Alla SUV? Model X?mati skrev:Är det verkligen så? Jag menar, alla SUV/kombibilar har ju såvitt jag vet en torkare där bak eftersom de virvlar upp en massa skit från vägen som lägger sig på rutan. Sedaner och liknande bilar behöver inte det i samma utsträckning. Men Ioniq 5 har ju en mer klassik kombirumpa.Bjelke skrev:Känns som att det finns många exempel på det
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förboka din Ioniq 5
Okej då. Men Model X har ju i ärlighetens namn inte den klassiska SUV-formen men relativt brant sluttande bakruta. Och definitivt inte samma form som Ioniq 5Svenssons skrev:Alla SUV? Model X?mati skrev:Är det verkligen så? Jag menar, alla SUV/kombibilar har ju såvitt jag vet en torkare där bak eftersom de virvlar upp en massa skit från vägen som lägger sig på rutan. Sedaner och liknande bilar behöver inte det i samma utsträckning. Men Ioniq 5 har ju en mer klassik kombirumpa.Bjelke skrev:Känns som att det finns många exempel på det
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo, man kanske luras av videon, eller dåligt filmad? Men tyckte det såg extremt litet ut så länge som man inte fällde ner baksätet.Zalman3 skrev:Tror att Ioniq 5 måste upplevas i verkligheten.martinot skrev:Ser det inte ut att vara ett pyttelitet bagageutrymme, eller ser det bara ut så på videon?Mickep skrev:Här är en första titt på interiören
Den kändes lite billig (inte lyxig) på vissa delar men det är hyndai. så...
Håller med om att det ser enormt plastigt ut på ett lite billigt sätt. Speciellt silvermålad plast ger ju tyvärr ett väldigt billigt intryck.
Hoppas att det är/ser/känns lite bättre ut i verkligheten än på foto/film (är ju alltid svårt att bedöma sådant utan att sätt och känt själv).
Ioniq 5 hjulbas på 300cm är 4cm MERA än på min MS som är 497cm lång!
Sedan är frågan om hjulbasen har någon betydelse. Skulle tro att en längre bil är viktigare för bagageutrymmet. Kanske snarare blir trängre för bagaget om hjulhusen flyttas mer bakåt som hos Iq5?
Men detta är bara spekulation. Någon som har några verkliga siffror på bagagevolymen på Iq5 vs. MS och MY (och ID4)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Valfrihet? Gillar man det inte så är det ju bara att låta den vara kvar där framme...Mickep skrev:Har lite svårt att förstå designiden med den skjutbara mittkonsolen. Skjuter man tillbakaden blir passagerarna bak lidande (av flera olika skäl). Men vill man ställa en väska mellan fram stolarna kanske det går. lättare Men jag tror att huvudanledningen är att man skall kunna flytta från förare till passagerare enklare på samma sätt som bak. (varför? eller rättare sagt att denna lösning verkar lösa ett problem som inte är så stort). risk för att den skall kärva (och gå sönder) finns också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Har inget emot det (man behöver ju inte använda funktionen), men däremot enormt nyfiken på varför?Bjelke skrev:Valfrihet? Gillar man det inte så är det ju bara att låta den vara kvar där framme...Mickep skrev:Har lite svårt att förstå designiden med den skjutbara mittkonsolen. Skjuter man tillbakaden blir passagerarna bak lidande (av flera olika skäl). Men vill man ställa en väska mellan fram stolarna kanske det går. lättare Men jag tror att huvudanledningen är att man skall kunna flytta från förare till passagerare enklare på samma sätt som bak. (varför? eller rättare sagt att denna lösning verkar lösa ett problem som inte är så stort). risk för att den skall kärva (och gå sönder) finns också.
Fattar absolut inget av den funktionen skall jag erkänna!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
588 liter fram+bak. Såg nån video som skrev ut volymen till upp till ca 43-47 (osäker på exakt siffra)Jo, man kanske luras av videon, eller dåligt filmad? Men tyckte det såg extremt litet ut så länge som man inte fällde ner baksätet.
Sedan är frågan om hjulbasen har någon betydelse. Skulle tro att en längre bil är viktigare för bagageutrymmet. Kanske snarare blir trängre för bagaget om hjulhusen flyttas mer bakåt som hos Iq5?
Men detta är bara spekulation. Någon som har några verkliga siffror på bagagevolymen på Iq5 vs. MS och MY (och ID4)?
liter i frunken och alltså c:a 540 i bak.
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/design
//D
Re: Förboka din Ioniq 5
Det ser mindre ut än så på bilderna. Det som slog mig är att det ser liksom lågt ut. Alltså ryggstöden är ganska korta bakifrån sett. Eller så är golvet i lastutrymmet väldigt högt.Eldsig skrev:588 liter fram+bak. Såg nån video som skrev ut volymen till upp till ca 43-47 (osäker på exakt siffra)
liter i frunken och alltså c:a 540 i bak.
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/design
//D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Förboka din Ioniq 5
Det här med bagagevolym är väldigt tillkrånglat. Volymen som anges är 1. Upp till insynsskydd/fönsterlinje 2. Inkluderar även under golvet i bagagerummet.mati skrev:Det ser mindre ut än så på bilderna. Det som slog mig är att det ser liksom lågt ut. Alltså ryggstöden är ganska korta bakifrån sett. Eller så är golvet i lastutrymmet väldigt högt.Eldsig skrev:588 liter fram+bak. Såg nån video som skrev ut volymen till upp till ca 43-47 (osäker på exakt siffra)
liter i frunken och alltså c:a 540 i bak.
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/design
//D
Tycker det verkar som ioniq 5 har högt golv med mycket plats under — det kan nog vara en anledning att det känns mindre än vad siffrorna säger. Ska man på långresa och packa fullt så tar man nog bort extragolvet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag förstår det inte hellermartinot skrev:Har inget emot det (man behöver ju inte använda funktionen), men däremot enormt nyfiken på varför?Bjelke skrev:Valfrihet? Gillar man det inte så är det ju bara att låta den vara kvar där framme...Mickep skrev:Har lite svårt att förstå designiden med den skjutbara mittkonsolen. Skjuter man tillbakaden blir passagerarna bak lidande (av flera olika skäl). Men vill man ställa en väska mellan fram stolarna kanske det går. lättare Men jag tror att huvudanledningen är att man skall kunna flytta från förare till passagerare enklare på samma sätt som bak. (varför? eller rättare sagt att denna lösning verkar lösa ett problem som inte är så stort). risk för att den skall kärva (och gå sönder) finns också.
Fattar absolut inget av den funktionen skall jag erkänna!
Känns som att det är gjort bara för att... typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Jorå, fint ska det va!LarsA skrev:Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.Maw skrev:Jorå, fint ska det va!LarsA skrev:Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Mati, du som kan tyska, är det bara toppmodellen som kan extrautrustas med V2L?mati skrev:Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.Maw skrev:Jorå, fint ska det va!LarsA skrev:Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Det ser ut så, ja. Det är bara toppmodellen som har 230V uttag.Zalman3 skrev:Mati, du som kan tyska, är det bara toppmodellen som kan extrautrustas med V2L?
Har har klickat ihop en bil för 58k€. Toppmodell med RWD, värmepump och glastak. Med svenskt prispåslag skulle jag gissa att den hamnar runt 650k här hos oss. Inte billigt direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag tror också den är välutrustad från grunden, kommentaren var menad med ”tongue in cheek”.mati skrev:Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.Maw skrev:Jorå, fint ska det va!LarsA skrev:Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak
Jag ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna, det var inte meningen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej, det är ingen som har blivit trampad på tårna tror jag. Det kändes för mig bara som att det riskerade bli en diskussion om en påstådd dåligt utrustad bil, fastän den i själva verket är ganska komplett redan i basutförande. Det kan ju lätt bli så när man skriver inlägg och inte orkar kolla upp källan till "gnället" utan bara går på vad som har skrivits tidigare.Maw skrev:Jag tror också den är välutrustad från grunden, kommentaren var menad med ”tongue in cheek”.mati skrev:Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.Maw skrev:Jorå, fint ska det va!LarsA skrev:Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak
Jag ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna, det var inte meningen.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det verkar vara lite problem med att få igång produktionen.
https://koreajoongangdaily.joins.com/20 ... 00371.htmlHyundai Motor’s electric vehicle (EV) drive is facing an unexpected bump in the road as it has been forced to slash production of its ambitious Ioniq 5 SUV due to a shortage of components.
Hyundai Motor had planned to make 10,000 Ioniq 5s in April at its Ulsan factory, but has now slashed that goal to 2,600 units as Hyundai Mobis, an auto parts affiliate of Hyundai Motor, failed to manufacture enough electric motors for the model.
“There has been a production issue at our Daegu factory in manufacturing enough electric motors,” a spokesman for the auto parts company said Monday.
Electric motors are a core component of an EV and play a decisive role in the car's performance, along with the battery.
The production delay will also impact other suppliers.
“Contractors have been told to secure auto parts components for at least five working days ahead of the Ioniq 5 production schedule,” said a source at a separate contractor working with Hyundai Motor. “With the reduction of production for April, extra costs are expected to maintain the inventory.”
Hyundai Motor’s Ioniq 5, the first EV model to be manufactured on the carmaker’s dedicated modular platform E-GMP, was a hit as soon as its specs were disclosed last month.
In Korea, more than 35,000 reservations have been placed for the model. The 3,000 units earmarked for preorders in Europe sold out as soon as reservation opened.
“We plan to start delivering the Ioniq 5 to customers both in Korea and Europe within the second quarter,” a Hyundai Motor spokesman said.
Hyundai Motor plans to sell 70,000 Ioniq 5s this year globally and 100,000 from next year.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Ioniq5 vs Kia EV6.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Ionic5 känns lite som en låt man fastnar för direkt men sen tröttnar ganska snabbt på, medan EV6 växer med tiden och bara blir bättre och bättre. Samma sak med ID.4. Jag har inte ens fått min levererad, men jag känner redan att jag tröttnat lite på den och det kan vara lagon att byta ut den mot en EV6 när bonusen för ID.4:an trillat in. Det enda som "oroar" mig är att ID.4 kommer visa sig vara lika tyst och komfortabel som jag föreställt mig, vilket var anledningen att jag beställde den. Stämmer det lär EV6 få svårt att konkurrera på de villkoren och då blir det svårt att bestämma mig om det är värt att byta ut ID.4:an.Zalman3 skrev:Ioniq5 vs Kia EV6.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
Fast jag gillar Hyundais luftiga och avskalade interiör bättre än Kias lite mer konventionella design. Hyundaien känns större helt enkelt. Men det är såklart svårt att avgöra utifrån några videoklipp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller med. Interiört så ser ju Iq5 väldigt moder, lätt och luftig ut. Trevlig design!
Syskonen från Kia känns ju oftast mer instängda och mer gammaldags.
Syskonen från Kia känns ju oftast mer instängda och mer gammaldags.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
https://www.electrive.net/2021/04/06/hy ... ggarantie/Hyundai Ioniq 5 får åtta års fordonsgaranti.
Hyundai Motor Deutschland utökar den fordonsgaranti som redan beviljats för modellerna Kona Elektro och Ioniq Elektro under totalt åtta år med obegränsade kilometer till det nya 800-volt Ioniq 5-elfordonet som presenterades i slutet av februari.
I likhet med Kona Elektro och Ioniq Elektro består garantipaketet av fem års tillverkargaranti med obegränsad körsträcka, varefter Hyundai kommer att förlänga detta på egen bekostnad med en treårig ny fordonsgaranti från specialisten Real Garant. Den utökade garantin gäller alla Hyundai Ioniq 5s som köps från en auktoriserad tysk Hyundai-avtalspartner, specificerar tillverkaren
För Stromer-duon Kona Elektro och Ioniq Elektro förlängde Hyundai Motor Germany garantin från fem till åtta år förra året. Medan den nya garantireguleringen för Kona Elektro kommer att gälla för bilar med första registrering från 1 januari 2020, kommer detta att vara fallet för Ioniq Elektro för fordon med första registrering från 1 april 2020 .
Men tillbaka till Ioniq 5: Förutom åttaårsgarantin ger Hyundai också det nya fordonet en åttaårig mobilitetsgaranti med gratis drift och bogsering och fem säkerhetskontroller under de första fem åren. Som med Kona Elektro garanteras Ioniq 5s högspänningsbatteri i åtta år upp till 160 000 kilometer. Med Ioniq Elektro är det till och med upp till 200 000 kilometer.
"Vi är glada att vi kan ge detta unika kvalitetslöfte för alla rena elektriska modeller i vår produktportfölj", säger Jürgen Keller, VD för Hyundai Motor Germany. Nya Ioniq 5 är en övertygande produkt som sätter standarder för elfordon i volymsegmentet med sin 800-volts teknik. ”I kombination med den nuvarande åttaåriga fordonsgarantin lovar den utsläppsfri och bekymmersfri körning. Vi gör övergången till ett elfordon enklare än någonsin. "
Ioniq 5 är känd för att vara den första modellen som bygger på den nya E-GMP elektriska plattformen från Hyundai-Kia. Detta gör Ioniq 5 till den första volymmodellen med 800 volt batterier. EV6 , den första elektriska Kia baserad på E-GMP, kommer att följa i år . Hyundai har utökat modellnamnet Ioniq till sitt eget undermärke för E-GMP-plattformen - E-CUV (Crossover Utility Vehicle) Ioniq 5 kommer att följas av en elektrisk sedan med namnet Ioniq 6 och en elektrisk SUV (Ioniq 7).
I Tyskland kommer Ioniq 5, vars tekniska data och optiska egenskaper vi granskade vid presentationen i februari , att finnas tillgänglig från 41.900 euro. Efter finansiering finns det fortfarande 32330 euro. De första modellerna i den begränsade Project 45-serien kommer att levereras under andra kvartalet 2021. "Men alla andra varianter av den elektriska Hyundai CUV firar också sin lansering i Tyskland i sommar", sade sydkoreanerna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension