Re: Batteridag 22 september
Postat: 27 sep 2020 21:27
Känns tveksamt va? Eller? 

Kina är duktiga på att kopiera.Bjelke skrev:Känns tveksamt va? Eller?
Ja, låter som Tesla idag och till en början bara tillverkar 4680 med hög nikelhalt i karosserna, dvs de för Cybertruck och Semi. De verkar vilja att andra tillverkare ska tillverka övriga batterier (dvs de med järn plus de med nikel+mangan) som är till för övriga fordon. Verkar som att Tesla vill att alla batterier ska få formfaktor 4680 även ifall det inte är helt klart.vigge50 skrev:Nu säger Elon att de använt 4680 batterierna i flera månader i prototyper. Vilka bilar det gäller säger han inte men man kan väll gissa att de i så fall sitter i prototyper av Cybertruck och Semi.
Är nästan helt övertygad om att Tesla kommer bli detta århundrandets Standard oil. Eller tja, världens största bolag intäktsmässigt bortom 2030.Zalman3 skrev:Om snittpriset för batterier är 40 dollar per kWh för dom 3TWh batterier Tesla ska bygga år 2030.
Då säljer Tesla batterier
3.000.000.000.000Wh
3.000.000.000kWh x 40=120.000.000.000 dollar
Alltså 120 miljarder dollar per år.
Med 10% i vinst så gör Tesla en vinst 2030 på 12 miljarder dollar på bara batteri tillverkningen.
Mycket intressant!NiklasTesla skrev:Också sevärt (speciellt i början när dom visar på toarullen hur man lyckats lösa problemet med motstånd i batteriet). Man kommer kunna dumpa elektroner j..la snabbt från Anod till katod = högt effekt vid körning och laddning.
Ja det är logiskt när man tänker efter... Lastbilarna för att fungera på längre turer och kunna ta hög lastvikt behöver typ mwh batteristorlek med hög kapacitet (kwh/kg batteri). Ett sådant batteri skulle ta lång tid att ladda även med SuC v3. Men... Nu kan man med nya batteritypen även ladda snabbt pga att man lyckas få ner motståndet i batteriet.Zalman3 skrev:Mycket intressant!NiklasTesla skrev:Också sevärt (speciellt i början när dom visar på toarullen hur man lyckats lösa problemet med motstånd i batteriet). Man kommer kunna dumpa elektroner j..la snabbt från Anod till katod = högt effekt vid körning och laddning.
EDIT:
I videoklippet ovan pratas om Megacharger för både Semi och Cybertruck.
Märkligt att Elon pratade väldigt lite om V4 SuC och vilken ökning av laddhastigheter man kan förvänta sig av.
Behövs det verkligen så stora batteripack på en lastbil?NiklasTesla skrev:Ja det är logiskt när man tänker efter... Lastbilarna för att fungera på längre turer och kunna ta hög lastvikt behöver typ mwh batteristorlek med hög kapacitet (kwh/kg batteri). Ett sådant batteri skulle ta lång tid att ladda även med SuC v3. Men... Nu kan man med nya batteritypen även ladda snabbt pga att man lyckas få ner motståndet i batteriet.Zalman3 skrev:Mycket intressant!NiklasTesla skrev:Också sevärt (speciellt i början när dom visar på toarullen hur man lyckats lösa problemet med motstånd i batteriet). Man kommer kunna dumpa elektroner j..la snabbt från Anod till katod = högt effekt vid körning och laddning.
EDIT:
I videoklippet ovan pratas om Megacharger för både Semi och Cybertruck.
Märkligt att Elon pratade väldigt lite om V4 SuC och vilken ökning av laddhastigheter man kan förvänta sig av.
Ojojoj då kommer elnätet att rasa säger bensin/diesel/kärnkraftskramarna men icke för att Tesla dumpar bara el från ett/flera stationära batteripack på flera mwh storlek så elnätet belastas inte. Dom stora stationära batterierna kan sedan dagtid laddas långsamt med förnyelsebar el och kanske främst billig el nattetid när det finns elöverskott och priset är billigt.
Model S 200wh/km är utan släp. Så om vi då räknar med släp och räknar om allt borde vi ligga nära MWHLasseTM skrev:Behövs det verkligen så stora batteripack på en lastbil?NiklasTesla skrev:Ja det är logiskt när man tänker efter... Lastbilarna för att fungera på längre turer och kunna ta hög lastvikt behöver typ mwh batteristorlek med hög kapacitet (kwh/kg batteri). Ett sådant batteri skulle ta lång tid att ladda även med SuC v3. Men... Nu kan man med nya batteritypen även ladda snabbt pga att man lyckas få ner motståndet i batteriet.Zalman3 skrev:Mycket intressant!NiklasTesla skrev:Också sevärt (speciellt i början när dom visar på toarullen hur man lyckats lösa problemet med motstånd i batteriet). Man kommer kunna dumpa elektroner j..la snabbt från Anod till katod = högt effekt vid körning och laddning.
EDIT:
I videoklippet ovan pratas om Megacharger för både Semi och Cybertruck.
Märkligt att Elon pratade väldigt lite om V4 SuC och vilken ökning av laddhastigheter man kan förvänta sig av.
Ojojoj då kommer elnätet att rasa säger bensin/diesel/kärnkraftskramarna men icke för att Tesla dumpar bara el från ett/flera stationära batteripack på flera mwh storlek så elnätet belastas inte. Dom stora stationära batterierna kan sedan dagtid laddas långsamt med förnyelsebar el och kanske främst billig el nattetid när det finns elöverskott och priset är billigt.
Jag jobbade med motorutvecklingen förut på en av Sveriges två lastbilstillverkare och "normalt" drar en lastbil runt 4 gånger mer än en personbil för att göra detta lätt för oss.
Om en Model S drar 200Wh/km på motorväg så bör alltså en lastbil ligga i storleksordningen 800-1000Wh/km om man bara ser hur förbrukningen ser ut idag på en dieselbil kontra diesellastbil.
Men lastbilar får ju inte köra mer än 4h30min men ofta tog jag en kortare paus på 15 min efter ca 3 timmar när jag testkörde och sedan en 30min paus lite senare.
Säg att man ligger i 90km/h då behöver man alltså 9x4,5x10=405kWh för att klara sin maxresa på 4,5h med en lastbil, kan man istället stanna efter 3 timmar och ta 15min paus behövs 270kWh dock utan marginal såklart.
Kan man sedan ladda med SuC v4 på 600kw i 15 min så får man då 150kWh in i batteriet igen på 15min och klarar då av att köra ca 100 minuter till innan man kan stanna för ett stopp på 30 minuter.
På 30 min stoppet bör kanske man kan ladda 300kWh som innebär 200 minuters körning men då börjar man ändå närma sig slutet av dagen eftersom man bara får köra 9 timmar/dygn.
Skulle tro att ett 6-700kWh batteri räcker gott och väl för 95% av alla lastbilar vi ser ute på vägarna med god marginal förutsatt att man kör lagligt och att det finns laddare längs med våra motorvägar.
Dock skulle detta krävas att det finns "destinationsladdare" på kanske 75kW för lastbilar och SuC på 600kW för lastbilarna längs de större vägarna i Europa
En lastbil med släpp idag drar runt 2,5-3liter/milen beroende på vilken motor du har, en Audi A6 räknar jag att den drar 0,65 på motorväg och en MS 200Wh.NiklasTesla skrev:Model S 200wh/km är utan släp. Så om vi då räknar med släp och räknar om allt borde vi ligga nära MWHLasseTM skrev:Behövs det verkligen så stora batteripack på en lastbil?NiklasTesla skrev:Ja det är logiskt när man tänker efter... Lastbilarna för att fungera på längre turer och kunna ta hög lastvikt behöver typ mwh batteristorlek med hög kapacitet (kwh/kg batteri). Ett sådant batteri skulle ta lång tid att ladda även med SuC v3. Men... Nu kan man med nya batteritypen även ladda snabbt pga att man lyckas få ner motståndet i batteriet.Zalman3 skrev:Mycket intressant!NiklasTesla skrev:Också sevärt (speciellt i början när dom visar på toarullen hur man lyckats lösa problemet med motstånd i batteriet). Man kommer kunna dumpa elektroner j..la snabbt från Anod till katod = högt effekt vid körning och laddning.
EDIT:
I videoklippet ovan pratas om Megacharger för både Semi och Cybertruck.
Märkligt att Elon pratade väldigt lite om V4 SuC och vilken ökning av laddhastigheter man kan förvänta sig av.
Ojojoj då kommer elnätet att rasa säger bensin/diesel/kärnkraftskramarna men icke för att Tesla dumpar bara el från ett/flera stationära batteripack på flera mwh storlek så elnätet belastas inte. Dom stora stationära batterierna kan sedan dagtid laddas långsamt med förnyelsebar el och kanske främst billig el nattetid när det finns elöverskott och priset är billigt.
Jag jobbade med motorutvecklingen förut på en av Sveriges två lastbilstillverkare och "normalt" drar en lastbil runt 4 gånger mer än en personbil för att göra detta lätt för oss.
Om en Model S drar 200Wh/km på motorväg så bör alltså en lastbil ligga i storleksordningen 800-1000Wh/km om man bara ser hur förbrukningen ser ut idag på en dieselbil kontra diesellastbil.
Men lastbilar får ju inte köra mer än 4h30min men ofta tog jag en kortare paus på 15 min efter ca 3 timmar när jag testkörde och sedan en 30min paus lite senare.
Säg att man ligger i 90km/h då behöver man alltså 9x4,5x10=405kWh för att klara sin maxresa på 4,5h med en lastbil, kan man istället stanna efter 3 timmar och ta 15min paus behövs 270kWh dock utan marginal såklart.
Kan man sedan ladda med SuC v4 på 600kw i 15 min så får man då 150kWh in i batteriet igen på 15min och klarar då av att köra ca 100 minuter till innan man kan stanna för ett stopp på 30 minuter.
På 30 min stoppet bör kanske man kan ladda 300kWh som innebär 200 minuters körning men då börjar man ändå närma sig slutet av dagen eftersom man bara får köra 9 timmar/dygn.
Skulle tro att ett 6-700kWh batteri räcker gott och väl för 95% av alla lastbilar vi ser ute på vägarna med god marginal förutsatt att man kör lagligt och att det finns laddare längs med våra motorvägar.
Dock skulle detta krävas att det finns "destinationsladdare" på kanske 75kW för lastbilar och SuC på 600kW för lastbilarna längs de större vägarna i Europa
Du ska ha ett jäkligt speciellt körfall för att komma upp i 5,2liter/milen.BrooklynS skrev:Nu är ni säkert lastbilschaufförer allihop, men en lastbil drar med last dryga 5 liter/diesel per mil, dvs snarare uppåt tio gånger mer än en personbil med turbodiesel.
Källa: senaste TRAILER där ett åkeri påvisade de ekonomiska fördelarna med att de nya lastbilarna drog 5,2 liter/mil jämfört med de gamla som drog 5,8 liter/mil i genomsnitt.
Här tycker jag att de gör en liten miss i videon. Batteripacket i Model 3 är bara på 75 kWh och kan ladda med 250 kW, om än då först och främst i början av laddkurvan. Om en Semi har ett 1 MWh batteripack blir det 1000/75*250, dvs, 3.3 MW. Det skulle alltså bli lägre belastning på cellerna i semin om den laddas med 1.5MW jämfört med Model 3 LR. Tesla har också sagt att det är lägre belastning på cellerna i en lastbil jämfört med personbilarna.NiklasTesla skrev:Ja det är logiskt när man tänker efter... Lastbilarna för att fungera på längre turer och kunna ta hög lastvikt behöver typ mwh batteristorlek med hög kapacitet (kwh/kg batteri). Ett sådant batteri skulle ta lång tid att ladda även med SuC v3. Men... Nu kan man med nya batteritypen även ladda snabbt pga att man lyckas få ner motståndet i batteriet.
LasseTM skrev:Du ska ha ett jäkligt speciellt körfall för att komma upp i 5,2liter/milen.BrooklynS skrev:Nu är ni säkert lastbilschaufförer allihop, men en lastbil drar med last dryga 5 liter/diesel per mil, dvs snarare uppåt tio gånger mer än en personbil med turbodiesel.
Källa: senaste TRAILER där ett åkeri påvisade de ekonomiska fördelarna med att de nya lastbilarna drog 5,2 liter/mil jämfört med de gamla som drog 5,8 liter/mil i genomsnitt.
Förmodligen kör du 60ton i uppförsbacke och motvind, en Scania R450 med 25 ton ekipagevikt har jag kört till Karlstad ToR med en förbrukning på runt 2,5liter/milen.
De flesta bilar ute på vägarna går långt ifrån sin maxvikt på 40ton.
Tittar man tex i Holland går många lastbilar nästan helt tomma (fulla med tulpaner) och kommer under 2 liter/milen.
Här har du fått ungefär samma siffror som jag tycker känns bekanta när jag har kört.
"Green Truck Award är ett tyskt jämförande test som två av landets mest ansedda branschtidningar står bakom. Fokus ligger på lägst bränsleförbrukning. Totalt deltog tretton fordon av olika tillverkare i tävlingen.
Scania R 450 fick den lägsta genomsnittliga bränsleförbrukningen på 23,25 liter diesel per 100 kilometer"
https://www.entreprenadaktuellt.se/arti ... -igen.html
2020 drog en Scania R540 2,5liter/milen med 40 ton i samma tävling så några 5 liter/milen under normala körfall är det inte frågan om snarare runt 3liter/milen
https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... ward-igen/
Timmerbilar står för en väldigt liten del av de lastbilar som säljs.BrooklynS skrev:LasseTM skrev:Du ska ha ett jäkligt speciellt körfall för att komma upp i 5,2liter/milen.BrooklynS skrev:Nu är ni säkert lastbilschaufförer allihop, men en lastbil drar med last dryga 5 liter/diesel per mil, dvs snarare uppåt tio gånger mer än en personbil med turbodiesel.
Källa: senaste TRAILER där ett åkeri påvisade de ekonomiska fördelarna med att de nya lastbilarna drog 5,2 liter/mil jämfört med de gamla som drog 5,8 liter/mil i genomsnitt.
Förmodligen kör du 60ton i uppförsbacke och motvind, en Scania R450 med 25 ton ekipagevikt har jag kört till Karlstad ToR med en förbrukning på runt 2,5liter/milen.
De flesta bilar ute på vägarna går långt ifrån sin maxvikt på 40ton.
Tittar man tex i Holland går många lastbilar nästan helt tomma (fulla med tulpaner) och kommer under 2 liter/milen.
Här har du fått ungefär samma siffror som jag tycker känns bekanta när jag har kört.
"Green Truck Award är ett tyskt jämförande test som två av landets mest ansedda branschtidningar står bakom. Fokus ligger på lägst bränsleförbrukning. Totalt deltog tretton fordon av olika tillverkare i tävlingen.
Scania R 450 fick den lägsta genomsnittliga bränsleförbrukningen på 23,25 liter diesel per 100 kilometer"
https://www.entreprenadaktuellt.se/arti ... -igen.html
2020 drog en Scania R540 2,5liter/milen med 40 ton i samma tävling så några 5 liter/milen under normala körfall är det inte frågan om snarare runt 3liter/milen
https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... ward-igen/
https://www.skogforsk.se/cd_20190114162 ... 1-2017.pdf
Sidan 4: Uppmätt bränsleförbrukning genomsnittligt under en vecka olika år.
Mellan 5,4 liter/mil och 6 liter/mil.
I diagram under detta ser man att kortresor föga förvånande dra iväg uppåt 8 liter/mil medan de längre resorna >20 mil hamnar mellan 4 och 5 liter/mil.
Allt detta gäller timmerbilar.
Låter ju som om timmerbilar vore perfekt att göra till hybrider. Nackdelen är högre vikt, men minskad förbrukning och mer kraft när det behövs borde ju göra att det går att räkna hem lite mindre last.LasseTM skrev:Timmerbilar står för en väldigt liten del av de lastbilar som säljs.BrooklynS skrev:LasseTM skrev:Du ska ha ett jäkligt speciellt körfall för att komma upp i 5,2liter/milen.BrooklynS skrev:Nu är ni säkert lastbilschaufförer allihop, men en lastbil drar med last dryga 5 liter/diesel per mil, dvs snarare uppåt tio gånger mer än en personbil med turbodiesel.
Källa: senaste TRAILER där ett åkeri påvisade de ekonomiska fördelarna med att de nya lastbilarna drog 5,2 liter/mil jämfört med de gamla som drog 5,8 liter/mil i genomsnitt.
Förmodligen kör du 60ton i uppförsbacke och motvind, en Scania R450 med 25 ton ekipagevikt har jag kört till Karlstad ToR med en förbrukning på runt 2,5liter/milen.
De flesta bilar ute på vägarna går långt ifrån sin maxvikt på 40ton.
Tittar man tex i Holland går många lastbilar nästan helt tomma (fulla med tulpaner) och kommer under 2 liter/milen.
Här har du fått ungefär samma siffror som jag tycker känns bekanta när jag har kört.
"Green Truck Award är ett tyskt jämförande test som två av landets mest ansedda branschtidningar står bakom. Fokus ligger på lägst bränsleförbrukning. Totalt deltog tretton fordon av olika tillverkare i tävlingen.
Scania R 450 fick den lägsta genomsnittliga bränsleförbrukningen på 23,25 liter diesel per 100 kilometer"
https://www.entreprenadaktuellt.se/arti ... -igen.html
2020 drog en Scania R540 2,5liter/milen med 40 ton i samma tävling så några 5 liter/milen under normala körfall är det inte frågan om snarare runt 3liter/milen
https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... ward-igen/
https://www.skogforsk.se/cd_20190114162 ... 1-2017.pdf
Sidan 4: Uppmätt bränsleförbrukning genomsnittligt under en vecka olika år.
Mellan 5,4 liter/mil och 6 liter/mil.
I diagram under detta ser man att kortresor föga förvånande dra iväg uppåt 8 liter/mil medan de längre resorna >20 mil hamnar mellan 4 och 5 liter/mil.
Allt detta gäller timmerbilar.
Dessa är dessutom ofta tyngre lastade än vanliga lastbilar, en timmerbil går ofta med 60 ton ekipagevikt.
En vanlig lastbil du ser längst vägarna får max ha 40ton ekipagevikt men i verkligheten ligger snittet runt 20-25ton.
Timmerbilar går ofta på tomgång och dåliga vägar som drar upp förbrukningen markant, de bromsar och accelererar dessutom mycket oftare än en "vanlig" lastbil.
På körskolan för C kort får man lära sig att det kostar runt 7 liter diesel att accelerera en lastbil från 0-80km/h med 25 ton, tänk då varje gång du bromsar bort detta när en kurva kommer och du har 60 ton ekipage, vi pratar att dom kanske bromsar bort 10 liter diesel i varje kurva.
Tänk på detta när ni får en lastbil att bromsa för att det är eran tur att köra, ni blåser bort ett par liter diesel på en gång.
En lastbil som rullar E4 bromsar sällan bort sin energi mer än i nedförsbackar pga fartspärren, och pratar vi distrubutionsbilar som kör inne i stan så är el perfekt.
Dessa går ofta på tomgång vilket inte behövs med el, de kör sällan långa sträckor och det är lätt att placera ut laddare.
Gruvbilar och timmerbilar kommer vara en utmaning för el men precis som jag skrev så ingår dessa inte i mina "Skulle tro att ett 6-700kWh batteri räcker gott och väl för 95% av alla lastbilar" utan dessa ingår i de 5% där det idag inte är speciellt praktiskt med batteri.
Nej det gör jag inte.renes skrev:Ha! (Jag utgår från att du skämtar.)ChristerSjo skrev:Vad har du för underliggande information som stödjer den tesen?renes skrev:
Skillnaden är att Apple har överlägsen design av produkter som kan tillverkas med allmänt kända metoder.
Du underskattar hur bra du är! En lastbilsdiesel har över 45% verkningsgrad som bäst och har hög verkningsgrad i alla typiska driftfall. Motorkonstruktörerna för lastbilar är ruskigt skickliga. En personbilsdiesel är inte lika bra som bäst och dessutom ligger den längre från optimalt driftfall en större del av tiden. Det skulle inte förvåna mig om den genomsnittliga verkningsgraden är hälften av lastbilens. Någon har säkert riktiga siffror.LasseTM skrev:
Behövs det verkligen så stora batteripack på en lastbil?
Jag jobbade med motorutvecklingen förut på en av Sveriges två lastbilstillverkare och "normalt" drar en lastbil runt 4 gånger mer än en personbil för att göra detta lätt för oss.
Om en Model S drar 200Wh/km på motorväg så bör alltså en lastbil ligga i storleksordningen 800-1000Wh/km om man bara ser hur förbrukningen ser ut idag på en dieselbil kontra diesellastbil.
Ah, ok. Då får jag väl försöka förklara. Den "underliggande informationen" är vad jag ser med mina egna ögon.ChristerSjo skrev:Nej det gör jag inte.renes skrev:Ha! (Jag utgår från att du skämtar.)ChristerSjo skrev:Vad har du för underliggande information som stödjer den tesen?renes skrev:
Skillnaden är att Apple har överlägsen design av produkter som kan tillverkas med allmänt kända metoder.
renes skrev:[
Vad du finner är en överlägsen design och överlägsen software och det kan ses som överlägsna komponenter.
Nu avleder du diskussionen helt till något som inte har med argumentationen att göra. Jämförelsen var inte mellan Apple och Microsoft eller Google som du skriver i ditt inlägg, utan mellan den relativa vikten av design och produktion i jämförelsen mellan Tesla och Apple.ChristerSjo skrev:renes skrev:[
Vad du finner är en överlägsen design och överlägsen software och det kan ses som överlägsna komponenter.
Det är superlativen jag reagerar på och jag kan inte se att Apple är överlägsna på något av dessa områden.
renes skrev:Nu avleder du diskussionen helt till något som inte har med argumentationen att göra. Jämförelsen var inte mellan Apple och Microsoft eller Google som du skriver i ditt inlägg, utan mellan den relativa vikten av design och produktion i jämförelsen mellan Tesla och Apple.ChristerSjo skrev:renes skrev:[
Vad du finner är en överlägsen design och överlägsen software och det kan ses som överlägsna komponenter.
Det är superlativen jag reagerar på och jag kan inte se att Apple är överlägsna på något av dessa områden.
I det sammanhanget är design källan till Apples överlägsenhet (vare sig du vill eller inte) och produktion källan till Teslas överlägsenhet (som du tycks ha mindre problem med av något skäl).
Har du motargument i den jämförelsen så ser jag dem gärna, men inte om du ska släpa ut det här i en form av Apple-bashing. Det var inte det det handlade om och jag vägrar att gå den vägen.
Jo, Apple började med enbart vedertagna befintliga fabrikationsmetoder. Tryckta kretsar, standard passiva och aktiva komponenter, allt monterat på klassiskt vis med wave soldering, skruvar och gjutet hölje. Inte en enda innovation i tillverkning vad jag vet. Valet av komponenter, hur de kopplades samman, och inte minst mjukvaran, var däremot helt Apples egna. Om Apple har någon egen innovation i tillverkning så skulle det vara nu, eller snarare i framtiden (eftersom jag inte kommer på någon av signifikans i dagsläget).ChristerSjo skrev:OK, backade tillbaka vad du skrev "Skillnaden är att Apple har överlägsen design av produkter som kan tillverkas med allmänt kända metoder." det var det jag reagerade på i allmänhet och såg det inte som en jämförelse med Tesla. Då förstår jag bättre vad du menar. Men möjligtvis lite fel att jämföra Apple och Tesla vad gäller "tillverkas med allmänt kända metoder" vilket det kommer vara för Teslas och andra biltillverkares fall om 10-20 år. Apple hade inte det i början heller.