Sida 20 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 dec 2018 13:07
av Geni87
mati skrev:
27 live, 48 building

Såhär ser der ut i Karlstad just nu. 6 laddare blir det.
IMG_20181203_125115.jpg
Gött! Ser lovande ut för resorna till Sälen/Trysil! :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 dec 2018 20:36
av mati
27 live, 49 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 dec 2018 20:39
av MangeT
Längtar efter CCS adapter till Teslan. Jäklar vad bra det kan bli.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 dec 2018 21:03
av mati
Ryktet att Ionity bara levererar 80kW verkar stämma. Men samtidigt är laddarna dimensionerade för mycket mer än så. Det är bara fel kablar i dagsläget. Konstigt. Varför gör de så? Det är ganska uppenbart att det är tillfälligt, och iofs gör det inget så länge det inte finns bilar som kan CCS2, men är det inte lite omständligt att behöva byta alla kablar om några månader? Leveransproblem kanske?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 dec 2018 21:16
av Verdi
MangeT skrev:
Längtar efter CCS adapter till Teslan. Jäklar vad bra det kan bli.
Nån som vet när den kommer? Sålde min chademo-adapter för nån vecka sen. Aldrig använt den iofs. Men en CCS kanske blir använd.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 dec 2018 21:18
av zyax
mati skrev:
Ryktet att Ionity bara levererar 80kW verkar stämma. Men samtidigt är laddarna dimensionerade för mycket mer än så. Det är bara fel kablar i dagsläget. Konstigt. Varför gör de så? Det är ganska uppenbart att det är tillfälligt, och iofs gör det inget så länge det inte finns bilar som kan CCS2, men är det inte lite omständligt att behöva byta alla kablar om några månader? Leveransproblem kanske?
Han säger väl att det är de vätskekylda kablarna som dröjer, så vi får väl gissa att det är leveransproblem med dessa.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 dec 2018 21:40
av Geni87
mati skrev:
Ryktet att Ionity bara levererar 80kW verkar stämma. Men samtidigt är laddarna dimensionerade för mycket mer än så. Det är bara fel kablar i dagsläget. Konstigt. Varför gör de så? Det är ganska uppenbart att det är tillfälligt, och iofs gör det inget så länge det inte finns bilar som kan CCS2, men är det inte lite omständligt att behöva byta alla kablar om några månader? Leveransproblem kanske?
Om det är så att de vätskekylda kablarna är försenade måste jag ändå säga att det är positivt att de bygger laddstationer ändå, hellre det än att de hade väntat med utbyggnaden pga kablarna. 80 kW är ju inte fy skam så länge om man jämför med de 50 kW max som finns tillgängligt utöver Ionity (med några få undantag från exempelvis Fortum).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 dec 2018 22:48
av bylund
Geni87 skrev:
mati skrev:
Ryktet att Ionity bara levererar 80kW verkar stämma. Men samtidigt är laddarna dimensionerade för mycket mer än så. Det är bara fel kablar i dagsläget. Konstigt. Varför gör de så? Det är ganska uppenbart att det är tillfälligt, och iofs gör det inget så länge det inte finns bilar som kan CCS2, men är det inte lite omständligt att behöva byta alla kablar om några månader? Leveransproblem kanske?
Om det är så att de vätskekylda kablarna är försenade måste jag ändå säga att det är positivt att de bygger laddstationer ändå, hellre det än att de hade väntat med utbyggnaden pga kablarna. 80 kW är ju inte fy skam så länge om man jämför med de 50 kW max som finns tillgängligt utöver Ionity (med några få undantag från exempelvis Fortum).
Det är nog smart att muta in de attraktiva platserna nu, så kan man bygga ut sedan. Att vara tidig på bra platser är nog en stor fördel om ett halvt decennium eller så.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 dec 2018 09:29
av gellerstam
27 live, 50 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 dec 2018 09:42
av kallekula
mati skrev:
Ryktet att Ionity bara levererar 80kW verkar stämma. Men samtidigt är laddarna dimensionerade för mycket mer än så. Det är bara fel kablar i dagsläget. Konstigt. Varför gör de så? Det är ganska uppenbart att det är tillfälligt, och iofs gör det inget så länge det inte finns bilar som kan CCS2, men är det inte lite omständligt att behöva byta alla kablar om några månader? Leveransproblem kanske?
Egentligen är det väl bra att de bygger vad de kan och sedan förhoppningsvis uppgraderar i snabb takt. Men ändå komiskt att många konkurrenter till Tesla alltid slår på stora trumman om mycket bättre teknik och när det väl kommer till kritan så är det sämre än vad Tesla kört i många år. Men i framtiden, dååååå kommer det grejer! Tesladödare!!! :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 dec 2018 10:51
av mati
CCS2 standarden har ju inte funnits så länge. Och förutom IPace finns väl än så länge inga bilar som stödjer standarden. Jaguar ingår dessutom inte ens i Ionity. Så sett behöver de inte de snabba laddarna just nu. E-Golf, i3 osv kan ju ändå inte ladda så snabbt. Men den dagen e-tron rullas ut till kunderna måste ionitys laddare leverera 150kW. Annars blir det årets största flopp.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 dec 2018 11:16
av Verdi
mati skrev:
CCS2 standarden har ju inte funnits så länge. Och förutom IPace finns väl än så länge inga bilar som stödjer standarden. Jaguar ingår dessutom inte ens i Ionity. Så sett behöver de inte de snabba laddarna just nu. E-Golf, i3 osv kan ju ändå inte ladda så snabbt. Men den dagen e-tron rullas ut till kunderna måste ionitys laddare leverera 150kW. Annars blir det årets största flopp.
Kona och Niro ska väl klara 100 kW? Ioniq har jag för mig ska klara 70 kW.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 dec 2018 11:44
av kallekula
Tesla Superchargers har ju ändå funnits sedan 2012 så man kan ju tycka att Ionity borde kunna matcha dem från start.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 dec 2018 18:10
av mati
28 live, 49 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 dec 2018 18:19
av Geni87
En nyöppnad station i Schweiz, annorlunda design (leverantör) på laddstolparna jämfört med den i Norge. Schysst utsikt också. :D



Bild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 dec 2018 08:40
av Zalman3
Räknade till 28 Ionity laddsajter i Sverige på kartan.
http://elbilsnytt.se/wp-content/uploads ... pe-map.jpg

12st pratades det om från Audi på eCar är mässan.
Vad är det som gäller?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 dec 2018 10:16
av Geni87
30 live, 47 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 dec 2018 18:26
av frippan
30 / 49 nu, tickar på idag

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 dec 2018 19:13
av mati
UK har fått sin första.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 dec 2018 19:25
av Geni87
mati skrev:
UK har fått sin första.
Precis norr om gränsen mellan England och Skottland. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 dec 2018 10:28
av fth
Ny graf, inga större skillnader mot tidigare dock:
Ionity2.png
/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 dec 2018 13:56
av lobbin
Du skulle ju lägga in en linje som innehåller live + building?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 dec 2018 14:11
av mati
ionity.png
Ett pågående arbete. Jag vet att jag är nördig :mrgreen:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 dec 2018 14:16
av Verdi
mati skrev:
ionity.png
Ett pågående arbete. Jag vet att jag är nördig :mrgreen:
De måste ju börja konvergera mot varandra så småningom. Annars blir det lite lustigt. :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 dec 2018 14:23
av Bjelke
Verdi skrev:
mati skrev:
ionity.png
Ett pågående arbete. Jag vet att jag är nördig :mrgreen:
De måste ju börja konvergera mot varandra så småningom. Annars blir det lite lustigt. :D
Dom kanske har AD/HD, påbörjar en jäkla massa men slutför inte :lol: