Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jordad skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
Nytt ATH, 1650$ :mrgreen:

Enligt Avanza är 1792,99 ATH.
ATH brukar väl vara stängningskurs? Dagen när den var uppe på 1,794.99 så stängde den på 1,497.06.

Inte vet jag. I min värld är ATH den högsta nivå som en affär har genomförts.
Det försökte jag ju också påpeka tidigare. Och inte bara i din och min värld eftersom det är 1792:99 som står på alla aktiesajter som ATH för TSLA. Så de som försöker hävda att det är stängningskursen som gäller för att sätta ATH verkar inte ha medhåll från särskilt många håll.
Ja 1794 är ju ATH och 1650 är ATH stängningskurs. Trevligt vilket som
karpen

Inlägg av karpen »

Remuz skrev:
Har du ISK är det schablonskatt. Har du inte det skulle det vara skatt på utdelning, men detta skulle i ingen värld bedömas som utdelning av Skatteverket (du måste dessutom deklarera det själv).
Alltså... utdelningar beskattas ju även i en ISK?

Från https://www.avanza.se/kundservice.html/ ... ar-pa-isk/:
Om du får utdelning från ett utländskt bolag kommer utländsk källskatt att dras direkt vid utdelningstillfället. Beroende på vilket beskattningsavtal Sverige har med olika länder kommer procentsatsen för utländsk källskatt att variera, men vanligtvis är det 15 %.
Man blir ju lite orolig... måste man då sälja och köpa tillbaka dem? Eller kommer det bli en normal split?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

karpen skrev:
Remuz skrev:
Har du ISK är det schablonskatt. Har du inte det skulle det vara skatt på utdelning, men detta skulle i ingen värld bedömas som utdelning av Skatteverket (du måste dessutom deklarera det själv).

Om du får utdelning från ett utländskt bolag kommer utländsk källskatt att dras direkt vid utdelningstillfället. Beroende på vilket beskattningsavtal Sverige har med olika länder kommer procentsatsen för utländsk källskatt att variera, men vanligtvis är det 15 %.
Man blir ju lite orolig... måste man då sälja och köpa tillbaka dem? Eller kommer det bli en normal split?
Ni blandar ihop saker igen, en split är ingen utdelning, det är ingen skatt på detta. Sitt lugnt i båten. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

fth skrev:
karpen skrev:
Remuz skrev:

Ni blandar ihop saker igen, en split är ingen utdelning, det är ingen skatt på detta. Sitt lugnt i båten. :)

/fth
Grejen är väl att Tesla säger att de nya aktierna ska ges som utdelning. Men om det inte är någon källskatt på dessa i USA så torde det inte orsaka några problem, i a f inte om man har ISK.
Tesla Investor Relations skrev:
...the Board of Directors has approved and declared a five-for-one split of Tesla’s common stock in the form of a stock dividend
Utan någon djupare kunskap från min sida så tyder ju det på att man tekniskt sett emitterar nya aktier som man ger som utdelning till befintliga ägare. Är det fortfarande tekniskt sett en vanlig split? Och är det så även enligt amerikansk skattelag?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

bylund skrev:
fth skrev:
karpen skrev:
Remuz skrev:

/fth
Grejen är väl att Tesla säger att de nya aktierna ska ges som utdelning. Men om det inte är någon källskatt på dessa i USA så torde det inte orsaka några problem, i a f inte om man har ISK.
Tesla Investor Relations skrev:
...the Board of Directors has approved and declared a five-for-one split of Tesla’s common stock in the form of a stock dividend
Utan någon djupare kunskap från min sida så tyder ju det på att man tekniskt sett emitterar nya aktier som man ger som utdelning till befintliga ägare. Är det fortfarande tekniskt sett en vanlig split? Och är det så även enligt amerikansk skattelag?
Som jag förstår det är anledningen till allt bryderi att Tesla var tvungna att kalla det för utdelning pga någon lag i Delaware där man har sitt säte. Även om det kallas för utdelning så är värdet 0 så det borde bli 0 i skatt med.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Enligt Wikipedia så triggar det inte skatt i USA.
Wikipedia skrev:
Stock dividend distributions do not affect the market capitalization of a company.[9][10] Stock dividends are not includable in the gross income of the shareholder for US income tax purposes. Because the shares are issued for proceeds equal to the pre-existing market price of the shares; there is no negative dilution in the amount recoverable.[11][12]
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om jag hade fått 4 st nya aktie skulle jag bli väldigt glad.(till samma kurs)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Aktien upp 23 dollar i förhandeln. Höjd riktkurs till $1,900.

Tesla's mammoth rally through 2020 has room to run as China demand picks up and Battery Day approaches, Wedbush analyst Dan Ives said Monday.
The analyst raised his price target for Tesla stock to $1,900 from $1,800, implying a 15% jump to record highs from Friday's close.
The automaker is set to reveal new battery technology and cost-cutting advancements on its September 22 Battery Day event. Such innovations could boost Tesla's standing as a third-party battery supplier, Ives said.
Rebounding demand in China places the company back on track to reach its goal of 500,000 deliveries this year, he added.
https://markets.businessinsider.com/new ... 1029508926#

EDIT;
Öppningskurs 1707 dollar!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

1.715 dollar!
Upp 65 dollar!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

1374 dollar 11 augusti.
1784 dollar nu!

410 dollar upp på 6 dagar!
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Konkursen är nära nu.
The big boys are coming. :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänta bara, nästa vecka rasar kursen till en femtedel.

:mrgreen: ;)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Om någon hade sagt för ett år sedan att aktien skulle stå i 360 ett år senare hade jag tyckt det var lågt men ändå okej. Det är ju ändå +70% på ett år.

Nu är man +70% med 5 ggr så många aktier :D
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

TiborBlomhall skrev:
Vänta bara, nästa vecka rasar kursen till en femtedel.

:mrgreen: ;)
Nu måste jag börja räkna efter här, hur många aktier kommer jag ha efter spliten.
Så stora tal att jag behöver kalkylator. :D
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Hur funkar det egentligen för alla dom som har kört long eller short på Tesla aktien efter splitten? Kommer priset gälla för 5 gångar 1 aktie eller?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

184,93 dollar upp idag.

Ändå fortsätter aktien upp i efterhandeln!!!
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Säljer av en av mina aktier idag, galen resa uppåt (köpt i omgångar med GAV på 340 USD) med över 400% "vinst", vilket betyder att de aktier jag har kvar är "gratis" och enbart kan ge framtida (positiv) avkastning.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

Johnalm skrev:
Säljer av en av mina aktier idag, galen resa uppåt (köpt i omgångar med GAV på 340 USD) med över 400% "vinst", vilket betyder att de aktier jag har kvar är "gratis" och enbart kan ge framtida (positiv) avkastning.
Nä. Du har de pengar som aktierna är värda idag om du säljer nu. Går de ner förlorar du pengar relativt idag. Jag förstår hur du tänker kring inköp osv men jag tycker inte det är rätt. Pengar är pengar. Oavsett om man tjänat de på arbete eller aktieuppgång så är de värda lika mycket. Målet måste alltid vara att ta de beslut som ger bäst risk/reward för framtiden oavsett vad som hänt förut.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag resonerar som Johnalm. Jag gick in med 70kkr för några år sedan och när aktien gått upp en del sålde jag för nästan samma belopp. För mig betyder det, att vad som helst händer, har jag inte förlorat några pengar. Kan tänka mig att det är annorlunda för en daytrader, men för mig som inte sysslar med aktier känns det naturligt.

Jag köpte inte aktierna i början med prioritet att tjäna pengar utan av andra skäl. Att de nu ger en god avkastning är ett jättekul plus. Jag ville naturligtvis inte förlora pengar heller, så när snacket om konkurs florerade som mest var jag klart nervös.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

1 895,00 +59,36 i förhandeln!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
1 895,00 +59,36 i förhandeln!
1 915
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare

Inlägg av Gretsch »

Med den uppgående trenden så undrar jag om det inte är någon högre makt som vill att den ska komma till 2100 för att sedan spiltas i 5 för att hamna på 420 :D
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

1912 USD nyss, får ändra säljorder nu då :)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Johnalm skrev:
1912 USD nyss, får ändra säljorder nu då :)
Vänta med att ändra den tills strax innan öppning. 1927 nu.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Kan nog komma att testa $2000 idag :mrgreen:
Skriv svar