Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Parhhak skrev:
Fick sms om att boka upphämtning för någon timme sedan. Det verkar som de smsen man får stämmer, det gör inte appen där det stod 15-29juli.
S/S 19”
Var ska du hämta bilen? (Tänkte om det var nåt nytt ställe, alltså inte Trosta eller Norrköping)
Och är det fortfarande 21:a eller 22:a du kan välja mellan?
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Nya datum i Teslaappen. Beställd 2 juni
Förra EDD: 1 okt - 15 nov
Ny EDD: 24 sep - 8 nov

Det går sakta framåt även om det känns som en evighet kvar.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Phaedrus
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 apr 2022 07:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Phaedrus »

Parhhak skrev:
Fick sms om att boka upphämtning för någon timme sedan. Det verkar som de smsen man får stämmer, det gör inte appen där det stod 15-29juli.
S/S 19”
För mig har alla ytor stämt fint. Beställt LR s/v 20 i april. Bytte till MYP för ett tag sedan efter jag läst på här och insett att det jag ville ha en MYP. Och snart.

Fick leverans vin/sms/leveransdatum i fredags. Samt fråga om jag ville ta en bil utan drag. Igår slog Tesla en signal och bekräftade leveranstid. Allt har synkat bra i app och webb hela vägen. Har inga klagomål på hanteringen - hade ganska låga förväntningar på att fulfilment skulle funka kalasbra i dessa tider med stora utmaningar i leveranskedjan. Snarare imponerad över att de lyckas leverera som de gör.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

Parhhak skrev:
Fick sms om att boka upphämtning för någon timme sedan. Det verkar som de smsen man får stämmer, det gör inte appen där det stod 15-29juli.
S/S 19”
I min app står det 18-29 juni men jag har inte fått något sms om upphämtning. V/S 19” Norrköping
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
LasseKongo
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 okt 2019 17:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LasseKongo »

Crap, nu fick jag sms att min hämtning är flyttad , från 21/6 till 26-30/6
Användarvisningsbild
Lurana
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 apr 2022 01:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurana »

LasseKongo skrev:
Crap, nu fick jag sms att min hämtning är flyttad , från 21/6 till 26-30/6
Jag fick också det sms:et, flyttad från 22/6 till 26-30/6.
I appen försvann vin och datum 19 juli-1 augusti dök upp. Förhoppningsvis är det pga den kroniska bugg de verkar ha i systemet.
Primus98
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 mar 2022 11:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Primus98 »

Även jag flyttad från 21/6 till 26/6-30/6... i appen försvann VIN och uppsk leverans står 7 - 21 juli.... fan vad de strular, nu måste jag bränna mer diesel över midsommar.
beställde:10/3 2022 MYLR svart/svart 20"
LasseKongo
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 okt 2019 17:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LasseKongo »

Lurana skrev:
LasseKongo skrev:
Crap, nu fick jag sms att min hämtning är flyttad , från 21/6 till 26-30/6
Jag fick också det sms:et, flyttad från 22/6 till 26-30/6.
I appen försvann vin och datum 19 juli-1 augusti dök upp. Förhoppningsvis är det pga den kroniska bugg de verkar ha i systemet.
Också Trosta ? Börjar bli lite väl spännande nära bonusförsvinnandet…
LasseKongo
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 okt 2019 17:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LasseKongo »

Primus98 skrev:
Även jag flyttad från 21/6 till 26/6-30/6... i appen försvann VIN och uppsk leverans står 7 - 21 juli.... fan vad de strular, nu måste jag bränna mer diesel över midsommar.
:D japp. Jag var ju så glad att det skulle bli innan midsommar…
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Tesla får väl hyra några bussar för transport av oss till Zeebrugge så vi kan hämta våra bilar som står och väntar där. Den 16:e lämnade ju Theben Zeebrugge så då lär ju bilarna stå på kajen där.

Om inte ni som skulle få era bilar först av alla, får dem hur ska det då bli med oss som är längre fram i kedjan
som inte har Trosta eller Norrköping som hämtningsställe?

Känns som om veckorna bara går och går och inget händer.
Användarvisningsbild
philipmedph
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2022 16:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av philipmedph »

Samma. Jag har fått för mig att våra bilar troligen står på Theben som gav sig av mot Göteborg efter Zeebrugge. Där var det några klimataktivister (oh the irony) som ställde till det. Den har iallafall legat där utanför hamnen och skvalpat i två dygn. Suck. Mitt sms sa 26-29/6 - på kontot säger den 19/7-2/8. Skillnad på 70.000... Gah.

Den har alltså legat här i 2-3 dagar nu.
Skärmavbild 2022-06-19 kl. 15.58.48.png
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

philipmedph skrev:
Samma. Jag har fått för mig att våra bilar troligen står på Theben som gav sig av mot Göteborg efter Zeebrugge. Där var det några klimataktivister (oh the irony) som ställde till det. Den har iallafall legat där utanför hamnen och skvalpat i två dygn. Suck. Mitt sms sa 26-29/6 - på kontot säger den 19/7-2/8. Skillnad på 70.000... Gah.

Den har alltså legat här i 2-3 dagar nu.
Jo, men det stod ju redan i början att den inte skulle anlända dit förrän den 21:a

Man skulle vilja att någon kollade i hamnen i Zeebrugge om det står en massa bilar där nu eller inte?
Primus98
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 mar 2022 11:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Primus98 »

Enligt min SA så står min bil i Zeebrugge för transport uppdaterat idag... var och talade med dem på Tesla MOS också.
Han gissade att det är brist på biltransporter som ger förseningen.
beställde:10/3 2022 MYLR svart/svart 20"
Användarvisningsbild
philipmedph
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2022 16:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av philipmedph »

Där jag kollade (teslatracker) stod det att den skulle anlända 17:e. Men den säger hela tiden att den ska gå i land om 3h så det lär ju inte stämma så bra där verkar det som. Men man undrar ju kring anledningen till varför den legat precis utanför hamnen så länge. Måste väl bero på klimataktivisterna då? Och om de hade lastat av massa bilar i Zeebrugge som skulle till Sverige så hade dom väl inte kört båten till Göteborg? Tänker jag hmm
Användarvisningsbild
philipmedph
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2022 16:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av philipmedph »

Primus98 skrev:
Enligt min SA så står min bil i Zeebrugge för transport uppdaterat idag... var och talade med dem på Tesla MOS också.
Han gissade att det är brist på biltransporter som ger förseningen.
Ok! Undrar hur bra koll dom har. Fattar inte varför Theben skulle gå till Gbg om den lastat av svenska bilar i Zeebrugge?
Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 11 maj 2022 13:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Yoque »

Även jag fick smset om försening och mitt vin försvann i appen samt datumet är ändrat till Juli. Skulle ha hämtat bilen på onsdag….
bracad
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2022 21:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av bracad »

philipmedph skrev:
Primus98 skrev:
Enligt min SA så står min bil i Zeebrugge för transport uppdaterat idag... var och talade med dem på Tesla MOS också.
Han gissade att det är brist på biltransporter som ger förseningen.
Ok! Undrar hur bra koll dom har. Fattar inte varför Theben skulle gå till Gbg om den lastat av svenska bilar i Zeebrugge?
Kanske för att lasta Volvo bilar?

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Primus98
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 mar 2022 11:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Primus98 »

philipmedph skrev:
Primus98 skrev:
Enligt min SA så står min bil i Zeebrugge för transport uppdaterat idag... var och talade med dem på Tesla MOS också.
Han gissade att det är brist på biltransporter som ger förseningen.
Ok! Undrar hur bra koll dom har. Fattar inte varför Theben skulle gå till Gbg om den lastat av svenska bilar i Zeebrugge?
Kanske skall lasta på Volvo bilar, who knows. Tesla har väl aldrig lastat av i gbg.
beställde:10/3 2022 MYLR svart/svart 20"
Användarvisningsbild
philipmedph
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2022 16:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av philipmedph »

Primus98 skrev:
philipmedph skrev:
Primus98 skrev:
Enligt min SA så står min bil i Zeebrugge för transport uppdaterat idag... var och talade med dem på Tesla MOS också.
Han gissade att det är brist på biltransporter som ger förseningen.
Ok! Undrar hur bra koll dom har. Fattar inte varför Theben skulle gå till Gbg om den lastat av svenska bilar i Zeebrugge?
Kanske skall lasta på Volvo bilar, who knows. Tesla har väl aldrig lastat av i gbg.
Sant.
Användarvisningsbild
JeffM
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2022 21:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JeffM »

Trist att många verkar få sina tider framflyttade. Är det någon som fått sin bokade tid bekräftad istället eller blir allas leveranser försenade?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

För några dagar sen ändrades det till 18-29 juni från 17-30 juni. Inget mer sms, samma i app och på webb.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Primus98
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 mar 2022 11:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Primus98 »

En fundering:
Jag har betalt slutfakturan, och det står numera att betala 0kr.
Men jag kommer över midsommar lägga på ca 100-120 mil till på min nuvarande bil... kommer tesla att kunna debitera för överskjutande mil? Alltså blir det en ny inbytesoffert trots att jag var "fullybaked" dvs helt klar för leverans. Det är ju deras förbenade fel att de skjuter upp leveransen.
beställde:10/3 2022 MYLR svart/svart 20"
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rallybilen »

jonasl skrev:
För några dagar sen ändrades det till 18-29 juni från 17-30 juni. Inget mer sms, samma i app och på webb.
Det kan ju hänga ihop med att det var 18e juni den dagen. Även Tesla inser väl att de inte kan ha preliminärt datum som passerat...
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Nån i model 3 tråden hade fått sms om att hämta sin bil den 23:e , så vi får se om det även kommer några Y dit..

(konspirationsteori: eventuellt försöker Tesla få alla som beställt lrY att byta till Yp från Berlin för att hinna få bonusen, så de har gömt undan bilarna någonstans)
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Waymoot »

Fick som många andra försenings SMS.
Appen och Tesla sidan skrämde mig med datum mellan 19:e Juli och 2:a Augusti men SMS'et säger veckan efter Midsommar (skulle egentligen hämtat på Torsdag den 23:e).

Får jag inte bilen innan den 12:e så tar jag inte bilen.
(fast jag betalat)

Berlin väntare...
Var en av dem som suttit och väntat på en lättare och bättre Berlin 4680 bil med framcasting som Elon lovade att Berlin bilarna skulle bli 2020.
Sedan höjde Tesla priset på bilen med 36.000 (färg + draget) och tvingade mig att avbryta ordern eller ta nästa lediga bil.
Nu med ändringarna på Bonusen är jag glad jag bestämde mig för att ta nästa bil, men utan bonusen spelar det ingen större roll. Då kan jag hellre vänta och ta nästa bil UTAN FSD.

Någon som har erfarenhet av att avbryta köpet "precis innan fast ni betalat"?
Vad är reglerna?
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Skriv svar