Jag har inte provkört men iaf noga provsuttit i4. Står och velar mellan en TM3P och I4 som nästa bil.
Det jag tycker verkar vara sådär med I4 jmf med TM3 är motorhuven. Den ser gigantisk ut inifrån, speciellt i jämförelse med Teslan där man har en helt annan kontakt och närvaro med asfalten/vägen. Vad tycker du om den skillnaden?
Huven är längre absolut, men jag känner mig mer distanserad från vägen i Model 3 eftersom man sitter så pass högt upp. Stolen går inte att få lika långt ner. När jag kör vår Model 3 så får jag inte känslan av en sedan, mer på gränsen till SUV nästan. Det trodde jag verkligen inte innan vi köpte Model 3.
Sätter man i4 M50 i sport så tycker jag den är mycket mer närvarande och aktiv än M3. Nu har vi iofs bara en Model 3 RWD, jag minns inte helt hur det var att köra M3P som jag provkörde för ca 2år sen.
Intressant jag sitter bättre i i4 än i M3, tycker
Model 3 där det känns som kan sitter super långt ner som i en go cart
Jag har inte provkört men iaf noga provsuttit i4. Står och velar mellan en TM3P och I4 som nästa bil.
Det jag tycker verkar vara sådär med I4 jmf med TM3 är motorhuven. Den ser gigantisk ut inifrån, speciellt i jämförelse med Teslan där man har en helt annan kontakt och närvaro med asfalten/vägen. Vad tycker du om den skillnaden?
Huven är längre absolut, men jag känner mig mer distanserad från vägen i Model 3 eftersom man sitter så pass högt upp. Stolen går inte att få lika långt ner. När jag kör vår Model 3 så får jag inte känslan av en sedan, mer på gränsen till SUV nästan. Det trodde jag verkligen inte innan vi köpte Model 3.
Sätter man i4 M50 i sport så tycker jag den är mycket mer närvarande och aktiv än M3. Nu har vi iofs bara en Model 3 RWD, jag minns inte helt hur det var att köra M3P som jag provkörde för ca 2år sen.
Intressant jag sitter bättre i i4 än i M3, tycker
Model 3 där det känns som kan sitter super långt ner som i en go cart
Jag kan hålla med dig - när jag körde demobilen så körde jag cirka 14 mil och det kändes knappt att jag suttit ner efteråt - väldigt trevliga säten i BMW:n.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
.../ men jag känner mig mer distanserad från vägen i Model 3 eftersom man sitter så pass högt upp. Stolen går inte att få lika långt ner. När jag kör vår Model 3 så får jag inte känslan av en sedan, mer på gränsen till SUV nästan. Det trodde jag verkligen inte innan vi köpte Model 3. /...
Hur var det med den här stolen? Har du testat stolen i någon annan Model 3? Är du säker på att det inte blivit något fel på den som gör att den inte går att sänka ordentligt?...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
men jag känner mig mer distanserad från vägen i Model 3 eftersom man sitter så pass högt upp. Stolen går inte att få lika långt ner. När jag kör vår Model 3 så får jag inte känslan av en sedan, mer på gränsen till SUV nästan. Det trodde jag verkligen inte innan vi köpte Model 3. /...
Hur var det med den här stolen? Har du testat stolen i någon annan Model 3? Är du säker på att det inte blivit något fel på den som gör att den inte går att sänka ordentligt?...
Ja, det låter märkligt. Mitt intryck var det rakt motsatta. I Teslan sitter man lägre, hela bilen känns lägre, lättare, mer alert och med mycket bättre feedback i ratt och från stolen. Däremot kändes det som att dörrsidorna var högre i BMW:n, vilket gav en mer instängd känsla.
men jag känner mig mer distanserad från vägen i Model 3 eftersom man sitter så pass högt upp. Stolen går inte att få lika långt ner. När jag kör vår Model 3 så får jag inte känslan av en sedan, mer på gränsen till SUV nästan. Det trodde jag verkligen inte innan vi köpte Model 3. /...
Hur var det med den här stolen? Har du testat stolen i någon annan Model 3? Är du säker på att det inte blivit något fel på den som gör att den inte går att sänka ordentligt?...
Ja, det låter märkligt. Mitt intryck var det rakt motsatta. I Teslan sitter man lägre, hela bilen känns lägre, lättare, mer alert och med mycket bättre feedback i ratt och från stolen. Däremot kändes det som att dörrsidorna var högre i BMW:n, vilket gav en mer instängd känsla.
Agree. BMWn var tystare och kändes mer solid än min 2019 M3P. I övrigt var allt bättre i Teslan.
men jag känner mig mer distanserad från vägen i Model 3 eftersom man sitter så pass högt upp. Stolen går inte att få lika långt ner. När jag kör vår Model 3 så får jag inte känslan av en sedan, mer på gränsen till SUV nästan. Det trodde jag verkligen inte innan vi köpte Model 3. /...
Hur var det med den här stolen? Har du testat stolen i någon annan Model 3? Är du säker på att det inte blivit något fel på den som gör att den inte går att sänka ordentligt?...
Ja, det låter märkligt. Mitt intryck var det rakt motsatta. I Teslan sitter man lägre, hela bilen känns lägre, lättare, mer alert och med mycket bättre feedback i ratt och från stolen. Däremot kändes det som att dörrsidorna var högre i BMW:n, vilket gav en mer instängd känsla.
Agree. BMWn var tystare och kändes mer solid än min 2019 M3P. I övrigt var allt bättre i Teslan.
Jag är i grunden lite av ett BMW-fan. Innan jag skaffade Teslan för drygt 1,5 år sedan hade jag sju BMW 3-seriebilar på raken, samtliga det motorstarkaste alternativet förutom M3. Jag var väldigt nöjde med dem och de två sista hade jag i många år, eftersom de var så lyckade. Det fanns flera skäl till varför jag valde BMW, men körglädjen var helt central. Bilarna var fint balanserade, med bra feedback och fungerade så bra på vägen att jag genom åren deltog med dem i flera av BMW Sport Clubs banträffar. Jag hade därför höga förväntningar på köregenskaperna hos BMW i4, men den var klart underlägsen min Model 3 LR i det avseendet. Det känns konstigt att BMW:n inte kunde mäta sig med Teslan på vad som är BMW:s egen hemmaplan. Sen var BMW:n bättre på flera punkter. Fjädringen jobbade bättre på att svälja ojämnheter, lite tystare (men ingen dramatisk skillnad), trevlig lukt av äkta läder, bättre karosspassning. Men slutsatsen blev att jag ska få pengar emellan för att byta till i4, inte tvärtom.
Ah, funkar någon digital nyckel eller något? Bmw har väldigt oklar info på sin hemsida.
Digital nyckel funkar till Android men med Samsung så är min för gammal (S10). Jag behöver köpa ny mobil för att det ska funka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
.../ men jag känner mig mer distanserad från vägen i Model 3 eftersom man sitter så pass högt upp. Stolen går inte att få lika långt ner. När jag kör vår Model 3 så får jag inte känslan av en sedan, mer på gränsen till SUV nästan. Det trodde jag verkligen inte innan vi köpte Model 3. /...
Hur var det med den här stolen? Har du testat stolen i någon annan Model 3? Är du säker på att det inte blivit något fel på den som gör att den inte går att sänka ordentligt?...
Jag har gjort stolskalibrering och allt. Känns ändå som jag sitter väldigt högt. Ett tecken på att det stämmer är nog också att Model 3 är den första bilen som min fru inte hissar upp stolen i taket på. Hon sitter tillräckligt högt ändå.
Det är som med allt annat antar jag, man gillar olika saker. Någon föredrar Model 3 och det är jättebra. Jag föredrar i4, så jag är nöjd.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
men jag känner mig mer distanserad från vägen i Model 3 eftersom man sitter så pass högt upp. Stolen går inte att få lika långt ner. När jag kör vår Model 3 så får jag inte känslan av en sedan, mer på gränsen till SUV nästan. Det trodde jag verkligen inte innan vi köpte Model 3. /...
Hur var det med den här stolen? Har du testat stolen i någon annan Model 3? Är du säker på att det inte blivit något fel på den som gör att den inte går att sänka ordentligt?...
Ja, det låter märkligt. Mitt intryck var det rakt motsatta. I Teslan sitter man lägre, hela bilen känns lägre, lättare, mer alert och med mycket bättre feedback i ratt och från stolen. Däremot kändes det som att dörrsidorna var högre i BMW:n, vilket gav en mer instängd känsla.
Agree. BMWn var tystare och kändes mer solid än min 2019 M3P. I övrigt var allt bättre i Teslan.
Klart att allt är bättre i Tesla i Talizland
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har inte provkört men iaf noga provsuttit i4. Står och velar mellan en TM3P och I4 som nästa bil.
Det jag tycker verkar vara sådär med I4 jmf med TM3 är motorhuven. Den ser gigantisk ut inifrån, speciellt i jämförelse med Teslan där man har en helt annan kontakt och närvaro med asfalten/vägen. Vad tycker du om den skillnaden?
Huven är längre absolut, men jag känner mig mer distanserad från vägen i Model 3 eftersom man sitter så pass högt upp. Stolen går inte att få lika långt ner. När jag kör vår Model 3 så får jag inte känslan av en sedan, mer på gränsen till SUV nästan. Det trodde jag verkligen inte innan vi köpte Model 3.
Sätter man i4 M50 i sport så tycker jag den är mycket mer närvarande och aktiv än M3. Nu har vi iofs bara en Model 3 RWD, jag minns inte helt hur det var att köra M3P som jag provkörde för ca 2år sen.
Intressant jag sitter bättre i i4 än i M3, tycker
Model 3 där det känns som kan sitter super långt ner som i en go cart
Har tyvärr inte hunnit att testa i4 som verkar vara en fantastiskt bra bil på många sätt, men just gällande M3 så är jag precis tvärt om. Älskar just den där härliga go-kart-känslan och sportbilskänslan som de ger. Är verkligen en bil för de som älskar att köra bilar aktivt. Inte för de som vill glida med som ett fartyg på kryssning. Är inte alls förtjust i mer SUV-aktiga bilar.
MEN det är ju utmärkt att det finns olika bilar för olika typer av bilister.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Körde svärfars nya M4 förra helgen och måste säga att det är väldigt tydligt att Tesla har tagit inspiration från körglädjen som BMW har. Måste också erkänna att Tesla står sig riktigt bra här och elbil tycker jag personligen är lite roligare men en M4 på banan hade troligtvis varit skojigare men hellre en M2 med manuell låda
Jag har gjort stolskalibrering och allt. Känns ändå som jag sitter väldigt högt. Ett tecken på att det stämmer är nog också att Model 3 är den första bilen som min fru inte hissar upp stolen i taket på. Hon sitter tillräckligt högt ändå.
Det är som med allt annat antar jag, man gillar olika saker. Någon föredrar Model 3 och det är jättebra. Jag föredrar i4, så jag är nöjd.
Skulle säga att man sitter lägre i Teslan i relation till golvet, men att den låga instrumentpanelen mm gör att man får känslan av att sitta högt. Kombinationen är vad som ger akvariekänslan som jag inte gillar i Model 3. Gillar hur man satt bättre i i4an totalt sett.
[
Skulle säga att man sitter lägre i Teslan i relation till golvet, men att den låga instrumentpanelen mm gör att man får känslan av att sitta högt. Kombinationen är vad som ger akvariekänslan som jag inte gillar i Model 3. Gillar hur man satt bättre i i4an totalt sett.
Det är min erfarenhet också. Man sitter lägre i Teslan i förhållande till golvet, men glaspartierna på Teslan går längre ner. Jag gillar det, eftersom det bidrar till bättre sikt. Det ger också en ljusare och luftigare känsla, vilket jag också gillar. Sen blev det ju ännu sämre i i4:an som jag provade i och med att den hade helt svart inredning, förutom sadelbrunt läder på stolarna. Jag fattar inte hur man kan vilja ha svart innertak och i övrigt svart interiör.
Min fru sa att man sitter som i en grotta i Svärfars M4a medan model Y tyckte hon kändes som en modern rymlig ljus och fräsch bostad.
Förövrigt min fru som tyckte vi skulle köpa en elbil och jag fick välja vilken så blev MYP från Berlin
Ja och det är ju det som är skönt. Ombonat!
Förövrigt är det ju modernt med mörka färger i bostäderna nu. Alla nya kök är ju i den där blandningen av blått och grått som blivit så populär. Helt sjukt att heminredning är så förslavat av trender. Och så alla dessa "designklassiker" som ska få bostadsinnehavaren att framstå som kultiverad med en tidlös smak när det i själva verket bara är ängslighet.
Det är min erfarenhet också. Man sitter lägre i Teslan i förhållande till golvet, men glaspartierna på Teslan går längre ner. Jag gillar det, eftersom det bidrar till bättre sikt. Det ger också en ljusare och luftigare känsla, vilket jag också gillar. Sen blev det ju ännu sämre i i4:an som jag provade i och med att den hade helt svart inredning, förutom sadelbrunt läder på stolarna. Jag fattar inte hur man kan vilja ha svart innertak och i övrigt svart interiör.
Och jag kan inte förstå hur man kunde sätta vitt innertak som enda valet i Model 3, var nära på att inte köpa en Model 3 bara därför. Första bilen jag haft med vitt innertak och gillar det inte alls.
Det är min erfarenhet också. Man sitter lägre i Teslan i förhållande till golvet, men glaspartierna på Teslan går längre ner. Jag gillar det, eftersom det bidrar till bättre sikt. Det ger också en ljusare och luftigare känsla, vilket jag också gillar. Sen blev det ju ännu sämre i i4:an som jag provade i och med att den hade helt svart inredning, förutom sadelbrunt läder på stolarna. Jag fattar inte hur man kan vilja ha svart innertak och i övrigt svart interiör.
Och jag kan inte förstå hur man kunde sätta vitt innertak som enda valet i Model 3, var nära på att inte köpa en Model 3 bara därför. Första bilen jag haft med vitt innertak och gillar det inte alls.
Håller helt med! Perforerad läder sportratt och svart innertak är högt på min lista samt kolfiber inlägg på instrumentet , trä hur tänkte vi här ??
Det är min erfarenhet också. Man sitter lägre i Teslan i förhållande till golvet, men glaspartierna på Teslan går längre ner. Jag gillar det, eftersom det bidrar till bättre sikt. Det ger också en ljusare och luftigare känsla, vilket jag också gillar. Sen blev det ju ännu sämre i i4:an som jag provade i och med att den hade helt svart inredning, förutom sadelbrunt läder på stolarna. Jag fattar inte hur man kan vilja ha svart innertak och i övrigt svart interiör.
Och jag kan inte förstå hur man kunde sätta vitt innertak som enda valet i Model 3, var nära på att inte köpa en Model 3 bara därför. Första bilen jag haft med vitt innertak och gillar det inte alls.
Nej men jag sitter inte i min bostad mitt på E4an heller, hade jag gjort det hade jag nog velat göra allt för att inte ge känslan av att sitta i ett akvarium som man får i Model 3.
Nej men jag sitter inte i min bostad mitt på E4an heller, hade jag gjort det hade jag nog velat göra allt för att inte ge känslan av att sitta i ett akvarium som man får i Model 3.
Jag tar inte heller ut min bostad på E4, men estetiken blir inte annorlunda för att jag tar ut bilen på E4. Det som är fult i en miljö blir inte snyggt i en annan. Jag förstår inte riktigt problemet med "akvariekänsla". Menar du att du känner dig observerad? Personligen tänker jag mig ett akvarium som en instängd plats, och det känns mer instängt i en bil med mörk interiör, med lite gluggar till fönster.
Jag tar inte heller ut min bostad på E4, men estetiken blir inte annorlunda för att jag tar ut bilen på E4. Det som är fult i en miljö blir inte snyggt i en annan. Jag förstår inte riktigt problemet med "akvariekänsla". Menar du att du känner dig observerad? Personligen tänker jag mig ett akvarium som en instängd plats, och det känns mer instängt i en bil med mörk interiör, med lite gluggar till fönster.
Precis, det är för öppet till omgivningen och för mycket fönster samt för öppet i allmänhet. Föredrar helt klart vad BMW gjort där man sitter längre ner i bilen med högre glasfria väggar och mörkt tak.
Jag tar inte heller ut min bostad på E4, men estetiken blir inte annorlunda för att jag tar ut bilen på E4. Det som är fult i en miljö blir inte snyggt i en annan. Jag förstår inte riktigt problemet med "akvariekänsla". Menar du att du känner dig observerad? Personligen tänker jag mig ett akvarium som en instängd plats, och det känns mer instängt i en bil med mörk interiör, med lite gluggar till fönster.
Precis, det är för öppet till omgivningen och för mycket fönster samt för öppet i allmänhet. Föredrar helt klart vad BMW gjort där man sitter längre ner i bilen med högre glasfria väggar och mörkt tak.
En lösning likt en ubåt, med kaross utan fönster och ett periskop för observation av omgvningen vore kanske inte så dumt.
Håller helt med! Perforerad läder sportratt och svart innertak är högt på min lista samt kolfiber inlägg på instrumentet , trä hur tänkte vi här ??
Tycker trä som i M3/MY känns modernt och fräscht (till skillnad från gammal mörk lackad valnöt). Kanske att jag velat ha en nyans ljusare trä.
En orsak till att jag inte beställt vita stola och vit inredning är just att då missar jag träinläggen som jag tycker är snygga. Synd att man inte kan välja fritt där (även om Telsa vill hålla nere kombinationerna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik