Sida 20 av 22

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 22:22
av EnTraktor
TiborBlomhall skrev:
IMG_20181128_103627310~01.jpg
244? Oväntat hög förbrukning måste jag säga. Jag har snittat på mellan 225 och 235 när jag kört en S100D mellan Stockholm och Malaga och då har jag sällan kört under 110 km/h. Antar att det var kylan som drog upp förbrukningen så mycket, eller så körde Tibor inte fullt så lagligt :D

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 22:30
av EnTraktor
TiborBlomhall skrev:
Åker tåg hem.
Konduktören frågade hur det gick på tävlingen :lol:
Han kollade på Glympse i början men sen fick han börja jobba!

Hej konduktörn! :P
Hittade detta i en BMW i3 grupp på Ansiktsboken
Txxxx Exxxxxx: Kolllade Tibors biljett på tåget när han åkte från Ystad..blev mäkta förvånad när Tågvärden frågade hur det gick i tävlingen

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 22:58
av strejf
Man undrar lite hur fort det hade gått med en Model 3.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 23:03
av kangru
Bjelke skrev:
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
20181128_091717.jpg
Men var det verkligen 2 förare i den bilen?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 23:08
av 12man
kangru skrev:
Bjelke skrev:
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
20181128_091717.jpg
Men var det verkligen 2 förare i den bilen?
Var en frusen en som kartläste. .

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 23:14
av Legato
strejf skrev:
Man undrar lite hur fort det hade gått med en Model 3.
Ganska identiskt i en LR 3a som i S100D om man får tro på ABRP och det brukar man ju kunna...

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 23:15
av EnTraktor
strejf skrev:
Man undrar lite hur fort det hade gått med en Model 3.
En LR hade troligen landat på typ +-15 min från S100D resultatet.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 23:25
av Pontus
Legato skrev:
strejf skrev:
Man undrar lite hur fort det hade gått med en Model 3.
Ganska identiskt i en LR 3a som i S100D om man får tro på ABRP och det brukar man ju kunna...
Tror den är snabbare, här är med mina siffror men med lägre temperatur 5 grader:
Capture.JPG
och S100D:
Capture.JPG

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 23:26
av bjelkeman
Ytterligare en anledning att beställa en LR. Om de öppnar för bställningar i December så är det inte långt kvar nu. :)

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 06:35
av Bjelke
12man skrev:
kangru skrev:
Bjelke skrev:
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
20181128_091717.jpg
Men var det verkligen 2 förare i den bilen?
Var en frusen en som kartläste. .
:lol: Näe det är ju mitt ben som syns där, hon bjöd mig på en liten åktur och sedan satt vi och pratade i bilen en kort stund också,
tyvärr så smet jag iväg på en frukostrast för att hämta min bil som stod på laddning där och tajmade det med hennes ankomst (såklart), så vi
hann inte med någon längre pratstund, man ville ju eg höra mycket mer om hur det hade gått och vad som gjorde att allt tog längre tid än övriga osv,
men hon kommer såklart skriva en del om det senare i artikeln :)
Hon har kört en hel del elbilar (och kör en Jaguar till vardags faktiskt, dock inte en elbil) så helt novis är hon absolut inte.
Även laddningen här i Hudik krånglade (kommunikationsfel) en gång men funkade på andra försöket. Bilen hade 38% när den kopplades in
och fick då ca 30kW vilket kändes lite lågt tycker jag iaf, ca 100A på ca 320Volt. Jag trodde iaf att Jaguaren körde med högre spänning med tanke
på batteristorlek (den skulle kunnat haft högre spänning oavsett storlek förvisso). Den ska iaf ligga på 388Volt nominellt...

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 06:53
av kangru
Hade hon alltså passageraresidan tom men värmen på 28C?

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 06:56
av Bjelke
kangru skrev:
Hade hon alltså passageraresidan tom men värmen på 28C?
Ja, och det var alltså det jag tyckte var lite konstigt, och visste hon inte ens om det (eller inte tänkte på det) så har den ju i värsta fall
stått så länge (och även efter att hon körde vidare neröver och senare bröt).

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 07:00
av kangru
Ok, jag (kill)gissar att hon har haft problem med immande rutor mm och funnit att detta var ”enda” lösningen. Jag gissar att Jaggan har liknande settings som Tesla och att det handlar om att inte ha återcirkulation och rätt AC settings för att undvika imma och is på rutorna.

Om det inte är detta och hon inte var medveten om att det satt på 28C så kan det ju finnas många andra faktorer som kan bidra till en bristande räckvidd mm. Hur var det med batterivärme mm?

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 07:02
av LarsL
Uppenbarligen inte den mest erfarna elbilisten i Jaguaren, alltså? Lite synd men bilen kanske ändå var chanslös?

Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 07:24
av Bjelke
Hon har kört en del elbilar, men erfarenhet av långkörning osv vet jag inte om hon har (men tror det faktiskt, hon har ju skrivit om det förr iaf), men
den kanske största grejen förutom förbrukning borde väl vara att bara kunna ladda med 30kW på CCS...? Jag utgår från att det steg iom att bilen fick i sig
mer elektroner och spänningen steg, men vid 38% borde det ha varit högre.
Sedan var strömmen bara på 100A, jag har iaf fått 120A där och det borde verkligen Jaggan också klara vid 38% SoC, och låg temperatur borde det inte ha berott på, men ev
hög temperatur kanske... Den ska väl för bövelen kunna ta emot mer än det dubbla eller tom det tredubbla...

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 07:41
av Tars
EnTraktor skrev:
TiborBlomhall skrev:
IMG_20181128_103627310~01.jpg
244? Oväntat hög förbrukning måste jag säga. Jag har snittat på mellan 225 och 235 när jag kört en S100D mellan Stockholm och Malaga och då har jag sällan kört under 110 km/h. Antar att det var kylan som drog upp förbrukningen så mycket, eller så körde Tibor inte fullt så lagligt :D
Jag ligger där, och det är pga 2 saker, vinterdäck som är grövre mönstrade och grov asfalt. Sen spelar kylan in lite.

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 09:12
av Verdi
EnTraktor skrev:
TiborBlomhall skrev:
IMG_20181128_103627310~01.jpg
244? Oväntat hög förbrukning måste jag säga. Jag har snittat på mellan 225 och 235 när jag kört en S100D mellan Stockholm och Malaga och då har jag sällan kört under 110 km/h. Antar att det var kylan som drog upp förbrukningen så mycket, eller så körde Tibor inte fullt så lagligt :D
Antar att du hade varmare väder ner till Malaga. ;) Plus att du nog antagligen lurar dig på din snitthastighet genom Europa. Mycket trafik.

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 09:15
av Verdi
LarsL skrev:
Uppenbarligen inte den mest erfarna elbilisten i Jaguaren, alltså? Lite synd men bilen kanske ändå var chanslös?

Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.

Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 09:46
av gellerstam
Verdi skrev:
LarsL skrev:

Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.

Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Jag tolkar det inte som att det är framdrivningsmediet som är problemet. Utan hur man implementerat hur AC/ACC/klimatanläggingen/HVAC hanterar luft -temperatur, -fuktighet, -styrningen. ?

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 09:59
av Legato
gellerstam skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:

Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.

Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Jag tolkar det inte som att det är framdrivningsmediet som är problemet. Utan hur man implementerat hur AC/ACC/klimatanläggingen/HVAC hanterar luft -temperatur, -fuktighet, -styrningen. ?
Hur menar du nu? Om Jaguaren körts med 28 grader på passagerarsidan så har det såklart påverkat räckvidden negativt, men dels förklarar det såklart inte helt den höga förbrukningen och dels så förklarar det ju inte alls de laddproblem som uppstod.

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 10:21
av NEO
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Sök runt lite här på forumet så hittar du massa bilder på diverse hybrider och andra elbilar som står inkopplade på SuC och tror nåt ska hända under tiden de äter eller gör nåt annat.
Korrekt att Norge har fler Tesla och elbilar och det gör ju bara att jämförelsen blir mycket bättre eftersom man kan jämföra inte enbart från ett rent ekonomiskt perspektiv. Här finns det faktiskt folk som väljer en diesel-Passat framför Tesla, tro det
Jäklar vad du tog det här personligt. :o
Jasså? Jag tycker bara man kan försöka se lite nyanserat på saker och ting och inte gräva ner sig i Teslasekteriet allt för mycket. Men ärligt talat så vet jag inte helt vad i mitt svar som var personligt eller menade du tidigare inlägg?
+1 på den, förstår inte heller vart han tog det personligt.

Jag håller med Helectric, här är det inte en ekonomisk fråga om vilken bil man väljer, vet inte hur många kollegor och vänner som tjänar enorma pengar bara på lön men samtidigt kör runt i en VW passat 1.9TDI från 2003. Och samtidigt klagar varje dag över de där jääävla bompengarna ... Istället för att köpa en elbil och njuta av att glida i bussfilen.

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 11:44
av gellerstam
Legato skrev:
gellerstam skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:

Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.

Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Jag tolkar det inte som att det är framdrivningsmediet som är problemet. Utan hur man implementerat hur AC/ACC/klimatanläggingen/HVAC hanterar luft -temperatur, -fuktighet, -styrningen. ?
Hur menar du nu? Om Jaguaren körts med 28 grader på passagerarsidan så har det såklart påverkat räckvidden negativt, men dels förklarar det såklart inte helt den höga förbrukningen och dels så förklarar det ju inte alls de laddproblem som uppstod.
Vi skriver om olika saker.

Du: Om energiåtgång och varifrån den kommer. (Mer generell kommentar om diskussionen i tråden? )
Jag: Om hur pass bra klimatanläggningen styrs automatiskt v.s. manuellt. (Svar på LarsL och Verdis ev. missförstånd på hur LarsL sköter sin klimatanläggning manuellt.)

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 13:36
av Legato
gellerstam skrev:
Legato skrev:
gellerstam skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:

Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.

Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Jag tolkar det inte som att det är framdrivningsmediet som är problemet. Utan hur man implementerat hur AC/ACC/klimatanläggingen/HVAC hanterar luft -temperatur, -fuktighet, -styrningen. ?
Hur menar du nu? Om Jaguaren körts med 28 grader på passagerarsidan så har det såklart påverkat räckvidden negativt, men dels förklarar det såklart inte helt den höga förbrukningen och dels så förklarar det ju inte alls de laddproblem som uppstod.
Vi skriver om olika saker.

Du: Om energiåtgång och varifrån den kommer. (Mer generell kommentar om diskussionen i tråden? )
Jag: Om hur pass bra klimatanläggningen styrs automatiskt v.s. manuellt. (Svar på LarsL och Verdis ev. missförstånd på hur LarsL sköter sin klimatanläggning manuellt.)
OK! Med "framdrivningsmediet" så trodde jag du menade framdrivandet av bilen, men då är jag med :D

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 15:14
av Zalman3
Vilken tid fick KIA Niron?

Re: SECC 2018

Postat: 29 nov 2018 15:19
av kangru
Zalman3 skrev:
Vilken tid fick KIA Niron?
Det är under embargo tills den 6de eller 7de Dec (kommer inte ihåg vilket). Eftersom föraren "sov på hotell" så är det svårt att titta på när hen ankom till Ystad för att kunna approximera en tid.