Bytte i våras från en Model S LR+ till en EV9 GT-line 7-sits. Är överlag mycket nöjd med EV9an. Otroligt fin komfort, tyst och rymlig som få. Trots sin tyngd så är det också bra klipp i den om man vill. Gillar också alla funktioner som man inte haft i Teslorna, tex HUD, massage i stolarna, riktig taklucka, etc. Autopiloten var jag lite skeptisk till i början men nu när jag vant mig så tycker den tom är bättre än på Teslan, ffa att man bara behöver hålla lätt på ratten och att den inte kopplar ur vid omkörning. Jag använder den jämt förutom i ren stadskörning.Jocce skrev: ↑24 sep 2024 08:02Har precis beställt en Kia EV9 GT-Line 7-sits.
Ska bli väldigt spännande efter att ha kört Tesla Model S sedan 2016.
Min nuvarande är en LR från 2020, som jag dessutom har fri Supercharging på, vilket tar emot att släppa, men trots att vi gör ungefär 5-7 långresor per år så gör det lägre förmånsvärdet på KIAn att det nog går ihop sig ändå.
Stora anledningen till bytet är att vi känner behov av en större bil (t.ex. till fjällen) och planen var först att vänta på att Tesla kör kampanj igen med att man får flytta över Superchargingen och byta till en X.
Men då man inte vet om det kommer igen och att den är så pass mycket dyrare gjorde att valet föll på EV9an.
Innan jag fått bilen så tror jag att jag kommer sakna detta från Teslan:
- Sömlösa och smidiga laddningen på ett grymt laddnätverk (som redan 2016 gjorde det enkelt för mig att över påsken åka ner till Franska rivieran och tillbaka) (inklusive smidig navigering etc)
-Autopiloten, hört mycket bra och KIAns, men Teslan är lite speciell på ett bra sätt
-Användargränssnittet, även om man har Android Auto i KIAn så är Teslan "outstanding", och med ett par få undantag, de enda som har ett vettigt användargränssnitt
-Förbrukningen, EV9 lär dra mycket mer än min Model S, förhoppningsvis så kompenseras det av att jag inte behöver takbox och att laddningen (på rätt ställe) går mycket fortare...
-Hur snygg bilen är. Jag tycker fortfarande Model S är ruskigt snygg. Speciellt i rätt färg. En SUV som EV9 kan absolut vara cool osv men kommer inte göra mig glad på samma sätt när man ser den på parkeringen...
Får återkomma om ett par månader och se om jag haft rätt, eller om det bara är en vanesak. Men att ha kört "likadan" bil i 8 år lär göra avvänjningen långsam.
/Jocce
Finns dock en del som är bättre på Teslan. Den har mobilnyckel, men av någon märklig anledning måste du låsa manuellt genom att trycka på handtaget när du går från bilen. Det glömmer jag ofta. Startknapp är också onödigt och lite irriterande efter att ha kört Tesla, men såklart ingen dealbreaker. Den har one-pedal drive men tyvärr så kan man inte ställa max regen permanent utan man behöver göra det med rattpaddeln varje gång man kör. Jag ledsnade snabbt och kör nu på ett autoläget som funkar bra.
Det jag annars ffa kan sakna från Tesla är deras överlägsna infotainmentsystem, här ligger KIA efter. Men jag trodde det skulle vara jobbigare än det faktiskt är, Carplay funkar ändå rätt så bra. Sen är det också såklart synd att den inte kan ladda på Teslas laddare. Men också det har gått över förväntan. Det finns massor av snabbladdare där ute nu, och så laddar den extremt fort. Jag har kört flera långkörningar nu i sommar som gått lika smidigt som med Teslan. Har insett att vi gör ändå samma typ av stopp, och familjen behöver oftast stoppa före bilen och tar dessutom ALLTID längre tid på sig än bilen behöver för att ladda klart. Planerar att köra upp till fjällen några gånger i vinter och jag hoppas att även det kommer gå utan problem, men det är upp till bevis!
Gällande utseende så verkar många, särskilt på diverse forum, tycka EV9an är ful. Det är såklart en fråga om tycke och smak men för min del har designen växt på en och även om jag inte kan säga att den är vacker så gillar jag designen, klart annorlunda och rätt så cool enligt mig. Sen tycker jag dock fortfarande att min förra blåa Model S med 21”- fälgar och vit interiör är en av de snyggaste bilarna som finns!
Med bara två barn så har jag insett att jag inte behöver 7-sits och har precis bytt till en 6-sits. Fantastiskt härligt med 2 rejäla elstyrda fåtöljer bak, kan inte finnas många bilar som är bekvämare än denna! Och dessutom finns det plats för skidorna inne i bilen när man ska till fjällen. Ska bli superskönt att slippa takbox framöver!