Sida 20 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 mar 2021 18:32
av Svenssons
mati skrev:
Bjelke skrev:
Känns som att det finns många exempel på det :)
Är det verkligen så? Jag menar, alla SUV/kombibilar har ju såvitt jag vet en torkare där bak eftersom de virvlar upp en massa skit från vägen som lägger sig på rutan. Sedaner och liknande bilar behöver inte det i samma utsträckning. Men Ioniq 5 har ju en mer klassik kombirumpa.
Alla SUV? Model X?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 mar 2021 19:23
av mati
Svenssons skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Känns som att det finns många exempel på det :)
Är det verkligen så? Jag menar, alla SUV/kombibilar har ju såvitt jag vet en torkare där bak eftersom de virvlar upp en massa skit från vägen som lägger sig på rutan. Sedaner och liknande bilar behöver inte det i samma utsträckning. Men Ioniq 5 har ju en mer klassik kombirumpa.
Alla SUV? Model X?
Okej då. Men Model X har ju i ärlighetens namn inte den klassiska SUV-formen men relativt brant sluttande bakruta. Och definitivt inte samma form som Ioniq 5

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 mar 2021 20:42
av martinot
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Mickep skrev:
Här är en första titt på interiören



Den kändes lite billig (inte lyxig) på vissa delar men det är hyndai. så...
Ser det inte ut att vara ett pyttelitet bagageutrymme, eller ser det bara ut så på videon?

Håller med om att det ser enormt plastigt ut på ett lite billigt sätt. Speciellt silvermålad plast ger ju tyvärr ett väldigt billigt intryck.

Hoppas att det är/ser/känns lite bättre ut i verkligheten än på foto/film (är ju alltid svårt att bedöma sådant utan att sätt och känt själv).
Tror att Ioniq 5 måste upplevas i verkligheten.
Ioniq 5 hjulbas på 300cm är 4cm MERA än på min MS som är 497cm lång!
Jo, man kanske luras av videon, eller dåligt filmad? Men tyckte det såg extremt litet ut så länge som man inte fällde ner baksätet.

Sedan är frågan om hjulbasen har någon betydelse. Skulle tro att en längre bil är viktigare för bagageutrymmet. Kanske snarare blir trängre för bagaget om hjulhusen flyttas mer bakåt som hos Iq5?

Men detta är bara spekulation. Någon som har några verkliga siffror på bagagevolymen på Iq5 vs. MS och MY (och ID4)?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 mar 2021 21:10
av Bjelke
Mickep skrev:
Har lite svårt att förstå designiden med den skjutbara mittkonsolen. Skjuter man tillbakaden blir passagerarna bak lidande (av flera olika skäl). Men vill man ställa en väska mellan fram stolarna kanske det går. lättare Men jag tror att huvudanledningen är att man skall kunna flytta från förare till passagerare enklare på samma sätt som bak. (varför? eller rättare sagt att denna lösning verkar lösa ett problem som inte är så stort). risk för att den skall kärva (och gå sönder) finns också.
Valfrihet? Gillar man det inte så är det ju bara att låta den vara kvar där framme... :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 mar 2021 21:46
av martinot
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
Har lite svårt att förstå designiden med den skjutbara mittkonsolen. Skjuter man tillbakaden blir passagerarna bak lidande (av flera olika skäl). Men vill man ställa en väska mellan fram stolarna kanske det går. lättare Men jag tror att huvudanledningen är att man skall kunna flytta från förare till passagerare enklare på samma sätt som bak. (varför? eller rättare sagt att denna lösning verkar lösa ett problem som inte är så stort). risk för att den skall kärva (och gå sönder) finns också.
Valfrihet? Gillar man det inte så är det ju bara att låta den vara kvar där framme... :)
Har inget emot det (man behöver ju inte använda funktionen), men däremot enormt nyfiken på varför?

Fattar absolut inget av den funktionen skall jag erkänna! :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 mar 2021 23:36
av Eldsig
Jo, man kanske luras av videon, eller dåligt filmad? Men tyckte det såg extremt litet ut så länge som man inte fällde ner baksätet.

Sedan är frågan om hjulbasen har någon betydelse. Skulle tro att en längre bil är viktigare för bagageutrymmet. Kanske snarare blir trängre för bagaget om hjulhusen flyttas mer bakåt som hos Iq5?

Men detta är bara spekulation. Någon som har några verkliga siffror på bagagevolymen på Iq5 vs. MS och MY (och ID4)?
588 liter fram+bak. Såg nån video som skrev ut volymen till upp till ca 43-47 (osäker på exakt siffra)
liter i frunken och alltså c:a 540 i bak.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/design
//D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 mar 2021 07:07
av mati
Eldsig skrev:
588 liter fram+bak. Såg nån video som skrev ut volymen till upp till ca 43-47 (osäker på exakt siffra)
liter i frunken och alltså c:a 540 i bak.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/design
//D
Det ser mindre ut än så på bilderna. Det som slog mig är att det ser liksom lågt ut. Alltså ryggstöden är ganska korta bakifrån sett. Eller så är golvet i lastutrymmet väldigt högt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 mar 2021 10:55
av Hmpftfhdns
mati skrev:
Eldsig skrev:
588 liter fram+bak. Såg nån video som skrev ut volymen till upp till ca 43-47 (osäker på exakt siffra)
liter i frunken och alltså c:a 540 i bak.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/design
//D
Det ser mindre ut än så på bilderna. Det som slog mig är att det ser liksom lågt ut. Alltså ryggstöden är ganska korta bakifrån sett. Eller så är golvet i lastutrymmet väldigt högt.
Det här med bagagevolym är väldigt tillkrånglat. Volymen som anges är 1. Upp till insynsskydd/fönsterlinje 2. Inkluderar även under golvet i bagagerummet.
Tycker det verkar som ioniq 5 har högt golv med mycket plats under — det kan nog vara en anledning att det känns mindre än vad siffrorna säger. Ska man på långresa och packa fullt så tar man nog bort extragolvet.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 mar 2021 12:22
av Bjelke
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
Har lite svårt att förstå designiden med den skjutbara mittkonsolen. Skjuter man tillbakaden blir passagerarna bak lidande (av flera olika skäl). Men vill man ställa en väska mellan fram stolarna kanske det går. lättare Men jag tror att huvudanledningen är att man skall kunna flytta från förare till passagerare enklare på samma sätt som bak. (varför? eller rättare sagt att denna lösning verkar lösa ett problem som inte är så stort). risk för att den skall kärva (och gå sönder) finns också.
Valfrihet? Gillar man det inte så är det ju bara att låta den vara kvar där framme... :)
Har inget emot det (man behöver ju inte använda funktionen), men däremot enormt nyfiken på varför?

Fattar absolut inget av den funktionen skall jag erkänna! :D
Jag förstår det inte heller :lol:
Känns som att det är gjort bara för att... typ...

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 mar 2021 18:12
av Zalman3
Nu kan du konfigurera dig Ioniq 5 i Österrike!

https://www.hyundai.at/ioniq-5
Screenshot_20210328-181036_Facebook.jpg

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 mar 2021 18:34
av Zalman3
Screenshot_20210328-183257_Chrome.jpg
Screenshot_20210328-183310_Chrome.jpg

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 mar 2021 19:47
av pingflood
bild_2021-03-28_194553.png
"Top" varianten får.... elektriska fönsterhissar och carplay?!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 mar 2021 20:09
av LarsA
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 mar 2021 22:07
av Maw
LarsA skrev:
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Jorå, fint ska det va! :mrgreen:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 mar 2021 07:13
av mati
Maw skrev:
LarsA skrev:
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Jorå, fint ska det va! :mrgreen:
Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 mar 2021 07:16
av Zalman3
mati skrev:
Maw skrev:
LarsA skrev:
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Jorå, fint ska det va! :mrgreen:
Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.
Mati, du som kan tyska, är det bara toppmodellen som kan extrautrustas med V2L?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 mar 2021 07:24
av mati
Zalman3 skrev:
Mati, du som kan tyska, är det bara toppmodellen som kan extrautrustas med V2L?
Det ser ut så, ja. Det är bara toppmodellen som har 230V uttag.
Har har klickat ihop en bil för 58k€. Toppmodell med RWD, värmepump och glastak. Med svenskt prispåslag skulle jag gissa att den hamnar runt 650k här hos oss. Inte billigt direkt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 mar 2021 10:20
av Maw
mati skrev:
Maw skrev:
LarsA skrev:
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Jorå, fint ska det va! :mrgreen:
Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.
Jag tror också den är välutrustad från grunden, kommentaren var menad med ”tongue in cheek”.

Jag ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna, det var inte meningen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 mar 2021 15:56
av mati
Maw skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
LarsA skrev:
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Jorå, fint ska det va! :mrgreen:
Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.
Jag tror också den är välutrustad från grunden, kommentaren var menad med ”tongue in cheek”.

Jag ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna, det var inte meningen.
Nej, det är ingen som har blivit trampad på tårna tror jag. Det kändes för mig bara som att det riskerade bli en diskussion om en påstådd dåligt utrustad bil, fastän den i själva verket är ganska komplett redan i basutförande. Det kan ju lätt bli så när man skriver inlägg och inte orkar kolla upp källan till "gnället" utan bara går på vad som har skrivits tidigare.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 mar 2021 16:12
av Zalman3
Det verkar vara lite problem med att få igång produktionen.

Hyundai Motor’s electric vehicle (EV) drive is facing an unexpected bump in the road as it has been forced to slash production of its ambitious Ioniq 5 SUV due to a shortage of components.

Hyundai Motor had planned to make 10,000 Ioniq 5s in April at its Ulsan factory, but has now slashed that goal to 2,600 units as Hyundai Mobis, an auto parts affiliate of Hyundai Motor, failed to manufacture enough electric motors for the model.
“There has been a production issue at our Daegu factory in manufacturing enough electric motors,” a spokesman for the auto parts company said Monday.
Electric motors are a core component of an EV and play a decisive role in the car's performance, along with the battery.
The production delay will also impact other suppliers.
“Contractors have been told to secure auto parts components for at least five working days ahead of the Ioniq 5 production schedule,” said a source at a separate contractor working with Hyundai Motor. “With the reduction of production for April, extra costs are expected to maintain the inventory.”
Hyundai Motor’s Ioniq 5, the first EV model to be manufactured on the carmaker’s dedicated modular platform E-GMP, was a hit as soon as its specs were disclosed last month.
In Korea, more than 35,000 reservations have been placed for the model. The 3,000 units earmarked for preorders in Europe sold out as soon as reservation opened.
“We plan to start delivering the Ioniq 5 to customers both in Korea and Europe within the second quarter,” a Hyundai Motor spokesman said.
Hyundai Motor plans to sell 70,000 Ioniq 5s this year globally and 100,000 from next year.
https://koreajoongangdaily.joins.com/20 ... 00371.html

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 mar 2021 20:38
av Zalman3
Ioniq5 vs Kia EV6.


Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 mar 2021 00:39
av iAkita
Zalman3 skrev:
Ioniq5 vs Kia EV6.

Ionic5 känns lite som en låt man fastnar för direkt men sen tröttnar ganska snabbt på, medan EV6 växer med tiden och bara blir bättre och bättre. Samma sak med ID.4. Jag har inte ens fått min levererad, men jag känner redan att jag tröttnat lite på den och det kan vara lagon att byta ut den mot en EV6 när bonusen för ID.4:an trillat in. Det enda som "oroar" mig är att ID.4 kommer visa sig vara lika tyst och komfortabel som jag föreställt mig, vilket var anledningen att jag beställde den. Stämmer det lär EV6 få svårt att konkurrera på de villkoren och då blir det svårt att bestämma mig om det är värt att byta ut ID.4:an.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 mar 2021 07:15
av mati
Fast jag gillar Hyundais luftiga och avskalade interiör bättre än Kias lite mer konventionella design. Hyundaien känns större helt enkelt. Men det är såklart svårt att avgöra utifrån några videoklipp.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 mar 2021 19:03
av martinot
Håller med. Interiört så ser ju Iq5 väldigt moder, lätt och luftig ut. Trevlig design! :)

Syskonen från Kia känns ju oftast mer instängda och mer gammaldags.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 06 apr 2021 11:22
av Zalman3
Hyundai Ioniq 5 får åtta års fordonsgaranti.

Hyundai Motor Deutschland utökar den fordonsgaranti som redan beviljats för modellerna Kona Elektro och Ioniq Elektro under totalt åtta år med obegränsade kilometer till det nya 800-volt Ioniq 5-elfordonet som presenterades i slutet av februari.
I likhet med Kona Elektro och Ioniq Elektro består garantipaketet av fem års tillverkargaranti med obegränsad körsträcka, varefter Hyundai kommer att förlänga detta på egen bekostnad med en treårig ny fordonsgaranti från specialisten Real Garant. Den utökade garantin gäller alla Hyundai Ioniq 5s som köps från en auktoriserad tysk Hyundai-avtalspartner, specificerar tillverkaren
För Stromer-duon Kona Elektro och Ioniq Elektro förlängde Hyundai Motor Germany garantin från fem till åtta år förra året. Medan den nya garantireguleringen för Kona Elektro kommer att gälla för bilar med första registrering från 1 januari 2020, kommer detta att vara fallet för Ioniq Elektro för fordon med första registrering från 1 april 2020 .
Men tillbaka till Ioniq 5: Förutom åttaårsgarantin ger Hyundai också det nya fordonet en åttaårig mobilitetsgaranti med gratis drift och bogsering och fem säkerhetskontroller under de första fem åren. Som med Kona Elektro garanteras Ioniq 5s högspänningsbatteri i åtta år upp till 160 000 kilometer. Med Ioniq Elektro är det till och med upp till 200 000 kilometer.
"Vi är glada att vi kan ge detta unika kvalitetslöfte för alla rena elektriska modeller i vår produktportfölj", säger Jürgen Keller, VD för Hyundai Motor Germany. Nya Ioniq 5 är en övertygande produkt som sätter standarder för elfordon i volymsegmentet med sin 800-volts teknik. ”I kombination med den nuvarande åttaåriga fordonsgarantin lovar den utsläppsfri och bekymmersfri körning. Vi gör övergången till ett elfordon enklare än någonsin. "
Ioniq 5 är känd för att vara den första modellen som bygger på den nya E-GMP elektriska plattformen från Hyundai-Kia. Detta gör Ioniq 5 till den första volymmodellen med 800 volt batterier. EV6 , den första elektriska Kia baserad på E-GMP, kommer att följa i år . Hyundai har utökat modellnamnet Ioniq till sitt eget undermärke för E-GMP-plattformen - E-CUV (Crossover Utility Vehicle) Ioniq 5 kommer att följas av en elektrisk sedan med namnet Ioniq 6 och en elektrisk SUV (Ioniq 7).
I Tyskland kommer Ioniq 5, vars tekniska data och optiska egenskaper vi granskade vid presentationen i februari , att finnas tillgänglig från 41.900 euro. Efter finansiering finns det fortfarande 32330 euro. De första modellerna i den begränsade Project 45-serien kommer att levereras under andra kvartalet 2021. "Men alla andra varianter av den elektriska Hyundai CUV firar också sin lansering i Tyskland i sommar", sade sydkoreanerna.
https://www.electrive.net/2021/04/06/hy ... ggarantie/