Sida 182 av 226

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 14:00
av vigge50
Mickep skrev:
Ja, bekymmersfritt är det om man kan lämna in bilen i befintligt skick. (bara den inte är krockad) men jag anser parkeringsskador och ev repor vid tvätt som normalt slitage, även fläckar om man har barn eller äldre som passagerare. Onormalt slitage är en krockad bil eller något som är trasigt. men det är saker som skall gå på garantin/försökring enligt mig.
Enligt mig så skall det räcka med en godkänd besiktning på vanlig station utan anmärkning där skönhetsfel ej är anledning till extrakostnad.
Man man tycka det men det är knappast det man har hört från en del som leasat bilar. Där kan minsta lilla skråma kosta extra vilket gör att trots att brukaren tyckt att det är normalt slitage så blir det dyrt när man lämnar in bilen.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 14:08
av Yeahman82
vigge50 skrev:
Mickep skrev:
Ja, bekymmersfritt är det om man kan lämna in bilen i befintligt skick. (bara den inte är krockad) men jag anser parkeringsskador och ev repor vid tvätt som normalt slitage, även fläckar om man har barn eller äldre som passagerare. Onormalt slitage är en krockad bil eller något som är trasigt. men det är saker som skall gå på garantin/försökring enligt mig.
Enligt mig så skall det räcka med en godkänd besiktning på vanlig station utan anmärkning där skönhetsfel ej är anledning till extrakostnad.
Man man tycka det men det är knappast det man har hört från en del som leasat bilar. Där kan minsta lilla skråma kosta extra vilket gör att trots att brukaren tyckt att det är normalt slitage så blir det dyrt när man lämnar in bilen.
Just denna fråga gällde dock förmånsbil och där är det inte jag som får betala för eventuellt onormalt slitage (tror jag). Men ja, jag ser fram emot ett helt bekymmersfritt "bilägande" och vill då helst inte behöva tänka på hur jag tvättar bilen. Lite tvättrepor har då aldrig stört mig tidigare, men då har jag aldrig haft en ny bil tidigare.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 14:09
av Fredrik j
Det handlar ju om restvärdet. När leasingkostnaden beräknats räknar man ju med ett förväntat restvärde som ju måste vara marknadsvärdet + försäljningskostnaden. Om bilen är värd mindre spricker kalkylen och då klagar leasinggivaren.
Sen har jag fått exempel på när handlare utnyttjar besiktningsresultatet för att få leasa ut en ny bil.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 20:02
av Kubi
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 20:18
av taliz
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!
Men who cares, avgasbilen är död! :D

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 20:37
av Yeahman82
taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!
Men who cares, avgasbilen är död! :D
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 20:43
av taliz
Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!
Men who cares, avgasbilen är död! :D
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 20:52
av Yeahman82
taliz skrev:
Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!
Men who cares, avgasbilen är död! :D
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?
Några har ändå gjort det.

Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 20:58
av Svenssons
Vad gäller ljudet, hur många av ljudtesterna är uppmätta? Man lär ju tycka att en elbil läcker mer vägljud än en bensin/dieselbil eftersom förbränningsmotorn kommer höja ribban för ljudet. Det blir klart mycket större skillnad mellan låg fart och motorvägsfart på en elbil. Sense & Sensibility: VW ID.4 vs Volvo V90-testet tolkar jag som de kör subjektivt och inte har några mätinstrument.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 21:01
av MWall
Svenssons skrev:
Vad gäller ljudet, hur många av ljudtesterna är uppmätta? Man lär ju tycka att en elbil läcker mer vägljud än en bensin/dieselbil eftersom förbränningsmotorn kommer höja ribban för ljudet. Det blir klart mycket större skillnad mellan låg fart och motorvägsfart på en elbil. Sense & Sensibility: VW ID.4 vs Volvo V90-testet tolkar jag som de kör subjektivt och inte har några mätinstrument.
VW gör rätt bullriga bilar. Är inte förvånad. Lite synd. Förbränningsmotorn låter inte mycket i konstant fart så det tror jag inte på att det är.

E-Tron och EQC bevisar att det går att bygga elbilar som upplevs tysta.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 21:01
av Dodde
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 21:03
av Yeahman82
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
De sa att de körde med nordiska friktionsdäck i det här testet. Alla andra har varit på europeiska.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 21:05
av taliz
Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
Dom verkar båda ogilla vägljudet i ID4an, och.... gul exteriör och brungrå interiör?!
Men who cares, avgasbilen är död! :D
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?
Några har ändå gjort det.

Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
Låter som dom pratar om vindljud?

"gång på gång accelererar den plötsligt upp till 110 km/h fastän hastighetsbegränsningen är 70 eller 80 km/h och andra gånger bromsar den plötsligt på motorvägen eftersom bilen påstår att det är skarp kurva som ska tas i 40 km/h, eller rentav 10 km/h"
Whaaat? Är andra tillverkares "autopilot" inte felfria?! :roll:

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 21:05
av Oykkh47
När ska VW släppa ut dom andra utrustningens nivåerna för ID.4?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 21:08
av Dodde
Yeahman82 skrev:
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
De sa att de körde med nordiska friktionsdäck i det här testet. Alla andra har varit på europeiska.
Dom säger nog fel i inslaget. Samma däck (Pirelli Scorpion Winter) som alla andra test så det kan bara bli bättre med andra ord.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 21:11
av nek0
taliz skrev:
taliz skrev:
Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?
Några har ändå gjort det.

Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
Låter som dom pratar om vindljud?

"gång på gång accelererar den plötsligt upp till 110 km/h fastän hastighetsbegränsningen är 70 eller 80 km/h och andra gånger bromsar den plötsligt på motorvägen eftersom bilen påstår att det är skarp kurva som ska tas i 40 km/h, eller rentav 10 km/h"
Whaaat? Är andra tillverkares "autopilot" inte felfria?! :roll:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 21:18
av taliz
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 21:21
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Vad menar du med det?

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 22:03
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Vad menar du med det?
Vad jag skrev.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.

Re: VW I.D

Postat: 24 jan 2021 23:33
av Zalman3
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Screenshot_20210124-211034_Samsung Internet.jpg

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 00:43
av Maw
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Vad menar du med det?
Vad jag skrev.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.
Men mjukvaran har ännu inte släppts som leveransklar utan är fortfarande pre-release. När ID.4 börjar levereras i Sverige ska mjukvaran vara leveransklar.

Det kommer lyckligtvis inte vara samma mjukvara i ID.4 som fanns för ID.3 när den började tillverkas för 1 1/2 år sedan som taliz antyder. Om nu någon trodde det... :roll:

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 01:07
av martinot
Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.

Mvh
En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.

Hur ser siffrorna ut för tesla tror du?
Lika ovetenskapligt, men där vi bor så ser man en hel massa Teslor (nästan lika vanliga som fossil-Porsche nu), men numera är även både PS2:or och Taycan:er inte någon ovanlig syn.

Inte sett någon endaste ID3:a än, men håller span då det finns en liten del andra små elbilar som gamla BMW i3:or och nyare Mini electric.

Känns oavsett modeller som elbilar är ganska starkt på frammarsch just nu!

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 01:16
av martinot
Maw skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Vad menar du med det?
Vad jag skrev.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.
Men mjukvaran har ännu inte släppts som leveransklar utan är fortfarande pre-release. När ID.4 börjar levereras i Sverige ska mjukvaran vara leveransklar.

Det kommer lyckligtvis inte vara samma mjukvara i ID.4 som fanns för ID.3 när den började tillverkas för 1 1/2 år sedan som taliz antyder. Om nu någon trodde det... :roll:
Som jag har förstått det så är inte ens idag mjukvaran klar för ID3. Mycket buggar som kvarstår, och även utlovade funktioner som saknas och fortfarande inte är på plats.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 01:31
av Maw
martinot skrev:
Som jag har förstått det så är inte ens idag mjukvaran klar för ID3. Mycket buggar som kvarstår, och även utlovade funktioner som saknas och fortfarande inte är på plats.
Precis, det är fortfarande pre release SW i ID3.
Versionen med OTA som ska komma under Q1 till ID3 och ID4 är den första riktiga releasen

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 02:45
av nek0
Maw skrev:
martinot skrev:
Som jag har förstått det så är inte ens idag mjukvaran klar för ID3. Mycket buggar som kvarstår, och även utlovade funktioner som saknas och fortfarande inte är på plats.
Precis, det är fortfarande pre release SW i ID3.
Versionen med OTA som ska komma under Q1 till ID3 och ID4 är den första riktiga releasen
Jo det var därför jag frågade vad han menade.