Porsche Taycan och det väntade släppet av denna elbil ser vi absolut fram emot, men min egen fundering har länge varit varför man från företages sida inte verkar ha utvecklat sina egna planer på autopilot?
Jo jag vet HelectriC att det blir 0kg, skojar bara. Jag kan inte ersätta en stor kombi med en sportbil och Snap02 borde veta det. Jag ser inte någon värdig ersättare för min bil de närmaste åren så jag avvaktar och installerar solpaneler istället. Det kommer nog hjälpa både mig och miljön
HEJA - DET ÄR RÄTTA TAG DET!
Det kommer säkert finnas många elbilar som passar de flesta krav så småningom.
Just nu ser vi ett 20 tal olika tillverkare på g.
Jo på g.i all evighet. Jag är ganska trött på alla som är på g.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 13:27
av dd88
Porsche sätter ytterligare ett elbilsrekord. Denna gången snabbaste fyradörrars runt ringen (om man bortser från Model 3 Perfomance då, som är snabbare även om den inte har kört något rekordvarv)
7 minuter och 42 sekunder. Förproduktionsbil så rekordet kan slipas ytterligare.
Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 13:48
av taliz
Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
300 borde den väl kunnat klämma.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 14:09
av Verdi
taliz skrev:
Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
300 borde den väl kunnat klämma.
Classic taliz.
Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 14:15
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
300 borde den väl kunnat klämma.
Classic taliz.
Men kom igen. Porsche bygger en exklusiv elbil med prestanda som uttryckligt mål. De investerar massvis i 800-voltsystem, växellåda för bättre prestanda i höga hastigheter etc. Sen missar de att slå en mellanklassbil i toppfart.
Nåja, sista ordet är inte sagt, de har säkert nån förklaring.
350kw laddning blev ju tex plötsligt 250kw i produktion. Kanske högre toppfart också kommer "senare"...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 14:29
av Credde
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
300 borde den väl kunnat klämma.
Classic taliz.
Men kom igen. Porsche bygger en exklusiv elbil med prestanda som uttryckligt mål. De investerar massvis i 800-voltsystem, växellåda för bättre prestanda i höga hastigheter etc. Sen missar de att slå en mellanklassbil i toppfart.
Nåja, sista ordet är inte sagt, de har säkert nån förklaring.
350kw laddning blev ju tex plötsligt 250kw i produktion. Kanske högre toppfart också kommer "senare"...
I de flesta medier har man ju get uttryck för bilen vill få en topfart på runt 250 kmh (155 mph) så det är väl inte mystisk att den klockar på 259 kmh
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 14:42
av dd88
Har man inga konkurrenter så är det även idiotiskt att maxa bilen under första rekordet, bättre att ta höjd för den dagen någon annan börjar komma upp i bra varvtider.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 14:58
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
300 borde den väl kunnat klämma.
Classic taliz.
Men kom igen. Porsche bygger en exklusiv elbil med prestanda som uttryckligt mål. De investerar massvis i 800-voltsystem, växellåda för bättre prestanda i höga hastigheter etc. Sen missar de att slå en mellanklassbil i toppfart.
Nåja, sista ordet är inte sagt, de har säkert nån förklaring.
350kw laddning blev ju tex plötsligt 250kw i produktion. Kanske högre toppfart också kommer "senare"...
Vi vet väl inte vad den är kapabel till vad gäller toppfart utifrån den där videon?
Vad gäller laddningen så kommer nog Taycan ladda snabbare än Model 3 även om 350kW-laddningen aldrig blir verklighet.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 15:09
av Verdi
dd88 skrev:
Har man inga konkurrenter så är det även idiotiskt att maxa bilen under första rekordet, bättre att ta höjd för den dagen någon annan börjar komma upp i bra varvtider.
7:42 är en hyfsad tid ändå så de kan väl inte ha hållit igen så mycket? Porsche Panamera Turbo gjorde det på 7:38.
Jag har ingen aning om vad Model 3P kan tänkas göra ett varv på. På sätt och vis är det helt ointressant också. Här uppskattas varvet till 8:03. På vilka grunder vet jag inte. https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance
På en kortare bana så är 3P närmare sina fossilt drivna konkurrenter. Gott så tycker jag.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 15:27
av dd88
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Har man inga konkurrenter så är det även idiotiskt att maxa bilen under första rekordet, bättre att ta höjd för den dagen någon annan börjar komma upp i bra varvtider.
7:42 är en hyfsad tid ändå så de kan väl inte ha hållit igen så mycket? Porsche Panamera Turbo gjorde det på 7:38.
Jag har ingen aning om vad Model 3P kan tänkas göra ett varv på. På sätt och vis är det helt ointressant också. Här uppskattas varvet till 8:03. På vilka grunder vet jag inte. https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance
På en kortare bana så är 3P närmare sina fossilt drivna konkurrenter. Gott så tycker jag.
Står längre ner på sidan du länkade:
It is conservative and should not be taken too seriously. These estimates are calculated based on all laptimes in FL database and how similar cars with similar characteristics perform in each track. In most cases these estimates are slower than real lap times.
Still - sometimes these estimates are very close - within couple of tenths of second. It is quite fascinating to look at them, because they do encapsulate some kind of universal truth about how cars should perform in each track. The more laptimes I have in the dataset, the more realistic the estimates (they are improving over time).
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 17:03
av Geni87
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
300 borde den väl kunnat klämma.
Classic taliz.
Men kom igen. Porsche bygger en exklusiv elbil med prestanda som uttryckligt mål. De investerar massvis i 800-voltsystem, växellåda för bättre prestanda i höga hastigheter etc. Sen missar de att slå en mellanklassbil i toppfart.
Nåja, sista ordet är inte sagt, de har säkert nån förklaring.
350kw laddning blev ju tex plötsligt 250kw i produktion. Kanske högre toppfart också kommer "senare"...
Har du börjat lita på Porsche nu? För inte så längesedan argumenterade du för att de inte hade klarat av utmaningarna med 800V och gått ner till 400V systemspänning istället.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 26 aug 2019 22:42
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
300 borde den väl kunnat klämma.
Classic taliz.
Men kom igen. Porsche bygger en exklusiv elbil med prestanda som uttryckligt mål. De investerar massvis i 800-voltsystem, växellåda för bättre prestanda i höga hastigheter etc. Sen missar de att slå en mellanklassbil i toppfart.
Nåja, sista ordet är inte sagt, de har säkert nån förklaring.
350kw laddning blev ju tex plötsligt 250kw i produktion. Kanske högre toppfart också kommer "senare"...
Vi vet väl inte vad den är kapabel till vad gäller toppfart utifrån den där videon?
Vad gäller laddningen så kommer nog Taycan ladda snabbare än Model 3 även om 350kW-laddningen aldrig blir verklighet.
Tyckte det var rätt tydligt i videon att den maxade på 259 då det stannade där på rakorna.
Ptjah allt är relativt. Étron laddar ju också snabbt. Dvs om man räknar kw, men inte om man räknar range...
Såg en artikel om att Audi nyligen skickat ut 3st étron på roadtrip med 9st chaufförer. På 24 timmar lyckades de bara komma 160 mil och fick ladda 7 ggr....
Verkar bli väldigt bra i slutproduktionen! Gillar den! Första Porschen jag skulle kunna tänka mig köpa.
Ja, ser väldigt bra ut. Bara att hoppas att priserna och förmånsvärdet blir någorlunda rimliga. Och att billigaste varianten åtminstone är lika snabb som min 100D.
Verkar bli väldigt bra i slutproduktionen! Gillar den! Första Porschen jag skulle kunna tänka mig köpa.
Ja, ser väldigt bra ut. Bara att hoppas att priserna och förmånsvärdet blir någorlunda rimliga. Och att billigaste varianten åtminstone är lika snabb som min 100D.
Sålänge jag slipper panelgapsen så är jag nöjd.
Och raka lister.
Och inga kvalitetsproblem som innebär att jag måste lämna in bilen i veckor.
Verkar bli väldigt bra i slutproduktionen! Gillar den! Första Porschen jag skulle kunna tänka mig köpa.
Ja, ser väldigt bra ut. Bara att hoppas att priserna och förmånsvärdet blir någorlunda rimliga. Och att billigaste varianten åtminstone är lika snabb som min 100D.
Sålänge jag slipper panelgapsen så är jag nöjd.
Och raka lister.
Och inga kvalitetsproblem som innebär att jag måste lämna in bilen i veckor.
Har du fått nog av Tesla till sist?
Vi får se. Kan man få bilen hyfsat tidigt och det ser ut att bli stark efterfrågan (ja jag vet, det är lite motsatsförhållande där) så slår jag nog till i hopp om bra andrahandsvärde.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 aug 2019 22:25
av Surfaren
Men vad faan, ingen dragkrok.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 aug 2019 22:34
av anna__
Har inte hängt så mycket i denna tråd så ursäkta om det redan diskuteras här, men någon som har koll på vad basversionen kommer landa på?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 aug 2019 01:51
av Legato
anna__ skrev:
Har inte hängt så mycket i denna tråd så ursäkta om det redan diskuteras här, men någon som har koll på vad basversionen kommer landa på?
Borde landa väldigt nära miljonen (på ena eller andra sidan). Ca €90k i Tyskland.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 03 sep 2019 05:56
av Zalman3
Porsche Norge i dag svart oss at de åpner bilkonfiguratoren på sine nettsider - med oppdaterte priser og tilgjengelige modeller - kl. 16.00 på onsdag.
På onsdag kl16.00 öppnas för möjligheten att
beställa på nätet!
Vad säger ni, bara att beställa eller?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 03 sep 2019 07:58
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Porsche Norge i dag svart oss at de åpner bilkonfiguratoren på sine nettsider - med oppdaterte priser og tilgjengelige modeller - kl. 16.00 på onsdag.
På onsdag kl16.00 öppnas för möjligheten att
beställa på nätet!
Vad säger ni, bara att beställa eller?
Det är ju en porsche. Man kan väl inte få köpa en bil utan att ha lång relation med en återförsäljare.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 03 sep 2019 08:07
av erbo73
Tror inte du behöver ha en lång relation med något Porschecenter för att få köpa en Taycan. Frågade i förra veckan på Porsche Stockholm, och enl säljaren verkade priset för en Turbo S landa på ca 2,2 mkr och en vanlig Turbo på 1,8 mkr. Indikeringar, men i morgon får vi veta sanningen. Med de priserna kanske det inte blir någon jätterusning?