Sida 20 av 35

Re: BMW i4

Postat: 24 apr 2022 18:08
av OfarligTesla
Provkörde en i4 M50 igen idag, "vill ha känslan" finns väl där ändå även om det är något helt annorlunda jämfört med Tesla. Tyvärr var skillnaden i ljudnivå inte alls lika stor mellan Model 3 och i4 nu som det var när jag provkörde den, Polestar 2 och Model Y på samma vägar utomlands. Visst är den markant tystare men det var inte samma skillnad, det läcker också in mer ljud från medtrafikanter jämfört med Model 3 vilket förmodligen beror på avsaknaden av akustikglas.

Nu var den dock på 19" istället för 18" så det påverkar säkert en del samt att den utomlands hade Hankook däck istället Michelin som satt på denna. Skall försöka få till en provkörning av en med 18" för att kunna jämföra ordentligt med min Model 3 när båda har 18".

Priset drar dock iväg en del, speciellt när man inte lär få miljöbilspremie på den, prismässigt hamnar den närmare den Model S LR jag har bokad än Model 3.

Re: BMW i4

Postat: 24 apr 2022 18:17
av HelectriC
Intressant, min i4 med 20" är betydligt tystare än vår Model 3 med 18". Det är det inget tvivel om, min fru som huvudsakligen kör Model 3 säger varje gång hon åker med mig att det är väldigt tyst i BMWn.

Re: BMW i4

Postat: 24 apr 2022 18:18
av anna__
HelectriC skrev:
Intressant, min i4 med 20" är betydligt tystare än vår Model 3 med 18". Det är det inget tvivel om, min fru som huvudsakligen kör Model 3 säger varje gång hon åker med mig att det är väldigt tyst i BMWn.
Stor skillnad på model 3 och i4 i min mening också, mycket tystare i4

Re: BMW i4

Postat: 24 apr 2022 18:23
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
Intressant, min i4 med 20" är betydligt tystare än vår Model 3 med 18". Det är det inget tvivel om, min fru som huvudsakligen kör Model 3 säger varje gång hon åker med mig att det är väldigt tyst i BMWn.
Kan ha varit fel på denna i så fall, visst var det märkbar skillnad till BMWs fördel men inte natt och dag direkt och den framstod inte som en riktigt tyst bil. Var 3,0 bar i däcken på 19" vilket jag inte vet om det är högre pumpat än rekommenderat.

Vindljudet var markant lägre i i4an dock men i båda bilarna överröstades det av däckljudet ändå, vindljudet när jag provade utomlands var i princip obefintligt trots stark motvind medan nu var det bara markant bättre än Tesla.

Re: BMW i4

Postat: 24 apr 2022 18:29
av Niklas Z
OfarligTesla skrev:
Tyvärr var skillnaden i ljudnivå inte alls lika stor mellan Model 3 och i4 nu som det var när jag provkörde den, Polestar 2 och Model Y på samma vägar utomlands. Visst är den markant tystare men det var inte samma skillnad, det läcker också in mer ljud från medtrafikanter jämfört med Model 3 vilket förmodligen beror på avsaknaden av akustikglas.
Samma erfarenhet när jag provkörde i4. Tystare ja, men inte en avgörande skillnad. Enligt min ovetenskapliga mätning på mobilen skilde det 1-2 dB på samma vägsträcka i samma fart. Jag upplevde också att det läckte in mer ljud från mötande trafik i i4.

Re: BMW i4

Postat: 24 apr 2022 18:46
av martinot
OfarligTesla skrev:
Niklas Z skrev:
Jag tar inte heller ut min bostad på E4, men estetiken blir inte annorlunda för att jag tar ut bilen på E4. Det som är fult i en miljö blir inte snyggt i en annan. Jag förstår inte riktigt problemet med "akvariekänsla". Menar du att du känner dig observerad? Personligen tänker jag mig ett akvarium som en instängd plats, och det känns mer instängt i en bil med mörk interiör, med lite gluggar till fönster.
Precis, det är för öppet till omgivningen och för mycket fönster samt för öppet i allmänhet. Föredrar helt klart vad BMW gjort där man sitter längre ner i bilen med högre glasfria väggar och mörkt tak.
Har inte testat i4 än tyvärr (verkar vara en enormt bra och kompetent bil), men en orsak till att jag uteslöt PS2 var just att den kändes så omodern och trång/mörk. Gillar den moderna stilen med stora ljusa glaspartier i både sidor och tak på Tesla och de flesta andra nya rena elbilar.

Samma sak med vårt hus som har stora glaspartier mot pool/trädäck. Kanske inte så energieffektivt (troligen dåligt för elräkningen), men härligt modern luftig känsla. Vill ha samma känsla i moderna bilar. Älskar det! :)

Re: BMW i4

Postat: 24 apr 2022 19:26
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
Intressant, min i4 med 20" är betydligt tystare än vår Model 3 med 18". Det är det inget tvivel om, min fru som huvudsakligen kör Model 3 säger varje gång hon åker med mig att det är väldigt tyst i BMWn.
Kan ha varit fel på denna i så fall, visst var det märkbar skillnad till BMWs fördel men inte natt och dag direkt och den framstod inte som en riktigt tyst bil. Var 3,0 bar i däcken på 19" vilket jag inte vet om det är högre pumpat än rekommenderat.

Vindljudet var markant lägre i i4an dock men i båda bilarna överröstades det av däckljudet ändå, vindljudet när jag provade utomlands var i princip obefintligt trots stark motvind medan nu var det bara markant bättre än Tesla.

Vet inte vad för bil du körde, men många av de första demobilarna var lite hastigt ihopskruvade. Flera ägare som upplever att mottagen bil är bättre på många punkter jämfört med demobil. Jag provkörde aldrig innan jag fick min, så kan inte uttala mig.

Re: BMW i4

Postat: 25 apr 2022 08:27
av OfarligTesla
HelectriC skrev:

Vet inte vad för bil du körde, men många av de första demobilarna var lite hastigt ihopskruvade. Flera ägare som upplever att mottagen bil är bättre på många punkter jämfört med demobil. Jag provkörde aldrig innan jag fick min, så kan inte uttala mig.
Ja det kändes ungefär så skulle jag säga, jag undrade vid ett tillfälle ifall bakdörren bakom mig var öppen då det verkade läcka mycket ljud via den men den var stängd. Skall försöka provköra en annan och då också med 18" för att försöka jämföra.

Så som skillnaden är nu så tycker jag inte det är värt den extra kostnaden för den skillnaden man får, ifall det blir större skillnad i ljudnivån så lär ekvationen förändras.

Re: BMW i4

Postat: 27 apr 2022 20:49
av Myran
Ni som har kört en i4 M50 under en lite längre tid, hur upplever ni att den extra tyngden, jämfört med en M3LR känns? Jag har bara kört en väldigt kort sväng ännu, men har en M50 bokad i helgen, då blir det betydligt längre :D, men tyckte man direkt kände att det är en tung bil.
Tyckte gasresponsen var lite seg, är den olika i de olika programmen, Sport, Comfort och ECO Pro? Kan man ställa responsen själv?

Re: BMW i4

Postat: 27 apr 2022 21:26
av martinot
Myran skrev:
Ni som har kört en i4 M50 under en lite längre tid, hur upplever ni att den extra tyngden, jämfört med en M3LR känns? Jag har bara kört en väldigt kort sväng ännu, men har en M50 bokad i helgen, då blir det betydligt längre :D, men tyckte man direkt kände att det är en tung bil.
Tyckte gasresponsen var lite seg, är den olika i de olika programmen, Sport, Comfort och ECO Pro? Kan man ställa responsen själv?
i4 verkar vara en grymt bra och trevlig bil, men har tyvärr inte hunnit att testköra den själv än och jämföra med M3 (som också har sina minussidor med kvalitet och annat negativt, även om jag älskar körkänslan).

Här är dock ett par jämförelser, som tar upp olika +/- mellan M50 och M3.

Sammanfattningsvis enormt bra bilar som gillas starkt bägge två, men något lite olika styrkor/svagheter.












Re: BMW i4

Postat: 27 apr 2022 22:22
av Mr_Ewing
Myran skrev:
Ni som har kört en i4 M50 under en lite längre tid, hur upplever ni att den extra tyngden, jämfört med en M3LR känns? Jag har bara kört en väldigt kort sväng ännu, men har en M50 bokad i helgen, då blir det betydligt längre :D, men tyckte man direkt kände att det är en tung bil.
Tyckte gasresponsen var lite seg, är den olika i de olika programmen, Sport, Comfort och ECO Pro? Kan man ställa responsen själv?
Den är förvånande olika i olika körlägen.
Håller med andra om att gasen har lite turbokänsla.

Re: BMW i4

Postat: 28 apr 2022 05:51
av Honkan
Tråkigt att BMW tog en bränsle bil och byggde om , de har ju byggt rena elbilar länge och borde ha vågat utveckla egen större plattform tidigare, men jag tror ingen blir besviken på M50 hade nog själv varit intresserad om det inte var för utrymmet i bagaget då vi har barnvagn m.m. Samt leveranstiden.

Re: BMW i4

Postat: 28 apr 2022 14:29
av HelectriC
Bra deal med Ionity när man har BMW, 39kr/mån + 19kr/mån för Ionity specialpris, 1,70kr/kWh. Visserligen 12mån bindningstid, men det är ju ”bara” 696kr på 1år, som med dagens priser hos de flesta snabbladdare tjänas in rätt snabbt. Blir road trip ner på kontinenten till sommarn, då kommer det väl till pass.

Re: BMW i4

Postat: 28 apr 2022 14:33
av martinot
HelectriC skrev:
Bra deal med Ionity när man har BMW, 39kr/mån + 19kr/mån för Ionity specialpris, 1,70kr/kWh. Visserligen 12mån bindningstid, men det är ju ”bara” 696kr på 1år, som med dagens priser hos de flesta snabbladdare tjänas in rätt snabbt. Blir road trip ner på kontinenten till sommarn, då kommer det väl till pass.
Får man det priset även år två och tre, eller är det mer en engångskampanj?

Re: BMW i4

Postat: 28 apr 2022 14:47
av HelectriC
Ringde och kollade nu! Verkar som de är lite luriga, 1,70kr/kWh gäller bara i Norge. I utlandet är det gällande (rabatterade)priser för de specifika länderna. I Sverige är det tex 3,50kr och Tyskland 0,35euro. Det är visserligen billigare än mycket annat, men inte så fantastiskt som det framställs när man ska beställa det. Lite besviken där ja :?

Re: BMW i4

Postat: 28 apr 2022 15:05
av ObscureEconomist
Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs

Re: BMW i4

Postat: 28 apr 2022 15:33
av HelectriC
ObscureEconomist skrev:
Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
Sen kostar det 186kr/mån mot 58kr i Norge. Konstigt att det ska vara så olika mellan länder.

Antar att 2,88 enbart gäller i Sverige på samma sätt som i Norge? I Tyskland blir det antagligen 35cent/kWh även med det svenska abonnemanget

Re: BMW i4

Postat: 28 apr 2022 17:55
av taliz
HelectriC skrev:
ObscureEconomist skrev:
Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
Sen kostar det 186kr/mån mot 58kr i Norge. Konstigt att det ska vara så olika mellan länder.

Antar att 2,88 enbart gäller i Sverige på samma sätt som i Norge? I Tyskland blir det antagligen 35cent/kWh även med det svenska abonnemanget
Ja så är det. Man betalar AFAIK alltid lokala priset för landet man laddar i, inte där man kommer ifrån.

Re: BMW i4

Postat: 30 apr 2022 21:33
av anna__
HelectriC skrev:
ObscureEconomist skrev:
Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
Sen kostar det 186kr/mån mot 58kr i Norge. Konstigt att det ska vara så olika mellan länder.

Antar att 2,88 enbart gäller i Sverige på samma sätt som i Norge? I Tyskland blir det antagligen 35cent/kWh även med det svenska abonnemanget
En fråga, har läst att Apple / Android carplay ska funka med i4 via HUD Och föraredisplay
Såg dock ett inlägg på Facebook precis, jag körde en i4 idag igen och testa då med Apple carplay och fick precis samma info som på bifogad bild, däremot ingen körvisning, så frågan är kan man få kart direktiv på denna display också?

Re: BMW i4

Postat: 01 maj 2022 17:25
av HelectriC
Jag får upp googlekartan på skärmen framför ratten och köranvisningar i HUD med AA. Inga problem!

Re: BMW i4

Postat: 01 maj 2022 18:14
av anna__
HelectriC skrev:
Jag får upp googlekartan på skärmen framför ratten och köranvisningar i HUD med AA. Inga problem!
Kör du Apple eller Android?

Re: BMW i4

Postat: 01 maj 2022 18:23
av ObscureEconomist
AA betyder android auto och han har tidigare svarat mig att han kör Android.

Jag skrev en rad till BMW om när digital key plus kommer till Samsung telefoner så man slipper någon nyckel. Hoppas dom har ett bra svar för det har släppts i Sydkorea tydligen.

Re: BMW i4

Postat: 02 maj 2022 00:10
av HelectriC
ObscureEconomist skrev:
AA betyder android auto och han har tidigare svarat mig att han kör Android.

Jag skrev en rad till BMW om när digital key plus kommer till Samsung telefoner så man slipper någon nyckel. Hoppas dom har ett bra svar för det har släppts i Sydkorea tydligen.
Digital key finns redan till Samsung, men jag fick svaret att man behöver minst S21 eller om det var S22. Jag har S10, den funkar inte.

Re: BMW i4

Postat: 02 maj 2022 07:52
av ObscureEconomist
Ja, men digital key plus finns inte verkar det som utifrån det jag läser så man kommer behöva ta fram telefonen och hålla till bilen och sånt. Känns lite besvärligt. Jag bytte ut min S10 mot en S22 Ultra så vi får se, hämtar ut en imorgon och får väl rapportera vilka funktioner jag får.

Re: BMW i4

Postat: 02 maj 2022 17:17
av HelectriC
ObscureEconomist skrev:
Ja, men digital key plus finns inte verkar det som utifrån det jag läser så man kommer behöva ta fram telefonen och hålla till bilen och sånt. Känns lite besvärligt. Jag bytte ut min S10 mot en S22 Ultra så vi får se, hämtar ut en imorgon och får väl rapportera vilka funktioner jag får.
Ok, så kanske det är. Jag har inte orkat byta telefon, så jag bara kör på med fob, inte jättejobbigt det heller :D