Re: KIA EV6
Postat: 18 nov 2021 15:08
Känns plastig, hård, lite som McD leksaker typ typ.dd88 skrev:Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
Känns plastig, hård, lite som McD leksaker typ typ.dd88 skrev:Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
Då tycker jag det är värre med ratten och sätena än dörrarna.dd88 skrev:Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
Jag testade Model Y igår. Kort sagt har Kian bättre stolar och bullrar mindre(båda på 19")taliz skrev:Nu har jag också provat, hos Kia Lund. En GT-line med svartvit interiör.
Gillade den bättre än väntat faktiskt. Interiören känns mycket bättre än Ioniq5, och ett klart steg upp från ID4(mer knappöverdos dock).
Första som slog en var att det känns mer som en "vanlig" bil, inte så SUVig som ID4. Man sitter mycket lägre.
Men startknapp i en nydesignad elbil!?
Baksätet var förvånansvärt dåligt, känns nästan som golvet är lika högt som sittdynan. Värre än gamla Model S..
Lastutrymmet inte heller det bästa, men det är ju ingen jättebil.
När man kliver på så rör det på sig, men det är inte så man trycks tillbaka i stolen direkt. I svängarna kränger den BETYDLIGT mindre än Ioniq5. Lite som mitt emellan Model 3 och ID4.
Nu var det 19" vinterdäck på den jag provade, så dom vek ju sig när man pressade på. Men föreställer mig att den är helt ok på sommardäck.
Blev inte riktigt klar på om den bullrade mer eller mindre än min ID4 på 20" sommardäck. Ibland tyckte jag mer, ibland mindre...
Provade filhållaren. Inte helt klippstabil som AP på Tesla, den verkade "mikrojustera" titt som tätt. Men trevligt att den bytte fil själv när man blinkade. Riktigt najs med bild på döda vinkeln i instrumentkluster också.
360-kameran är nog bra vid tight parkering(min hjärna blir dock lite smått överbelastad... ska man titta i backspeglarna? Mittenspegeln? Backkameran? 360-vyn? Det är för mkt! )
Heads-up displayen kändes blurrig(har dock aldrig stött på någon som är tillräckligt bra).
Förbrukning och uppskattad räckvidd ungefär som min ID4, nånstans runt 270-280km vid 80%.
Summa summarum mkt trevlig bil. Är dock inte helt överens med utseendet exteriört. Ger mig tyvärr ingen riktigt villha-känsla. Hade den kostat 400k sure. Men 600+? Då lägger jag hellre till en liten slant och väljer en M3P som just trycker en tillbaka i sätet när man stämplar på...
(Det ska ju dock komma en variant med 500+hk, den kan bli kul..)
Jag har inte haft möjlighet att jämföra ljudsystemet ännu, men att dörrarna skulle vara bättre i Model 3 (eller Y) har jag väldigt svårt att förstå. Jag tycker tvärt om EV6 dörrar är väldigt solida, väl i klass med de bästa Tyskarna, och inte alls så skramliga som i Model 3/Y. Att Kia inte satsat mer på infotainmentsystemet känns däremot tråkigt. Det är väl i princip samma som suttit i deras bilar sen e-Niro kom. Det kommer snart ny mjukvara dock (Nvidia drive). Förhoppningsvis blir det bättre.Trevlig skrev:Testade en igår, grymt besviken på känslan dörrarna, ljudsystemet och seg skärm. Var lite nyfiken att testa annat, Tesla modell 3 är riktigt mycket bättre.
Nja, det är ju inte orden i sig de har uppfunnit, bara i kombination med en viss ljusteknik på bilar. Om det er varumärkesskyddat eller bara vedertaget i branschen vet jag inte, men det är iaf så jag har uppfattat det.Nect skrev:Jag trodde faktiskt det (att det är en VAG-term). Hittar dock inte att någon annan biltillverkare benämner sina ljus som ”Matrix”? Utan allt som kommer upp gäller VAG-bilar.HelectriC skrev:
matrix är väl inte en audi-term? Det är ju en Bosch-term, på samma sätt som Pixel är en Osram-term.
Är det osram som uppfann pixlarna i en datorskärm? (För det är just det som avses med pixelljus att det är en uppsättning av led-ljus som kan tändas/släckas. Precis som bakgrundsbelysningen i en datorskärm - ju fler ledpunkter ju fler pixlar)
Nope tyvärr har du missat nåt. C40 och XC40 2022 är första Volvobilarna med matrix. Alla andra nuvarande bilar (SPA-plattformen V90, XC60 m.fl) har ledstrålkastare men är ej matrix.Nect skrev:Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring.Aida skrev:Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?
Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?
”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)
Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.
Tack för upplysningen!Aida skrev:Nope tyvärr har du missat nåt. C40 och XC40 2022 är första Volvobilarna med matrix. Alla andra nuvarande bilar (SPA-plattformen V90, XC60 m.fl) har ledstrålkastare men är ej matrix.Nect skrev:Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring.Aida skrev:Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?
Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?
”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)
Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.
2018 hade grundversionen i Sverige led-strålkastare med automatiskt på och av för helljus. Om man betalade extra för teknikpaketet så blev strålkastarna adaptiva genom mekanik och avstängning (större ljuselement). Men ej matrixer som kan sätta på och av enskilda ledpunkter efter en matrix.
Föregående generationer Volvobilar såsom V70 och gamla XC60 hade ej ledstrålkastare utan bixenon.
Audi var först med matrix ja har jag för mig. Men även Opel var tidigt ute till sin Astra (som också heter Matrix).
Jag blev själv väldigt besviken över detta på min V90. Jag trodde att ljusen skulle vara lika grymma som på min föregående Opel Astra. Men i själva verket var de som på min Mercedes E-klass 2013 (som var den första bilen med den tekniken men den var ännu mer mekanisk med tydliga omriktningar). Volvos funkar inte på motorväga över 100 km/h då den bara kör på halvljus. Men annars funkar det bra. Men det är inte som matrixljus som jobbar helt annorlunda och helt otroligt!
Tesla Björn tyckte att ljudet var 9/10 i ett youtube klipp.iAkita skrev:Trevlig skrev:Testade en igår, grymt besviken på känslan dörrarna, ljudsystemet och seg skärm. Var lite nyfiken att testa annat, Tesla modell 3 är riktigt mycket bättre.
Jag har inte haft möjlighet att jämföra ljudsystemet ännu, men att dörrarna skulle vara bättre i Model 3 (eller Y) har jag väldigt svårt att förstå. Jag tycker tvärt om EV6 dörrar är väldigt solida, väl i klass med de bästa Tyskarna, och inte alls så skramliga som i Model 3/Y. Att Kia inte satsat mer på infotainmentsystemet känns däremot tråkigt. Det är väl i princip samma som suttit i deras bilar sen e-Niro kom. Det kommer snart ny mjukvara dock (Nvidia drive). Förhoppningsvis blir det bättre.
Hur vet man det? Har aldrig köpt ny ny bil innan. Enligt regnummer är den registrerad i Sverige men det kanske man gör innan den har landat?Johan E skrev:Nu är min Ev6 GT-line i Sverige.
Dock tar det ca 2 veckor innan den kommer återförsäljaren.
Kia förregistrerar bilarna när de börjar närma sig Sverige.Hyperspam skrev:Hur vet man det? Har aldrig köpt ny ny bil innan. Enligt regnummer är den registrerad i Sverige men det kanske man gör innan den har landat?Johan E skrev:Nu är min Ev6 GT-line i Sverige.
Dock tar det ca 2 veckor innan den kommer återförsäljaren.
Vår är förregistrerad den 15:e. Kanske finns hopp att få den i år då?Johan E skrev:Kia förregistrerar bilarna när de börjar närma sig Sverige.
Min bil är förregistrerad 2021-11-12 (källa Car.info och Biluppgifter.se) och kom in i hamn 2021-11-20.
Återförsäljaren kan se status på vad just din beställda bil är.
https://www.nyteknik.se/premium/elbilsd ... v6-7024999
Elbilsduell: Volkswagen ID4 mot Kia EV6.
En folkelbil mot en utmanare som vill klättra på premiumstegen. Ny Teknik har ställt Volkswagen ID4 mot Kia EV6 i ett uttömmande test. Vilken elbil vinner när röken har lagt sig?
Vinnare: Kia EV6.
Knapp seger men ändå en seger.Zalman3 skrev:Kia spöar VW ID4 I test.
https://www.nyteknik.se/premium/elbilsd ... v6-7024999
Elbilsduell: Volkswagen ID4 mot Kia EV6.
En folkelbil mot en utmanare som vill klättra på premiumstegen. Ny Teknik har ställt Volkswagen ID4 mot Kia EV6 i ett uttömmande test. Vilken elbil vinner när röken har lagt sig?
Vinnare: Kia EV6.
Hur kan du säga att den spöar ID4 när de skriver att det är tight? Eller är det bara ditt vanliga tillägg av att förvränga vad som står?Zalman3 skrev:Kia spöar VW ID4 I test.
https://www.nyteknik.se/premium/elbilsd ... v6-7024999
Elbilsduell: Volkswagen ID4 mot Kia EV6.
En folkelbil mot en utmanare som vill klättra på premiumstegen. Ny Teknik har ställt Volkswagen ID4 mot Kia EV6 i ett uttömmande test. Vilken elbil vinner när röken har lagt sig?
Vinnare: Kia EV6.
Nope du inbillar inte digchaffis75 skrev:Var och tittade lite snabbt på ev6 idag (ingen provkörning dock), jag tyckte den såg liten ut i bagaget. Är de så eller jag som inbillar mig detta.
Tack.. Då var känslan inte helt fel åtminstone.Dexter86 skrev:Nope du inbillar inte digchaffis75 skrev:Var och tittade lite snabbt på ev6 idag (ingen provkörning dock), jag tyckte den såg liten ut i bagaget. Är de så eller jag som inbillar mig detta.
Vi tyckte också den va på näbben till för liten
Jag tyckte det här testet var bra, man fick bra känsla för storleken i bagaget mellan Model x, Ev6, Id4 samt Mach-Echaffis75 skrev:Var och tittade lite snabbt på ev6 idag (ingen provkörning dock), jag tyckte den såg liten ut i bagaget. Är de så eller jag som inbillar mig detta.