Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Willerud »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
Fjärr känns väldigt gammaldags att behöva ta med (hatar när jag använder vår Merca att behöva komma ihåg den).

En simpel knapp vid laddluckan är så extremt mycket både enklare och smidigare (och förmodligen också mycket billigare).
Alla Model S/X har ju både knappen och fobben så vet inte för vem det skulle vara billigare.
Model 3. T R E. Trea. :)

Alltså billigare än att jag skall behöva köpa en key fob för 1000 spänn, som jag inte ens vill ha (hatar sådana).

Billigare än att behöva köpa alla Typ2-kablar special för att få Tesla-knapp på handtaget.
Jo men Model 3. T R E. Trea. har väl varken knapp i laddluckan [ klipp ]
Det är ju precis det jag saknar och klagar på. Avsaknaden av en sådan knapp vid laddluckan (läsa gärna inläggen nogrannare nästa gång, tack). Idiotiskt!
Varför är ni så besatta av knapp?
Tryck på luckan så öppnas den :-)
Gäller det att avsluta laddningen, så är det ett extra steg att ta upp telefonen, men den är ju ändå uppe för att avsluta laddningen i den publika laddstolpen.
Ser inte problemet så nu får jag väl också mig en känga :-D
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

Varför ska man ta upp telefonen för att avsluta publik laddning? Ta ut sladden räcker.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare

Inlägg av Willerud »

John Galt skrev:
Varför ska man ta upp telefonen för att avsluta publik laddning? Ta ut sladden räcker.
Då sladden är fastlåst i både stolpe och bil.
Och då menar du att just därför vill du ha en knapp på sladden så att laddningen kan avslutas med ett knapptryck.
Jag skulle inte våga ha det på det viset, sjukt besviken var gång man skulle hem och märker att någon annan avslutade laddning i förtid och vandrade iväg med min sladd. Så står man där och kan varken ladda eller komma hem :-(
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Willerud skrev:
John Galt skrev:
Och då menar du att just därför vill du ha en knapp på sladden så att laddningen kan avslutas med ett knapptryck.
Jag skulle inte våga ha det på det viset, sjukt besviken var gång man skulle hem och märker att någon annan avslutade laddning i förtid och vandrade iväg med min sladd. Så står man där och kan varken ladda eller komma hem :-(
En förutsättning för att knappen skall vara aktiv är att bilen är olåst.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare

Inlägg av Willerud »

mikebike skrev:
Willerud skrev:
John Galt skrev:
En förutsättning för att knappen skall vara aktiv är att bilen är olåst.
Då antar jag att bilen inte lämnas olåst... Hur sa du att bilen låstes upp?
1) Keyfob, där du samtidigt kan lossa kabeln.
2) App, där du även låser upp kabeln
3) Rycker i dörrhandtaget på M3
Men vem är jag att påstå att knapp är överflödig när jag använder knappen dagligen på mina bilar för att både öppna laddlucka och koppla loss sladden. Hursom MX är för långsam så håller alltid bak på keyfob på väg till bilen för att den ska hinna låsa upp tills jag är framme.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Willerud skrev:
Varför är ni så besatta av knapp?
Tryck på luckan så öppnas den :-)
Gäller det att avsluta laddningen, så är det ett extra steg att ta upp telefonen, men den är ju ändå uppe för att avsluta laddningen i den publika laddstolpen.
Ser inte problemet så nu får jag väl också mig en känga :-D
Nej, mest att du inte läst något som helst i tråden rörande vad som diskuteras. Så bara galet fel du lobbar in saker på chans här! :lol:

Hint; tänk avslut istället för start.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Jag har fått problem med Daschcamen efter uppdatering till 2020.48.10

Den vill inte känna igen minneskortet. Provat att formatera både i datorn och i bilen, samt två olika kort (som båda fungerat klanderfritt sedan Mars).

Andra med samma problem?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Jocce skrev:
Jag har fått problem med Daschcamen efter uppdatering till 2020.48.10

Den vill inte känna igen minneskortet. Provat att formatera både i datorn och i bilen, samt två olika kort (som båda fungerat klanderfritt sedan Mars).

Andra med samma problem?

/Jocce
Samma problem här i min X LR. Får upp ett felmeddelande som ser att det det är fel på USB-enheten i mittkonsol. Försökt att formera och bytt, men samma fel.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Jag också. Mitt USB-minne är snart fullt säger bilen. Kom efter 2020.48.10
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Hertsh skrev:
Jag också. Mitt USB-minne är snart fullt säger bilen. Kom efter 2020.48.10
Det sa min med och sen strejkade den.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Min påstår att mitt Sandisk Endurance är för långsamt at skriva till? Så borde det inte vara. Och har inte klagat tidigare vad jag sett.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Testa att starta om med scrollhjul - så fick jag igång min SSD när den strulade efter en av de senare uppdateringarna.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag hade skitskumma fel på min och det visade sig att det var adaptern som gett upp...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Jag hade skitskumma fel på min och det visade sig att det var adaptern som gett upp...
Var det en adapter för microSD-kort eller för SSD som var kass?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
microSD...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
microSD...
Ok. Förhoppningsvis var det inte 48.10 som gjorde sönder den (låter osannolikt), men trist iaf. Har själv kört med microSD-adapter (till ett snabbt microSD-kort), men tycker att sedan jag för några veckor sedan bytte till en SSD så har allt blivit mycket stabilare och fungerat bättre. Innan var det lite si och så.

Så skall du köpa nytt, så kanske det kanske vara värt att fundera på eventuellt en SSD istället för att köpa ny adapter (även om lite dyrare).
Bild
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
microSD...
Ok. Förhoppningsvis var det inte 48.10 som gjorde sönder den (låter osannolikt), men trist iaf. Har själv kört med microSD-adapter (till ett snabbt microSD-kort), men tycker att sedan jag för några veckor sedan bytte till en SSD så har allt blivit mycket stabilare och fungerat bättre. Innan var det lite si och så.

Så skall du köpa nytt, så kanske det kanske vara värt att fundera på eventuellt en SSD istället för att köpa ny adapter (även om lite dyrare).
Låter ju rätt konstigt att det skulle bli fel på så mångas SD adaptrar en och samma dag?
DF73E52B-0D69-4743-8BBE-E55019BABD23.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Det är nog den buggen som diskuterats innan i fler inlägg i tråden med just 48.10-releasen, som verkar väldigt instabil på många sätt.

Eller missuppfattade jag dig, och kanske att även din adapter gick fysiskt eller elektriskt sönder (hängde inte helt med på ditt inlägg)?
Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
microSD...

Det var nog inte 48.10 som var orsaken, det här var för några veckor sedan, men först var jag rackarns säker på
att det var minnet som gett upp, så köpte nytt sånt först och testade (i datorn med adaptern så var minnet
skrivskyddat hela tiden) men det var samma fel, så då köpte jag ny adapter istället och vips så funkade det :)
Nu har jag dubbel uppsättning istället :lol: (var ju tvungen att köpa en adapter till när jag ju hade två minnen liksom)
Eller tredubbla för jag har ju en i den andra bilen också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
microSD...

Det var nog inte 48.10 som var orsaken, det här var för några veckor sedan, men först var jag rackarns säker på
att det var minnet som gett upp, så köpte nytt sånt först och testade (i datorn med adaptern så var minnet
skrivskyddat hela tiden) men det var samma fel, så då köpte jag ny adapter istället och vips så funkade det :)
Nu har jag dubbel uppsättning istället :lol: (var ju tvungen att köpa en adapter till när jag ju hade två minnen liksom)
Eller tredubbla för jag har ju en i den andra bilen också...
Gott - bra med reserver! :D
Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

För mig räckte det med en scroll-wheel reset för att få bort felet som jag hade för en månad sedan eller så
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag brukar ta ur minneskortet ur USB-kontakten när jag uppdaterar. Glömmer jag det eller intorkar gå ut till bilen så gör jag en scrollhjulsreset efter uppdateringen med allt USB urkopplat.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Glömmer jag det eller intorkar
Låter allvarligt :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Jag brukar ta ur minneskortet ur USB-kontakten när jag uppdaterar. Glömmer jag det eller intorkar gå ut till bilen så gör jag en scrollhjulsreset efter uppdateringen med allt USB urkopplat.
Bra tips, det ska jag försöka komma ihåg :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Inlägg av R2_m3 »

Åkte en sväng till landet igår och passade då på att installera senaste 2020.48.10 eftersom vi har WiFi där man inte i garaget i lägenheten.
När vi sedan skulle åka därifrån så hade det dykt upp en varning på displayen att AP/bekvämlighetsfunktioner (?) var ur funktion men att det skulle lösa sig efter en tids körning.
Problemet var bara att styrningen var supertrög! man fick hänga sig på ratten för att svänga. Provade då en reboot scrollhjulsreset, men hjälpte inte.
Ja körde iväg och tänkte det är väl som en vanlig bil när servot pajat, men icke , var lika trögt i alla hastigheter. Nåväl gick att köra men hade inte kunnat väja hastigt om det hade behövts.
Efter någon mil skulle frun in och handla och passade då på att prova scrollhjul + bromspedalsreset och tack och lov nu funkade det. Har aldrig behövt ta till den varianten förut,
bara haft problem med ljudet ibland eller att LTE inte kommer igår, då räcker det med scrollhjulsreseten.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Skriv svar