera på distans. Vore ju riktigt tråkigt om folk skulle bli rädda för Jaguar/elbilar pga. detta.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:17
av TiborBlomhall
Åker tåg hem.
Konduktören frågade hur det gick på tävlingen :lol:
Han kollade på Glympse i början men sen fick han börja jobba!

Hej konduktörn! :P

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:20
av TiborBlomhall
mans71 skrev:
Kul event, men man kan ju inte ta det speciellt seriöst eftersom någon valde att bo på hotell, osv. Mer som Gumball 3000 - tokig grej som ger lite publicitet :D

Synd för Jaguar, hoppas dom kan hantera ev. dålig press av detta på rätt sätt och kanske kan vända det till något positivt istället om dom nu också kan uppdatera på distans. Vore ju riktigt tråkigt om folk skulle bli rädda för Jaguar/elbilar pga. detta.
Kians förare valde att tillfälligt pausa tävlingen då han var för utmattad. Av hänsyn till hans och andras säkerhet vilade han ut sig på hotell innan han fortsatte igen. Sovtiden kommer dras av från hans sluttid.
Vi andra var av annat virke och halsade Red Bull å åk... jag tror inte jag kan somna på en vecka nu ;)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:22
av mans71
TiborBlomhall skrev:
mans71 skrev:
Kul event, men man kan ju inte ta det speciellt seriöst eftersom någon valde att bo på hotell, osv. Mer som Gumball 3000 - tokig grej som ger lite publicitet :D

Synd för Jaguar, hoppas dom kan hantera ev. dålig press av detta på rätt sätt och kanske kan vända det till något positivt istället om dom nu också kan uppdatera på distans. Vore ju riktigt tråkigt om folk skulle bli rädda för Jaguar/elbilar pga. detta.
Kians förare valde att tillfälligt pausa tävlingen då han var för utmattad. Av hänsyn till hans och andras säkerhet vilade han ut sig på hotell innan han fortsatte igen. Sovtiden kommer dras av från hans sluttid.
Vi andra var av annat virke och halsade Red Bull å åk... jag tror inte jag kan somna på en vecka nu ;)
Aha, då hade jag fel och backar mitt påstående! Riktigt kul att följa!

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:34
av TiborBlomhall
IMG_20181128_103627310~01.jpg

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:39
av Bjelke
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
Vad låg förbrukningen på då?
Jag frågade inte utan det är bara det vi kommit fram till genom att studera allt på distans här på forumet,
men hon sa att den drog mycket och tog lång tid att ladda (plus diverse strul med laddarna i sig osv).
Att ha en sida inställd på 28 grader när det är så här kallt känns som en mindre bra idé iaf, jag har dock
ingen kunskap om hur mycket det kan ha påverkat men kliman kan dra ganska mycket, speciellt i låga
temperaturer då (ev) värmepump inte får någon verkningsgrad att skryta med. I värsta fall kan dom
ha motarbetat varandra (den högra och vänstra sidan alltså) men det känns lite långsökt för då måste väl
i princip ena sidan köpa på Kyla (AC) och den andra på värme (pump) och det är väl iaf inte ens möjligt, men
något liknande iaf som tex passiv kyla (kall luft utifrån) samt värme (via pump) på andra sidan...
Taskigt om hon fick lida extra för en sån sak ju (hoppas jag har fel iaf)...

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:44
av _TonyV
Allt som allt så vart det en märklig uppvisning. Tibor körde för att bräcka rekordet och det gick vägen. Starkt jobbat Tibor.
Hoppas du körde säkert hela vägen.

Alla bilar borde haft 2 förare.
Varför valde Kia avstå från publiciteten?
Syskonet Kona funkade ju bra.
Jaguaren. Vad hände? Som sagt, kördes den upp till Haparanda eller fick den skjuts? Saknar viktiga uppdateringar? Nja kom med nån annan förklaring. Konstigt

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:47
av TiborBlomhall
Kia har nyhetsembargo som släpps 8 dec. Tidningen Elbilen i Sverige påverkas inte, nästa nummer kommer senare - men live-info kunde vi ju inte ge...

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:49
av TiborBlomhall
Vi skulle fått förare från Elbil Sverige - men de flesta hoppade av i sista stund :|

Vi valde att genomföra iaf med säkerhetsregeln att man fick pausa om man kände sig trött - vilket Kians förare utnyttjade.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 18:54
av TiborBlomhall
Jag orkar inte skriva stor artikel till i morgon, den får komma nån annan dag. Får heller inte avslöja allt, ni ska ju köpa tidningen för detaljerna ;)
(Och egentligen vet jag inte så mycket heller om hur det gick för de andra förarna.)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 19:49
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:
Vi skulle fått förare från Elbil Sverige - men de flesta hoppade av i sista stund :|

Vi valde att genomföra iaf med säkerhetsregeln att man fick pausa om man kände sig trött - vilket Kians förare utnyttjade.
Hör gärna av er om det blir lika någon gång, sambon här var lite sugen på att följa med i Jaguaren tex (dom heter
tom Ida båda två) :)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 20:22
av Lessmog
Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
Vi skulle fått förare från Elbil Sverige - men de flesta hoppade av i sista stund :|

Vi valde att genomföra iaf med säkerhetsregeln att man fick pausa om man kände sig trött - vilket Kians förare utnyttjade.
Hör gärna av er om det blir lika någon gång, sambon här var lite sugen på att följa med i Jaguaren tex (dom heter
tom Ida båda två) :)
Vore lite extra festligt om du hette Igor. Men man kan ju inte ha roligt jämt. Bara nästan. ;)

I alla fall spännande att ta del av evenemanget så här i efterskott och med engagerade kommentatorer. Tack Tibor och ni andra!

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 20:29
av Verdi

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 22:10
av HelectriC
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Sök runt lite här på forumet så hittar du massa bilder på diverse hybrider och andra elbilar som står inkopplade på SuC och tror nåt ska hända under tiden de äter eller gör nåt annat.
Korrekt att Norge har fler Tesla och elbilar och det gör ju bara att jämförelsen blir mycket bättre eftersom man kan jämföra inte enbart från ett rent ekonomiskt perspektiv. Här finns det faktiskt folk som väljer en diesel-Passat framför Tesla, tro det
Jäklar vad du tog det här personligt. :o
Jasså? Jag tycker bara man kan försöka se lite nyanserat på saker och ting och inte gräva ner sig i Teslasekteriet allt för mycket. Men ärligt talat så vet jag inte helt vad i mitt svar som var personligt eller menade du tidigare inlägg?