Hehe ;pmati skrev:Får man det???DanneLKPG skrev:Hyundai-kortet får man från sin ÅF. Jag fick själv påminna om det då jag ej fick ett med bilen.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
En fråga till som jag inte är riktigt säker på verkligen har hänt. Men nä jag kör på level 3 så rullar ju bilen på typ ”tomgångskörning” till slut. Sen stannar jag med bromsen. Vissa gånger när jag släppte bromsen så rullar bilen iväg. Som en fossilbilsautomatare. Sjukt märkligt och störigt. I Volvo XC40 P8 kunde man kryssa av creep-läget och då stod den alltid stilla. Jag tryckte in Auto Hold för att slippa detta men då måste man gasa iväg rätt rejält och den tydligt släpper bromsen (denna funktion stängde jag av i min V90 just pga klumpigheten.
Har ni upplevt samma (alltså ej i iPedal-läge). Hur blir jag av med det? Eller är jag bara förvirrad?
Har ni upplevt samma (alltså ej i iPedal-läge). Hur blir jag av med det? Eller är jag bara förvirrad?
Re: Förboka din Ioniq 5
Grattis Aida!
När det gäller regen så tycker jag att auto-läget funkar bra. Sen så är det ju så att bilen bromsar med hjälp av ökad regen istället för skivbroms även när du trycker på bromspedalen.
När det gäller regen så tycker jag att auto-läget funkar bra. Sen så är det ju så att bilen bromsar med hjälp av ökad regen istället för skivbroms även när du trycker på bromspedalen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Varför det? Auto-helljuset brukar ju vara mer eller mindre dåligt ändå. Jag kör manuellt på allt. Enklast så.Aida skrev:Jaa så jäkla dåligt. Hyundai och Toyota är värdelösa på det där… Volvo är ju bäst som har bakljusen tända även i drl-mode.mati skrev:Apropå bakljusen. Detta är en Hyundai. Den tänder inte bakljusen förrän det är becksvart ute. Glöm Auto-läget. Vrid ljus-knappen (längst ut på blinkerspaken) till halvljus, inte Auto. Då tänds alla lampor fram och bak precis som det var förr när alla bilar körde med halvljus. Ingen jävla automatik som inte fungerar, och man vet med säkerhet att bakljusen lyser. Lamporna släcks när man stänger av bilen. Det går alltså utmärkt att alltid ha den i halvlljus läge. Jag kör på det viset i båda våra bilar.
Tänk bara på att det automatiska helljuset endast funkar i autoläget så då får man vrida tillbaka det till auto när det blir mörkt (lite omvänt haha)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Beställ på nätet. Gratis när du registrerar dig för Charge my Hyundai. Du kan ladda på ionity med appen direkt när du registrerar dig.mati skrev:Får man det???DanneLKPG skrev:Hyundai-kortet får man från sin ÅF. Jag fick själv påminna om det då jag ej fick ett med bilen.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Aktiveras inte kortet med en gång då?Klintan skrev:Beställ på nätet. Gratis när du registrerar dig för Charge my Hyundai. Du kan ladda på ionity med appen direkt när du registrerar dig.mati skrev:Får man det???DanneLKPG skrev:Hyundai-kortet får man från sin ÅF. Jag fick själv påminna om det då jag ej fick ett med bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Du kan välja aktiveringsdatum. Men du kan vänta med att beställa eftersom du kan ladda direkt när du registrerat dig. Vet inte vilket som är sista datum för oss, 31/3 eller senare?mati skrev:Aktiveras inte kortet med en gång då?Klintan skrev:Beställ på nätet. Gratis när du registrerar dig för Charge my Hyundai. Du kan ladda på ionity med appen direkt när du registrerar dig.mati skrev:Får man det???DanneLKPG skrev:Hyundai-kortet får man från sin ÅF. Jag fick själv påminna om det då jag ej fick ett med bilen.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Auto 2 är min favorit. Känns lagom och sambon som är åksjuk blir inte så sur om jag släpper pedalen lite för fort.icreate skrev:Grattis Aida!
När det gäller regen så tycker jag att auto-läget funkar bra. Sen så är det ju så att bilen bromsar med hjälp av ökad regen istället för skivbroms även när du trycker på bromspedalen.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Aida och mati: ett tips. Andas inte om något av era ”problem” på Ioniq 5’s facebookgrupp. Då blir ni stämplade som pinsamma fanatiker. IQ5-bubblan är sju resor värre än tesla-bubblan.
Lär er att IQ5 är Guds gåva till mänskligheten och Tesla är den onde själv, i egen hög person.
Märkligt att en bil kan uppamma dessa känslor.
Lär er att IQ5 är Guds gåva till mänskligheten och Tesla är den onde själv, i egen hög person.
Märkligt att en bil kan uppamma dessa känslor.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Så är det verkligen inte. Jag är med i flera större grupper för olika modeller och IONIQ 5-gruppen är inte alls bara lovord och påhopp på den som klagar. Den är som vilken grupp som helst. Många som lyfter sina tankar om långsamma laddningen nu på vintern med mera.Walker skrev:Aida och mati: ett tips. Andas inte om något av era ”problem” på Ioniq 5’s facebookgrupp. Då blir ni stämplade som pinsamma fanatiker. IQ5-bubblan är sju resor värre än tesla-bubblan.
Lär er att IQ5 är Guds gåva till mänskligheten och Tesla är den onde själv, i egen hög person.
Märkligt att en bil kan uppamma dessa känslor.
Anledningen till att folk skrattade åt ditt inlägg där var ju för att du skrev att du tyckte IONIQ 5 är en bil utvecklad med fossiltänk för att Bluelink-appen hade en notis om att man KAN få böter vid ”tomgångskörning” när du startar värmaren. En app som även används av deras fossilbilar med en text som uppenbarligen inte är ämnad för elbilar och inte påverkar bilen öht. Konstigt att folk tror du trollar då?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, ja.DanneLKPG skrev:Så är det verkligen inte. Jag är med i flera större grupper för olika modeller och IONIQ 5-gruppen är inte alls bara lovord och påhopp på den som klagar. Den är som vilken grupp som helst. Många som lyfter sina tankar om långsamma laddningen nu på vintern med mera.Walker skrev:Aida och mati: ett tips. Andas inte om något av era ”problem” på Ioniq 5’s facebookgrupp. Då blir ni stämplade som pinsamma fanatiker. IQ5-bubblan är sju resor värre än tesla-bubblan.
Lär er att IQ5 är Guds gåva till mänskligheten och Tesla är den onde själv, i egen hög person.
Märkligt att en bil kan uppamma dessa känslor.
Anledningen till att folk skrattade åt ditt inlägg där var ju för att du skrev att du tyckte IONIQ 5 är en bil utvecklad med fossiltänk för att Bluelink-appen hade en notis om att man KAN få böter vid ”tomgångskörning” när du startar värmaren. En app som även används av deras fossilbilar med en text som uppenbarligen inte är ämnad för elbilar och inte påverkar bilen öht. Konstigt att folk tror du trollar då?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har inga problem med bilen. Och inte Facebook heller. Så sett är det lugnt för min del.Walker skrev:Aida och mati: ett tips. Andas inte om något av era ”problem” på Ioniq 5’s facebookgrupp. Då blir ni stämplade som pinsamma fanatiker. IQ5-bubblan är sju resor värre än tesla-bubblan.
Lär er att IQ5 är Guds gåva till mänskligheten och Tesla är den onde själv, i egen hög person.
Märkligt att en bil kan uppamma dessa känslor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Förresten, hur får jag bilen att lira med Tesla WC? Jag tror HelectriC skrev det för sisådär 100 sidor sedan att Ioniq5 har problem med WC, eller tvärtom att WC inte gillar Ioniq. Och mycket riktigt så har bilen inte laddats nu på morgonen. Hittills har jag alltid kört med min andra laddbox, och det funkar. Det måste alltså vara nåt med WCn som strular. Lösningsförslag?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Tack så mycket!icreate skrev:Grattis Aida!
När det gäller regen så tycker jag att auto-läget funkar bra. Sen så är det ju så att bilen bromsar med hjälp av ökad regen istället för skivbroms även när du trycker på bromspedalen.

Första långresan idag. Lund-Simrishamn tur och retur. 18 mil. Det får jag verkligen hoppas att den klarar på en laddning. Annars blir jag lika arg som finnen på sin Model S



Re: Förboka din Ioniq 5
En RWD kommer nu 32 mil ungefär, AWD 30? Så om du kör lugnt kommer du fram och tillbakaAida skrev:Tack så mycket!icreate skrev:Grattis Aida!
När det gäller regen så tycker jag att auto-läget funkar bra. Sen så är det ju så att bilen bromsar med hjälp av ökad regen istället för skivbroms även när du trycker på bromspedalen.![]()
Första långresan idag. Lund-Simrishamn tur och retur. 18 mil. Det får jag verkligen hoppas att den klarar på en laddning. Annars blir jag lika arg som finnen på sin Model S![]()
![]()

____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Tessi19 skrev:Grattis!!Aida skrev:Sååååå… Imorse hämtade jag äntligen Ioniq 5an. Beställningen skedde ju som bekant 30 april så det har varit liiiite väntan! Nu är jag oerhört kräsen när det gäller bilar men är på det stora hela nöjd.
Ett par saker stör mig redan:
- Obekväm förarställning där ratten får bussvinkel och ej går att dra tillräckligt nära.
- Stora klumpiga dörrar. Alldeles för långa. Jag kommer knappt in i bilen på uppfarten mot planket. Än värre är det att sätta in sonen.
- iPedal kan inte användas eftersom den då alltid använder fyrhjulsdriften enl instrumentpanelen. Då sparas ju inga elektroner - tvärtom! Iofs kanske bara bra om man använder skivbromsarna sista metrarna till stopp så att de inte rostar sönder. Med lite planering funkar ju Level 3 utmärkt. Men korkat!
- Varför ska parkeringssensorerna pipa när bilen står i P?? Så när jag smiter ut för att lasta barnvagnen så blir vi alla döva av biiiiipet när jag står framför bagageutrymmet.
- Bagageluckeöppningen. Varför inte fotsensor? Varför måste bilen vara låst och det ha gått 30 sek för att automatisk öppning ska fungera?! Varför så liten knapp långt ned som är off center och smutsig för att öppna luckan?
- Varför ej delad knapp per sida för elektroniskt barmsäkerhetslås? Om sonen sitter till höger och frugan till vänster tex… Och den fysiska spärren är borttagen på bilar med elektronisk spärr…
- Handskfacklådan kan ej öppnas pga bakåtvänd bilbarnstol fram. Det kunde Volvons lucka. Finns kanske en anledning varför ALLA andra bilar har lucka? (Så även I5 i USA).
- Autopiloten suger jämfört med Volvos.
- Bakljusen förblir släckta fastän regnsensorn sätter på torkarna.
- Appen får knappt kontakt. Vissa saker går bra. Vissa helt omöjliga som att lägga till hemadress. Får fixa i bilen. Varför visas konsumtionen i km/kwh och ej i kwh/100km?? Hur jag än trycker så ändras det inte.
- Navigationens 3D vy är för flack. Mkt himmel också.
…Och till sist: fan vad den drar elektroner!!! Men jag får lära mig köra den bättre.
Sen hänger skyddet under bilen där bak (det som sågas i för dragkrok) så det är en glipa på 1 cm till kofångaren. Men så var det på de andra i hallen också…
Till sist en fråga: kommer chargehyundaikortet på posten? Och hur vet jag om jag behlver uppdatera bilen och hur gör jag?
Som sagt så är jag kräsen. Saker som bakrutetorkaren och usb A mm har vi redan avhandlat. Men på det stora hela så är jag nöjd. Den går tyst o fint.
Det är riktigt spännande att äntligen fått bli elbilist!
Håller nog med i det mesta du skriver. Förutom förarställning, dörrarna och appen. Jag får bra ’kontakt’ och efter mjukvara uppdatering från november (har inte hunnit med decembers) blivit det ännu bättre. Har du gjort alla uppdateringar av appen och i bilen? (Jag använder förresten iPhone, det kan nog skilja sig med Android?!)
Gällande ChargeHyundai kortet fick jag den i handen vid leverans (två till och med). Uppdatera bilen gör man med en dator och USB-minne. Man laddar ner en programvara för att få uppdateringar till USB kolla på [URL] https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeList[/ URL]
Ska imorgon för första gången göra det själv med december update som inte syns på hemsida tydlig.
Jag satt och trixade med uppdateringsprogrammet på min gamla PC (andra uppstarten 2021!). Men när jag laddat ned uppdateringen till hårddisken så sa den att man behövde ett usb minne på minst 50 gb. Vem har ett sånt liggande liksom??? Så jag får väl iväg och köpa ett…
Men wait a minute! Skulle inte infotainmentsystemet vara OTA??!?
Re: Förboka din Ioniq 5
Not yet OTA.Aida skrev:Tessi19 skrev:Grattis!!Aida skrev:Sååååå… Imorse hämtade jag äntligen Ioniq 5an. Beställningen skedde ju som bekant 30 april så det har varit liiiite väntan! Nu är jag oerhört kräsen när det gäller bilar men är på det stora hela nöjd.
Ett par saker stör mig redan:
- Obekväm förarställning där ratten får bussvinkel och ej går att dra tillräckligt nära.
- Stora klumpiga dörrar. Alldeles för långa. Jag kommer knappt in i bilen på uppfarten mot planket. Än värre är det att sätta in sonen.
- iPedal kan inte användas eftersom den då alltid använder fyrhjulsdriften enl instrumentpanelen. Då sparas ju inga elektroner - tvärtom! Iofs kanske bara bra om man använder skivbromsarna sista metrarna till stopp så att de inte rostar sönder. Med lite planering funkar ju Level 3 utmärkt. Men korkat!
- Varför ska parkeringssensorerna pipa när bilen står i P?? Så när jag smiter ut för att lasta barnvagnen så blir vi alla döva av biiiiipet när jag står framför bagageutrymmet.
- Bagageluckeöppningen. Varför inte fotsensor? Varför måste bilen vara låst och det ha gått 30 sek för att automatisk öppning ska fungera?! Varför så liten knapp långt ned som är off center och smutsig för att öppna luckan?
- Varför ej delad knapp per sida för elektroniskt barmsäkerhetslås? Om sonen sitter till höger och frugan till vänster tex… Och den fysiska spärren är borttagen på bilar med elektronisk spärr…
- Handskfacklådan kan ej öppnas pga bakåtvänd bilbarnstol fram. Det kunde Volvons lucka. Finns kanske en anledning varför ALLA andra bilar har lucka? (Så även I5 i USA).
- Autopiloten suger jämfört med Volvos.
- Bakljusen förblir släckta fastän regnsensorn sätter på torkarna.
- Appen får knappt kontakt. Vissa saker går bra. Vissa helt omöjliga som att lägga till hemadress. Får fixa i bilen. Varför visas konsumtionen i km/kwh och ej i kwh/100km?? Hur jag än trycker så ändras det inte.
- Navigationens 3D vy är för flack. Mkt himmel också.
…Och till sist: fan vad den drar elektroner!!! Men jag får lära mig köra den bättre.
Sen hänger skyddet under bilen där bak (det som sågas i för dragkrok) så det är en glipa på 1 cm till kofångaren. Men så var det på de andra i hallen också…
Till sist en fråga: kommer chargehyundaikortet på posten? Och hur vet jag om jag behlver uppdatera bilen och hur gör jag?
Som sagt så är jag kräsen. Saker som bakrutetorkaren och usb A mm har vi redan avhandlat. Men på det stora hela så är jag nöjd. Den går tyst o fint.
Det är riktigt spännande att äntligen fått bli elbilist!
Håller nog med i det mesta du skriver. Förutom förarställning, dörrarna och appen. Jag får bra ’kontakt’ och efter mjukvara uppdatering från november (har inte hunnit med decembers) blivit det ännu bättre. Har du gjort alla uppdateringar av appen och i bilen? (Jag använder förresten iPhone, det kan nog skilja sig med Android?!)
Gällande ChargeHyundai kortet fick jag den i handen vid leverans (två till och med). Uppdatera bilen gör man med en dator och USB-minne. Man laddar ner en programvara för att få uppdateringar till USB kolla på [URL] https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeList[/ URL]
Ska imorgon för första gången göra det själv med december update som inte syns på hemsida tydlig.
Jag satt och trixade med uppdateringsprogrammet på min gamla PC (andra uppstarten 2021!). Men när jag laddat ned uppdateringen till hårddisken så sa den att man behövde ett usb minne på minst 50 gb. Vem har ett sånt liggande liksom??? Så jag får väl iväg och köpa ett…
Men wait a minute! Skulle inte infotainmentsystemet vara OTA??!?
Hade samma sak att behöva köpa en 64Gb minne. Hoppas den räcker och det inte blir behov till 128 eller mer.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Samma här. Jag hade bara massor med 32GB-minnen. Fick åka och köpa 128GB. Det roliga var att uppdateringsprogrammet sedan klagade över att USB-minnet var för stort och menade att det nog är en hårddisk, och om jag verkligen verkligen verkligen vill använda denna enhet. Men det var inga bekymmer. Allt fungerade.Aida skrev:Jag satt och trixade med uppdateringsprogrammet på min gamla PC (andra uppstarten 2021!). Men när jag laddat ned uppdateringen till hårddisken så sa den att man behövde ett usb minne på minst 50 gb. Vem har ett sånt liggande liksom??? Så jag får väl iväg och köpa ett…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Aida skrev:Tack så mycket!icreate skrev:Grattis Aida!
När det gäller regen så tycker jag att auto-läget funkar bra. Sen så är det ju så att bilen bromsar med hjälp av ökad regen istället för skivbroms även när du trycker på bromspedalen.![]()
Första långresan idag. Lund-Simrishamn tur och retur. 18 mil. Det får jag verkligen hoppas att den klarar på en laddning. Annars blir jag lika arg som finnen på sin Model S![]()
![]()



S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Ikväll blir det sista långturen hem efter jul.
Kör Motala till Södra Skåne. Hoppas klara mig på ett laddstopp i Värnamo. Men ev spelar jag säkert och tar lite i Gränna.
Kör Motala till Södra Skåne. Hoppas klara mig på ett laddstopp i Värnamo. Men ev spelar jag säkert och tar lite i Gränna.
Re: Förboka din Ioniq 5
Man häpnar ju över att vissa tillverkare som Hyundai/KIA inte anammat 2020-talet och OTA direkt i bilen för allt som Tesla och Polestar. Snacka om att krångla till det för kunderna.Aida skrev:Tessi19 skrev:Grattis!!Aida skrev:
…Och till sist: fan vad den drar elektroner!!! Men jag får lära mig köra den bättre.
Sen hänger skyddet under bilen där bak (det som sågas i för dragkrok) så det är en glipa på 1 cm till kofångaren. Men så var det på de andra i hallen också…
Till sist en fråga: kommer chargehyundaikortet på posten? Och hur vet jag om jag behlver uppdatera bilen och hur gör jag?
Håller nog med i det mesta du skriver. Förutom förarställning, dörrarna och appen. Jag får bra ’kontakt’ och efter mjukvara uppdatering från november (har inte hunnit med decembers) blivit det ännu bättre. Har du gjort alla uppdateringar av appen och i bilen? (Jag använder förresten iPhone, det kan nog skilja sig med Android?!)
Gällande ChargeHyundai kortet fick jag den i handen vid leverans (två till och med). Uppdatera bilen gör man med en dator och USB-minne. Man laddar ner en programvara för att få uppdateringar till USB kolla på [URL] https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeList[/ URL]
Ska imorgon för första gången göra det själv med december update som inte syns på hemsida tydlig.
Jag satt och trixade med uppdateringsprogrammet på min gamla PC (andra uppstarten 2021!). Men när jag laddat ned uppdateringen till hårddisken så sa den att man behövde ett usb minne på minst 50 gb. Vem har ett sånt liggande liksom??? Så jag får väl iväg och köpa ett…
Men wait a minute! Skulle inte infotainmentsystemet vara OTA??!?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag tycker ärligt talat att detta är en bra lösning. Med Teslas OTA hade jag alltid problem. Antingen så hade bilen ingen täckning i garaget. Då fick den inga uppdateringar alls. Eller så körde jag via Wifi, men då käkade bilen upp all bandbredd, och vid den tiden hade jag även begränsad datavolym. Det var inte så kul när man på morgonen upptäckte att bilen hade förbrukat månadens surfpott utan att ens ha slutfört uppdateringen, för surfen tog ju slut mitt i allting.martinot skrev:Man häpnar ju över att vissa tillverkare som Hyundai/KIA inte anammat 2020-talet och OTA direkt i bilen för allt som Tesla och Polestar. Snacka om att krångla till det för kunderna.
Hyundais lösning är faktiskt riktigt bra. Jag kan bestämma själv om jag vill uppdatera bilen eller inte. Jag kan ladda ner uppdateringen när det finns kapacitet, jag kan till och med göra det någon annanstans, till exempel på jobbet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller med att det är praktisk som det är, men välkomnar OTA om befintlig finns kvar.mati skrev:Jag tycker ärligt talat att detta är en bra lösning. Med Teslas OTA hade jag alltid problem. Antingen så hade bilen ingen täckning i garaget. Då fick den inga uppdateringar alls. Eller så körde jag via Wifi, men då käkade bilen upp all bandbredd, och vid den tiden hade jag även begränsad datavolym. Det var inte så kul när man på morgonen upptäckte att bilen hade förbrukat månadens surfpott utan att ens ha slutfört uppdateringen, för surfen tog ju slut mitt i allting.martinot skrev:Man häpnar ju över att vissa tillverkare som Hyundai/KIA inte anammat 2020-talet och OTA direkt i bilen för allt som Tesla och Polestar. Snacka om att krångla till det för kunderna.
Hyundais lösning är faktiskt riktigt bra. Jag kan bestämma själv om jag vill uppdatera bilen eller inte. Jag kan ladda ner uppdateringen när det finns kapacitet, jag kan till och med göra det någon annanstans, till exempel på jobbet.
Nackdelen är att man behöver en dator som nuförtiden inte alla har längre. Jobbdatorn accepterar inte att installera något tyvärr.
Har en urgammal Mac som dock fortfarande funkar så det har löst sig för min del.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Förboka din Ioniq 5
Ser ut att det förbereds för OTA eller till och med redan är igång någonstans i världen, Sydkorea förmodligen.Tessi19 skrev:Håller med att det är praktisk som det är, men välkomnar OTA om befintlig finns kvar.mati skrev:Jag tycker ärligt talat att detta är en bra lösning. Med Teslas OTA hade jag alltid problem. Antingen så hade bilen ingen täckning i garaget. Då fick den inga uppdateringar alls. Eller så körde jag via Wifi, men då käkade bilen upp all bandbredd, och vid den tiden hade jag även begränsad datavolym. Det var inte så kul när man på morgonen upptäckte att bilen hade förbrukat månadens surfpott utan att ens ha slutfört uppdateringen, för surfen tog ju slut mitt i allting.martinot skrev:Man häpnar ju över att vissa tillverkare som Hyundai/KIA inte anammat 2020-talet och OTA direkt i bilen för allt som Tesla och Polestar. Snacka om att krångla till det för kunderna.
Hyundais lösning är faktiskt riktigt bra. Jag kan bestämma själv om jag vill uppdatera bilen eller inte. Jag kan ladda ner uppdateringen när det finns kapacitet, jag kan till och med göra det någon annanstans, till exempel på jobbet.
Nackdelen är att man behöver en dator som nuförtiden inte alla har längre. Jobbdatorn accepterar inte att installera något tyvärr.
Har en urgammal Mac som dock fortfarande funkar så det har löst sig för min del.

____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green