Kia EV9

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare

Re: Kia EV9

Inlägg av Donk »

Jocce skrev: 24 sep 2024 08:02
Har precis beställt en Kia EV9 GT-Line 7-sits.

Ska bli väldigt spännande efter att ha kört Tesla Model S sedan 2016.
Min nuvarande är en LR från 2020, som jag dessutom har fri Supercharging på, vilket tar emot att släppa, men trots att vi gör ungefär 5-7 långresor per år så gör det lägre förmånsvärdet på KIAn att det nog går ihop sig ändå.

Stora anledningen till bytet är att vi känner behov av en större bil (t.ex. till fjällen) och planen var först att vänta på att Tesla kör kampanj igen med att man får flytta över Superchargingen och byta till en X.
Men då man inte vet om det kommer igen och att den är så pass mycket dyrare gjorde att valet föll på EV9an.

Innan jag fått bilen så tror jag att jag kommer sakna detta från Teslan:
- Sömlösa och smidiga laddningen på ett grymt laddnätverk (som redan 2016 gjorde det enkelt för mig att över påsken åka ner till Franska rivieran och tillbaka) (inklusive smidig navigering etc)
-Autopiloten, hört mycket bra och KIAns, men Teslan är lite speciell på ett bra sätt
-Användargränssnittet, även om man har Android Auto i KIAn så är Teslan "outstanding", och med ett par få undantag, de enda som har ett vettigt användargränssnitt
-Förbrukningen, EV9 lär dra mycket mer än min Model S, förhoppningsvis så kompenseras det av att jag inte behöver takbox och att laddningen (på rätt ställe) går mycket fortare...
-Hur snygg bilen är. Jag tycker fortfarande Model S är ruskigt snygg. Speciellt i rätt färg. En SUV som EV9 kan absolut vara cool osv men kommer inte göra mig glad på samma sätt när man ser den på parkeringen...

Får återkomma om ett par månader och se om jag haft rätt, eller om det bara är en vanesak. Men att ha kört "likadan" bil i 8 år lär göra avvänjningen långsam.

/Jocce
Bytte i våras från en Model S LR+ till en EV9 GT-line 7-sits. Är överlag mycket nöjd med EV9an. Otroligt fin komfort, tyst och rymlig som få. Trots sin tyngd så är det också bra klipp i den om man vill. Gillar också alla funktioner som man inte haft i Teslorna, tex HUD, massage i stolarna, riktig taklucka, etc. Autopiloten var jag lite skeptisk till i början men nu när jag vant mig så tycker den tom är bättre än på Teslan, ffa att man bara behöver hålla lätt på ratten och att den inte kopplar ur vid omkörning. Jag använder den jämt förutom i ren stadskörning.

Finns dock en del som är bättre på Teslan. Den har mobilnyckel, men av någon märklig anledning måste du låsa manuellt genom att trycka på handtaget när du går från bilen. Det glömmer jag ofta. Startknapp är också onödigt och lite irriterande efter att ha kört Tesla, men såklart ingen dealbreaker. Den har one-pedal drive men tyvärr så kan man inte ställa max regen permanent utan man behöver göra det med rattpaddeln varje gång man kör. Jag ledsnade snabbt och kör nu på ett autoläget som funkar bra.

Det jag annars ffa kan sakna från Tesla är deras överlägsna infotainmentsystem, här ligger KIA efter. Men jag trodde det skulle vara jobbigare än det faktiskt är, Carplay funkar ändå rätt så bra. Sen är det också såklart synd att den inte kan ladda på Teslas laddare. Men också det har gått över förväntan. Det finns massor av snabbladdare där ute nu, och så laddar den extremt fort. Jag har kört flera långkörningar nu i sommar som gått lika smidigt som med Teslan. Har insett att vi gör ändå samma typ av stopp, och familjen behöver oftast stoppa före bilen och tar dessutom ALLTID längre tid på sig än bilen behöver för att ladda klart. Planerar att köra upp till fjällen några gånger i vinter och jag hoppas att även det kommer gå utan problem, men det är upp till bevis!

Gällande utseende så verkar många, särskilt på diverse forum, tycka EV9an är ful. Det är såklart en fråga om tycke och smak men för min del har designen växt på en och även om jag inte kan säga att den är vacker så gillar jag designen, klart annorlunda och rätt så cool enligt mig. Sen tycker jag dock fortfarande att min förra blåa Model S med 21”- fälgar och vit interiör är en av de snyggaste bilarna som finns!

Med bara två barn så har jag insett att jag inte behöver 7-sits och har precis bytt till en 6-sits. Fantastiskt härligt med 2 rejäla elstyrda fåtöljer bak, kan inte finnas många bilar som är bekvämare än denna! Och dessutom finns det plats för skidorna inne i bilen när man ska till fjällen. Ska bli superskönt att slippa takbox framöver!
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Donk skrev: 24 sep 2024 11:07
Gällande utseende så verkar många, särskilt på diverse forum, tycka EV9an är ful. Det är såklart en fråga om tycke och smak men för min del har designen växt på en och även om jag inte kan säga att den är vacker så gillar jag designen, klart annorlunda och rätt så cool enligt mig.
De har fel såklart, den är ascool ! :mrgreen:
Sedan kan man iof skita i vad andra tycker.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
h4nk
Teslaägare

Inlägg av h4nk »

Tycker också den är skitcool :mrgreen:

Vi är inte i bilköparläge än på ett tag då jag haft min MY ganska exakt 6mån nu och är supernöjd men är ändå nyfiken på EV9 och framförallt praktikaliteten med en 6-sits.

Jag installerade omgående ett lastgaller på min MY och innan den hade jag alltid lastnätet på min V90 uppe. Hur lastsäkrar ni en 6-sits framförallt när ni åker 4 i bilen har tredje raden nere och ska packa fullt till semestern? Grejerna ligger ju fritt inte bara ovanför nackstöden utan även mellan andra radens fotöljer.
Model Y LR AWD 2024
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

h4nk skrev: 29 sep 2024 15:14

Vi är inte i bilköparläge än på ett tag då jag haft min MY ganska exakt 6mån nu och är supernöjd men är ändå nyfiken på EV9 och framförallt praktikaliteten med en 6-sits.

Jag installerade omgående ett lastgaller på min MY och innan den hade jag alltid lastnätet på min V90 uppe. Hur lastsäkrar ni en 6-sits framförallt när ni åker 4 i bilen har tredje raden nere och ska packa fullt till semestern? Grejerna ligger ju fritt inte bara ovanför nackstöden utan även mellan andra radens fotöljer.
Mimsafe har någon lösning som är poppis.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

h4nk skrev: 29 sep 2024 15:14

Denna skall tydligen fungera:
https://www.hundburar.se/product.html/m ... aYEALw_wcB

/Jocke
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Electron

Inlägg av Electron »

Är det fortfarande så att man inte kan ladda den på Tesla SuC?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Electron skrev: 18 jan 2025 21:23
Har inte provat ännu men som jag förstått det så går det fast med låg laddhastighet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Electron

Inlägg av Electron »

Legato skrev: 18 jan 2025 22:20
Har inte provat ännu men som jag förstått det så går det fast med låg laddhastighet.
Aha ok. Har läst alla trådar ident här inlägget nu. Synd att detta inte är fixat. Är intresserad av bilen i övrigt.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Electron skrev: 18 jan 2025 22:23
Aha ok. Har läst alla trådar ident här inlägget nu. Synd att detta inte är fixat. Är intresserad av bilen i övrigt.
Bor du så till att just SUC är oumbärligt? Med tex OKQ8 och Circle Ks expansion av laddare förra året så finns det ju verkligen laddare överallt nu. Jag säljer ju elbilar och kör mycket men laddar aldrig på SUC med alla "icke-Teslor".

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Stora vinsten med SUC är väl numera främst om man rullar runt i Europa?
Behagligt att slippa leta lokala alternativ i varje land(visst, ionity finns väl på många ställen men inte så utspritt som SUC).
Matte

Inlägg av Matte »

Vi har kört bilen i snart ett år och är fortfarande supernöjda.
Hade model y (och även haft model 3) innan, och denna är ett enormt lyft. Laddningen är är 200kw fram till typ 70% vilket gör att det går i blixtfart att ladda, om det är 800V. Även om tesla skulle fungera (och det kanske det gör) skulle vi inte ladda där speciellt ofta. Har inte laddat Kian på tesla någonsin tror jag.

Edit: vi har kört typ 2.5k mil och många hundra mil i södra Europa. Inga problem alls
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

manneson skrev: 19 jan 2025 10:54
Stora vinsten med SUC är väl numera främst om man rullar runt i Europa?
Behagligt att slippa leta lokala alternativ i varje land(visst, ionity finns väl på många ställen men inte så utspritt som SUC).
Körde igenom Europa till södra Spanien med en e-tron 2022. Mindre räckvidd och färre laddare men noll problem ens då, så nej, det håller jag inte med om.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Electron

Inlägg av Electron »

Legato skrev: 19 jan 2025 09:42
Bor du så till att just SUC är oumbärligt? Med tex OKQ8 och Circle Ks expansion av laddare förra året så finns det ju verkligen laddare överallt nu. Jag säljer ju elbilar och kör mycket men laddar aldrig på SUC med alla "icke-Teslor".
Nejdå, mer att när jag reser exempelvis till Jämtland så har jag hittills varit bekväm med Tesla SuC. Jag vet att det ”bara funkar”. Vill undvika en massa appar. OkQ8 funkar galant.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Electron

Inlägg av Electron »

Har kollat priser nu på EV9. Ligger högt i pris men som sagt det är en annan typ av bil jämfört med MY.
Vilken modell tycker ni som har EV9 ska jag kolla på? 6 eller 7 sits?
Har två stora tonåringar. Men lockande med 7 sits.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Electron skrev: 04 feb 2025 06:50
Har kollat priser nu på EV9. Ligger högt i pris men som sagt det är en annan typ av bil jämfört med MY.
Inte för att jag har stenkoll, men 6-sits är väl fasta platser som man inte kan göra mycket åt och 7-sits mer flexibel i bagaget.
Med de tankar skulle jag välja 7-sits
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Erxon skrev: 04 feb 2025 08:40
Inte för att jag har stenkoll, men 6-sits är väl fasta platser som man inte kan göra mycket åt och 7-sits mer flexibel i bagaget.
Sätena i bakersta raden är identiska oavsett konfig och kan fällas och fällas upp elektriskt.

Jag tycker 6-sits är överlägset (precis som på Model X). Dels är kaptensstolarna på mittenraden fantastiska. Dels blir det mycket bekvämare längst bak när man kan ha benen mellan framstolarna.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Legato skrev: 04 feb 2025 09:03
Erxon skrev: 04 feb 2025 08:40
Sätena i bakersta raden är identiska oavsett konfig och kan fällas och fällas upp elektriskt.

Jag tycker 6-sits är överlägset (precis som på Model X). Dels är kaptensstolarna på mittenraden fantastiska. Dels blir det mycket bekvämare längst bak när man kan ha benen mellan framstolarna.
Baksätet är otroligt mycket bekvämare med 6-sits.
Nackdelen med den konfigurationen är när man använder den med fyra platser till vardags och helt saknar lastskydd bakåt.

Mötte en kund som kört runt med en filtklädd playwoodskiva bakom andra raden för att få behålla last i bagaget.

Merparten av alla EV9 rullar runt med bakre raden nerfälld 99% av tiden, och de är köpta för att det behövdes en stor bekväm bil.
Jäkligt synd den inte säljs som 5-sits eller att bakre sätena gick att plocka ut lite enkelt.
Electron

Inlägg av Electron »

Hyfsat bra leasingpriser (företag) nu på EV9. Har inte provkört den ännu. Ska provköra Mercedes EQE SUV i helgen samt EV9. Ska bli spännande.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Matte

Inlägg av Matte »

R_Edvinsson skrev: 04 feb 2025 10:04
Merparten av alla EV9 rullar runt med bakre raden nerfälld 99% av tiden, och de är köpta för att det behövdes en stor bekväm bil.
Jäkligt synd den inte säljs som 5-sits eller att bakre sätena gick att plocka ut lite enkelt.
Visste jag inte, var har du information på det?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Electron skrev: 19 jan 2025 16:30
Legato skrev: 19 jan 2025 09:42
Nejdå, mer att när jag reser exempelvis till Jämtland så har jag hittills varit bekväm med Tesla SuC. Jag vet att det ”bara funkar”. Vill undvika en massa appar. OkQ8 funkar galant.
Vad menar du? Om man har en KIA EV9 behöver man ju ha en app även hos tesla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Matte skrev: 08 feb 2025 08:26
R_Edvinsson skrev: 04 feb 2025 10:04
Visste jag inte, var har du information på det?
Tror inte det stämmer alls. Hade jag inte haft fyra barn så hade jag aldrig köpt en 6-7 sitsig bil.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Electron

Inlägg av Electron »

Ja nu har jag provkört EV9 två gånger. En fantastisk bil. Körde den i värsta ovädret som var igår. Gick stabilt, kändes som en zombietruck. Men, den är som en minibuss och då vi är allt som vanligast är max fyra ibland fem personer så känns det onödigt med en sån stor bil.

Mercedes EQE SUV känns mer lagomt stor för oss.

Men jag har inte bestämt mej ännu.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Electron skrev: 16 feb 2025 13:40
Ja nu har jag provkört EV9 två gånger. En fantastisk bil. Körde den i värsta ovädret som var igår. Gick stabilt, kändes som en zombietruck. Men, den är som en minibuss och då vi är allt som vanligast är max fyra ibland fem personer så känns det onödigt med en sån stor bil.

Kunna jag välja fritt i mellan dem utan att ha behov av det stora utrymmet som EV9 ger så skulle jag valt tysken alla dagar i veckan. 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Electron

Inlägg av Electron »

Nect skrev: 16 feb 2025 18:24

Kunna jag välja fritt i mellan dem utan att ha behov av det stora utrymmet som EV9 ger så skulle jag valt tysken alla dagar i veckan. 😊
Jaa, tysken bjuder på en fantastisk körupplevelse och inredningen är nåt utöver det vanliga. Att sätta sej i Teslan efter den provkörningen i EQE SUV kändes…. trist/fattigt.

Det som lockar i EV9 är tekniken och ”lull-lullet”. Camping läget. Men inte har har jag campat i Teslan trots att det går.
V2L, ja det är säkert bra. Men bilen måste vara i Drive för att leverera ström.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Electron skrev: 16 feb 2025 18:54
Nect skrev: 16 feb 2025 18:24

Jaa, tysken bjuder på en fantastisk körupplevelse och inredningen är nåt utöver det vanliga. Att sätta sej i Teslan efter den provkörningen i EQE SUV kändes…. trist/fattigt.

Det som lockar i EV9 är tekniken och ”lull-lullet”. Camping läget. Men inte har har jag campat i Teslan trots att det går.
V2L, ja det är säkert bra. Men bilen måste vara i Drive för att leverera ström.
Har inte MB Camping Mode menar du?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar