Sida 20 av 37
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:22
av fth
Legato skrev:Missade det, sa Elon det? Tycker ljudet är dåligt.
Japp, han sa det nyss
Jag har helt ok ljudkvalitet, och han var mycket tydlig med att nya S och X har 18650, dock med ny kemi med bättre prestanda (inte närmare specificerat).
/fth
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:23
av Legato
fth skrev:Legato skrev:Det tycker jag

Jag tycker den svarta "askträt" de hade förut var OK, men valnöten funkar inte alls.
I svarta LR är det nu "ebony", den är ju faktiskt hyfsat ok, men trä-detaljerna i vita inredningen är ju bokstavligen bajsbruna, det är dom som heter "valnöt":
bajs.jpg
Där föll vitt som alternativ för mig iaf.
/fth
Ahh missade det. Tycker inte om den, men håller med om att det är mindre illa än valnöten.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:23
av fth
Jag vet inte om det var 18650-beskedet specifikt, men TSLA droppade nu ytterligare i efterhandeln
/fth
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:29
av Legato
fth skrev:Jag vet inte om det var 18650-beskedet specifikt, men TSLA droppade nu ytterligare i efterhandeln
/fth
Allt dyker hårt just nu, inte bara Tesla.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:30
av fth
EnTraktor skrev:
Blinka?!

Det sitter touch-knappar på "yoken" för blinkers och annat.
/fth
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:31
av fth
Nu är det någon tomte som undrar om batterier verkligen kommer att vinna över vätgas i bilar
/fth
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:35
av Legato
fth skrev:Nu är det någon tomte som undrar om batterier verkligen kommer att vinna över vätgas i bilar
/fth
Ja så meningslöst med det som sista fråga...
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:36
av fth
Ja, rätt blandade känslor efter detta, hyfsat roliga nyheter interiört, nästan inget exteriört, och fortsatt 18650-celler, i princip samma räckvidd...
Jag är faktiskt rätt besviken, jag köper nog en ny X iaf, men jag hade helt klart hoppats på mer.
/fth
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:41
av fth
Vi får hoppas att dom nya batterierna visar sig vara väldigt bra, 4680-cellernas främsta fördel är ju faktiskt att dom ger billigare produktion, för slutkonsumenten är det ju främst kemi som betyder något, inte format.
Skulle det visa sig att dom nya batterierna klarar 250 kW effekt till höga SoC, med en laddkurva typ som e-tron, så kan ju detta bli ganska bra ändå, och värmepumpen borde ju hjälpa en del under vinterhalvåret.
/fth
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:44
av Erik Viking
MS Plaid+ modelen lär få nya batterier,
annars kan dom inte få 840+ km i räckvidd.
Pilotanläggningen i Fremont för 4680 skall ju inte vara i full drift förrän i slutet på året, hoppas Elon.
Den tillverkningen maxar 10 GWh per år, vilket är lite i sammanhanget.
Elon sa på batteri dagen i September att dom inte är färdiga med produktions maskinerna,
dom var på gen 4 och trodde att det behövdes ett par generationer till innan det fungerar fullt ut.
Giga Berlin skall ju tillverka dom oxså, när den väl bli klar
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:53
av Perry
Har det kommit någon info angående ifall den äntligen kommer få CCS-kontakt? På bilderna tycker jag laddluckan ser oroväckande liten och oförändrad ut. Känns ju helt bisarrt att de skulle behålla sin skumma Type 2-kontakt.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 01:56
av fth
Perry skrev:Har det kommit någon info angående ifall den äntligen kommer få CCS-kontakt? På bilderna tycker jag laddluckan ser oroväckande liten och oförändrad ut. Känns ju helt bisarrt att de skulle behålla sin skumma Type 2-kontakt.
Det är fortfarande oklart, men med tanke på att dom i princip inte har ändrat exteriören alls så finns det nog tyvärr en uppenbar risk att dom fortsätter med hybridlösningen och adapter.
Vi får iaf hoppas att dom fixar full v3-effekt den här gången, det skulle ju vara pinsamt om dom släpper "nya" S/X som maxar ut på typ 150 kW.
/fth
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 02:04
av Zalman3
fth skrev:Perry skrev:Har det kommit någon info angående ifall den äntligen kommer få CCS-kontakt? På bilderna tycker jag laddluckan ser oroväckande liten och oförändrad ut. Känns ju helt bisarrt att de skulle behålla sin skumma Type 2-kontakt.
Det är fortfarande oklart, men med tanke på att dom i princip inte har ändrat exteriören alls så finns det nog tyvärr en uppenbar risk att dom fortsätter med hybridlösningen och adapter.
Vi får iaf hoppas att dom fixar full v3-effekt den här gången, det skulle ju vara pinsamt om dom släpper "nya" S/X som maxar ut på typ 150 kW.
/fth
Gamla MS maxade ju på ca 181kW.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 02:23
av fth
Zalman3 skrev:Gamla MS maxade ju på ca 181kW.
Inte i Europa.
/fth
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 05:04
av SR-71-BlackBird
Undrar när Pläden i Tesla-kontot blir uppdaterad?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 06:49
av MWall
Perry skrev:Har det kommit någon info angående ifall den äntligen kommer få CCS-kontakt? På bilderna tycker jag laddluckan ser oroväckande liten och oförändrad ut. Känns ju helt bisarrt att de skulle behålla sin skumma Type 2-kontakt.
Bilderna har antagligen den amerikanska kontakten.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:24
av kalenen
Long Range ligger för högt i pris om man jämför mot övriga.
73K USD
Den borde vara minst 100k billigare. Eller om man så vill de andra borde bara dyrare.
Men vill man sälja bilar så borde man definitivt försöka dra ner priset på base model s.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:25
av NEO
Satan, tur jag inte klickade hem en 3P, här blir det en Plaid som ersätter i3an. Baken föll mig helt i smaken!
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:31
av fimpen
Tja
Jag är orolig för namnbytet performance->plaid respektive plaid->plaid+. Känns som att Skatteverket får en chans att korrigera sitt sjukt låga förmånsvärde på super-varianten nu, låta det vara som det var och helt enkelt kläcka ur sig ett högre värde för Plaid+. ELler vad tror ni? Kanske hade Skatteverket fått förhandsinformation om uppdateringen
/F
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:33
av erbo73
Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:34
av Zalman3
Res längre på en laddning än någon annan elbil och sedan fortsätt att köra med hjälp av 20 000+ Superchargers globalt. Genom att kombinera upp till 663 kilometers räckvidd med 25 procents snabbare laddning kommer du spendera mindre tid på att ladda och mer tid på vägen.
https://www.tesla.com/sv_se/models
Tesla lovar 25% snabbare laddning.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:35
av Pontus
kalenen skrev:Long Range ligger för högt i pris om man jämför mot övriga.
73K USD
Den borde vara minst 100k billigare. Eller om man så vill de andra borde bara dyrare.
Men vill man sälja bilar så borde man definitivt försöka dra ner priset på base model s.
Ja, man borde verkligen få pengar när man beställer en LR (73k - 100k)

Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:37
av Pontus
Zalman3 skrev:
Res längre på en laddning än någon annan elbil och sedan fortsätt att köra med hjälp av 20 000+ Superchargers globalt. Genom att kombinera upp till 663 kilometers räckvidd med 25 procents snabbare laddning kommer du spendera mindre tid på att ladda och mer tid på vägen.
https://www.tesla.com/sv_se/models
Tesla lovar 25% snabbare laddning.
Snabbare än vadå och varför bara upp till 663 km när det finns 840 km?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:38
av Zalman3
Lägre luftmotstånd och lägre vikt.
Edit:
I USA står det leveranstid mars för Plaid.
Det blir en Porsche Taycan dödare!
Blir kul att se dom rejsa!
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:45
av vigge50
Enligt hemsidan så har de fått ner luftmotståndskoeficienten till 0,208
Edit: Zalman3 han visst före.ä