Sida 19 av 20

Re: VW ID.7

Postat: 13 mar 2024 09:38
av fth
spacecoin skrev: 12 mar 2024 17:37
Om man tror på allvar att dessa tillverkare har en kostnad på över 1.5M per byggd bil så vet jag inte hur jag ska förklara en att det i princip är omöjligt av vara så dåliga.
Ok, så det är ett antagande från din sida alltså?

Det kan mycket väl vara korrekt, men eftersom du lät så bergsäker på att alla dessa tillverkare hade positiva EV-marginaler så trodde jag du kanske hittat någon källa som jag missat. Jag är som sagt inte alls lika säker, underlaget från Ford EV, som ju är i ett liknande läge och fas som några av dessa europeiska tillverkare, tyder ju på motsatsen.

/fth

Re: VW ID.7

Postat: 13 mar 2024 09:41
av spacecoin
fth skrev: 13 mar 2024 09:38
spacecoin skrev: 12 mar 2024 17:37
Om man tror på allvar att dessa tillverkare har en kostnad på över 1.5M per byggd bil så vet jag inte hur jag ska förklara en att det i princip är omöjligt av vara så dåliga.
Ok, så det är ett antagande från din sida alltså?

Det kan mycket väl vara korrekt, men eftersom du lät så bergsäker på att alla dessa tillverkare hade positiva EV-marginaler så trodde jag du kanske hittat någon källa som jag missat. Jag är som sagt inte alls lika säker, underlaget från Ford EV, som ju är i ett liknande läge och fas som några av dessa europeiska tillverkare, tyder ju på motsatsen.
Jag det är ett antagande precis som ditt. Som sagt är det i princip omöjligt att inte tjäna pengar på bilar över miljonen som man säljer fler än 10k per år. Därför är jag relativt säker.

Att man har lägre marginaler under en omställning är som sagt heller inte raket-forskning.

Re: VW ID.7

Postat: 13 mar 2024 09:48
av Fredrik j
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:36
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 07:48
spacecoin skrev: 12 mar 2024 22:13
benke_berguv skrev: 12 mar 2024 20:38
spacecoin skrev:
Det är härligt med en diskussion som slutar i att vi är överrens om att båda har rätt :D

Trevlig kväll!
OT: Sverige har väl nationellt undantag från denna regel då vi skiftar mellan sommar- och vinterhjul regelbundet.
Bild
//Forsätt den trevliga kvällen:)
Tack, det visste jag inte. Jag tror inte det påverkar de globala tillverkarna i någon större utsträckning dock.
Finns det någon tillverkare som utnyttjar den här möjligheten till undantag? Som sagts tidigare finns det ju dom som använder ABS-sensorer och mjukvara. Lite konstigt att inte tesla gör så. Att använda redan befintlig hårdvara för nya funktioner med hjälp av mjukvara är väl något som kännetecknar Tesla?
Jag skulle tro att inte gör så Tesla för att det är andra regler i USA och kostnadsbesparingen är väl inte värt det, men jag vet inte säkert.
Enligt Volvos owners manual i US använder man samma teknik på sina bilar där som här.

Re: VW ID.7

Postat: 13 mar 2024 09:50
av spacecoin
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 09:48
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:36
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 07:48
spacecoin skrev: 12 mar 2024 22:13
benke_berguv skrev: 12 mar 2024 20:38

OT: Sverige har väl nationellt undantag från denna regel då vi skiftar mellan sommar- och vinterhjul regelbundet.
Bild
//Forsätt den trevliga kvällen:)
Tack, det visste jag inte. Jag tror inte det påverkar de globala tillverkarna i någon större utsträckning dock.
Finns det någon tillverkare som utnyttjar den här möjligheten till undantag? Som sagts tidigare finns det ju dom som använder ABS-sensorer och mjukvara. Lite konstigt att inte tesla gör så. Att använda redan befintlig hårdvara för nya funktioner med hjälp av mjukvara är väl något som kännetecknar Tesla?
Jag skulle tro att inte gör så Tesla för att det är andra regler i USA och kostnadsbesparingen är väl inte värt det, men jag vet inte säkert.
Enligt Volvos owners manual i US använder man samma teknik på sina bilar där som här.
Intressant. Ja, då har jag inga teorier.

Re: VW ID.7

Postat: 13 mar 2024 09:54
av Fredrik j
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:50
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 09:48
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:36
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 07:48
spacecoin skrev: 12 mar 2024 22:13

Tack, det visste jag inte. Jag tror inte det påverkar de globala tillverkarna i någon större utsträckning dock.
Finns det någon tillverkare som utnyttjar den här möjligheten till undantag? Som sagts tidigare finns det ju dom som använder ABS-sensorer och mjukvara. Lite konstigt att inte tesla gör så. Att använda redan befintlig hårdvara för nya funktioner med hjälp av mjukvara är väl något som kännetecknar Tesla?
Jag skulle tro att inte gör så Tesla för att det är andra regler i USA och kostnadsbesparingen är väl inte värt det, men jag vet inte säkert.
Enligt Volvos owners manual i US använder man samma teknik på sina bilar där som här.
Intressant. Ja, då har jag inga teorier.
Förra sommaren hade jag en mycket långsam pyspunka och märkte att system reagerar på en tryckförändring på ca 0,3bar. I mitt fall tog det flera dagar att tappa det. Systemet fångade det flera gånger efter jag pumpade däcket.

Re: VW ID.7

Postat: 13 mar 2024 12:50
av chaffis75
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 09:54
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:50
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 09:48
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:36
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 07:48


Finns det någon tillverkare som utnyttjar den här möjligheten till undantag? Som sagts tidigare finns det ju dom som använder ABS-sensorer och mjukvara. Lite konstigt att inte tesla gör så. Att använda redan befintlig hårdvara för nya funktioner med hjälp av mjukvara är väl något som kännetecknar Tesla?
Jag skulle tro att inte gör så Tesla för att det är andra regler i USA och kostnadsbesparingen är väl inte värt det, men jag vet inte säkert.
Enligt Volvos owners manual i US använder man samma teknik på sina bilar där som här.
Intressant. Ja, då har jag inga teorier.
Förra sommaren hade jag en mycket långsam pyspunka och märkte att system reagerar på en tryckförändring på ca 0,3bar. I mitt fall tog det flera dagar att tappa det. Systemet fångade det flera gånger efter jag pumpade däcket.
Om du har systemet som jobbar med abs sensorerna så behöver man köra en kalibrering efter att man pumpar däcken. Finns i någon meny i bilen.

Re: VW ID.7

Postat: 13 mar 2024 15:58
av Fredrik j
chaffis75 skrev: 13 mar 2024 12:50
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 09:54
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:50
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 09:48
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:36


Jag skulle tro att inte gör så Tesla för att det är andra regler i USA och kostnadsbesparingen är väl inte värt det, men jag vet inte säkert.
Enligt Volvos owners manual i US använder man samma teknik på sina bilar där som här.
Intressant. Ja, då har jag inga teorier.
Förra sommaren hade jag en mycket långsam pyspunka och märkte att system reagerar på en tryckförändring på ca 0,3bar. I mitt fall tog det flera dagar att tappa det. Systemet fångade det flera gånger efter jag pumpade däcket.
Om du har systemet som jobbar med abs sensorerna så behöver man köra en kalibrering efter att man pumpar däcken. Finns i någon meny i bilen.
Jag vet. Systemet varnade för lågt tryck höger bak. Jag pumpade och kalibrerade om. Ett par veckor senare varnade det igen. Gjorde om det 3-4gånger innan jag lagade i samband med att vinterdäcken åkte på.

Re: VW ID.7

Postat: 13 mar 2024 16:05
av Love_O
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:50
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 09:48
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:36
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 07:48
spacecoin skrev: 12 mar 2024 22:13

Tack, det visste jag inte. Jag tror inte det påverkar de globala tillverkarna i någon större utsträckning dock.
Finns det någon tillverkare som utnyttjar den här möjligheten till undantag? Som sagts tidigare finns det ju dom som använder ABS-sensorer och mjukvara. Lite konstigt att inte tesla gör så. Att använda redan befintlig hårdvara för nya funktioner med hjälp av mjukvara är väl något som kännetecknar Tesla?
Jag skulle tro att inte gör så Tesla för att det är andra regler i USA och kostnadsbesparingen är väl inte värt det, men jag vet inte säkert.
Enligt Volvos owners manual i US använder man samma teknik på sina bilar där som här.
Intressant. Ja, då har jag inga teorier.
Det som menas med undantaget är att vi i Sverige inte behöver byta TPMS när batteriet i fälgen tar slut, eller att vi kan åka med hjul utan TPMS på en bil som har TPMS. Hade vi gjort det och lagen varit annorlunda hade det gett nedslag på flygande och vanlig besiktning.

TPMS kan mötas på två olika sätt där tyskarna har ABS som standard och TPMs sensorer som tillbehör.
TPMS sensorer är dyra och onödiga, batteriet håller inte särskilt länge och bytet kräver att man kränger av däcket. Stor extra kostnad för kunden.

Re: VW ID.7

Postat: 13 mar 2024 16:05
av ChristofferG
ID7 GTX Tourer presenteras idag klockan 18:00. Spännande att se om det inkluderar det större batteriet också.
Trodde Tourer bara skulle ha det större batteriet men i konfiguratorn som är live nu är det endast 77 kWh som gäller.

Re: VW ID.7

Postat: 13 mar 2024 16:40
av chaffis75
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 15:58
chaffis75 skrev: 13 mar 2024 12:50
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 09:54
spacecoin skrev: 13 mar 2024 09:50
Fredrik j skrev: 13 mar 2024 09:48


Enligt Volvos owners manual i US använder man samma teknik på sina bilar där som här.
Intressant. Ja, då har jag inga teorier.
Förra sommaren hade jag en mycket långsam pyspunka och märkte att system reagerar på en tryckförändring på ca 0,3bar. I mitt fall tog det flera dagar att tappa det. Systemet fångade det flera gånger efter jag pumpade däcket.
Om du har systemet som jobbar med abs sensorerna så behöver man köra en kalibrering efter att man pumpar däcken. Finns i någon meny i bilen.
Jag vet. Systemet varnade för lågt tryck höger bak. Jag pumpade och kalibrerade om. Ett par veckor senare varnade det igen. Gjorde om det 3-4gånger innan jag lagade i samband med att vinterdäcken åkte på.
Aha . Du menar så.. jo vi hade faktiskt liknande problem en gång. Visade sig dock lösas med byte av ventilen (eller vad de heter).

Re: VW ID.7

Postat: 14 mar 2024 02:07
av taliz

Re: VW ID.7

Postat: 14 mar 2024 03:33
av martinot
Piggelin skrev: 09 mar 2024 09:50
martinot skrev: 24 feb 2024 22:32
lawe skrev: 23 feb 2024 13:36
ANLI skrev: 23 feb 2024 11:18
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning.
Testa köra utan OPD några dagar. Man vänjer sig med det också. Synd att välja bort bil enbart av den anledningen.
Det beror på. För mig är OPD en viktig del av hela elbilsupplevelsen. Inget jag personligen kan kompromissa bort.

Orsaken att jag inte kör Taycan, som annars är en enormt trevlig elbil, är främst just frånvaron av OPD (och i andra hand den idiotiska placeringen av laddintaget).
Det är ju för att OPD är mindre effektivt.
Jag bryr mig inte om sådana extrema pytteskillnader. Jag föredrar körsättet med OPD helt enkelt. Älskar den känslan!

De elbilar jag har, Tesla M3 och Mini Cooper SE, är ändå så enormt snåla totalt sett jämfört med nästan alla andra elbilar. Så det där du påstår är nog som en droppe i havet jämfört med bilens övriga egenskaper (aerodynamik, elektrisk drivlina, etc).

Kan inte tänka mig att den typen av skillnad i effektivt har någon praktisk betydelse att bry sig om;

* För vardagskörnings spelar det ingen roll för då laddar man enormt billigt hemma, och räckvidden är aldrig problem.

* För långkörning på motorväg och landsväg ligger man mestadels i jämn hastighet hela tiden, och då ser jag inte att OPD eller inte, har någon betydelse på räckvidden.

Men det bästa är ju givetvis om man kan själv välja. Då blir alla nöjda, oavsett vad man själv föredrar.

Re: VW ID.7

Postat: 14 mar 2024 08:07
av DanneLKPG
taliz skrev: 14 mar 2024 02:07

The VW ID7 GTX is Volkswagen’s large sporty EV with AWD!
Touchknapparna på ratten är typ det enda jag stör mig på av det jag sett. Riktigt fin bil! Kan bli vår nästa bil (begagnad) när det är dags att byta. :D

Re: VW ID.7

Postat: 14 mar 2024 09:53
av spacecoin
Ja, praktisk, tyst och snygg för att vara en kombi.

Re: VW ID.7

Postat: 15 mar 2024 10:48
av TechNerd
Gjorde en provkörning igår, av ID.7 Pro Edition som nu säljs.
Är säkert en väldigt bra bil, men upplevde den som extremt tråkig tyvärr - jag ville verkligen gilla den.

Kändes som att att sätta sig i våra gamla Alhambra/Sharan som vi hade för 10-15år sen. Bilar vi verkligen gillade då. Men hade hoppats på lite modernare insida och den var rätt trött också.

Re: VW ID.7

Postat: 15 mar 2024 10:59
av Collin87
TechNerd skrev: 15 mar 2024 10:48
Gjorde en provkörning igår, av ID.7 Pro Edition som nu säljs.
Är säkert en väldigt bra bil, men upplevde den som extremt tråkig tyvärr - jag ville verkligen gilla den.

Kändes som att att sätta sig i våra gamla Alhambra/Sharan som vi hade för 10-15år sen. Bilar vi verkligen gillade då. Men hade hoppats på lite modernare insida och den var rätt trött också.
Klart den känns trött när du jämför med er S raven på 3,8 sek och Y perf på 3,7 sek till 100 :D

Re: VW ID.7

Postat: 15 mar 2024 18:23
av TechNerd
Collin87 skrev: 15 mar 2024 10:59
Klart den känns trött när du jämför med er S raven på 3,8 sek och Y perf på 3,7 sek till 100 :D
Ja, jo så är det väl. ;)
Men den var inte speciellt responsiv heller.

Re: VW ID.7

Postat: 16 mar 2024 04:51
av taliz
Det är ju en glidare.
Minst lika bekväm som en S, men till priset(efter prut) av en Model 3 LR.
Mycket mer bil för pengarna.

Med det sagt är det fortfarande en Vuskswagen för 600+…

Re: VW ID.7

Postat: 25 mar 2024 19:32
av SwedishAdvocate
Nya Passat lanserades i princip samtidigt som ID.7 Tourer. Tycker Passaten har snyggare instrumentering än ID.7. Ratten har dessutom riktiga knappar.

Vad är poängen med att ha olika interiörer i Passat och ID.7? Det hade väl blivit betydligt billigare för VW om de istället använt samma interiör – eller?

Och så undrar folk varför elbilar inte säljer... Jag tror ju inte direkt det hjälper när det är B-laget som har fått ta hand om elversionens formgivning...

Bild
Bild

Re: VW ID.7

Postat: 25 mar 2024 20:21
av Earplugged
SwedishAdvocate skrev: 25 mar 2024 19:32
Nya Passat lanserades i princip samtidigt som ID.7 Tourer. Tycker Passaten har snyggare instrumentering än ID.7. Ratten har dessutom riktiga knappar.

Vad är poängen med att ha olika interiörer i Passat och ID.7? Det hade väl blivit betydligt billigare för VW om de istället använt samma interiör – eller?

Och så undrar folk varför elbilar inte säljer... Jag tror ju inte direkt det hjälper när det är B-laget som har fått ta hand om elversionens formgivning...

Bild
Bild
Ja Passaten känns klart mycket snyggare och mer premium både på in och utsidan, märkligt tänkt.

Re: VW ID.7

Postat: 25 mar 2024 20:31
av chaffis75
Earplugged skrev: 25 mar 2024 20:21
SwedishAdvocate skrev: 25 mar 2024 19:32
Nya Passat lanserades i princip samtidigt som ID.7 Tourer. Tycker Passaten har snyggare instrumentering än ID.7. Ratten har dessutom riktiga knappar.

Vad är poängen med att ha olika interiörer i Passat och ID.7? Det hade väl blivit betydligt billigare för VW om de istället använt samma interiör – eller?

Och så undrar folk varför elbilar inte säljer... Jag tror ju inte direkt det hjälper när det är B-laget som har fått ta hand om elversionens formgivning...

Bild
Bild
Ja Passaten känns klart mycket snyggare och mer premium både på in och utsidan, märkligt tänkt.
Jag tycket nog passaren bara kändes gammal.. sen tycker jag samtidigt inte att id7 är helt bra heller men hellre id7 än passat i mitt tycke.

Re: VW ID.7

Postat: 25 mar 2024 20:45
av Collin87
SwedishAdvocate skrev: 25 mar 2024 19:32
Nya Passat lanserades i princip samtidigt som ID.7 Tourer. Tycker Passaten har snyggare instrumentering än ID.7. Ratten har dessutom riktiga knappar.

Vad är poängen med att ha olika interiörer i Passat och ID.7? Det hade väl blivit betydligt billigare för VW om de istället använt samma interiör – eller?

Och så undrar folk varför elbilar inte säljer... Jag tror ju inte direkt det hjälper när det är B-laget som har fått ta hand om elversionens formgivning...

Bild
Bild
Jag personligen föredrar den avskalade interiören i ID.7.
Men visst du får en stor display framför ratten där du kan ha navigering om du vill.
Men då har jag hellre HUD.

Sen tycker jag inte Passaten gör sig exteriört utan R-line paketet. Utan det ser den riktigt tråkig ut.

VW får det nog ofta att låta som att dom lägger allt krut på elbilarna men det är inte riktigt sanningen. Touareg och Tiguan blir första bilarna med HD Matrix exempelvis.

Re: VW ID.7

Postat: 25 mar 2024 21:44
av R_Edvinsson
chaffis75 skrev: 25 mar 2024 20:31
Earplugged skrev: 25 mar 2024 20:21
SwedishAdvocate skrev: 25 mar 2024 19:32
Nya Passat lanserades i princip samtidigt som ID.7 Tourer. Tycker Passaten har snyggare instrumentering än ID.7. Ratten har dessutom riktiga knappar.

Vad är poängen med att ha olika interiörer i Passat och ID.7? Det hade väl blivit betydligt billigare för VW om de istället använt samma interiör – eller?

Och så undrar folk varför elbilar inte säljer... Jag tror ju inte direkt det hjälper när det är B-laget som har fått ta hand om elversionens formgivning...

Bild
Bild
Ja Passaten känns klart mycket snyggare och mer premium både på in och utsidan, märkligt tänkt.
Jag tycket nog passaren bara kändes gammal.. sen tycker jag samtidigt inte att id7 är helt bra heller men hellre id7 än passat i mitt tycke.
Håller med där.
Tycker ID7 är betydligt trevligare och mer luftig.

Sen efter att ja kört 12’ mil med den ratten nu så tycker jag den är riktigt bra och funktionell.

Däremot gillar jag gamla växelväljaren mer än nya, och framförallt då att man får två separata spakar på ratten för vindrutetorkare och blinkers, men det handlar nog mest om vana.

Re: VW ID.7

Postat: 29 mar 2024 17:17
av Sportbilsentusiasten
martinot skrev: 14 mar 2024 03:33
Piggelin skrev: 09 mar 2024 09:50
martinot skrev: 24 feb 2024 22:32
lawe skrev: 23 feb 2024 13:36
ANLI skrev: 23 feb 2024 11:18
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning.
Testa köra utan OPD några dagar. Man vänjer sig med det också. Synd att välja bort bil enbart av den anledningen.
Det beror på. För mig är OPD en viktig del av hela elbilsupplevelsen. Inget jag personligen kan kompromissa bort.

Orsaken att jag inte kör Taycan, som annars är en enormt trevlig elbil, är främst just frånvaron av OPD (och i andra hand den idiotiska placeringen av laddintaget).
Det är ju för att OPD är mindre effektivt.
Jag bryr mig inte om sådana extrema pytteskillnader. Jag föredrar körsättet med OPD helt enkelt. Älskar den känslan!

De elbilar jag har, Tesla M3 och Mini Cooper SE, är ändå så enormt snåla totalt sett jämfört med nästan alla andra elbilar. Så det där du påstår är nog som en droppe i havet jämfört med bilens övriga egenskaper (aerodynamik, elektrisk drivlina, etc).

Kan inte tänka mig att den typen av skillnad i effektivt har någon praktisk betydelse att bry sig om;

* För vardagskörnings spelar det ingen roll för då laddar man enormt billigt hemma, och räckvidden är aldrig problem.

* För långkörning på motorväg och landsväg ligger man mestadels i jämn hastighet hela tiden, och då ser jag inte att OPD eller inte, har någon betydelse på räckvidden.

Men det bästa är ju givetvis om man kan själv välja. Då blir alla nöjda, oavsett vad man själv föredrar.
Medhåll. OPD är skitbra, ett stort plus över fossilbil.
Taycan saknar det då Porsche tror att ägarna föredrar fossilbils-känslan att bromsa...

Re: VW ID.7

Postat: 29 mar 2024 17:20
av Sportbilsentusiasten
Earplugged skrev: 25 mar 2024 20:21
SwedishAdvocate skrev: 25 mar 2024 19:32
Nya Passat lanserades i princip samtidigt som ID.7 Tourer. Tycker Passaten har snyggare instrumentering än ID.7. Ratten har dessutom riktiga knappar.

Vad är poängen med att ha olika interiörer i Passat och ID.7? Det hade väl blivit betydligt billigare för VW om de istället använt samma interiör – eller?

Och så undrar folk varför elbilar inte säljer... Jag tror ju inte direkt det hjälper när det är B-laget som har fått ta hand om elversionens formgivning...

Bild
Bild
Ja Passaten känns klart mycket snyggare och mer premium både på in och utsidan, märkligt tänkt.
Ja det tycker jag med.
Gillade heller inte hur ID.7 var att köra.