Sida 19 av 26
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:29
av B99
fth skrev:EnTraktor skrev:På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering.
Absolut, men optimal hastighet för alla Tesla är väl >=150km/h, iaf enligt Björns tester.
Jag räknade själv på detta mha ABRP och S LR tror jag hade typ 170km/h som optimal hastighet, är man beredd att köra som en biltjuv är det ju ingen match att vinna detta.
/fth
När han körde 24h på Autobahn så höll de väl typ 170-180 om jag minns rätt.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:30
av fth
EnTraktor skrev:OM laddarna står optimalt placerade. Vilket dom aldrig gör.
Jag simulerade loppet i ABRP i en S LR, är man beredd att köra 180km/h så gör man det på drygt 15 timmar.
Jag hoppas inte den här tävlingen utvecklas i den riktningen.
/fth
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:31
av LarsL
Jag är intresserad av bägge varianterna, alltså både navigering och planering och längst på 24h. Den senare bör ju hållas på en avspärrad väg eller bana för att vara säker.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:33
av EnTraktor
Glympse räknar på GPS positioner. Ibland kan det vara dålig GPS täckning eller nån felräkning. T.ex. såg det ut som Shven kom körande mot trafiken på E4 innan Hudiksvall och körde i skogen när han parkerade vid laddaren. Jag hade hastigheten på ett tag i Glympse och den visade ibland 115 när jag körde 105 eller 100 när jag körde 110. Det går inte köra 190 mil enligt skyltar. Ibland missar man, ibland glömmer man, ibland trycker man till på gasen för att hinna in före en lastbil, eller gör nån omkörning. Tycker hastighets diskussionen kan hållas i nån annan tråd.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:34
av taliz
fth skrev:EnTraktor skrev:På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering.
Absolut, men optimal hastighet för alla Tesla är väl >=150km/h, iaf enligt Björns tester.
Jag räknade själv på detta mha ABRP och S LR tror jag hade typ 170km/h som optimal hastighet, är man beredd att köra som en biltjuv är det ju ingen match att vinna detta.
/fth
Ja, jag experimenterade igår med ABRP. Lite under 15h verkar möjligt med S LR. I teorin...
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:38
av Svenssons
EnTraktor skrev:Helt appropå! En riktig klassiker!
Slack har tagit fasta på detta också. Man kan få detta när man lästa alla inlägg (om man inte får ett år på Gulag...):
Entraktor.png
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:42
av frippe
Det är väl först vid Gävle det kan bli lite olika vägval. När jag testar att planera väljs vägen över Stockholm bort till förmån för att köra via Arboga/Ödeshög eller Uppsala sedan ner till Norrköping. Men kanske går snabbare att köra via Stockholm ändå.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:42
av ReNewAble
Kan vi fimpa den trista hastighetsdiskussionen och jämförelse med de som åkt sträckan utanför tävlingen? Förväntar att deltagarna håller hastighetsgränserna med lite utrymme för dynamisk körning +/-
Låt oss fokusera på de som kör och hur det går sista biten ner till Ystad.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:44
av EnTraktor
Jag måste åka över Stockholm då jag ska släppa av min passagerare där. Blir intressant att se hur det ser ut igen efter Norrköping när alla möts upp igen.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:46
av EnTraktor
Hej Bozzman
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020n
Postat: 03 aug 2020 20:48
av ReNewAble
Det var en ny Teslabil. Prototyp? Maskerad med Jetpaklogo
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:51
av B99
ReNewAble skrev:Kan vi fimpa den trista hastighetsdiskussionen och jämförelse med de som åkt sträckan utanför tävlingen? Förväntar att deltagarna håller hastighetsgränserna med lite utrymme för dynamisk körning +/-
Låt oss fokusera på de som kör och hur det går sista biten ner till Ystad.
Den diskussionen är ju dock central om man vill vara med och slåss om segern.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:53
av Verdi
frippe skrev:Det är väl först vid Gävle det kan bli lite olika vägval. När jag testar att planera väljs vägen över Stockholm bort till förmån för att köra via Arboga/Ödeshög eller Uppsala sedan ner till Norrköping. Men kanske går snabbare att köra via Stockholm ändå.
Stockholm är snabbast om det inte är köer.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 20:56
av ReNewAble
B99 skrev:ReNewAble skrev:Kan vi fimpa den trista hastighetsdiskussionen och jämförelse med de som åkt sträckan utanför tävlingen? Förväntar att deltagarna håller hastighetsgränserna med lite utrymme för dynamisk körning +/-
Låt oss fokusera på de som kör och hur det går sista biten ner till Ystad.
Den diskussionen är ju dock central om man vill vara med och slåss om segern.
Nu får man ju ta detta för vad det är, en kul tillställning för några glada elbilsentusiaster som ställer upp och gör det på sin fritid med egna pengar utan att vinna något. Att då sitta och diskutera om några ”fuskar” genom att köra lite för fort tycker jag är småsint och trist om man själv sitter hemma i soffan.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 21:00
av Osccar
B99 skrev:ReNewAble skrev:Kan vi fimpa den trista hastighetsdiskussionen och jämförelse med de som åkt sträckan utanför tävlingen? Förväntar att deltagarna håller hastighetsgränserna med lite utrymme för dynamisk körning +/-
Låt oss fokusera på de som kör och hur det går sista biten ner till Ystad.
Den diskussionen är ju dock central om man vill vara med och slåss om segern.
Jag tycker det är självklart att man ska hålla hastighetsbegränsningen, förutom några sekunder vid omkörning. Annars blir det bara en tävling i fusk och dumhet.
Vem som helst kan ligga i 150 på en motorväg eller 90-väg, men då riskerar man sitt och andras liv.
Därför borde alla visa sin hastighet i Glympse.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 21:00
av LarsL
ReNewAble skrev:B99 skrev:ReNewAble skrev:Kan vi fimpa den trista hastighetsdiskussionen och jämförelse med de som åkt sträckan utanför tävlingen? Förväntar att deltagarna håller hastighetsgränserna med lite utrymme för dynamisk körning +/-
Låt oss fokusera på de som kör och hur det går sista biten ner till Ystad.
Den diskussionen är ju dock central om man vill vara med och slåss om segern.
Nu får man ju ta detta för vad det är, en kul tillställning för några glada elbilsentusiaster som ställer upp och gör det på sin fritid med egna pengar utan att vinna något. Att då sitta och diskutera om några ”fuskar” genom att köra lite för fort tycker jag är småsint och trist om man själv sitter hemma i soffan.
Det är ju i slutändan TCS och Tibor som ”äger” tävlingen och som sätter reglerna. Men sedan början har dessa tävlingar varit något som körts enligt hastighetsbegränsningarna (+5-10km/h plus omkörningar) och jag tror alla deltagare är helt med på det.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 21:01
av EnTraktor
11 timmar sedan start
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 21:03
av LarsA
Verdi skrev:frippe skrev:Det är väl först vid Gävle det kan bli lite olika vägval. När jag testar att planera väljs vägen över Stockholm bort till förmån för att köra via Arboga/Ödeshög eller Uppsala sedan ner till Norrköping. Men kanske går snabbare att köra via Stockholm ändå.
Stockholm är snabbast om det inte är köer.
Enligt ABP är det en minut snabbare över Arboga, kul om någon väljer denna vägen.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 21:06
av EnTraktor
Hoppas inte ABRP använder Upplands Väsby i sin ruttplanering

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 21:07
av LarsL
LarsA skrev:Verdi skrev:frippe skrev:Det är väl först vid Gävle det kan bli lite olika vägval. När jag testar att planera väljs vägen över Stockholm bort till förmån för att köra via Arboga/Ödeshög eller Uppsala sedan ner till Norrköping. Men kanske går snabbare att köra via Stockholm ändå.
Stockholm är snabbast om det inte är köer.
Enligt ABP är det en minut snabbare över Arboga, kul om någon väljer denna vägen.
Risk att hamna bakom något långsamt kanske? Vet inte hur vägarna är där.
Det är ju inga risker för köer genom Stockholm vid den här tiden heller.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 21:10
av ReNewAble
Var lite olika vägval över Mälaren på uppvägen. Ska bli intressant att se vad de väljer nu.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 21:39
av subarctic2123
ReNewAble skrev:Var lite olika vägval över Mälaren på uppvägen. Ska bli intressant att se vad de väljer nu.
Det var väl mest för olyckan vid Södertälje.
Trevligt med lite bilder på nervägen nu, blir lite mer "action" för oss som följer detta.
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 21:41
av Bjelke
iAkita kör över Sala iaf!

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 22:08
av ReNewAble
subarctic2123 skrev:ReNewAble skrev:Var lite olika vägval över Mälaren på uppvägen. Ska bli intressant att se vad de väljer nu.
Det var väl mest för olyckan vid Södertälje.
Trevligt med lite bilder på nervägen nu, blir lite mer "action" för oss som följer detta.
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Tror inte det bara berodde på det. Var mest Tesla som körde över Stockholm.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 22:15
av ReNewAble
iAkita behöver nog att någon av Teslorna fastnar i lite trafik eller liknande för att komma ikapp. Vi får se hur det går...