8 år på batteriet!Credde skrev:och 4 års extra garanti bara för ...Nicke Nyfiken skrev:Ett nytt 100-batteri som inte kroknar i laddhastighet och en MCU2, och bilen är som ny.

Moderator: Redaktion
8 år på batteriet!Credde skrev:och 4 års extra garanti bara för ...Nicke Nyfiken skrev:Ett nytt 100-batteri som inte kroknar i laddhastighet och en MCU2, och bilen är som ny.
Jag vill minnas från motsvarande tråd på teslamotorsclub.com att det bara var första generationen av batterikemi som var drabbad. (de första 70kWh och 85kWh) Var hittar jag information om att det gäller alla batterier?mans71 skrev:Min spaning är att eftersom sådant erbjudande saknas så har dom inget bättre att erbjuda. Alla batterier kommer att drabbas av samma problem. Dystert.
90-batteriet är ju iaf definitivt drabbat av sänkning av laddeffekt.models4karl skrev:Jag vill minnas från motsvarande tråd på teslamotorsclub.com att det bara var första generationen av batterikemi som var drabbad. (de första 70kWh och 85kWh) Var hittar jag information om att det gäller alla batterier?mans71 skrev:Min spaning är att eftersom sådant erbjudande saknas så har dom inget bättre att erbjuda. Alla batterier kommer att drabbas av samma problem. Dystert.
Det är ca 100.000 bilar producerade under den tidsperioden. Om varje pack kostar ca 100.000kr ($100/kwh) så blir det ca 1 miljard dollar om de skulle bekosta samtliga pack... Det är väl hanterbart???
25% efter 8000 mils snabbladdning???fltman skrev:Men, det riktigt bekymmersamma här är att om Tesla idag tycker att det är OK att reducera laddhastigheten med 25% efter 8000 mils snabbladdning.
Jag kan minnas fel men jag har för mig att folk på tyska teslaklubben har rapporterat en minskad laddhastighet redan efter så lite som 2000 SuC-mil. Det är oacceptabelt.juristen skrev:Det gör att laddhastigheten reduceras redan efter 4000-5000 laddade mil på supercharger! Tycker någon att det är rimligt? Det innebär att en Tesla åldras BETYDLIGT snabbare än vilken ICE-bil som helst, och betydligt fortare än vad allt tidigare har pekat på.
Nicke Nyfiken skrev:25% efter 8000 mils snabbladdning???fltman skrev:Men, det riktigt bekymmersamma här är att om Tesla idag tycker att det är OK att reducera laddhastigheten med 25% efter 8000 mils snabbladdning.
Jag har långt under 1000 mil snabbladdning och har fått sänkning av laddhastigheten.
Det finns dom som fått 50 % sänkning efter bara några 1000 mils snabbladdning.
Bra liknelse!juristen skrev:Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Liknelsen med toppfarten tycker nog inte jag är en bra liknelse. Vi talar om laddeffekt, inte räckvidd eller prestanda för övrigt.mans71 skrev:Bra liknelse!juristen skrev:Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Det jag inte förstår är varför det här får så lite uppmärksamhet. Det borde ju vara en artikel-följetång på TCS, jag menar det är väl därför man har en "intresseklubb"? Motortidningar borde ju också gotta sig och skriva spaltmeter.
Men varför erbjuder då Tesla överhuvudtaget snabbladdning med så hög effekt när de samtidigt vet att batterierna inte pallar det? Jag menar, de har ju till och med höjt laddeffekten på gamla bilar, bara för att sedan strypa dem igen till en mycket lägre nivå. Är allt detta med superhög laddeffekt bara för att fånga uppmärksamhet och pr? Det verkar ju lite så.Mickep skrev:Om man skall ta lite perspektiv på saken så får vi skilja på utfästelser om att ladda snabbt och naturlagarna. Vi vet att tesla lovar 250 kw vid v3 laddaren men vi vet också att batterier inte mår bra av att snabbladdas. De sakerna går inte ihop. Iallafall med nuvarande teknik. Hoppet står då vid kommande teknikskifte. Batteridagen hoppas jag kommer med nyheter.
Att tala om toppfart är inte en perfekt liknelse men inte så dum ändå. Ett räkneexemepel kan visa på effekten:frippe skrev:Liknelsen med toppfarten tycker nog inte jag är en bra liknelse. Vi talar om laddeffekt, inte räckvidd eller prestanda för övrigt.mans71 skrev:Bra liknelse!juristen skrev:Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Det jag inte förstår är varför det här får så lite uppmärksamhet. Det borde ju vara en artikel-följetång på TCS, jag menar det är väl därför man har en "intresseklubb"? Motortidningar borde ju också gotta sig och skriva spaltmeter.
Min gissning är att om eller när model 3 blir drabbad av detta. Då kommer det att öka skrivandet markant.
Liknelsen kommer sig av att långresor blir så pass långsamma att det motsvarar en fossilbil som har maxfart 75 km/h. Det är väl relevant, men bara på långresa.frippe skrev:Liknelsen med toppfarten tycker nog inte jag är en bra liknelse. Vi talar om laddeffekt, inte räckvidd eller prestanda för övrigt.mans71 skrev:Bra liknelse!juristen skrev:Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Min gissning är att om eller när model 3 blir drabbad av detta. Då kommer det att öka skrivandet markant.
Nja. En bättre liknelse är ju att det plötsligt skulle ta 30 min och tanka? Eller att man inte kan köra med mindre än halv tank?mans71 skrev:Bra liknelse!juristen skrev:Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Jag förstår tanken men tycker ändå att det blir felaktig liknelse. Jag kan fortfarande blåsa på i strax över 200km/h om jag skulle vilja på autobahn t.ex.fltman skrev:Att tala om toppfart är inte en perfekt liknelse men inte så dum ändå. Ett räkneexemepel kan visa på effekten:frippe skrev:Liknelsen med toppfarten tycker nog inte jag är en bra liknelse. Vi talar om laddeffekt, inte räckvidd eller prestanda för övrigt.mans71 skrev:Bra liknelse!juristen skrev:Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Vi kör från Kalmar till Stockholm, en sträcka på 405km. Vi startar med en Tesla model 3 LR 100% laddad, Den behöver inget laddstopp och kör sträckan på 4h 23 min om man följer alla skyltar slaviskt. Det ger oss en genomsnittshastighet på 92km/h. Nu kör vi samma sträcka i en Tesla model X 75D och behöver ett stopp på 30min i Norrköping (väl optimistiskt). Då får vi helt plötsligt en genomsnittshastighet på 83km/h. Och så, efter något år degenereras batteriet och det behövs ett stopp på 60min i Norrköping och då har vi en snittfart på 75km/h.
Tänker viss oss nu längre sträckor som t.ex att köra till Alperna så blir det här ett ganska stort problem.
Jämförelsen mellan M3LR och X75 var för att kunna jämföra samma sträcka med och utan laddning och effekten av det. Men eftersom du tog upp Italien så kör vi nu i en MX75 från Stockholm till Milano. En sträcka på 2118km. Enligt abetterrouteplanner tar det med laddning 28h och 15 min. Det ger oss en snitthastighet på 75km/h. Nu stryps laddhastigheten till hälften enligt samma modell som tidigare i tråden och vips har vi en snitthastighet på 62km/h.frippe skrev:Jag förstår tanken men tycker ändå att det blir felaktig liknelse. Jag kan fortfarande blåsa på i strax över 200km/h om jag skulle vilja på autobahn t.ex.fltman skrev:Att tala om toppfart är inte en perfekt liknelse men inte så dum ändå. Ett räkneexemepel kan visa på effekten:frippe skrev:Liknelsen med toppfarten tycker nog inte jag är en bra liknelse. Vi talar om laddeffekt, inte räckvidd eller prestanda för övrigt.mans71 skrev:Bra liknelse!juristen skrev:Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Vi kör från Kalmar till Stockholm, en sträcka på 405km. Vi startar med en Tesla model 3 LR 100% laddad, Den behöver inget laddstopp och kör sträckan på 4h 23 min om man följer alla skyltar slaviskt. Det ger oss en genomsnittshastighet på 92km/h. Nu kör vi samma sträcka i en Tesla model X 75D och behöver ett stopp på 30min i Norrköping (väl optimistiskt). Då får vi helt plötsligt en genomsnittshastighet på 83km/h. Och så, efter något år degenereras batteriet och det behövs ett stopp på 60min i Norrköping och då har vi en snittfart på 75km/h.
Tänker viss oss nu längre sträckor som t.ex att köra till Alperna så blir det här ett ganska stort problem.
Jämförelsen mellan en M3LR och en X75 blir tokig oavsett anser jag, även om det inte hade varit en begränsad laddeffekt. Två olika bilar med olika öfrutsättningar redan från start.
Jag har varit nere i Italien förra sommaren, när den begränsade laddefffekten slagit till. Även varit nere i alperna innan den slog till. Kan inte säga att det var dramatiska skillnader. Även om jag upplevde att det var skillnader. Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att begränsa laddeffekten på det sätt Tesla gör/gjort.
Visst, känner man sig stressad av att sitta still och ladda, så är 10-15 minuters längre laddtid oceaner av tid.