Sida 187 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 03 aug 2021 11:51
av joel80
Thexps skrev:


Hmm intressant! Frågan är hur mycket mer de kan optimera förbrukningen. Tycker den har blivit betydligt bättre över tid. T.ex. i somras när jag körde ner i Europa var förbrukningen riktigt bra, bilen trivdes riktigt bra i 120-135km/h. Låg på en förbrukning mellan 22-23 kWh i den farten.

Hur pass kan de påverka laddkurvan nu efterhand? Jag behöver egentligen inte mer än 150kWh, men en rakare laddkurva hade varit bra, där ligger Polestar 2 efter lite tycker jag.
De borde kunna påverka den rätt mycket. De har redan gjort ändringar från hur det var tidigare med lite högre laddning lite längre upp.

Jag önskar också att 150kW låg lite längre, men även att den inte gick ner så väldigt mycket över 50-60%. Den dyker ner till 120-130kW kring 27% för mig nu och vid rätt förhållanden håller den ca 120kW upp till 47%.

Efter det Ligger den kring 85-90kW ett tag för att sen kring 70% vara nere på 65-70kW.
Jag hoppas de vågar/kan släppa på lite högre upp till runt 70-75% framöver.
:)

Re: Polestar 2

Postat: 04 aug 2021 09:39
av Zalman3
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzA3NzU7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjdlZDA5NzFiZDI5YThlYjE0OTI1ZmU3OWJkYjhiNmUzMjJkNjdkZTQiO30=.jpeg

Re: Polestar 2

Postat: 04 aug 2021 09:42
av joel80
Zalman3 skrev:
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzA3NzU7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjdlZDA5NzFiZDI5YThlYjE0OTI1ZmU3OWJkYjhiNmUzMjJkNjdkZTQiO30=.jpeg
ID3an bör väl prestera typ som ID4?
Vi skiljde några minuter på "långresa" över 1600 km. Så känns som att Polestar 2 borde vara lite närmre ID3 även när det gäller långresa. :)
Speciellt eftersom jag körde den med AWD och ska ha kortare räckvidd än single motor.

edit: Såg nu att det var normal range-varianten de jämförde med ID4an.. då kanske det strämmer rätt bra.

Re: Polestar 2

Postat: 04 aug 2021 09:53
av Aida
Zalman3 skrev:
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzA3NzU7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjdlZDA5NzFiZDI5YThlYjE0OTI1ZmU3OWJkYjhiNmUzMjJkNjdkZTQiO30=.jpeg

Vad är det där för tramsbetyg!? De kan väl inte ge Standard range en punkt mer för långresa än Long range!? Alltså AMS…

Re: Polestar 2

Postat: 04 aug 2021 10:35
av MWall
Aida skrev:
Zalman3 skrev:
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzA3NzU7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjdlZDA5NzFiZDI5YThlYjE0OTI1ZmU3OWJkYjhiNmUzMjJkNjdkZTQiO30=.jpeg

Vad är det där för tramsbetyg!? De kan väl inte ge Standard range en punkt mer för långresa än Long range!? Alltså AMS…

Det är väl i jämförelse med den andra bilen och är ett relativt betyg?

Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.

Re: Polestar 2

Postat: 04 aug 2021 11:53
av martinot
MWall skrev:

Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.
Hade nog varit ett fint byte och bra uppgradering. Men är helt med på vad du menar. Nu efter 1/7 så har det blivit mycket mindre intressant att skaffa nya (el)bilar om man absolut inte måste. Full förståelse för det.

(Är lite olyckligt och trist för omställningen av den svenska fordonsflottan att de höjde förmånsvärdena. Hade de enbart höjt för fossilbilar hade jag förstått det. Nu drabbar det ju mycket omställningen till elbilar, vars dyrare drivlinor ofta köpts av företag på leasing som förmånsbilar).

Re: Polestar 2

Postat: 04 aug 2021 21:57
av Gargamel
martinot skrev:
MWall skrev:

Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.
Hade nog varit ett fint byte och bra uppgradering. Men är helt med på vad du menar. Nu efter 1/7 så har det blivit mycket mindre intressant att skaffa nya (el)bilar om man absolut inte måste. Full förståelse för det.

(Är lite olyckligt och trist för omställningen av den svenska fordonsflottan att de höjde förmånsvärdena. Hade de enbart höjt för fossilbilar hade jag förstått det. Nu drabbar det ju mycket omställningen till elbilar, vars dyrare drivlinor ofta köpts av företag på leasing som förmånsbilar).
Nån som är förvånad att det blev dyrare "för miljöns skull"?

Re: Polestar 2

Postat: 04 aug 2021 22:00
av joel80
Gargamel skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:

Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.
Hade nog varit ett fint byte och bra uppgradering. Men är helt med på vad du menar. Nu efter 1/7 så har det blivit mycket mindre intressant att skaffa nya (el)bilar om man absolut inte måste. Full förståelse för det.

(Är lite olyckligt och trist för omställningen av den svenska fordonsflottan att de höjde förmånsvärdena. Hade de enbart höjt för fossilbilar hade jag förstått det. Nu drabbar det ju mycket omställningen till elbilar, vars dyrare drivlinor ofta köpts av företag på leasing som förmånsbilar).
Nån som är förvånad att det blev dyrare "för miljöns skull"?
Nu höjs ju typ alla bilar som sagt. Det har varit lite "ojämnt" billigt för oss företagare att ha leasingbil jämfört med privatpersoner. Man jämnar ut systemet lite nu. De kunde ev gjort det på ett sätt så det slog olika beroende på drivmedel. Men kanske bättre att ha det rätt enhetligt och sen ha premie på elbilar separat som både privat och företagskunder kan ta del av.

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 00:01
av martinot
joel80 skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:

Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.
Hade nog varit ett fint byte och bra uppgradering. Men är helt med på vad du menar. Nu efter 1/7 så har det blivit mycket mindre intressant att skaffa nya (el)bilar om man absolut inte måste. Full förståelse för det.

(Är lite olyckligt och trist för omställningen av den svenska fordonsflottan att de höjde förmånsvärdena. Hade de enbart höjt för fossilbilar hade jag förstått det. Nu drabbar det ju mycket omställningen till elbilar, vars dyrare drivlinor ofta köpts av företag på leasing som förmånsbilar).
Nån som är förvånad att det blev dyrare "för miljöns skull"?
Nu höjs ju typ alla bilar som sagt. Det har varit lite "ojämnt" billigt för oss företagare att ha leasingbil jämfört med privatpersoner. Man jämnar ut systemet lite nu. De kunde ev gjort det på ett sätt så det slog olika beroende på drivmedel. Men kanske bättre att ha det rätt enhetligt och sen ha premie på elbilar separat som både privat och företagskunder kan ta del av.
Skatteverket själv hade ett både enklare, rättvisare och mer elbils/miljöbilspremierande förslag.

Blev faktiskt förvånad att politikerna inte gick på det. Det från SKV kändes extremt mycket mer logiskt och genomtänkt än politikernas egna förslag.

Men kändes som politikernas plötsliga har mot bilar och förmånsbilar tog överhand framför miljö och omställning. Var viktigare att "sätta dit" förmånsbilister än att påskynda omställningen till elbilar.

Märks tydligt vilken prioritet som är viktigast för regering och riksdagspolitikerna (som röstade för förslaget). :(

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 12:40
av taliz
Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.

Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 13:16
av martinot
taliz skrev:
Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.

Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.
(Mycket gnäll av dig, på diverse kommenterar du inte håller med om, Taliz - men släpper det - inte ett konstruktivt sätt att föra debatt på).

Det hade förslaget från SKV också.

Skillnaden var bara att de samtidigt också fördelade höjningen (som alla fick, även elbilar) olika mellan fossilbilar och rena elbilar.

Tyckte SKVs förslag var riktigt konstruktivt och bra (inget gnäll), som både utjämnade skillnader mot privatköpare, men även förenklade beräkning av förmånsvärden. Med fortsatt hänsyn tagen till miljön. Win-win för alla.

Men detta är ju lite utanför PS2, så är nog bäst att släppa denna "debatt" till andra bättre trådar.

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 13:50
av MWall
taliz skrev:
Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.

Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.

Ja, det är väl kanske bra och så men konsekvensen blir ju att det säljs färre nya bilar, inklusive nya elbilar. Före årsskiftet hade en Polestar 2 ett förmånsvärde på 4 285 kr/månad. Nu ligger det på 6 201 kr/månad med Pilot- och Pluspaketen. Iofs delvis Polestars fel som lagt paketen som tillval. Gamla PS2 med allt inklusive hade haft förmån på 5 699 kr/månad nu.


Är saftiga höjningar som slår ganska hårt på efterfrågan skulle jag tro. Åtminstone min efterfrågan. :D

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 14:10
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.

Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.

Ja, det är väl kanske bra och så men konsekvensen blir ju att det säljs färre nya bilar, inklusive nya elbilar. Före årsskiftet hade en Polestar 2 ett förmånsvärde på 4 285 kr/månad. Nu ligger det på 6 201 kr/månad med Pilot- och Pluspaketen. Iofs delvis Polestars fel som lagt paketen som tillval. Gamla PS2 med allt inklusive hade haft förmån på 5 699 kr/månad nu.


Är saftiga höjningar som slår ganska hårt på efterfrågan skulle jag tro. Åtminstone min efterfrågan. :D
Tar några månader, sen har folk vant sig.
Allt fler får också upp ögonen för elbilar och inser att man kan spara pengar på att byta till en sådan, trots högre förmånsvärde.
Nog allt fler som väljer att köpa privat istället också, vilket återigen är syftet med ändringen.

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 14:19
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.

Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.

Ja, det är väl kanske bra och så men konsekvensen blir ju att det säljs färre nya bilar, inklusive nya elbilar. Före årsskiftet hade en Polestar 2 ett förmånsvärde på 4 285 kr/månad. Nu ligger det på 6 201 kr/månad med Pilot- och Pluspaketen. Iofs delvis Polestars fel som lagt paketen som tillval. Gamla PS2 med allt inklusive hade haft förmån på 5 699 kr/månad nu.


Är saftiga höjningar som slår ganska hårt på efterfrågan skulle jag tro. Åtminstone min efterfrågan. :D
Tar några månader, sen har folk vant sig.
Allt fler får också upp ögonen för elbilar och inser att man kan spara pengar på att byta till en sådan, trots högre förmånsvärde.
Nog allt fler som väljer att köpa privat istället också, vilket återigen är syftet med ändringen.
Kanske. Alla är nog inte riktigt införstådda med hur det fungerar med förmånsbeskattning heller. Dock visar malus-beskattningen att folk drar sig för att köpa nytt för att just undvika hög beskattning och priserna för begagnade bilar slår rekord. Det här kommer ytterligare förstärka den trenden. Vi får en äldre bilpark. Mig spelar det väl inte så stor roll egentligen. Hade nog ändå inte bytt nån bil nu.

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 14:24
av Lund
Hej,

Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 14:43
av Remuz
Kan du leva med bakluckan är 3SR+ ett bättre köp än P2 enligt mig, men det är ju delvis en smaksak. Jag gillar att P2 är högre, snyggare och har riktig baklucka. Jag gillar att Tesla kommer längre, laddar på SuC och har bättre förarmiljö (jag vet, smaksak).

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 15:23
av Thexps
Lund skrev:
Hej,

Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.
Beror ju lite på dina egna preferenser. Om jag hade stått i valet med enklaste Polestar 2 så hade jag aldrig valt den, även om bilen i sig är riktigt bra. Utrustning är för mig ganska viktigt, t.ex. att inte ha adaptiv farthållare och filhållare på en ny bil hade varit ett stort nej för mig.

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 15:57
av Fredrik j
Thexps skrev:
Lund skrev:
Hej,

Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.
Beror ju lite på dina egna preferenser. Om jag hade stått i valet med enklaste Polestar 2 så hade jag aldrig valt den, även om bilen i sig är riktigt bra. Utrustning är för mig ganska viktigt, t.ex. att inte ha adaptiv farthållare och filhållare på en ny bil hade varit ett stort nej för mig.
Ja, det är riktigt udda att lägga pilot assist i ett paket. Förvånande att det inte är standard. Man kan ju undra hur många man säljer utan det paketet?

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 17:03
av taliz
Fredrik j skrev:
Thexps skrev:
Lund skrev:
Hej,

Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.
Beror ju lite på dina egna preferenser. Om jag hade stått i valet med enklaste Polestar 2 så hade jag aldrig valt den, även om bilen i sig är riktigt bra. Utrustning är för mig ganska viktigt, t.ex. att inte ha adaptiv farthållare och filhållare på en ny bil hade varit ett stort nej för mig.
Ja, det är riktigt udda att lägga pilot assist i ett paket. Förvånande att det inte är standard. Man kan ju undra hur många man säljer utan det paketet?
Dom har lärt sig av tyskarna helt enkelt.
Allt handlar om att ha ett lågt pris att annonsera med. Vad kunderna faktiskt betalar i slutänden är något helt annat.

Re: Polestar 2

Postat: 05 aug 2021 20:03
av Aida
Lund skrev:
Hej,

Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.

Om valet står mellan de två bilarna med den utrustningen så hade jag helt klart valt en M3 - utan tvekan! Bättre räckvidd och mer utrustning samt SuC!

Re: Polestar 2

Postat: 08 aug 2021 09:34
av FC350
Har nu haft min Polestar 2 i 1 år, kört ca: 2300 mil. Största delen är mellan bostaden och jobbet, 5 mil enkel väg så laddning sker hemma. Har solceller men de är riktad sydsydost ost så jag kan inte utnyttja egen el som jag vill till laddning än. För övrigt så är det min första elbil, har tidigare bara erfarenhet av jobbets elbilar som är Kia men har gjort mig helt såld på elbil. :D

Gjorde första riktiga roadtripen i veckan Forsa-Frösön-Tännforsen, Duved-Klövsjö-Vemdalen-Järvsö-Forsa

Bilden uppe till höger är mellan Forsa-Frösön, vi gjorde stopp vid Thailändskapaviljongen och Döda fallet. Startade med 100% och var framme med 23% stannade på ett hotell som erbjöd gratis laddning.

Bilden nere till vänster är Frösön-Tännforsen-Klövsjö återigen 100% i batteriet vi start. (Det var ju gratis :D ) inga större utsvävningar på resan mer än med bil letade lite hitta ut pinnar i Åre. (Ösregnade så frun ville inte gå till fots 8-) ) 36% kvar vi ankomst, hotellet i Klövsjö erbjöd laddning, 75 kr för 3h

Bilden nere till höger Klövsjö-Järvsö-Forsa (Hudiksvall) Åter igen 100% i batteriet vid start, åkte runt till diverse sevärdheter runt Klövsjö-Vemdalen innan hemfärden. Åter hemma med 48% kvar.

Jag är så här långt otroligt nöjd med bilen! Jag är rätt lång 188cm och har i många bilar problem med bortdomnade ändpartier och rastlösa ben, 30 mil är inga problem nu. (Stör mig ibland på den lilla upphöjdnad på golvet) Vi hade turen att kunna ladda nattetid på hotellet, men utifrån hur många elbilar det var ute på vägarna så ska man nog inte ta det för givet. Bland annat 9 Polestar 2 :) Jag hoppas mackar, elbolag och andra aktörer förstår framtidens behov av laddning lika fort som alla förstår hur trevligt och smart det är att åka el.

Re: Polestar 2

Postat: 08 aug 2021 10:01
av martinot
Kul med rapport om både +/- med bilen! :)

Jo, stolarna hos Volvo (för det är ju en Volvo i grunden) är ju några som jag personligen tycker är bäst i världen. Passar mig och min ergonomi utmärkt.

Tyvärr har stolarna i vår M3 blivit sämre. I första versionen (mid 2019) så var de riktigt bra (väldigt nära Volvo-känslan), men i den nuvarande versionen (mid 2021) så är det inte alls lika bra. Märker det när jag kör långt i bilen.

Re: Polestar 2

Postat: 08 aug 2021 10:10
av Aida
martinot skrev:
Kul med rapport om både +/- med bilen! :)

Jo, stolarna hos Volvo (för det är ju en Volvo i grunden) är ju några som jag personligen tycker är bäst i världen. Passar mig och min ergonomi utmärkt.

Tyvärr har stolarna i vår M3 blivit sämre. I första versionen (mid 2019) så var de riktigt bra (väldigt nära Volvo-känslan), men i den nuvarande versionen (mid 2021) så är det inte alls lika bra. Märker det när jag kör långt i bilen.

Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…

Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!

Re: Polestar 2

Postat: 08 aug 2021 10:16
av martinot
Aida skrev:
martinot skrev:
Kul med rapport om både +/- med bilen! :)

Jo, stolarna hos Volvo (för det är ju en Volvo i grunden) är ju några som jag personligen tycker är bäst i världen. Passar mig och min ergonomi utmärkt.

Tyvärr har stolarna i vår M3 blivit sämre. I första versionen (mid 2019) så var de riktigt bra (väldigt nära Volvo-känslan), men i den nuvarande versionen (mid 2021) så är det inte alls lika bra. Märker det när jag kör långt i bilen.

Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…

Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Jo, tyvärr mycket sämre i nya M3 enligt mig/för mig (även om det mesta annat blivit bättre).

Sorry för OT. Håller med annars. Stolarna i V70N är när Volvo-stolarna "peakade" enligt mig. Då var de som absolut bäst tycker jag.

Re: Polestar 2

Postat: 08 aug 2021 10:21
av Aida
martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:
Kul med rapport om både +/- med bilen! :)

Jo, stolarna hos Volvo (för det är ju en Volvo i grunden) är ju några som jag personligen tycker är bäst i världen. Passar mig och min ergonomi utmärkt.

Tyvärr har stolarna i vår M3 blivit sämre. I första versionen (mid 2019) så var de riktigt bra (väldigt nära Volvo-känslan), men i den nuvarande versionen (mid 2021) så är det inte alls lika bra. Märker det när jag kör långt i bilen.

Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…

Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Jo, tyvärr mycket sämre i nya M3 enligt mig/för mig (även om det mesta annat blivit bättre).

Sorry för OT. Håller med annars. Stolarna i V70N är när Volvo-stolarna "peakade" enligt mig. Då var de som absolut bäst tycker jag.
På vilket sätt är de sämre?? Munro säger ju att det är de bästa stolar han någonsin suttit i.

Jag tyckte att Model S facelifts stolar var riktigt sköna. Bara ett helvete att komma upp ur haha.