Re: Audi e-tron
Postat: 30 jun 2020 00:07
Ah, sant! Gjorde en tankevurpa där.Svenssons skrev:Model S är väl inte med där och den laddar garanterat snabbare än Model X räknat i räckvidd per minut.
Ah, sant! Gjorde en tankevurpa där.Svenssons skrev:Model S är väl inte med där och den laddar garanterat snabbare än Model X räknat i räckvidd per minut.
https://www.electrive.net/2020/07/01/au ... -800-euro/Audi e-tron S kostar minst 93 800 euro.
Efter att Audi presenterade de kraftfullare S-modellerna av e-tron och e-tron Sportback med tre elmotorer i februari, är den första informationen om priser och marknadslansering nu tillgänglig.
De tekniska uppgifterna för de nu tre elektriska motorerna har varit kända sedan tillkännagivandet av S-modellerna , endast utbudet för upp till 370 kW-modellerna (i boost) har nu lämnats in av Audi: e-tron S borde vara i WLTP-cykeln 360 kilometer, Sportback är 365 kilometer. Dessa är emellertid fortfarande preliminära värden, den slutliga homologeringen väntar fortfarande. Som jämförelse: upp till 300 kW e-tron 55 Quattro med två elmotorer har ett WLTP-betyg på upp till 436 kilometer.
De två elektriskt drivna S-modellerna kommer att lanseras på de europeiska marknaderna hösten 2020. I Tyskland är grundpriset för Audi e-tron S 93 800 euro, Audi e-tron S Sportback kostar från 96 050 euro. E-tron 55 Quattro är cirka 15 000 euro billigare, basmodellen e-tron 50 Quattro med 230 kW och ett mindre batteri är cirka 67 560 euro cirka 26 500 euro billigare än toppmodellen med tre motorer. Prisskillnaderna för SUV Coupé e-tron Sportback är lika.
Nja, man måste ju även kolla på hur många C man laddar. Eller så är det så att batterierna i eTron klarar betydligt mer än Audi tillåter men spänningen begränsar effekten de kan få ut från laddarna helt enkelt.mati skrev:Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
räckvidden går ju ner på etron så fort det kommer starkare versioner, en RS hade kanske fått räckvidd under 300kmtaliz skrev:Är ju ett koncept...
Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
Lättare att sälja små volymer på denna typ av fordon.dd88 skrev:Prestanda-SUV är ett värdelöst segment, skulle hellre se mer fokus på teknik, komfort och räckvidd, det hade jag betalat extra för.
Borde dom ju kunna lösa genom att bara ha en motor aktiv tex.HelectriC skrev:räckvidden går ju ner på etron så fort det kommer starkare versioner, en RS hade kanske fått räckvidd under 300kmtaliz skrev:Är ju ett koncept...
Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
Den verkar lite mer effektiv än vanliga. 50 går lite snålare generellt är min erfarenhet. Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens. I ösregn och motvind möjligen. Mäter rätt ofta och utan vind, torr väg, dryga 20 grader och med 21” så drar min i 120 ca 2.6-2.7. Björn nämnde väl även det i klippet att förhållandena inte var likvärdiga. I 80 ligger förbrukningen under 2.0. Har knappt gjort ngn längre resa under 2.0 men väl under 2.1 (25 mil) med full packning och hastighetsgränser mellan 110 och 80 plus så klart tillhörande rondeller och kortare 70-sträckor. Har ej den uppdaterade versionen heller som ju bör vara lite snålare med fullt frånkopplad främre motor.Laban skrev:
2.56 kWh/mil i 120 km/h. Det ska jämföras med 3.08 kWh/mil för e-Tron 55. Det ger 24.7 mils räckvidd för Sportback 50 vs 27 mil för vanliga, 55 i 120 km/h. Bra att hålla nere luftmotståndet.
I 90 km/h förbrukar den 2.01 kWh/mil vilket ger 31.8 mils räckvidd. Skillnaden mot e-Tron 55 är då inte oväntat lite mindre förbrukningsmässigt och följdaktligen större räckviddsmässigt, 2.25 kWh/mil, 37 mils räckvidd.
Synd bara att Sportback är betydligt dyrare än vanliga e-Tron.
Här är ett till test med samma förbrukning, nextmove, tyskar som testar:macky skrev:Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens.
Inte direkt, men 3.05 kWh/mil för e-Tron vs 24.8 kWh/mil för X är rätt intressant om man ser till Sportback vs icke Sportback i Björns test, 3.08 vs 2.56. Det är väldigt nära procentuellt sett. Sportback hade enligt nextmoves test förbrukat 2.53 kWh med den procentsatsen. I princip samma förbrukning som Model X.Front242 skrev:Inte supermycket vorsprung när det gäller förbrukning.
Du hänvisar till ett vintertest. Det här gäller sommartemperaturer. Säkerligen över 30 på vintern men jag har rätt bra koll på vad bilen förbrukar och det är inte 30 vid 120 km/h och sommar. TB hänvisar ju själv till att siffran på 30,8, eller vad det var, inte är direkt jämförbar utan gissar 28 en "good day" för 55 vilket låter rimligare. Han körde i 13,5 grader i testet av 55.Laban skrev:Här är ett till test med samma förbrukning, nextmove, tyskar som testar:macky skrev:Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens.
3.05 kWh/mil i 120 km/h på Autobahn. Tror man ska vara lite försiktig med att förkasta tester som gissningsvis är mer exakta när det gäller medelhastighet än egna anekdoter. Sen var det tyska testet vid lite sämre väglag. lägre temperatur. Samtidigt så kanske Björn tester i lite mer kuperad terräng. Så använd om inte annat siffrorna mer relativt. "Sportback förbrukar en viss % mindre än icke Sportback i högre hastigheter".
Hans 90-test av 55 var i Sverige medan han körde 3-mils stinter i Norge på kvällen för 120-testet.Laban skrev:Har för mig att han brukar göra 120 km/h testerna i Sverige. Sen visar han oftast också den uppmätta medelhastigheten, i Sportback fallet var det 113 km/h.
5 km.Nilp skrev:Laban, hur många mil har du kört med en E-tron?
Du verkar ha väldigt mycket kunskap om dess förbrukning i olika hastigheter och väglag baserat på dessa 5km.Laban skrev:5 km.Nilp skrev:Laban, hur många mil har du kört med en E-tron?