Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 01 nov 2021 10:44
Jag tror det är extremt viktigt för Tesla att de nya kunderna på SuC får ett mycket positivt intryck av Tesla som leverantör. Allt annat vore ett misslyckande.
Tror du att risken är stor att det kommer fungera sämre för dem på SuC än på andra ställen de laddat på?Maw skrev:Jag tror det är extremt viktigt för Tesla att de nya kunderna på SuC får ett mycket positivt intryck av Tesla som leverantör. Allt annat vore ett misslyckande.
Blir det en tilldelning av vissa stolpar och dessutom på vissa stationer så lika dåligt iaf.slugger75 skrev:Tror du att risken är stor att det kommer fungera sämre för dem på SuC än på andra ställen de laddat på?Maw skrev:Jag tror det är extremt viktigt för Tesla att de nya kunderna på SuC får ett mycket positivt intryck av Tesla som leverantör. Allt annat vore ett misslyckande.
Det kommer säkert funka minst lika bra som på andra ställen, men samtidigt kommer man från nära håll se att det är ännu lättare och snabbare med en Tesla.Maw skrev:Jag tror det är extremt viktigt för Tesla att de nya kunderna på SuC får ett mycket positivt intryck av Tesla som leverantör. Allt annat vore ett misslyckande.
Nej, jag tror att om/när Tesla öppnar så kommer de att göra det på ett sätt som blir riktigt bra för de nya kunderna.slugger75 skrev:Tror du att risken är stor att det kommer fungera sämre för dem på SuC än på andra ställen de laddat på?Maw skrev:Jag tror det är extremt viktigt för Tesla att de nya kunderna på SuC får ett mycket positivt intryck av Tesla som leverantör. Allt annat vore ett misslyckande.
Jag tror och hoppas på att deras huvudfokus ligger på att nya (och befintliga) Teslaägare skall ha en bra upplevelse när de kommer till SuC. Något annat vore dumt utifrån rena ekonomiska beslut då de kunderna inbringar mycket mer pengar åt Tesla.Maw skrev:
Nej, jag tror att om/när Tesla öppnar så kommer de att göra det på ett sätt som blir riktigt bra för de nya kunderna.
Nej, de får förstås inte förstöra för befintliga kunder så att de lämnar. Men jag tror inte de öppnar förrens de kan ge en bra upplevelse till både befintliga och nya kunder.OfarligTesla skrev:Jag tror och hoppas på att deras huvudfokus ligger på att nya (och befintliga) Teslaägare skall ha en bra upplevelse när de kommer till SuC. Något annat vore dumt utifrån rena ekonomiska beslut då de kunderna inbringar mycket mer pengar åt Tesla.Maw skrev:
Nej, jag tror att om/när Tesla öppnar så kommer de att göra det på ett sätt som blir riktigt bra för de nya kunderna.
Tror dock att de självklart vill ge en bra upplevelse även för laddkunderna när de är på SuC men tror inte det innefattar att få samma tillgång till hela nätverket nu direkt som de som köper bilarna.
Fast det är ju ingen dålig upplevelse att få tillgång till laddstolpar man inte hade tillgång till tidigare? Även om man bara får tillgång till en del av nätverket kan ju användarupplevelsen vara riktigt bra.Maw skrev:Nej, de får förstås inte förstöra för befintliga kunder så att de lämnar. Men jag tror inte de öppnar förrens de kan ge en bra upplevelse till både befintliga och nya kunder.
Kan tänka mig att ett litet meddelande dyker upp i mobilen varje gång du försöker ladda med din ID4 på SuC.LarsL skrev:Abonnemang är väl för att kunna ge ett abonnemang till Teslaägare med lite lägre pris. Tänker att de annars ska erbjuda samma pris till alla kunder om de fått bidrag.
Precis som när vi dyker upp på Ionity där vi har marknadens bästa priser och så står det en gamla Tesla på ”vårt nätverk” och tar upp plats.Dexter skrev:Tänk om man kommer till SUC och allt är upptaget utav alla andra bilmärken och du får vänta typ 30min innan det är ledigt för att du ska kunna ladda på så kallat "ditt nätverk".
Hade nog blivit lite irriterad och kört med min Dieselbil istället då.
Så gör ju inte Ionity. De har fått bidrag och tar olika beroende på om man har abonnemang eller ej.LarsL skrev:Abonnemang är väl för att kunna ge ett abonnemang till Teslaägare med lite lägre pris. Tänker att de annars ska erbjuda samma pris till alla kunder om de fått bidrag.
Var väldigt dumt av våra svenska politiker, men när lagen om alternativa bränslen infördes som krav var det många mackar som just ville sätta upp laddstationer. Men det förbjöds uttryckligen av våra svenska politiker som inte ville se laddstolpar på bensinmackarna. Man hade från svenska politikers håll bestämt sig för att det var etanol, gas eller vätgas som var den vettiga framtiden, och inte elbilar (detta var ett par år innan Tesla Model S kom). Så kan det gå när politiker "tänker till" och själva värderar framtiden och teknik.Dexter skrev:Jag tror att det hade underlättat för elbilsägare om varje bensinstation skulle varit tvungna att ha några laddplatser för elbilar. Precis som de var tvungna att ha tillgång till E85 tidigare. Jag har för mig att Tyskland har något sånt på gång med laddmöjlighet på bensinmackar.
Kravet på E85 hängde ihop med omsättning. Små mackar behövde inte investera...Mickep skrev:Det skulle nog bli dödstöten fär många mindre mackar på landsbygden. Har för mig att många inte klarade av att erbjuda E85 (som knappt någon använder med kostade mycket) och därmed fick läggas ned.
Har du möjligen nån källa till detta? Lät väldigt intressant.martinot skrev:Var väldigt dumt av våra svenska politiker, men när lagen om alternativa bränslen infördes som krav var det många mackar som just ville sätta upp laddstationer. Men det förbjöds uttryckligen av våra svenska politiker som inte ville se laddstolpar på bensinmackarna. Man hade från svenska politikers håll bestämt sig för att det var etanol, gas eller vätgas som var den vettiga framtiden, och inte elbilar (detta var ett par år innan Tesla Model S kom). Så kan det gå när politiker "tänker till" och själva värderar framtiden och teknik.Dexter skrev:Jag tror att det hade underlättat för elbilsägare om varje bensinstation skulle varit tvungna att ha några laddplatser för elbilar. Precis som de var tvungna att ha tillgång till E85 tidigare. Jag har för mig att Tyskland har något sånt på gång med laddmöjlighet på bensinmackar.
1 november 2021
Idag lanserar vi vårt pilotprojekt för Supercharging för andra bilar än Tesla på 10 Supercharger-stationer i Nederländerna.
Det där är Teslas egna befintliga såvitt jag vet.dd88 skrev:Är det "bidrags-laddare" eller laddare som Tesla själva har investerat i?
Det ser ut alltså att hända ganska exakt som jag antog, dvs gradvis, genomtänkt, med noggrann uppföljning av utfall, och anpassat för att minimera ev negativa konsekvenser för befintliga Tesla-ägare.HerrNilsson skrev:Pilotprojekt för Supercharging för andra bilar än Tesla
https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging
1 november 2021
Idag lanserar vi vårt pilotprojekt för Supercharging för andra bilar än Tesla på 10 Supercharger-stationer i Nederländerna.
Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla och därigenom uppmuntra fler förare att gå över till eldrift. Denna åtgärd är i linje med vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.
Är ju tydligt att det kommer bli en merkostnad för de som inte kör Tesla, även att ett medlemskap kan sänka kostnaden.Hur mycket kostar laddning för andra fordon än Tesla?
Prissättningen för förare som inte kör Tesla avspeglar ytterligare kostnader som uppkommer för att kunna stödja laddning av ett brett utbud av fordon och ändringar av våra stationer för att tillgodose dessa fordon. Priserna varierar beroende på plats och laddningspriserna visas i Tesla-appen. Priset per kWh för laddning kan sänkas med ett laddningsmedlemskap.