Audi säger att de kan ladda e-tron i 150 kW under en stor del av laddtiden beror på att man har bra kylnining av batterierna.
Det är inte hela sanningen.
Tittar man på vilken temp Björn Nyland hade på sina batterier under laddning med V3 250 kW laddning, så maxade han inte tempen hela tiden.
Alltså skulle ännu bättre kylning inte ge så mycket snabbare laddning.
Det är även andra saker än tempen som begränsar laddhastigheten.
Och vore det bara temperaturen som är problemet, varför satte Audi inte in ännu bättre kylning så man kunde ladda i 270kW som Porsche kan?
Tesla laddar med 250 kW.
Maxar tempen runt 60%, sen sjunker tempen.
Learn How the Audi e-tron Charges More Consistently Than Competitors.
However, one of the main points Audi made very clear was that fast, convenient charging has more to do with consistency than outright speed. If the car can charge at its highest rate of speed for longer, and do so more consistently, customers will get faster overall charges. While most EVs only charge at their max charging speed for short periods of time, both the Audi e-tron and e-tron Sportback can charge at their max 150 kW speed for almost the entire duration of the charge.
In ideal conditions, the Audi e-tron siblings can charge at 150 kW from between 5-70 percent state of charged (SOC). The goal with Audi was to be able to, at a fast-charger capable of 150 kW, charge up 110 kilometers of range (around 68 miles) in just ten minutes. Or, to charge from near-flat to 80-percent in 30 minutes. A full charge at one of these stations will take 45 minutes, simply because the last 30-percent needs to charge slower for battery health and longevity.
The key in getting the Audi e-tron to charge so quickly and so consistently is thermal management. As batteries are charged, they get incredibly hot, which makes the charging speed slow down for safety. However, the e-tron has outstanding battery thermal management. Using liquid cooling and a heat pump, Audi is able to keep temps down and charging speeds up for far longer than its competitors. That same thermal management is also why the e-tron (and the Porsche Tacyan, too) is able to perform at its max capacity for longer than its competitors.
Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
Re: Audi e-tron
Postat: 20 jun 2020 00:01
av Bjelke
mati skrev:
Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
Klurigt värre asså...
Re: Audi e-tron
Postat: 20 jun 2020 00:39
av taliz
mati skrev:
Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
Det är faktiskt samma batterier. LG NCM622.
Som sagt samma som också sitter i Zoe, ioniq, eup/citigo/mii mfl.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 jun 2020 13:32
av Robertrimmevik
KnightRider skrev:
Koriander skrev:
Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh
Ladda ner appen ChargePoint så kan du ladda för 73 kronor per session.
9F7A5C0F-22DF-4A2C-87DC-7EB4D08653D6.png
Hur kan det vara så billigt? Vad är hållhaken? Skummade igenom terms men hittade inget konstigt mer än att man verkade vara tvungen att ha 100kr insatt på kontot. Är inte så bra på engelska när det gäller avtalsspråk.
Det här kommer ju göra att det blir kö på ionity i sommar. Vad håller ionity på med egentligen? Var det inte tänkt att de var till för samarbetspartners bilmärken i första hand. Blir ju bara dyrare att ladda på Audis abonnemang.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 jun 2020 14:16
av mati
Robertrimmevik skrev:
Hur kan det vara så billigt? Vad är hållhaken?
Jag känner likadant. Det är nåt som inte stämmer.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 jun 2020 16:57
av pubbe
Jag laddade min 3:a vid ionity i Mariestad med chargepoint, hittills har dom dragit 100kr och jag har 17 kvar på kontot.
Har ingen aning om hur det hänger ihop men man kanske bara ska låta det vara?
Re: Audi e-tron
Postat: 23 jun 2020 20:56
av jpetters
Samma för mig i maj. Laddade fyra gånger på Ionity och Chargepoint debiterade 100kr/gång varav 73kr gick åt till laddsessionen. Efter fyra laddningar har jag ca 100kr tillgodo. Sannolikt ett avtal som Ionity inte kommit ur och det är ju bara att utnyttja så länge det fungerar.
Re: Audi e-tron
Postat: 29 jun 2020 21:35
av TechNerd
TechNerd skrev:
Vet inte om det finns här i tråden, men skulle det inte vara mer intressant med en laddningskurva som visar antal km laddade för resp bil och tid istället för kwh?
Tesla Björn har ju gjort en sådan kurva såg jag nu, rätt intressant.
e-Tron är ungefär lika "långsam" som X/S i laddningen när man tittar hur mycket räckvidd man får per minut.
Gjorde om diagrammet så man ser vilken bil som är vilken:
Är inte ute efter att starta något käbbel, var bara lite kul att jag hittade kurvan jag frågade efter.
Re: Audi e-tron
Postat: 29 jun 2020 23:20
av Svenssons
Model S är väl inte med där och den laddar garanterat snabbare än Model X räknat i räckvidd per minut.
Re: Audi e-tron
Postat: 30 jun 2020 00:07
av TechNerd
Svenssons skrev:
Model S är väl inte med där och den laddar garanterat snabbare än Model X räknat i räckvidd per minut.
Ah, sant! Gjorde en tankevurpa där.
Re: Audi e-tron
Postat: 30 jun 2020 07:35
av Bjelke
Men fortfarande en mycket bra typ av kurvor att titta på!
ABRP borde kunna exportera ut riktigt exakta sådana kurvor
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jul 2020 12:38
av Zalman3
Nu har priserna på Audi e-tron S kommit i Tyskland.
Audi e-tron S kostar minst 93 800 euro.
Efter att Audi presenterade de kraftfullare S-modellerna av e-tron och e-tron Sportback med tre elmotorer i februari, är den första informationen om priser och marknadslansering nu tillgänglig.
De tekniska uppgifterna för de nu tre elektriska motorerna har varit kända sedan tillkännagivandet av S-modellerna , endast utbudet för upp till 370 kW-modellerna (i boost) har nu lämnats in av Audi: e-tron S borde vara i WLTP-cykeln 360 kilometer, Sportback är 365 kilometer. Dessa är emellertid fortfarande preliminära värden, den slutliga homologeringen väntar fortfarande. Som jämförelse: upp till 300 kW e-tron 55 Quattro med två elmotorer har ett WLTP-betyg på upp till 436 kilometer.
De två elektriskt drivna S-modellerna kommer att lanseras på de europeiska marknaderna hösten 2020. I Tyskland är grundpriset för Audi e-tron S 93 800 euro, Audi e-tron S Sportback kostar från 96 050 euro. E-tron 55 Quattro är cirka 15 000 euro billigare, basmodellen e-tron 50 Quattro med 230 kW och ett mindre batteri är cirka 67 560 euro cirka 26 500 euro billigare än toppmodellen med tre motorer. Prisskillnaderna för SUV Coupé e-tron Sportback är lika.
Jag såg nya e-tron på vägarna idag. Med dragkrok...
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jul 2020 20:59
av vigge50
mati skrev:
Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
Nja, man måste ju även kolla på hur många C man laddar. Eller så är det så att batterierna i eTron klarar betydligt mer än Audi tillåter men spänningen begränsar effekten de kan få ut från laddarna helt enkelt.
Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
Re: Audi e-tron
Postat: 08 jul 2020 08:13
av HelectriC
taliz skrev:
Är ju ett koncept...
Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
räckvidden går ju ner på etron så fort det kommer starkare versioner, en RS hade kanske fått räckvidd under 300km
Re: Audi e-tron
Postat: 08 jul 2020 08:23
av dd88
Prestanda-SUV är ett värdelöst segment, skulle hellre se mer fokus på teknik, komfort och räckvidd, det hade jag betalat extra för.
Re: Audi e-tron
Postat: 08 jul 2020 09:58
av [JM]
dd88 skrev:
Prestanda-SUV är ett värdelöst segment, skulle hellre se mer fokus på teknik, komfort och räckvidd, det hade jag betalat extra för.
Lättare att sälja små volymer på denna typ av fordon.
Det var väl bristen på batterier som fick dom att lansera etron 50?!
Re: Audi e-tron
Postat: 08 jul 2020 15:10
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Är ju ett koncept...
Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
räckvidden går ju ner på etron så fort det kommer starkare versioner, en RS hade kanske fått räckvidd under 300km
Borde dom ju kunna lösa genom att bara ha en motor aktiv tex.
En Model S P Raven är ju extremt effektiv då den driver på främre motorn.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jul 2020 11:30
av Laban
2.56 kWh/mil i 120 km/h. Det ska jämföras med 3.08 kWh/mil för e-Tron 55. Det ger 24.7 mils räckvidd för Sportback 50 vs 27 mil för vanliga, 55 i 120 km/h. Bra att hålla nere luftmotståndet.
I 90 km/h förbrukar den 2.01 kWh/mil vilket ger 31.8 mils räckvidd. Skillnaden mot e-Tron 55 är då inte oväntat lite mindre förbrukningsmässigt och följdaktligen större räckviddsmässigt, 2.25 kWh/mil, 37 mils räckvidd.
Synd bara att Sportback är betydligt dyrare än vanliga e-Tron.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jul 2020 12:27
av macky
Laban skrev:
2.56 kWh/mil i 120 km/h. Det ska jämföras med 3.08 kWh/mil för e-Tron 55. Det ger 24.7 mils räckvidd för Sportback 50 vs 27 mil för vanliga, 55 i 120 km/h. Bra att hålla nere luftmotståndet.
I 90 km/h förbrukar den 2.01 kWh/mil vilket ger 31.8 mils räckvidd. Skillnaden mot e-Tron 55 är då inte oväntat lite mindre förbrukningsmässigt och följdaktligen större räckviddsmässigt, 2.25 kWh/mil, 37 mils räckvidd.
Synd bara att Sportback är betydligt dyrare än vanliga e-Tron.
Den verkar lite mer effektiv än vanliga. 50 går lite snålare generellt är min erfarenhet. Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens. I ösregn och motvind möjligen. Mäter rätt ofta och utan vind, torr väg, dryga 20 grader och med 21” så drar min i 120 ca 2.6-2.7. Björn nämnde väl även det i klippet att förhållandena inte var likvärdiga. I 80 ligger förbrukningen under 2.0. Har knappt gjort ngn längre resa under 2.0 men väl under 2.1 (25 mil) med full packning och hastighetsgränser mellan 110 och 80 plus så klart tillhörande rondeller och kortare 70-sträckor. Har ej den uppdaterade versionen heller som ju bör vara lite snålare med fullt frånkopplad främre motor.
Väljer man 19-tummare på det så är det väl bara att dra av 7-10% kanske.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jul 2020 13:02
av mati
Såhär ser min förbrukning ut just nu. Vanglig svensk landsväg, alltså allt från 70 till 100-vägar. Sen kan det hända att det ingår lite moms också. Blandat sol och ösregn, det går nästan att se på staplarna när vägarna var torra.