Kan anledningen att de skjuter på leveranserna av ID4 vara att de vill få till OTA först?
Det skulle ju spara dom mkt pengar och bekymmer att slippa kalla in bilarna till ÅF för uppdatering senare.
Kan anledningen att de skjuter på leveranserna av ID4 vara att de vill få till OTA först?
Det skulle ju spara dom mkt pengar och bekymmer att slippa kalla in bilarna till ÅF för uppdatering senare.
Skulle också misstänka det.
Moderna bilar med mycket datorer och avancerad infotainment, blir extremt opraktiska att äga utan funktionalitet för OTA-uppdateringar (trots vad enskilda bakåtsträvare på forumet tror).
Dessutom mycket billigare för VW, precis som du är inne på. Kostar ju enormt mycket pengar om man behöver ta in bilar på verkstad för endast mjukvaruuppdateringar.
Kan anledningen att de skjuter på leveranserna av ID4 vara att de vill få till OTA först?
Det skulle ju spara dom mkt pengar och bekymmer att slippa kalla in bilarna till ÅF för uppdatering senare.
Skulle också misstänka det.
Moderna bilar med mycket datorer och avancerad infotainment, blir extremt opraktiska att äga utan funktionalitet för OTA-uppdateringar (trots vad enskilda bakåtsträvare på forumet tror).
Dessutom mycket billigare för VW, precis som du är inne på. Kostar ju enormt mycket pengar om man behöver ta in bilar på verkstad för endast mjukvaruuppdateringar.
Tror att mjukvaruuppdateringar kommer att kosta en slant i framtiden. Men kanske bra, man köper dom uppdateringar man vill ha. Lite som utrustningen på bilen
Kan anledningen att de skjuter på leveranserna av ID4 vara att de vill få till OTA först?
Det skulle ju spara dom mkt pengar och bekymmer att slippa kalla in bilarna till ÅF för uppdatering senare.
Skulle också misstänka det.
Moderna bilar med mycket datorer och avancerad infotainment, blir extremt opraktiska att äga utan funktionalitet för OTA-uppdateringar (trots vad enskilda bakåtsträvare på forumet tror).
Dessutom mycket billigare för VW, precis som du är inne på. Kostar ju enormt mycket pengar om man behöver ta in bilar på verkstad för endast mjukvaruuppdateringar.
Tror att mjukvaruuppdateringar kommer att kosta en slant i framtiden. Men kanske bra, man köper dom uppdateringar man vill ha. Lite som utrustningen på bilen
Man måste skilja på uppdateringar, och uppgraderingar.
När du köper din dator eller telefon så får du uppdateringar av systemet. Men bara därför är det inte säkert att du uppgraderas med nya extra funktioner som kostar pengar.
Exempel: Du har Windows 10 Home. Du får gratis uppdateringar via Windows Update. Men du får bara för det inte uppgradera till Windows 10 Professional eller Windows 10 Enterprise utan kostnad.
Kan anledningen att de skjuter på leveranserna av ID4 vara att de vill få till OTA först?
Det skulle ju spara dom mkt pengar och bekymmer att slippa kalla in bilarna till ÅF för uppdatering senare.
Skulle också misstänka det.
Moderna bilar med mycket datorer och avancerad infotainment, blir extremt opraktiska att äga utan funktionalitet för OTA-uppdateringar (trots vad enskilda bakåtsträvare på forumet tror).
Dessutom mycket billigare för VW, precis som du är inne på. Kostar ju enormt mycket pengar om man behöver ta in bilar på verkstad för endast mjukvaruuppdateringar.
Tror att mjukvaruuppdateringar kommer att kosta en slant i framtiden. Men kanske bra, man köper dom uppdateringar man vill ha. Lite som utrustningen på bilen
Det vore ett rejält felsteg i så fall.
Du behöver inte betala för att uppgradera din Mac till senaste macOS, eller iPhone till senaste iOS.
Det som kostar är olika subscription services, tex Apple TV, Apple Music etc. Så lär framtiden se ut också i bilvärlden.
Kan anledningen att de skjuter på leveranserna av ID4 vara att de vill få till OTA först?
Det skulle ju spara dom mkt pengar och bekymmer att slippa kalla in bilarna till ÅF för uppdatering senare.
Skulle också misstänka det.
Moderna bilar med mycket datorer och avancerad infotainment, blir extremt opraktiska att äga utan funktionalitet för OTA-uppdateringar (trots vad enskilda bakåtsträvare på forumet tror).
Dessutom mycket billigare för VW, precis som du är inne på. Kostar ju enormt mycket pengar om man behöver ta in bilar på verkstad för endast mjukvaruuppdateringar.
Tror att mjukvaruuppdateringar kommer att kosta en slant i framtiden. Men kanske bra, man köper dom uppdateringar man vill ha. Lite som utrustningen på bilen
Det vore ett rejält felsteg i så fall.
Du behöver inte betala för att uppgradera din Mac till senaste macOS, eller iPhone till senaste iOS.
Det som kostar är olika subscription services, tex Apple TV, Apple Music etc. Så lär framtiden se ut också i bilvärlden.
Jo, det finns ju sedan länge uppgraderingar som kostar pengar (FSD, accelration boost), och prenumerationer (4G-koppling), men jag ser precis som Taliz inte för mig att det är så troligt att uppdateringar (buggfixar, vanliga förbättringar av användargränssnitt, säkerhetsuppdateringar, enklare nya funktioner) av systemet kommer att kosta pengar.
Detta oavsett om det rör sig om datorer, telefoner eller bilar.
Det är som microsoft skulle ta betalt för att uppdatera till nästa windows. ooops de gör de. (det gör det inte ok). Apple har jag fått uppgraderat på mina extremt dyra macbook pros. Men tyvärr inte min ipad (som numera inte får uppgraderingar till nytt os och stödet för apparna försvinner en efter en. Så apple är inte utan kritik heller.
Min volvo får kostnadsfria uppdateringar vid service, så det borde finnas en tid som uppgraderingar och felfixningar pågår. Sedan vet man inte om de lägger på nya funktioner om vw tar betalt eller inte. men det är spekulationer. (luktar FUD)
Det är som microsoft skulle ta betalt för att uppdatera till nästa windows.
Inte längre med Windows 10. Där är det inkrementella uppdateringar som gäller, och tidigare stora versionsuppgraderingar är borta sedan länge.
Fick dessutom gratis uppdatering på alla mina W8-datorer till Windows 10 (var officiellt tidsbegränsat till 1-2 års tid, men lär i praktiken fungera än idag sägs det).
Sedan kan man ju se de som uppgraderingar att byta operativsystem från tex. XP till W7, och inte uppdateringar (som alltid varit gratis hos Microsoft).
Men nu driftar det iväg till att bli OT som vanligt.
Det är som microsoft skulle ta betalt för att uppdatera till nästa windows.
Inte längre med Windows 10. Där är det inkrementella uppdateringar som gäller, och tidigare stora versionsuppgraderingar är borta sedan länge.
Fick dessutom gratis uppdatering på alla mina W8-datorer till Windows 10 (var officiellt tidsbegränsat till 1-2 års tid, men lär i praktiken fungera än idag sägs det).
Sedan kan man ju se de som uppgraderingar att byta operativsystem från tex. XP till W7, och inte uppdateringar (som alltid varit gratis hos Microsoft).
Men nu driftar det iväg till att bli OT som vanligt.
Nu blev man ju nyfiken jag har W8 på en burk, kan man byta på (gratis) på den alltså tror du?
Nu har VW släppt priserna på de ordinarie versionerna av ID4 (alltså inte 1st eller 1st Max). Som jag misstänkte har vi som beställde 1st edition fått ett bra pris. Det skiljer 54 000 kr på listpriset mellan 1st Max och den ordinarie ID4 Max med samma färgval och specifikationer. Det är möjligt att det går att få lite bättre rabatt nu i och för sig, men jag känner mig ändå nöjd som litade på min känsla att det pris jag fick för 1st Max var riktigt bra.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Det är som microsoft skulle ta betalt för att uppdatera till nästa windows.
Inte längre med Windows 10. Där är det inkrementella uppdateringar som gäller, och tidigare stora versionsuppgraderingar är borta sedan länge.
Fick dessutom gratis uppdatering på alla mina W8-datorer till Windows 10 (var officiellt tidsbegränsat till 1-2 års tid, men lär i praktiken fungera än idag sägs det).
Sedan kan man ju se de som uppgraderingar att byta operativsystem från tex. XP till W7, och inte uppdateringar (som alltid varit gratis hos Microsoft).
Men nu driftar det iväg till att bli OT som vanligt.
Nu blev man ju nyfiken jag har W8 på en burk, kan man byta på (gratis) på den alltså tror du?