OfarligTesla skrev:LarsL skrev:
v2 kablarna är ju inte direkt smidiga som de är nu. Krävs ju ett ordentligt lyft för att få dem på plats och dessutom måste bilen stå exakt där det är tänkt. Hade varit bra med lite längre och smidigare kablar (vattenkylda som v3).
Tänk dig då v2 som är tre gånger så långa, som vanliga 50 kW laddares kablar. Tycker längden är perfekt som de är, längre hade bara blivit otympligt.
Japp. Fördelen med att Tesla styrt över både bilar och laddpunkter är ju just att de kunnat optimera denna typ av saker. Gillar också att det inte är onödigt långa och otympliga kablar. Är de otympilga redan idag, så blir det etter värre om alla blir dubbelt så lång (blir dubbelt så tunga). Tycker du har en mycket god poäng där.
Är även rädd för att det kommer bli mindre optimeringar gällande annat i framtiden, som tex. laddeffekt optimerad för Teslas egna ebilar, om Teslas fokus blir att försörja alla med el.
Det kommer helt klart, på gott och ont (för det finns ju mycket positivt för icke-tesla-bilar, även om det blir negativt för tesla-bilar), bli ett helt annat fokus från Teslas håll nu.